Prosím o odpověď autorů (Karolina Brodníčková, Vladimír Plesník), zda mají schválně v článku chybná procenta a proč nepřidají srovnání růstu důchodů. Dále v článku mají velmi manipulativní formulaci "Z necelých 56 tisíc v roce 2014 vyskočí díky novele na skoro 109 tisíc korun", aby v tabulce korektně uvedli, že "2025 po přijetí novely zákona". Takže srovnávají průměrný český plat 2024 a očekávaný průměrný plat poslance 2025.
Dále jsou chybně spočítaná procenta. Nárůst průměrného platu v letech 2014/2024 není uváděných 75 %, ale 81 %. A proč tam autoři ještě nepřidají růst důchodů, aby čtenáři měli srovnáni v procentech také? Takže to zde udělám za ně:
Průměrný plat v letech 2014/2024 – (z 24 768 Kč na 44 943 Kč)
= nárůst o 81 %
Průměrný plat poslance v letech 2014/2024 – (z 55 900 Kč na 102 400 Kč)
= nárůst o 83 %
Průměrný důchod v letech 2014/2024 – (z 11 075 Kč na 20 693 Kč)
= nárůst o 87 %
Očekávaný průměrný plat poslance v letech 2014/2025 – (z 55 900 Kč na 108 800 Kč) = nárůst o 94 %
Očekávaný průměrný důchod v letech 2014/2025 – (z 11 075 Kč na 21 080 Kč)
= nárůst o 90 %
Z toho vyplývá, že by růst platu poslanců mohl být nižší, ale nevybočuje zásadním způsobem z ostatních čísel. A také lze dovodit, že by růst platu poslanců mohl být třeba 2 %, ne 6 %. Ale to se článek řešit nepokouší.
Dal by se napsat podobně senzační článek "Německé důchody za 10 let vzrostly o 40 procent, české skoro o 90 %", nebo "České důchody za 10 let vyrostly 2x víc, než v Německu". Půjdete do toho?
Nevím co všichni řeší. Je to Babišova příprava na případné zpřísnění lustračního zákona, kdy by nesměl jít do vlády. Nyní si "koupil" papír, že v STB nebyl, i když v Krausově Show to přiznal (ale jen tu hodnou STB).
Cílem akce "nebyl jsem v STB" je případné obejití zákona, pokud bude schválen. Tady vůbec nejde o pravdu, dokumenty, důkazy a podobné nedůležité blbosti.
Už v roce 2014 se hlasovalo pro to, aby negativní lustrace byla povinná i pro ministry. Ale díky KDU-ČSL (+ ČSSD + ANO) se to neprosadilo, a tak se Babiš mohl stát ministrem financí.
Zdroj: Odkaz 1
Zajímavostí je, ČNB z principu nemá zájem na nízké inflaci. Bankéři centrální banky totiž mají ve smlouvě, že se jim plat automaticky zvedá dle inflace. Jako jedněm z mála v republice jim tak nevadí, že inflace znehodnocuje peníze, protože jim se plat dorovná. Naopak - pokud by inflace nebyla, tak jim plat neporoste.
VW plánuje propouštění, ale v roce 2022 byl čistý provozní zisk 375 miliard Kč, v roce 2023 pak 452 miliard Kč, Škodovka se na tom podílela 44,8 miliardami Kč. A nebyly to tržby, ale zisk. Navíc v posledních letech roste. Důvody proč se plánuje propouštění tedy nejsou, že by reálně někdo krachoval, či měl skutečně problémy, ale že VW chce zachovat vysoké zisky. Lidé jsou jim u zadnice.
Nebudu zde obhajovat EU, zákaz spalováků a dotování elektro z daní běžných lidí. To je prasárna. Jen říkám, že evropské automobilky místo reálné snahy něco řešit hledaly spíše cesty, jak to ošidit a vyždímat co nejvíce peněz pro sebe.
Problém není jen v EU, ale právě v evropských automobilkách samotných. Když v roce 2008 Toyota prohlásila, že končí s diesely v normální osobních autech, že econormy nelze reálně a za rozumnou částku splnit, tak evropští výrobci aut se smáli. Pak se ukázalo, že všichni podváděli, nejvíce však VW. Toyota měla pravdu. A zatím co Toyota má nyní dlouho vyvíjené hybridy a jako jediná nemusí platit pokuty za emise, tak ostatní se tváří, jak za všechno může zlá EU. Na hybridy vsadila i Honda, Mazda, Ford využívají v podstatě technologie od Toyoty, ale ostatní to horko těžko dohání.
Takové vyzouvání se ze zodpovědnosti jsem dlouho neviděl.
