Jaromír Kuchyňka

  • komentoval
    Před 9 dny
  • komentoval
    Před 10 dny
  • komentoval
    Před 13 dny

    Sluší se připomenout, že jeho životní příběh byl i ústředním motivem českého sci-fi filmu Akce Bororo. Dva mimozemští návštěvníci v něm v pozůstalosti A. V. Friče pátrají po léku, který objevil na svých cestách u indiánského kmene Bororo.

    Nádherná Božidara Turzonovová a skvělá hudba Petra Hapky.

    Odkaz  

  • komentoval
    Před 19 dny

    Pročítám příspěvky a nechápu.


    Proč si tak velké množství lidí myslí, že na prvním stupni "až tak moc nezáleží" a stačí na něj absolvent střední školy.

    Při vší úctě k absolventům středních pedagogických škol, tohle není "jejich liga". Mám dost jasnou představu o studentech a náročnosti studia na středních školách.


    Můj názor je, že právě na prvním stupni by měli učit ti nejlepší z nejlepších. To, co se zde pokazí a zanedbá, to se pak na vyšších stupních jen obtížně napravuje.

    Každý vzdělávací stupeň má svá specifika a vyžaduje trochu odlišný přístup.


    Proč si tak mnoho lidí myslí, že na střední škole není nutná znalost psychologie, pedagogiky, oborové didaktiky? To je tak velký problém absolvovat 4 semestry "pedagogického minima"?

    To, že je někdo zkušeným profesionálem v oboru neříká absolutně nic o tom, zda umí také svůj obor vyučovat.

    Ne jiným znalým spolupracovníkům, ale patnáctiletým dětem, které často neznají ani elementární pojmy z daného oboru. A musí jim to vysvětlit způsobem, který dokáže jejich ještě dětská hlava pochopit, aniž by měla praktické znalosti.

    Viděl jsem ve škole lidi ostřílené praxí, jejichž výuka byla naprostá tragédie. Většina odešla sama, ale někteří "museli být odejdeni".


    Proč si tak mnoho lidí myslí, že cestou ke zkvalitnění výuky je snižování nároků na učitele?

    Kdy by si nechal mozek operovat od čerstvého absolventa chirurgie, který má za sebou sotva dvě operace slepého střeva?

    Kdo by se místo obvodního lékaře nechal vyšetřovat zdravotní sestrou, i když ta má absolvovanou alespoň VOŠ?

    Ale u dětí je to jedno, kdo je učí?

  • komentoval
    Před 23 dny

    Myslet si a psát můžeme, cokoliv jen chceme.

    Důležitá jsou ale fakta.


    Faktem je, že v tuto chvíli drží Čína pod krkem evropské firmy, především automobilky, omezením vývozu klíčových surovin a komodit a že komisař Ševčovič "vyjednává" = prosí o změnu jejího postoje. (Podobně jako svého času za covidu prosil Hamáček o dovoz respirátorů, aby si zásluhy pak připisoval Babiš.)

    Totéž platí u léků, chemikálií, oceli, hliníku, ...

    To Evropa je závislá na Číně a ne naopak.

    .

    Faktem je, že v kapsách máme všichni mobilní telefony vyrobené a často i vyvinuté pracovníky firem, sídlících v Asii, či dokonce přímo v Číně. (Kdeže jsou mobily značek Siemens, Nokia, ...?)

    .

    Čína nemusela kopírovat. Všichni západní výrobci jí dobrovolně předali své projektové dokumentace, jen aby mohli vyrábět levněji.

    Jenže to bylo.

    Faktem je, že už teď v tempu inovací Čína předstihuje USA a Evropa se už jen dívá na zadní světla v dálce mizejícího vlaku. - Takže s tím dilematem "kreativita versus poslušnost" to asi v reálu bude trochu jinak, než si myslí autorka.

    .

    Faktem je, že pokud jde o míru "stresu, depresí a úzkosti" u našich dětí, pak soudě podle mediálních výroků všemožných aktivistů na tom jsou naše děti stále hůř a hůř, navzdory tomu jak moc je všemožně "opečováváme".

    Naše děti se nestydí říci "nevím", nebo přiznat chybu. Ale tím to také končí.

    Devět z deseti žáků s klidem přizná svou neznalost, ale nevyvine ani minimální aktivitu k tomu, aby své znalosti doplnilo. Vědí, že i tak "projdou". (Proto se také hroutí z každých trochu náročnějších přijímacích či maturitních zkoušek.)

