V tom samozřejmě máte pravdu - já mluvil o tříválcích obecně, ne o tomto konkrétním autě. Kdyby příkladně škodovácký motor 1.2 HTP nebyl tak ošizený na materiálech (například rozvoďák) tak Fabia s tím motorem by byla ideální jako druhá do rodiny pro jízdy po městě, do školy a na nákupy.
Potom tu mame jeden specificky fakt - velmi modne SUV 4x2 s trojvalcami. Tie auta na klzkom podklade nezvladnu dokopy nic, pretoze agregat malo zatazuje prednu napravu a bez trakcie to do klzkeho stupania proste nejde, na rozdiel od toho Octa v TDI zachrochce a je hore, lebo tazky liatinovy diesel nad prednou napravou zabezpeci viac trakcie, ako lahky hlinikovy trojhrnec.
Teda vy jste pamětníci 🙁, 1,4 MPI z Fabie I se do nejlevnější jedničkové Octavie opravdu montoval, měl dnes neuvěřitelných 44 kW, Jednou jsem v tom jel a v běžných rychlostech to byl až překvapivě pružný motor vzhledem k parametrům. Ale ta Octavia měla žebráckou výbavu, chyběla klimatizace dokonce i tónovaná skla...
Nie, motor pruzny nebol. Robila to ultrakratka prevodovka, pri 130 mal na patke 4200-4300 otacok.
S Toyotou nemám osobní zkušenosti, ale asi to bude slušné a spolehlivé auto, se kterým se můžete vydat do horka i do pouště. Když je v TV nějaké zpravodajství o konfliktech a teroristech, většinou jezdí v Toyotách. Prostě Toyotu do každé teroristické rodiny.
Jedneho pekneho dna som sa v salone Toyoty spytal, ci Hiluxa nemaju v prevedeni "ISIS". Chlapek v kravate a obleku z voleja bez premyslania odpovedal, ze auta v tom prevedeni im dodali, no nejakym nedopatrenim zabudli na zavery do Bushmasterov, takze ako nekompletne ich nechcu ani vystavovat, ani predavat, kym dodavatel nenapravi chybu...
A můžete uvést prosím důvod ?
Já myslím, že není. Mimochodem, zamyslete se - proč třeba používáme třífázový proud ? Protože 120 stupňů je ideální silové roložení - narozdíl od čtyřválce nemá ani jednu "nulovou" polohu. Plus u motoru má proti čtyřválci menší třecí plochy a setrvačné hmoty, takže jde líp do otáček a je v nižším zatížení úspornější.
Prostě kdo jezdí po městě a nemusí si hrát na závodníka, nebo si honit ego - třeba typicky důchodce, který si akorát chce udělat radost a jednou v životě si koupit nové auto, nemá žádný relevantní důvod se tříválce bát.
Kto jazdi po meste...tomu staci trojvalec. 100% suhlas. Ale strcit trojvalec do rodinneho sedanu s celkovou hmotnostou atakujucou 1900 kilo, ani nahodou. Pamatate sa vsetci, kolko Mondei s motorom Ecoboost 1.0 92 kW predal Ford ? Aj napriek velmi zaujimavej cene - ani jedno.
No tak znalec hudby ve vašem pojetí se možná spokojí se školním kvartetem, ale motor samozřejmě začíná zhruba od šesti válců výš. Relevantní důvod tedy asi nemáte, ale nejste sám. Tříválec má přitom svoje výhody - například jde mnohem ochotněji do otáček.
To s tím zvukem je akorát vesnická pověra. Na volnoběh to málokdo pozná. I ty nejvymakanější čtyřválce jezdící na ropu mají daleko tvrdší chod (nedej bože když mají přes sto litrů na tacháku)...
Trojvalec ide omnoho ochotnejsie do otacok - ale bez zaradenej rychlosti.
Hezké, ale lžete...
Já jsem nikde nepsal, že jezdím 85-90. Při 130 mám spotřebu 15 kWh. Baterka má 75 kWh (75:15=5). Takže 500 kilometrů dám při dálniční stotřicítce.
Obcházky nic vážného z baterie nevezmou.
Klima nemá na dojezd vliv, topení naprosto minimální.