Expert říká:
1) Dle něho mobily jednoznačně ano. Důvod? Aby se ho děti naučily používat. To si vážně myslí, že děcka neumí používat telefon? Často to neumí ještě mluvit, a už tomu rodiče rvou do ruky smartphone, protože jsou líní je zbavit jinak. Je prokázáno, že dopady na sociální a komunikační schopnosti jsou u dětí téměř brutální, bez omezení ve škole nedělají nic jiného. Naopak - kde se zakážou, tak děti ožijí, zlepšují se vztahy, odpadá kyberšikana a natáčení/zesměšňování ostatních atd. A navíc potlačíte jeden element sociálního statutu.
2) Angličtina. Prý moc brzo... A na co jako expert chce čekat? Až zahřmí? Až udělají drahou studii, která prokáže, že čím dříve se něco začnete systematicky učit, tak tím dříve se to naučíte a osvojíte? Ty jo...
Abych to shrnul.
1) Nemají lidi a ty co se nyní k nim hlásí budou nejdříve lustrovat. Takže vůdcovská strana.
2) Krajské volby je nezajímají - nemají lidi a je to moc práce
3) Chtějí rovnou do vlády s Babišem.
4) Petr Macinka možná bude mluvit, že vezme třeba ministra průmyslu, ale potom, co musel při energické krizi řešit Síkela, tak se po případně vyhraných volbách spokojí raději s životním prostředím (se zdůvodněním, že tam to tomu Green Dealu, který vyjednal Babiš, nandá).
5) Šlachta chce vnitro.
A poznámka pro autora.
Dalibore. Nešiřte prosím zásadu "Hodnocení nechte na policii. Vy se starejte o sebe".
Naopak. Musím hodnotit a vyhodnocovat chování ostatních, abych přecházel problémům. A na silnici se musíte starat o ostatní, abyste se nezabili. Prostě předvídat a pokud možno když už někdo udělá chybu, tak aby kolega řidič ji byl schopen eliminovat dřív, než to odnesou plechy, nebo kosti.
Zásadou by mělo být "Nezkoušejte vychovávat na silnici ostatní řidiče. O toho je policie."
No, oni se ti "výtečníci" řadí do více kategorií.
1) Řidič "Nezkušený spáč". Myslím, že je dost z těch, co při předjíždění zrychlí automaticky. Prostě pospávají, víc jet neumí, ale při předjíždění si uvědomí, že jedou pomalu a přidají. Nepřemýšlejí. Následují svůj instinkt.
2) Řidiči "Všude 70 ". Tato třída se překrývá s tou první. Mimo obec jedou 70 až 80 km/h, a ve vesnici klidně 60 až 70 km/h. Takže pokud dodržuji předpisy a hlavně v obci jedu 50, tak tam mne dojíždějí. A mimo jim mizím. Jediné řešení? Mizet rychleji.
3) Řidiči "Mám Oktávku co jede, ale do zatáček se bojím". To je taky zážitek potkat, a že je jich dost. Na rovince na to šlapou, ale brzdí do každé zatáčky, protože neumí jezdit.
Obecně jsou dvě řešení. 1. Trpělivě čekat a číst silnici hodně dopředu, dokud není bezpečné předjet (není horizont, nebo zatáčka, do které není vidět) a pak během chvilky předjet a zmizet. 2. Funguje, když nespěcháte. V klidu zastavit, dát si kafe, případně cigáro, protáhnout tělo, a teprve pak pokračovat. Pomalý výtečník v drtivé většině někam odbočí.
Osobně když jedu na pohodu a kochám se a někdo mne dojede, tak jak závodník hodí blinkr a začne předjíždět, uhnu na kraj a sundávám nohu z plynu, aby mne co nejrychleji a nejbezpečněji předjel.
Smutné je, že v dnešní době potřebujete relativně silné a hlavně rychle reagující auto ne kvůli tomu, že chcete jezdit jako Fittipaldi, ale abyste mohli s rodinou jezdit bezpečně a podobným "výtečníkům" zmizet, aby vás neohrožovali.
Bylo by dobré, kdyby si lidé uvědomili, že ekonomie je věda společenská (zkoumá lidi a rozhodování) a není to věda exaktní, tj. je ze stejné kategorie, jako sociologie. A jsou různé školy a teorie, podobně jako v psychologii. Opět, že pracuje s různými matematickými modely neznamená, že jde o exaktní vědu. S těmi se pracuje i v teorii her, nebo v logice. Takže ... pokud je někde expert ekonom, tak je potřeba k tomu přistupovat stejně.
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Takže Lidl, DM a další německé firmy mají v Německu vyšší produktivitu? Proto u nás mají při stejných, nebo vyšších pultových cenách prodavačky postatně nižší platy a musí být otevřeno i v neděli?