  • komentoval
    Před 1 měsícem

    Brát se za zájmy dětí, které "to nemají v životě lehké" je dozajista záslužná činnost. Jen by se člověk v zájmu "boje za lepší svět" neměl uchylovat k demagogii.


    Cituji:

    "Příprava, která je u CERMAT testů víc než nutná, byla nejednou na nule.

    ...

    Za příklad mohou ještě jednou posloužit přijímačky, které jsou těžké a bez přípravy se dají jen těžko zvládnout."

    To je, prosím pěkně naprostá hloupost.

    Platí to snad v Praze na gymnáziích a pár prestižních průmyslovkách.

    V regionech k přijetí na obor strojírenství stačí běžně plus minus 30 bodů. Mnohé školy na tomto oboru dokonce nenaplnily kapacity a vypíší v pondělí druhá kola přijímacího řízení. Vezmou "každého, kdo se umí podepsat".


    Otázkou také je, co je myšleno tou "přípravou na přijímačky". K tomu, aby si žák udělal loňské testy, nepotřebuje vůbec nic. Dokonce ani součinnost školy. Přesto s tím naprostá většina základních škol svým žákům pomáhá. Takže tady bych viděl problém skrytý spíše v jen tak mimochodem zmíněné větě: "A taky - přestal chodit do školy."


    Pokud jde o potvrzení zdravotní způsobilosti, pak nařízení vlády není v tomto ohledu jediné určující. Oborová skladba a zaměření oborů je pestré a ne všechny nuance lze jedním předpisem postihnout. Existují školy, kde se obor strojírenství studuje "za počítačem", ale i takové školy, kde je součástí výuky praxe u strojů v dílnách. Proto také existují předpisy a BOZ pro konkrétní dílny a zařízení.

    A ty jsou potom určující.

    Škola zodpovídá za bezpečnost žáků a nemůže například ke stroji s rotujícími součástmi pustit žáka s diagnostikovanou epilepsií a pod.

  • komentoval
    Před 1 měsícem

    Náš stát už více než 100 let živí průmysl, především ten strojírenský. Byli jsme jedním z mála národů na světě, který dokázal zkonstruovat a vyrábět kompletní letadla, od větroňů přes turbovrtulová dopravní až po vojenské stíhačky. Dokázali jsme vyrábět jako jedni z mála špičkovou elektroniku, elektronové mikroskopy, ale také lokomotivy a jaderné reaktory. Patřili jsme mezi světovou špičku v textilním průmyslu, ale také třeba v medicíně a farmacii. A samostatnou kapitolou byl vždy náš zbrojní průmysl, který se dnes konečně vrací na ta místa, kam vždy patřil. (Jakkoliv jsem pacifista, nikdy neodpustím naprosto hloupou porevoluční konverzi zbrojního průmyslu. Která navíc silně přispěla k rozpadu společného státu.)

    .

    Nevíme, co bude za 15 let. Nevíme ani, zda za 15 let budou na planetě lidé.

    Ale pokud budou i v budoucnu lidé žít, pak nejspíš budou chtít jíst, být oblečení, léčit nemoci, přepravovat sebe a zboží. (A někteří budou chtít jiné zabíjet a ti druzí se jim zase budou chtít bránit.)

    Nejdřív někdo musí vyrobit traktor, zasít obilí, podojit krávy.

    Až pak může někdo jiný filosofovat o tom, zda si děti dobře volí obory studia.

    .

    Pochybuji, že za 15, či za 30 let budou vyrábět jen roboti a vše řídit AI. Ale i kdyby tomu tak bylo, pak budou potřebovat techniky, kteří je budou navrhovat, udržovat v chodu a programovat. - Máme dost lidí vzdělaných v robotice?

    Všechna ta zařízení potřebují elektrickou energii. My sice chceme stavět elektrárny a rozvodné sítě. - Ale máme dost inženýrů, kteří by je dokázali provozovat?

    To nebude problém jen několika průmyslníků, ale nás všech.

  • komentoval
    Před 1 měsícem

    Myslím, že mnozí komentující by si měli nejdříve uvědomit, že maturitní didaktický test z matematiky NENÍ POVINNÝ.

    Žáci si jej sami volí.

    Mají na výběr buďto matematiku, nebo cizí jazyk.

    Nezpochybňuji to, že žáci mají právo si stěžovat. Ale stěžují si na zkoušku, kterou si sami dobrovolně vybrali.

    .

    Možná by pochopení situace pomohlo, kdyby to bylo uvedeno už přímo v textu článku.