Jenže to byste musel mít aspoň nějaké znalosti.
Ked niekto napise, ze klimatizacia / kurenie nemaju vplyv na dojazd, tak sa s nim nema vyznam dalej bavit o elektromobiloch.
Ale vyjadřujete k elektromobilům. Můžete mi říct, jakou konkrétně máte zkušenost s moderní elektromobilem? Nabíjet klidně můžete do 100% a vybíjet k 1%. Tam záleží na úplně jiných parametrech
Ano, moze. Zoberie si to dan v podobe podstatne rychlejsej degradacie baterky. Rovnako baterka degraduje rychlejsie pri nabijani vyssim vykonom.
Mám trochu delší životní zkušenost z EV, za šest let dvě služební a jeden koupený, celkem najeto přes 250 tisic km plus žena a syn dalších cca. 20 tisic. A souhlasím s autorem, pokud člověk bydlí tak že můze i nabíjet, idealně ve vlastním RD, tak je dnes EV ideální volba. Ceny nových vozů se srovnávají, provozní náklady jsou u EV výrazně nižší, na 100 tisic najetých km je úspora za palivo a servis přes 200 tisíc Kč.
Lenze tych 200 tisic je rozdiel v obstaravacej cene EV vs spalovak rovnakych rozmerov.
Já vám řeknu svůj konkrétní příklad ano? Já přijedu do Ostravy z Prahy, což je pro mě 380 kilometrů a mám ještě asi 33% dojezdu. Takže 500 kilometrů na dálnici dá moje auto určitě. Většinou na 12 min. nechám auto na rudné ulici u obchodního centra. Většinou tím vyřídím nějaký nákup pro rodinu. Na cestě zpátky nabíjím asi 7 min. a, protože dojíždím s nějakými 14% do garáže. Takže celkový čas na cestě je asi 7 min. na 800 kilometrů jízdy.
Staci jedna dve buracky s obchadzkami a domov nedojdes inak, ako na traileri 🙂 A jazdit po dialnici 85-90 km/h pre minimalizaciu spotreby, k tomu ako bonus v lete bez klimatizacie a v zime bez kurenia - to je k nezaplateniu.
Tak promiňte, já si Teda koupím v8 6.3L 600hp aby když pojedu na dálnici jsem mohl zrychlit z pripojovaciho pruhu z 80 na 130 za půl sekundy. Sice mi k ničemu jinymu to auto s takovým motorem nebude ale budu moct říct že se bezpečně připojím, asi napíšu dopis do Evropského parlamentu aby začali vyrábět nejmenší motory 500-600hp aby se lidé mohli bezpecne pohybovat po dálnicích. Jste vážně hlavička, to by chtělo Nobelovu cenu za bezpečnost 👍
Moj voz ma 130 koni a 80-120 robi prave okolo 7 sekund. Nepotrebujes 600 HP.
A to je jen asistent jízdních pruhů....a co ten zbytek? Chlápek mi sice nabízel adaptivní tempomat, dodržování vzdálenosti, omezovač rychlosti, čtení značek, asistent únavy a podobné pi..viny....a tak jsem mu říkal, že jak vedle sebe posadim svoji starou, že to mám všechno v jednom 🤣🤣... hlavně tedy ten omezovač rychlosti a čtení značek...to má dovedené k dokonalosti. 🫤
Auto mi sice cita znacky, no za rychlost ma nastastie nebuzeruje, pretoze na Slovensku stale ideme podla pravidla, ze krizovatka rusi obmedzenie rychlosti a za kazdou krizovatkou nemame znacku ukoncujucu to obmedzenie rychliosti. Vrestalo by mi to v kuse. A ten univerzalny obmedzovac rychlosti, vykonu, naklonu, stupania mam v aute tiez 🙂
Nechápu proč někdo potřebuje auto který má výkon do nebe když v Česku a okolí je tak max. 130. A když argumentuje že kvůli přejetí tak je to blbost. Mám pracovní auto 1.2 okolo 70hp a nikdy jsem neměl problém, když potřebuji někoho předjet.
