Je pololetí 2024 a ostrá jízda Aussie Invader 5R je zatím stále v nedohlednu. Jen samé animace a reklamy. Rosco je navíc na řízení takového stroje už dnes moc starý. Takže to doklepe spíš jen s reklamovou, ale už v tom rozhodně nepojede. Za dalších 20 let vývoje už mu bude 94, a to už by potřeboval stabilizátory pro vlastní ruce, pokud se toho vůbec dožije. ;o)
Jen pro informaci. Ty dotace na pořízení elektromobilů a nabíjecích stanic k nim (celkem 1,65 miliardy korun) nejdou ze státního rozpočtu ČR, ale kompletně z fondů EU, která je na to speciálně vyčlenila. Když už EU jako mezek prosazuje elektromobily tak na to připlácí i když v ČR zatím jen podnikatelům. Stejně byste si žádný z těch elektrokrámů nikdo z vás nejspíš nekoupili. Tak neplačte, že Vám na to nedávají dotace taky. ;o)
To video na TikToku vůbec neodpovídá realitě. Stačí se podívat jak zachovale vypadají vyzvednuté trosky ponorky Titan viz toto video od BBC News
Při implozi byl roztříštěn válcový trup Titanu vyrobený z uhlíkových vláken v kombinaci s pryskyřicí. Příruby vyrobené z titanu zůstaly v podstatě nepoškozeny. Přední polokoule vypadá velmi zachovale tj. rozhodně není pomačkaná jak naznačuje video z TikToku. Zadní části vrchního obalu jsou sice pomačkané, ale také ne tolik jak to naznačuje video z TikToku.
V podstatě se dá říct, že po překročení meze pevnosti válcového trupu došlo k jeho prudkému roztříštění a následovala imploze trosek válcového trupu přičemž přední a zadní části ponorky nebyly až tolik poškozeny, protože destrukce byla utlumena masivními titanovými přírubami na obou koncích válcového trupu. Takže přední ani zadní části ponorky neimplodovaly.
Jen pro zajímavost zde je odkaz na video z procesu výroby válcového trupu Titanu jemuž se přisuzují následky zkázy: Odkaz 2
Další obrázek.
Pohled z průběhu odbočování z ulice Olší do ulice Wágnerova. Vozidlo je od retardéru ještě pořád dost daleko a přitom je vidět nejen na celý retardér, ale i na celou ulici do vzdálenosti několika desítek metrů.
Pokud řidička jela skutečně tak pomalu jak tvrdí (v usnesení Nejvyššího soudu je zmíněno 7km/h) a sledovala kam jede tak docela nechápu jak je možné, že tu holčičku na odrážedle vůbec neviděla.
Nechci předjímat budoucí rozhodnutí soudu, ale pro uklidnění situace dále uvádím co může být zmíněno v budoucím rozsudku.
Vzhledem k tomu, že řidička jezdila na dané místo opakovaně a byla obeznámena s tím, že odbočení z ulice Olší do ulice Wágnerova je ostré a vjezd do ulice je úzký a ve výhledu z ulice Olší do ulice Wágnerovy navíc brání překážky (plot) a také věděla že řídí vozidlo, ze kterého má omezený výhled což ve svém usnesení konstatoval i Nejvyšší soud lze tento případ považovat za odbočování, při kterém zmíněné okolnosti vyžadovaly, aby řidič zajistil bezpečné odbočení pomocí způsobilé a náležitě poučené osoby.
To řidička mohla zajistit již zmíněným způsobem tj. žádostí vůči některé z místně přítomných dospělých osob s ústním zaškolením.
K nehodě s následkem smrti tedy došlo kromě podílu viny matky dítěte i z hlediska podílu viny řidičky v souvislosti s nedodržením ustanovení § 21, odstavec 2, Zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích.
Zákon č. 361/2000 Sb.
Zákon o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů
(aktuální znění)
§ 21 Odbočování
(2) Vyžadují-li to okolnosti, například při přepravě dlouhého nákladu, musí řidič zajistit bezpečné odbočení pomocí způsobilé a náležitě poučené osoby.
Ve zmíněné ustanovení sice je jako příklad uvedena přeprava dlouhého nákladu, ale to rozhodně neznamená, že by se toto ustanovení vztahovalo výhradně pouze na přepravu dlouhých nákladů nebo pouze na řidiče z povolání.
Takže se omlouvám. Vycházel jsem z nesprávných informací ohledně místa nehody. Níže je odkaz na fotografii skutečného místa nehody. Také je na ní orientačně zhruba v místě nehody na retardéru umístěno odrážedlo a červenou čárou je vyznačeno odbočování. Z obrázku je patrné, že ulice, do které řidička SUV zabočovala je opravdu úzká. Navíc výhled do ní z pravé strany zakrývá plot.
Nemá smysl se zde dohadovat ohledně zákazu vjezdu s omezením na dopravní obsluhu ani o tom jak daleko je dohled z vozidla, které řídila.
Podle informací na to místo řidička jezdila opakovaně a byla obeznámena s místními poměry v tom smyslu, že se v té ulici běžně pohybují malé děti. Věděla, že vjezd do ulice je úzký, že odbočení je ostré a okolní překážky (plot) brání ve výhledu. Věděla, že řídí vozidlo, ze kterého nemá dobrý výhled. Takže i když jela pomalu vjížděla do té ulice v podstatě úplně naslepo. Vůbec jí nedocházelo, že i pomalu jedoucí auto může zabít. Neudělala to jediné co udělat měla.