    Jenže, to by zase bylo méně příspěvků do diskuse, že?

    Je smutné, že objektivní novinařina se dnes nenosí, ale "nejdůležitější" je psát články tak, aby vyvolávaly co nejvíce kontroverzí a tím pádem větší čtenost.

  • komentoval
    Před 2 měsíci

    Je jistě skvělé, že EDUIN a jeho "experti" podporují myšlenku, aby přijímací zkoušky dělali žáci ještě před podáváním přihlášek. Bylo by jistě skvělejší, kdyby tuto myšlenku, kterou někteří z nás navrhovali už od vzniku jednotných přijímaček, podpořili už tenkrát. Každopádně tedy máme šanci, že k navrhované změně dojde. Protože ministři školství dopřávají lobbistickým neziskovkám mnohem více sluchu, nežli učitelům z terénu.

    Úplně skvělé by ale bylo, kdyby se "experti" EDUINu vyjadřovali alespoň občas i k problematice, které rozumí, nebo se alespoň namáhali někoho takového zeptat. Nenavrhovali a neprosazovali by pak hlouposti tak často. Cituji:

    "K eliminaci výrazné části stresu ze zkoušek by mimo jiné pomohlo jejich přesunutí ze středních škol, na které děti posléze od září míří, na jejich kmenové základní školy."

    To je naprosto šílený nápad.

    1. Popírá nejzákladnější princip všeho testování a ověřování, který říká:

    "Hodnotitel či zadavatel nesmí být nijak zainteresován na výsledku hodnoceného."

    Takže učitelé ZŠ dozajista nikdy nebudou ani napovídat, aby zvedli prestiž své školy, ani škodit u přijímaček na 8G, aby nepřišli o lepší žáky.

    • V ČR je cca 1300 středních škol, které mají vyškolené pedagogy pro zadávání maturitních i přijímačkových testů, jak pro žáky intaktní, tak i pro ty se speciálními potřebami. Kromě toho jsou vybaveny (za nemalé prostředky) zařízením pro digitalizaci testových dokumentů.

    V ČR přes je přes 4000 základních škol. Na kolik peněz nás asi vyjde pořízení nezbytného vybavení a proškolení potřebného počtu učitelů (včetně těch pro žáky s SUP)?

  • komentoval
    Před 4 měsíci

    Jsou dozajista místa, budovy a situace, kdy je potřebné jejich důležitost a význam podpořit i příslušným důstojným oděvem. Do Národního divadla také nechodíme ve špinavých kraťasech a k britskému panovníkovi v džínách, vytahaném triku a v čepici s kšiltem otočeným dozadu.

    Všichni víme, že prezident Zelenskyj se už 3 roky obléká tímto způsobem a také víme proč.

    Když už jsme tedy ale u toho, jestli prezident napadené a bránící se země urazil svým vzhledem a oděvem posvátnou Oválnou pracovnu, nabízí se vcelku logicky otázka pro americké představitele, proč měří dvojím metrem.

    Viz Elon Musk a jeho syn.

    Odkaz 1  


    Dobytek zůstane dobytkem a prase prasetem, i když ho navléknete do smokingu.

    A slušný člověk si zachová svou důstojnost i v montérkách.

  • komentoval
    Před 4 měsíci

    A jéje, už to zase začíná. Někdo si vztáhnul článek popisující tristní situaci s kvalifikovaností na sebe a cítí potřebu "uvést věci na pravou míru".

    Obviňuje dokonce autorku původního článku z "pedagogického egoismu", aniž by si v jejím profilu přečetl, že ona sama je absolventkou Přírodovědecké fakulty a tudíž rozhodně neprotěžuje pouze absolventy pedagogických fakult.

    .

    Tak tedy. K řízení traktoru či autobusu je potřeba příslušného řidičského oprávnění. K svařování na stavbě je potřeba svářečských zkoušek, k práci elektrikáře výuční list. Bez příslušného oprávnění nikdo nikoho nepustí na pracoviště.

    .

    Ale k výkonu učitelské profese na ZŠ, k vzdělávání dětí, včetně těch s kompletním spektrem psychických a mentálních poruch, stačí zkoumavý pohled ředitele, který zájemce o práci ve škole (třeba kamaráda z tenisu) moudře posoudí a poté zaměstná. Stačí mít "nějakou" VŠ a slíbit, že si do tří let schrastí z nějaké soukromé vysoké příslušný doklad o absolvování pedagogického minima. Hnedle je tu rovnou "kvalifikovaný pedagog".