Ty si problem nemal. No niekto, kto ide po dialnici 130, a Ty mu spomedzi 2 kamionov vlezies 50 metrov pred kapotu a budes so svojimi 70 HP v jeden a stvrt tony tazkom aute akcelerovat z 80 na 130, sa Ti velmi pekne podakuje slovnikom stareho morskeho vlka. A budes mat stastie, ked Ta nepotlaci. Vsetko, co nedokaze zrychlit 80-120 pod 7 sekund sa v dnesnej hustej premavke stava potencialny zdroj problemov. Ked tych 80-120 neda za 10 sekund, zacina to uz byt nebezpecne. Auto, ktore to neda ani za 13 sekund by som ani nepustil na dialnicu.
No to bych rád viděl, kolik aut dnes ne.á ABS. To snad je starší než 30 let. Protože kolem roku 95 už většina měla.
To autor má dost špatný přehled.
Podla ChatGPT :
Povinnosť mať v autách systém ABS (Anti-lock Braking System) platí v Európskej únii pre nové modely od 1. júla 2004. Toto nariadenie sa vzťahuje na všetky osobné automobily a ľahké úžitkové vozidlá.
Pre všetky novo registrované vozidlá, bez ohľadu na to, či išlo o staršie modely, ABS sa stalo povinným od 1. júla 2006. Takže od tohto dátumu museli byť všetky nové autá predané v EÚ vybavené ABS, čo významne prispelo k zvýšeniu bezpečnosti na európskych cestách.
Ako som uz pisal vyssie, ESP je povinne pre vsetky nove auta od roku 2011.
Tak s částí článku, že je auto bezpečnější s asistenty, zásadně nesouhlasím. Mám řidičák přes 40 let a dřív žádní asistenti v autě nebyli (možná v létě asistentky 🙂 )...a jezdilo se. A dávalo se pozor. A člověk se učil, snažil se zdokonalit. V rámci možnosti auta a možností svých. Dneska je člověk masírovaný dokonalostí asistentů tak, že by tomu i uvěřil. Najedu ročně přas 120tis. Jezdím po dálnici a po okreskách. A když vidím někoho, kdo na dálnici nedrží ani volant, protože má přece asistenta jízdních pruhů, a hraje si s mobilem, tak bych ho nejraději majznul klackem po kebuli. A takových je mraky. Starých, mladých. Problém mladých nezkušených řidičů v Bávu nebo podobných silných vozech je ten, že v hodinách fyziky zásadně chyběli, zvlášť když se probírala odstředivá síla, tření, setrvačnost a další "nepotřebné" trapnosti. Pak v kombinaci s reklamou, jak zá vás asistenti ve vašem voze vše vyřeší, jak dávají pozor nebo že zrovna ten váš vůz je odolný a bezpeční, je jistá cesta do pekel. A jedna zkušenost nakonec. Mám nový vůz, a jeden z asistentů je hlídání jízdních pruhů. Na dálnici z Prahy do Brna bylo v jednom místě převedení obou pruhů do protisměru. Začaly žluté silničářské pruhy a v tu chvíli asistent rozhodl, že se ale bude držet těch původních bílých. Tak mi to "koplo" do řízení, že na těch žlutých hladkých pásech šlo auto do skluzu. A to jsme jeli v koloně okolo 60km/h. Takže asi tak.
Možná by součástí autoškoly měl být polygon, ve kterém vás nechají v nějakém vraku na odpis převrátit se na střechu nebo to napakovat do stromu 🙂
Mam rovnaku skusenost z cias, ked sa asistenti pruhov zacali instalovat do aut. Siel som s predvadzackou Kia Ceed SW po useku cesty, ktory chvilu predtym opravovali. Po skonceni opravy ale na ceste ostali docasne namalovane pruhy. Asistent v Kii sa ich chytil a mal som co robit, aby som ho pretlacil skor, nez ma dostane do protismeru pod prichadzajuci nakladiak.
