Proč musí učitel pořád blábolit u tabule o něčem, co dnes v sekundě vyjede každý průměrný chatbot? To platí zejména pro čistě popisné vědy, ale dnes už většinou i pro přírodní technické vědy. Dnes ti nejlepší chatboti dokážou hravě spočítat algebru, integrály, derivace, funkce, posloupnosti, limity, matice, grupy, fyzikální i chemické problémy a geometrii ať už tu klasickou, analytickou nebo dokonce i obtížnou deskriptivní. Používají k tomu step by step vysvětlení a efektivně příklad vyřeší a vysvětlí. Takže skoro celé učivo základních i středních škol je sto průměrný chatbot vyložit a vysvětlit. A to radši ani nemluvím o tom, že učivo je ve velké většině pro žáky a studenty v našich školách pojato velmi neatraktivně, nezajímavě a fádně a také je pro jejich život zbytné, zastaralé, neprospěšné a tak celkově i neužitečné. Učivo je také vykládáno často překotně, nejasně, nezřetelně, akademicky vágně, nesrozumitelně a bez ohledu na jednotlivé individuální preference, potřeby, schopnosti, zájmy a talenty žáků a studentů. Náš školský vzdělávací systém je špatně nastaven, slouží hlavně sám sobě, nikoli žákům a studentům. Proto je třetina žáků na druhém stupni v depresích a pociťují často velkou skepsi, deziluzi a frustraci. Nějaký psycholog je tam zcela nadbytečný, nemá šanci svými průpovídkami situaci ani v nejmenším zvrátit. Jen vyhozené peníze do kanálu bez jakýchkoli průkazných výsledků nebo efektů. Pokud se systém velmi brzy hluboce nezreformuje, situace se bude rapidně zhoršovat. Už není rozhodně na co čekat. Slyším jasně, jak odbíjí dvanáctá!😢🤕
Za mých školních let žádné chatboty nebyly, učili jsme se klasickým způsobem (netvrdím, že to bylo ideální a souhlasím, že ve školství jsou potřebné změny), ale žádné deziluze ani frustrace jsme v podstatě nepociťovali, o depresích jsem neslyšel. A těm chatbotům a AI nevěřím od té doby, kdy mi AI opakovaně lhala, že nemohu přehazovat zimní směrové pneumatiky z levé strany auta na pravou, ani z pravé na levou. Dlouho jsem se s ní musel hádat.
Tady bych nenasazoval psí hlavu jazykovědcům. Ti obvykle technické názvosloví nevytvářejí. Pouze popisují stav jazyka a původ slov, takže Vám umějí vysvětlit, proč se to píše zrovna takhle, ale z jejich hlavy to nejspíš není.
Psaní i/y v kořenech slov se řídí jejich etymologií, tedy původem. Tady mají dvě podobné věci podobné názvy, ale ta podobnost je čistě náhodná. Když trochu pohledáte na internetu, vysvětlení najdete. Ližina je od slova líha (kteréžto jsem doteď neznal; znamená mimo jiné šikmý dřevěný trám pro dopravu těžkých břemen, prkno povozu či pružný dřevěný můstek, jak praví Wikipedie) a souvisí se slovem ležet. Lyže jsme přejali z ruštiny. Název je odvozený od slovesa lyzgať (klouzat po ledu), jak tvrdí zase ruské zdroje. Rusům sice není radno věřit, ale tady snad nemají důvod lhát.
Děkuji Vám za slušnou, smysluplnou, korektní a argumentačně podloženou reakci. Vaše argumenty rozhodně nezpochybňuji, pouze jsem původně chtěl naznačit, že mi chybí určitá logika, když tvarově téměř stejný předmět sloužící obvykle ke stejnému účelu (prvek pro dopravu břemen, dnes často kovový či plastový) se má psát někdy s tvrdým a někdy s měkkým i/y. Konkrétně u sněžných skútrů či skibobů neznám odbornou terminologii a proto nevím, zda mají lyže nebo ližiny (skiboby bývaly vyráběny ze 2 ks lyží, ale namontovány na skibobu jsou to stále ještě lyže, nebo již ližiny?). Možná bych si to mohl laicky zdůvodňovat tak, že na nohách jsou lyže a všechno ostatní jsou ližiny. Podobnou nelogičnost lze spatřovat rovněž v používání jednotek sekunda (čas), vteřina (úhel), minuta (čas i úhel). Ale v tom mají často prsty nejen jazykovědné, ale i technické obory. Konkrétně např. výraz vteřina pro čas by měl být považován za nespisovný, hovorový, sám jej takto občas používám také. V praxi (v návodech, v technických zprávách, apod.) jsem si to však nikdy nemohl dovolit. Jsem přesvědčen o tom, že zjednodušení a sjednocení technických výrazů a názvů (často legislativně daných) s jazykovědnými by nemuselo být na škodu. Druhá stránka věci jsou lety zaběhlé zvyklosti. Ale změna silničního provozu z levostranného na pravostranný také proběhla poměrně rychle a bez neřešitelných problémů. Jsem naprosto smířen se současným stavem i se svou chybou v kvízu a uvádím jen svůj amatérský pohled na věc, nikomu nic nevnucuji.