    Jakou paseku takový amatér může na dětech napáchat, to není přece důležité.

    Když matematiku učí češtinář a informatiku chemikář, tak to přece také nevadí.


    Ministr, který tvrdil ještě loni, že učitelů je nadbytek, za malý zájem o profesi samozřejmě nemůže.

    To jen ta potvora "demografie". A neschopnost starostů malých vesniček sehnat do místní školy učitelku. A taky spousta dalších "faktorů". 🙁

    Pokud je tohle ovšem pravda, pak nemá smysl navyšovat platové poměry vojáků z povolání, ani policistů, jak to dnes požadují ministryně obrany a ministr vnitra.

  • komentoval
    Před 4 měsíci

    Závidím Dánům jejich premiérku.

    Kéž by se mezi našimi (mužskými) politiky našel alespoň jeden, který by měl aspoň polovinu jejího nadhledu, energičnosti, schopnosti posuzovat problémy komplexně a zároveň empaticky.

    A který by měl současně i její smysl pro humor:

    Odkaz  

  • komentoval
    Před 4 měsíci

    Skvěle napsáno, paní kolegyně. A asi opět zbytečně.

    V naší zemi nejsou politici, kteří by dokázali myslet dál, nežli po nejbližší volby.

    Když jsme před 10 lety varovali před naprosto nepromyšleným a nepřipraveným návrhem "inkluze po česku", nikdo nás neposlouchal. Média měla jasno. Inkluze je skvělá a učitelům se jen nechce dělat nic navíc. Občané halasně přizvukovali, protože všichni přece vědí, že ve škole je to jen práce pro flákače, kteří by se jinde neuživili, mají samé volno, hodina má 45 minut, ... atd., atd., pořád dokola to stejné.

    Takže ani dnes to nebude jiné. Uvidíte hned v textech komentářů.

    Kdykoliv se totiž ozval někdo z učitelů s kritikou neustálých reforem a všemožných praštěných nápadů ministrů či politiků, měl "občan" okamžitě hned jasno. Za vše mohou učitelé, kteří nic neumí, nic nedělají a pořád chtějí jen přidat na platech.

    Ministři se sice na MŠMT střídají skoro rychleji nežli apoštolové na orloji, ale každý, kdo si tam na chvilku sedne do křesla, okamžitě začne trpět obsesí, že právě on je spasitel a zavede reformu, která naše školství pozvedne na špičkovou světovou úroveň. Bohužel někteří své fantasmagorie také začnou realizovat. Obvyklým výsledkem je pak to, že situace se ještě zhorší víc než doposud.

    Ten poslední není výjimkou. Někdo mu asi prozradil, že matikářů je už dnes nedostatek a tak prosazuje změny RVP, v důsledku kterých bude na ZŠ méně hodin matematiky a tím pádem bude potřeba i méně kvalifikovaných učitelů. Bohužel ale ani to nebude stačit.

    Dokud lidé nepochopí, že jde o jejich vlastní děti a budoucnost nás všech, nic se nezmění.

  • komentoval
    Před 4 měsíci

    Jednou po čase článek, který se nestydí nazvat věci tak, jakými jsou.

    Inkluze je skvělý a správný princip.

    Měli bychom hledat cesty, jak usnadnit dětem s fyzickým, nebo sociálním hendikepem vzdělávání v běžných školách. Protože se to vyplatí nám všem.

    .

    Jenže politici v čele s ČOSIV prosadili "inkluzi po česku".

    Pseudoopatření, které nebylo zajištěno ani materiálně a finančně, ale především personálně. V důsledku většinově škodí všem. (Byť samozřejmě existují i pozitivní příklady.)

    Děti se specifickými mentálními a psychickými potížemi potřebují pomoc specialistů. Část z nich lze začlenit s patřičnou podporou do hlavního vzdělávacího proudu. Ale to nebude nikdy levné. Obzvláště když si někdo vymyslel, že jednoho kvalifikovaného speciálního pedagoga lze nahradit deseti asistenty s rychlokurzem. (Přičemž čest a úcta patří všem kvalitním asistentům. Jejich práce není snadná, ani doceněná.)

    Je na čase si přiznat, že dnes se pod heslem inkluze dostávají na běžné základní školy i děti, kterým ani sebelepší a sebesnaživější učitelé nemohou zajistit podmínky, které potřebují.