Znamemu sa zasa stala ina vec - siel za kamionom, ktory mu zakryval vyhlad na cestu. Ze bola vo vozovke diera si sice vsimol, no nedokazal sa jej vyhnut dostatocne rychlo, pretoze prva generacia asistenta (tiez zhodou okolnosti Kia) nebola riesena tak, ze auto rychly pohyb volantu pochopi ako uhybny manever a nebude klast odpor. Vybral jamu, zrusil pneu, disk aj rameno napravy. Podotykam, ze toto sa dnes uz nestane, asistent takyto prudky uhyb dovoli.
Tie statisticke data ako take su OK, ale zavery sa mi zdaju divne. Neviem, odkedy je povinne ABS, ESP je od 2011, no aj lacnejsie auta ho mali uz aj okolo roku 2005. Bawa sa nikdy k lacnejsim autam neradili, rovnako ani Audiny ci Passaty, ktore vidim rozstrelene najcastejsie. Tieto kary uz asistentov mali. ABS sa vypnut nedalo, no kazdy mlady frajeruje, ako dobre vie jazdit bez ESP. A to je prave problem. Skoda, ze sa statistika nezmienila o casoch, kedy sa stavaju tieto buracky. Obvykle je to po polnoci pri navrate z diskoteky ci inej zabavy.
Promiňte, i vás se zeptám, a vy jste na to odborník?
Na to clovek nemusi byt odbornik. Staci jedna skusenost. Specificke okolnosti ma donutili cestovat na letnu dovolenku na zimnych gumach. Cesta cca 200 km po dialnici 130 podla GPS, potom zakrutovy horsky prechod a dalsie zakrutene okresky a mesta, dohromady cca 200 km. Dakujem, neprosim si, viackrat to skusat nebudem. To, co som rok predtym bral 80-90 na letnych, to na zimnych slo iba 60-70, potom hlasito piskali a zacali sa hrnut bokom. Vyjazdy z vracaciek v ostrom stupani - stale sa aktivovala kontrola trakcie, kopalo to do volantu, auto stale padalo do nedotacaveho smyku. Rychlejsi najazd do kruhacu, zatacanie na brzdach - opat o 10 - 15 km nizsia rychlost, opat tendencia k nedotacavemu smyku, po dotknuti sa brzd zadok okamzite ustreloval a potreboval kontru o tristvrte otacky volantom (na letnych pri este agresivnejsom style stacila maximalne stvrtotacka). Auto uplne nevyspytatelne reagovalo na plyn v zakrute. Skratka cele zle. A teraz to podstatne - trasu 400 km som na zimnych siel o 15 minut dlhsie, ako na letnych. Limitom nebola premavka alebo pocasie, ale jazdne vlastnosti auta dane zimnymi gumami. Jazdit na nich tak rychlo ako na letnych sa skratka nedalo.
Dalsia skusenost - polygon bezpecnej jazdy - raz absolvovany na letnych, druhykrat na zimnych (oba pripady firemna akcia). Teploty okolo 30 stupnov. Ked sa tie zimne gumy zohriali, skratka nebrzdili ani nedrzali. Clovek nemusi byt gumarensky odbornik. Vyskusaj si to a uvidis.
Letne - Pirelli P7 Cinturato Blue XL
Zimne - Kleber Krisaplp 2
Rozmery - 235/45 R17
Auto - Mondeo 2.5T, pohotovostna hmotnost 1620 kg
Mám velká kola. Alu disk váží cca 25 kg, pneumatika dalších 20. Vše zesíleno pro vyšší nosnost a rychlostní index pro 240 km/h. Zimáky jsou těžší, protože na sobě mají víc "masa" v běhounu.
Mimochodem, chybu s nákupem levného a lehkého alu disku jsem už kdysi udělal a nehodlám ji opakovat. Naštěstí to dopadlo dobře.
Daj rozmery a vyrobcu diskov. Bezne 18" maju tak polovicnu hmotnost. Nejako mi to nesedi.
1
Sledujících
0
Sleduje
1
Sledujících
0
Sleduje
Na EuroNCAP je zatial hodnotenie z roku 2022, po stranke pasivnej bezpecnosti je na tom celkom dobre. Urcite lepsie, ako napr. Duster III alebo Symbioz. Nedobre dopadol iba bocny naraz do stlpa, hrudnik testovacej figuriny bol hnedy. Pravdepodobnost takehoto narazu je ale nizsia, ako celneho.