Jiřina Jančíková

  • komentoval
    Před 30 dny

    Dobrý den, je nám líto, že naše klientka musela v minulosti řešit tyto nepříjemnosti.

    Ráda bych však vysvětlila, že době, ve které se událost odehrála (2001), bylo možné zneužít platební kartu výhradně s použitím PINu. Navzdory domněnce, že PIN u platební karty napsaný nebyl, se k němu podvodník musel nějak dostat.

    Nelze se zcela objektivně vyjádřit k více než dvacet let staré události, ale je důležité zmínit, že ke znemožnění použití platební karty aktuálně (nejméně od roku 2006) dochází bezprostředně po její blokaci. V minulosti bylo možné platební kartu zablokovat pouze telefonicky na nonstop zákaznické lince nebo na pobočce. Dnes už si svou platební kartu může klient zablokovat sám prostřednictvím internetového a mobilního bankovnictví George. Blokace je ve všech případech okamžitá.


    K blokaci platební karty podle informací v článku došlo až 2 hodiny po jejím odcizení, výběry byly tedy pravděpodobně uskutečněny v této dvouhodinové lhůtě.

    S ohledem na rychlost platebního styku a zaúčtování transakcí v roce 2001, kdy vše trvalo zpravidla o 1-2 dny déle než dnes a kdy bankomaty nefungovaly v on-line režimu, došlo k zaúčtování výběrů (nikoli k jejich provedení) až poté, co byla platební karta dávno zablokována. Z pohledu klienta se tedy mohlo jevit, že blokace karty nefungovala, protože transakce na účtu vznikly až po blokaci karty. Ve skutečnosti však vznikly před blokací, ale k účetnímu vypořádání došlo až po ní.


    Ráda bych ještě jednou jménem České spořitelny vyjádřila politování nad těmito událostmi a čtenáře ujistila, že dnešní standardy jsou jiné než před 20 lety.