    Nastává situace, kterou vcelku přesně popsal autor svým příměrem s traktorem na dálnici. Učitelé jsou pak v pozici policistů dálniční hlídky, kteří vidí v pravém pruhu traktor, jak záměrně kličkuje, odpadávají z něj kusy hlíny, ale zasáhnout nesmí. Mohou leda jen poslouchat nadávky a stížnosti, jak za "velké peníze" "nic nefunguje" jak kdysi.

  • komentoval
    Před 4 měsíci

    Jak už to v podobných případech bývá, je vždy nejjednodušší moc se nezdržovat zjišťováním relevantních informací, ale rovnou z jednoho článku učinit závěr o zvrácenosti světa, plného mužského šovinismu a z dalšího článku závěr o afektovaných feministkách.

    Doporučuji všem, včetně autorky, využít google:

    Odkaz 1  


    Odkaz 2  


    (Teď budu lehce ironický.) 😉

    Role otce byla asi přece jen o trochu aktivnější, nežli jen to, že tam jen tak postával a na medvěda zakřičel, "aby se neřeklo".

    A role matky byla přece jen trochu prozaičtější, nežli že jako hrdinka se vrhla před lítou šelmu, aby ochránila své děti. Když její partner v roli ochránce selhal.

    Proběhlo to nejspíš tak, jak by se v podobné situaci dalo očekávat. Každý dělal co mohl.

    Jistě, jde o verzi, kterou poskytl otec.

    Proč ne matka, že?

    Opět si dovolím zaspekulovat a tipnu si, že matka nejspíš zůstala s dětmi a rodinu vůči novinářům zastupoval otec.

    .

    Článek je o tom, že starosta přednostně vyzdvihl otce a nikoliv OBA rodiče.

    Faktem je, že první krok na ochranu rodiny učinil právě otec.

    .

    Faktem je, že starosta mohl a MĚL svou větu říci jinak.

    Já myslím, že skutečný chlap by přiznal, že to říci lépe mohl.

    Ten, kdo je jen "chlap", ten bude jen na netu útočit na ženu, která se to nebála napsat.

    Říkám si:

    Jak moc musí být chlap skutečně CHLAP, aby uznal, že jiný muž udělal něco blbě?

  • komentoval
    Před 4 měsíci

    Kdyby USA chtěly, skutečně chtěly, mohla válka na Ukrajině skončit už po půl roce.

    Jistě, Biden a celý Západ měl strach. Z eskalace konfliktu. Z toho, že Putin "zmáčkne tlačítko".

    To bylo pořád řečí o "červených liniích".

    Skoro všechny byly překročeny a nic se nestalo.

    .

    Západ nechce, aby Rusko prohrálo. Má z toho obavy.

    Proto až dodnes poskytuje pomoc ve stylu:

    "Zaútočil na tebe mečem? Braň se, my ti dáme nůž, ale musíš ho mít v levé ruce a pravou mít za zády."

    Kdyby EU a USA dodaly hned, pár měsíců po začátku války tytéž zbraně a systémy, které jim dodaly až po neskutečných průtazích a odkladech, dokázali by Ukrajinci využít technologickou převahu západu, kterou tenkrát ještě měl.

    Rusové by museli ustupovat a neměli čas se opevnit na obsazeném území.

    Místo toho se nechali všichni vmanipulovat do dlouhého a vyčerpávajícího konfliktu. A ten prostě malý národ nemůže ustát proti nepříteli, kterému jsou naprosto ukradené ztráty vlastních občanů a který klidně zaplatí levné žoldáky z jiných zemí.

    A Rusové se ve válce učí rychle.

    .

    A Trump, že za to nemůže?

    Kdo blokoval finance na pomoc Ukrajině?

    Kdo vykřikoval nesmysly o "oprávněných zájmech Ruska" a "pochopení pro jeho postoje"? Republikáni s Trumpem v čele.

    Kdo záměrně zdržoval některé iniciativy, aby mohl sám "ukončit válku do 24 hodin"?

    Obětovali Ukrajinu.

    .

    Trump a jeho favoriti se obrovsky pletou. Tím, že leze do zadku Putinovi ukázal svou slabost.

    Soudruh Si už teď ví, že Trump je srab. Namaže si ho na chleba.

    Pokud někdo chcete ještě navštívit Taiwan, moc dlouho neotálejte.

    (Moc bych si přál, abych se pletl.

  • komentoval
    Před 4 měsíci

    Už dnes mají žáci s matematikou velké problémy. A nemají ji proto rádi.