Stačilo pár metrů v bezpečné vzdálenosti před odbočením jen dočasně zastavit. Nemusela přitom tahat dítě ani nosit nějaké těžké věci. Stačilo vystoupit z vozidla a kousek zajít pěšky k těm domům ve Wágnerově ulici. Od té zatáčky je to pěšky opravdu jen kousíček. Bylo tam spousta dětí a byli tam i dospělí. Stačilo jednoho z dospělých požádat, aby jí zašel ukázat tak, aby mohla s větším vozidlem, ze kterého má špatný výhled, bezpečně zajet až k příslušnému domu.
Pokud by to udělala tak se tu o tom teď nedohadujeme, protože by k žádné nehodě nedošlo.
Informace o místu projetí zákazu vjezdu
Usnesení NS Odkaz ,
Trasa vozidla od značky "Zákaz vjezdu všech motorových vozidel" s dodatkovou tabulkou "Mimo dopravní obsluhy".
Trasa 1 Odkaz
K místu tragédie je to cca 350 m.
Jela trasou 1, odbočovala vpravo a holčičku na odrážedle na začátku křižovatky tak měla z místa řidiče napříč přes celou kapotu vozu.
Odbočení z trasy 1 Odkaz
Pokud by jela do Wágnerovy ulice jinudy tj. od ulice Obřanská viz druhá trasa níže tak by přes žádný zákaz vjezdu neprojela, protože tam je přístup k Bille bez zákazu vjezdu a lze pokračovat dál do Wágnerovy ulice. Je tam jen značka zóny omezené rychlosti na 30Km.
Trasa 2 Odkaz
Takže na stejné místo bylo možné se dostat z jiné strany akorát by při jízdě trasou 2 na kritické křižovatce neodbočovala vpravo, ale vlevo. V takovém případě by měla z místa řidiče lepší výhled do ulice kde byla na začátku křižovatky holčička na odrážedle.
Odbočení z trasy 2 Odkaz
To je vše.
Malá rekapitulace
Osudné místo, Wágnerova ulice v Brně-Maloměřicích, křižovatka s retardérem na němž došlo k oné tragédii.
Pohled z křižovatky Odkaz
Matka otvírala garáž a věnovala se poté druhé dceři.
Pohled od vrat garáží Odkaz
Níže je odkaz na mapu, ve které se můžete pohybovat.
3D fotomapa Odkaz
Děvčátko využilo matčiny nepozornosti, nasedlo na odrážedlo a jelo ke křižovatce cca 25 metrů od matky.
Matka si všimla, že holčička odjela. Rozběhla se za ní a křičela, aby zastavila, ale byla od ní daleko na to, aby ji dostihla včas.
Do ulice začalo odbočovat SUV. Jelo pomalu. Jenže přes robustní předek svého vozu neměla řidička dostatečný rozhled.
Děvčátko zřejmě slyšelo volání matky a tak se poté co najelo na retardér zastavilo a otočilo se na ni. V okamžiku střetu s vozidlem sedělo na odrážedle v zastaveném stavu, ale bylo už na retardéru tedy na začátku křižovatky směrem z ulice odkud přijelo a navíc se dívalo zpět k matce tj. nevidělo přijíždějící SUV.
Řidička SUV údajně neviděla ani retardér, ani dívenku v důsledku čehož SUV holčičku porazilo na zem a najelo ji na hlavu. Vážnému zranění dítě podlehlo.
Bezprostředním svědkem této tragické události v blízkosti několika metrů od děvčátka byla jiná žena, která se ještě před kolizí k děvčátku rozběhla, ale už nestihla zabránit tragédii.
To je zhruba vše.
Mám dokončenou vakcinaci. Takže mi k prokázání bezinfekčnosti stačí mít v mobilu PDF certifikát a aplikaci tečka ani žádné testy letos na dovolené nebudu potřebovat. V prokazování bezinfekčnosti formou zobrazení PDF certifikátu nevidím žádný problém. Komu to vadí a je to pro něj tak nepřekonatelný problém ať nechodí ani nejezdí nikam kde to vyžadují.
Samozřejmě, že pokud se obejdete bez akci či zahraniční dovolené kde je vyžadováno prokazování bezinfekčnosti tak se testovat ani prokazovat bezinfekčnost nemusíte.
Zdaleka ne každý je ovšem ochoten skoro nikam nejezdit. Spousta lidí se chystá na různé akce v ČR nebo na dovolenou do zahraničí a na řadě akcí v ČR i v řadě zahraničních zemí se prokazování bezinfekčnosti nevyhnou.
Není nutné mít aplikaci tečka. K prokázání stačí mít třeba v mobilu nebo tabletu stažený PDF certifikát, který se dá zobrazit i bez aplikace tečka nebo stačí mít i certifikát v papírové podobě.
Představa, že se teď v době kdy se omezení uvolňují nikdo na dovolenou do zahraničí nevydá je stejně nereálná jako představa, že se kvůli prokazování bezinfekčnosti nikdo nebude účastnit žádných sportovních či kulturních akcí v ČR, na kterých to bude vyžadováno. Tak to prostě v životě nefunguje a nikdy fungovat ani nebude.
Pro zajímavost si přečtěte třeba aktuální podmínky pro vstup do Řecka viz odkaz
Přesto tam spousta lidí z ČR letos na dovolenou pojede a prokazování bezinfekčnosti budou ochotni strpět.
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Něco investorům předvést museli viz video z exkurze 35 investorů v závodu na výrobu baterií HE3DA, Horní Suchá 29.3.2023. Na videu je pár záběrů z technologie a jsou tam vidět i hotové modré články označené HE3DA, ale co mají v reálu uvnitř a jestli to nejsou jen přebalené články s Číny, které se v té fabrice ve skutečnosti nevyráběli, to se z toho poznat nedá. Jestli byl někdo z těch investorů na exkurzi až takový odborník, že by to dokázal poznat z technologie co tam viděl to nevím.
Tady je video z té exkurze
Odkaz