Myslíte si, že jsme schopni zvládnout kvíz ze základní školy? Možná je na čase přestat s věčným testováním a začít využívat umělou inteligenci. AI nám může pomoci nejen rychleji nalézat správné odpovědi, ale také poskytovat hlubší porozumění a podporovat kreativní myšlení. Tím se otevírají možnosti pro efektivnější vzdělávání a učení se. Odkaz
I ta AI umí pěkně lhát, podvádět a uvádět nesprávné odpovědi; někdy se jí věřit nedá. Třeba když mi tvrdila, že směrové zimní pneumatiky se nemají a nesmí přehazovat z levé strany auta na pravou ani z pravé na levou. Musel jsem se s ní několikrát dohadovat a argumentovat, než se mi za své předchozí špatné odpovědi omluvila a uznala můj názor za správný.
Hovor příjmu výhradně z čísla, které mám v seznamu. Neznámá čísla mají smůlu a nezajímají mě. Pokud by někdo ze známých měl z nějakého důvodu potřebu mě kontaktovat z neznámého čísla, je lepší, když napíše SMS. Bohužel i do SMS se cpe spousta nesmyslných zpráv a obchodních sdělení, protože kdosi prodal seznam s telefonními číslyzákazníků.
Ne každý může psát SMS třeba z pevné firemní linky, proto mi radši volá. Neznámá čísla jsem vždy byl a dosud jsem zvyklý zvedat, nikdy jsem nemohl vědět, jestli mi volá někdo z kooperující firmy, uživatelé našich výrobků, kominík, řidič ho.nocucu, servisák, bankéřka, pracovníci různých zdravotnických zařízení, pojišťoven, přepravních služeb, atd. Vnuk si pamatuje mé číslo a už mi volal z půjčeného telefonu, protože nutně potřeboval něco rychle vyřídit a jeho telefon mu klekl. Pro podobné případy si pamatuji manželčino číslo, čísla několika dalších příbuzných mám napsána na papírku. Hovor s nabídkami nevyžádaných služeb či produktů dokážu velmi snadno a rychle ukončit slušně nebo hrubě, v závislosti na vyjadřování volajícího. Takové hovory nejsou zas tak časté. Zvedat i neznámá či skrytá čísla není vůbec zatěžující a bývá mnohem rychlejší, operativnější a bezpečnější, než hledat brýle, číst SMS, reagovat na ně za jízdy či zastavovat, atd. Mnohem více mi vadí a uráží mě bezdůvodné nezvedání telefonu, neodpovídání na vyžádané emaily, poptávky, apod., což považuji za nevychovanost, nezdvořáctví a za známku hulvátství.
Ližina a sírovec špatně. Opravdu jsem ližinu nikde neviděla. A sirovec jsem tušila, že bude měkké i, ale nechala jsem se zviklat
Souhlas. U některých strojů či technických zařízení se používá podle kvízu "ližina", která je tvarově velmi podobná lyžím, slouží k naprosto stejnému účelu (ke smýkání stroje po terénu - počvě - při přemisťování) a standardně se jí říká lyžina, protože na rozdíl od zdůvodnění v kvízu má s lyžemi velmi mnoho společného (tvar i účel). Obvykle se od běžných lyží liší materiálem (často bývá z oceli), ale třeba přední lyže (nebo snad ližiny či lyžiny) na sněžných skútrech také bývaly kovové. Uvedený název houby jsem nikdy neslyšel, nezbylo tedy nic jiného, než hádat. Zvykněte si, že i jazykovědci se musí nějak živit, tak občas vymýšlí cypoviny.
Já bych se jen zeptal, na kolik těch otázek jste Vy věděla odpověď? 🙂 Povídejte..
Po tom nikomu nic není, ani Vám. Jestliže vycházím z informací v článku, Bendig si zase vymýšlí cypoviny a lže. Jeho výrok "... jsem celou dobu mluvil pravdu, a potvrdilo to i přestupkové řízení, ..." = lež. Výrok "... že se moje pravda ... potvrdila!" = další lež. Existuje staré lidové rčení "kdo lže, ten krade". Podle Bendigových znalostí a chování v AZ kvízu jsem zpočátku laicky usuzoval na jeho "momentální" postižení, ale musím svůj úsudek korigovat. Podle výsledku správního řízení je spíše vy.ůraný, jak cikán.
Móc pěkné. Ovšem čtvereček, nebo obdélník dřeva se šroubem, splní úplně stejnou službu. Bez vrtáků, výstružníků a záhlubníků.
Samozřejmě máte pravdu. Navíc nevěřím, že někdo s tímto dílenským vybavením nemá šroub a klíč. Nakonec stejně obojí ve videu použil! Oba (a mnoho dalších) jsme zase naletěli na lákavý (přitom lživý) titulek a popis. Dokázali bychom si pomoci i bez shlédnutí tohoto videa. Rovněž nechápu, proč bych tuto cypovinu měl mít neustále při sobě.