    Je to vcelku logické, protože je to jeden z mála předmětů, kde učivo jednoho ročníku plynule navazuje na znalosti, vybudované v ročnících předchozích.

    Kde chybí základ, nelze stavět další patra vzdělání. (Anebo jen cestou snahy doplnit chybějící znalosti a za cenu zvýšeného úsilí.)

    Když zredukujeme časový rozsah výuky matematiky, nutně to povede k osekání obsahu učiva, ale hlavně k omezení možností probrané učivo pořádně procvičit a upevnit. Výsledky vzdělávání a znalosti žáků se pak mohou jedině zhoršit. Frustrace žáků naroste. (Ať žije wellbeing!) 🙁


    Vysvětlete mi, jak chcete rozvíjet finanční gramotnost, když absolvent základní školy nebude umět počítat s procenty a nesestaví ani prachsprostou trojčlenku?

    Jak se buduje "znalostní ekonomika" v zemi, kde žáci prvního ročníku na maturitním oboru často neumí (už dnes) vyjádřit neznámou veličinu ze zadaného vzorce, upravit složený zlomek a na výpočty typu 12 x 200 se dožadují kalkulačky?

    Tohle má být ten způsob, jak dohnat rozvinuté ekonomiky světa?


    Před 25 lety jsem poprvé vyslovil myšlenku, že každá změna v našem školství je jen k horšímu. Ale skutečnost překonala i mé nejhorší a nejčernější představy.

  • komentoval
    Před 4 měsíci

    Dovolím si "citovat" svou "1. Kuchyňkovu větu o umělé inteligenci", kterou občas "obšťastňuji" své žáky:


    "Tomu, kdo nemá vlastní inteligenci, ani ta umělá nepomůže."


    Dejme tomu, že úkol pro žáka je prostudovat nějaké téma a pak své poznatky shrnout do krátké seminární práce. Pak opravdu nevidím rozdíl v tom, jestli žák odevzdá práci, kterou za něj napsal někdo jiný (nejspíš za úplatu, nebo protislužbu), jestli ji stáhnul někde z internetu, nebo ji za něj vypracovala umělá inteligence. Tak jako tak vydává za svou vlastní práci, která je dílem někoho jiného. A to je podvod, nebo dokonce plagiátorství.

    Zkušený učitel několika cílenými otázkami je ve většině případů schopen takový podvod odhalit. (Pokud mu to za to stojí.)


    Já učím mimo jiné také programování a smart technologie, kde se spolupráce s AI už vlastně de facto stává(stala) standardem. Zákonitě využívám možností, které mi tyto technologie poskytují, ve své práci. A současně k tomu nutím své žáky.

    Myslím si totiž, že platí myšlenka, kterou vyslovil Tomáš Kapler (konzultant pro AI):


    "Umělá inteligence nenahradí lidi – ale lidé, kteří ji používají, nahradí lidi, kteří ji nepoužívají."


    Takže úkolem nás učitelů je především pokusit se naučit naše žáky používat vlastní mozek.

    A tak nějak postupně a v závislosti na věku i současně s tím prvním úkolem je naučit i používat umělou inteligenci jako nástroj.


    Je totiž fajn, když vám třeba počítač přepisuje diktovaný text a současně jej překládá do jiného jazyka. Ale ono je také dobré umět si napsat ručně poznámku na papír a domluvit se, i když se mobilu vybije baterka.

  • komentoval
    Před 5 měsíci

    Jen tři volební období?

    A není to málo, Donalde Fredoviči?

  • komentoval
    Před 5 měsíci

    O tom, že potřebná je především reforma vysokého školství, není nejmenšího sporu. Jen se obávám, že když se jí chopí "experti" typu současného ministra (který zmrvil, co jen mohl), nebo třeba poslankyně Zajíčkové (ta s těmi mateřskými školami bez plotů, učebnami bez umývadel, ale multigenderovými záchodky), tak výsledkem bude jen další zhoršení už tak neradostného stavu.


    Například větší pravomoci správní rady a rektorů zní na první pohled smysluplně. Jenže ďábel se skrývá v detailu a kam to může také vést, to už jsme viděli v Plzni, UJAK, anebo třeba i v seriálu "Jistě, pane ministře".


    O tom, že Akreditační úřad je zase úplně "jiná hra", nežli Akreditační komise, by se také daly psát romány.

    Já bych se spíše nežli v USA, kde mají univerzity nejméně tří naprosto odlišných úrovní, inspiroval spíše u seveřanů. Například Dánský systém se mi líbí velice.