Ukažte komu chcete, to jsme my na internetu silní a urážet se, co je mě po gramatice, já Vám nepsala Vy ...........! Běžte konečně někam ::::::::! Blokuji.
Jestli chcete, buďte silná a urážejte, nebo blokujte, nezáleží mi na tom. Ale prosím, pište laskavě česky, ostatní Vás pak nebudou mít potřebu žádat o překlad do srozumitelného jazyka, případně opravovat. Zasekávají se Vám některé klávesy, např. dvojtečka? Pokud byste měla zájem, možná bych Vám dokázal doporučit dobrý servis.
Potrefená husa nejvíc kejhá, co stále chcete, nemůžete si najít jiný článek a tam se vyjadřovat, odpálkuji Vás a Vy stále jevíte zájem, můžete skončit, nebo Vás mám zablokovat, Děkuji.
Prosím, nemáte zač. Blokujte si co chcete. Můžete mě odpálkovat, to je jediné, co snad ještě zvládnete. Od osoby, která gramaticky (z končit, interpunkce) i obsahově píše cypoviny, mi to vůbec nevadí. Naopak, mám z Vás velkou srandu a bavím se. Možná ukážu Vaše příspěvky dětem školou povinným, aby se také zasmály.
Odpověděla jsem Vám už před 1 dnem, smajlík je jeden a od Vás. Stačí?
Podívejte se na smajlíky u Vašich předchozích, nesrozumitelnou hatmatilkou napsaných komentářů. Na můj předchozí příspěvek jste nebyla schopna odpovědět vůbec nic. Samozřejmě stačí, od Vás se rozumného vyjádření stejně nedočkáme. Využila jste už několik pokusů, ale výsledek je stále nulový.
Pan Péča mi psa před 12. hod. asi to nevidíte, že je Vám něco nesrozumitelné to se stává, já také jednou napsala že je mi to nesrozumitelné a odpověď, váš problém, tak i Váš.
Prosím, zkuste psát česky a jednoznačně, pak to bude srozumitelné mně i jiným. Z Vaší odpovědi není jasné, co Vám pan Péča dopoledne dělal psem. Nebo se psem? Mohl bych se pouze domýšlet, ale vůbec mě to nezajímá. Vyjadřuji se pouze k tomuto vláknu a v něm se pan Péča na nic neptal. Nejsem zdaleka jediný, kdo Vaši češtinu (slovosled) kritizuje. Nesrozumitelnost v tomto případě rozhodně není problém čtenářů, nýbrž problém pisatelky, zcela jednoznačně to potvrzují smajlíky. Nebo snad chcete tvrdit, že jedině Vy jste chytrá, že píšete správně česky a že všichni ostatní jsou hloupí, když Vaší "češtině" rozumí jen s obtížemi?
Už jsem Vám odpověděla, mě ta odpověď dává smysl. Nemusí nic číst já ho nenutím.
Pan Péča se Vás na nic neptal, takže jste mu těžko mohla na něco odpovědět. Souhlasím s panem Bártou, Váš způsob tvorby vět v prvním příspěvku vlákna je skutečně velmi "svérázný" a se srozumitelnou češtinou má pramálo společného.
Jo, tak vy jste ten chytřejší, že mně to hned nedošlo. Zeptám se vás stejně jako paní Dobrovodské, vy také odmítnete svojí výplatu? Ti, co účinkují, televizní štáb a ost., kteří se pořadu podílejí - to je jejich zaměstnání, tak logicky dostávají výplatu. Pro méně chápající, jako třeba pro vás, všichni žijeme z výplaty. Někdo je zedník, truhlář, učitel, úředník, herec, scénárista, režisér. Vás ani paní Dobrovodskou nový pořad "Kdo se ptá" nic nestojí, vy se jen můžete, ale nemusíte dívat.
Zase nechápete. I bez vašeho nepovedeného školení je jasné, že lidé, kteří se na tomto pořadu podílejí, dostávají výplatu od televize. Diskuze ale není o přijetí či nepřijetí výplaty. Podle většiny příspěvků (včetně mého) se mnoha diskutujícím jedná o to, že televize mohla své prostředky vynaložit nesrovnatelně účelněji. Předat drobnou výhru dobročinným organizacím je sice chvályhodné, ale to je jen zlomek celkových nákladů a srovnatelnou částku mohla televize předat přímo, (třeba i ve větším objemu). Nezvládající moderátor, účinkující, štáb, atd. se v mezičase mohli věnovat něčemu rozumnému. Ještě dodám, že zase píšete cypoviny, protože zdaleka ne všichni žijeme z výplaty. Nebudu Vám to vysvětlovat, asi byste to opět nepochopila. S většinou diskutujících a spoustou dalších diváků se na tento pořad dívat samozřejmě nebudeme. Monoskop v dávných dobách býval užitečnější.
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Stačí přidat kovový kroužek 😉
1 odpověď
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Máte pravdu, nebo lze na klíč přilepit magnet, atd. Existuje i mnoho lepších skrýší, než se hrabat v hlíně či manipulovat s lahvičkou ulepenou od hlíny. Video je hrozná cypovina.