Současný model považuji za zastaralý. Podle mého názoru školství nemá sloužit jako nějaký psycholog, psychiatr, motivátor nebo nedejbůh dokonce stát nad těmi žáky s bičem v ruce a nutit je do učení. To je zbytečné, drahé a v kolektivní škole to odnáší celá třída. Tu povinnou školu bych v dnešní době zredukoval na maximálně 3-4 roky, což umožní podstatně zvýšit kvalitu výuky...
A dál?
Ty informace dnes už běžně děti mají. Na youtube jsou krásné animace dějů, které takhle krásně nevysvětlím, ani kdybych se rozkrájel. A když jim ten odkaz dám a řeknu "klidně si teď vytáhněte mobily a pusťte si tu animaci... "Kolik žáků myslíte, že si zvolí sledování animace a kolik žáků raději otevře hry, nebo soc. sítě? Všechny podklady jim dávám v elektronické podobě a stejně se na to v mnoha případech ani nepodívají. Nevidím problém v tom, že jsou nedostupné kvalitní el. materiály, problém vidím v tom, že žáci nechtějí vyvinout snahu ty materiály vůbec otevřít, natož nad nimi přemýšlet. Bohužel.
Tak, tak. Přesně!
Zajímavý článek. Nicméně velmi ovlivněný faktem, že jste si skutečnou praxi (myslím tím povolání) učitele nikdy nevyzkoušel. Víte - učitelství je (a vždy bylo) především srdcovou záležitostí. Velmi rychle se pozná, kdo k němu má či nemá vztah. Já vystudoval odlišný obor, také jsem několik let v tom jiném oboru pracoval. K učitelské práci jsem se nakonec dostal - prostě jsem učit šel i s vědomím, že budu mít nižší plat za více práce (pocházím totiž z učitelské rodiny). Samozřejmě jsem musel dostudovat pedagogiku. Měl jsem v té představě pravdu, ale nikdy jsem nelitoval. Od elitní školy mne osud postupně zavedl až na to mnohými obávané učiliště. Ano, zájem žáků není vždy ideální, rodiče také ne. Ale učitelství je krásné povolání, které smysl určitě má. Pokud k němu máte v sobě vztah, pochopíte. Prostě je to divadlo jednoho herce a je především na něm, jak diváky (žáky) zaujme. A osnovy? Rámcově jsou dané, ale vždy je může učitel do značné míry přizpůsobit. Podle mne je důležité naučit zásadní věci a k nim přidat logické přemýšlení - a určitě i žáky přesvědčit, že v životě budou muset leckdy "srazit paty" a někomu se přizpůsobovat (minimálně zákazníkům nebo klientům, určitě také úřadům, předpisům, případně nadřízeným). I tomu škole má naučit (často v tom supluje rodiče). Takže, milý pane neučiteli, je dobře, že jste zvolil jinou práci - ve škole byste byl nešťastný nejen Vy, ale i Vaši žáci. Jen je škoda, že jste trochu zbytečně vyčerpal peníze na studium, které až tolik neuplatníte.
Velmi krásně a pravdivě napsáno.
Takže popelář co Vám vyveze Váš odpad, kadeřnice co Vám udělá vlasy, pekař co upeče rohlíky je pološimpanz, že neumí počítat trojčlenku? V jednom máte pravdu na matiku a fyziku musí být talent, ale k obyčejnému životu spousty lidí na této planetě stačí základ.
A podle Vás je základ co? ZŠ tedy ne, tak co tedy?
Proč musí učitel u tabule pořád blábolit o něčem, co dnes v sekundě vyjede každý průměrný chatbot? Všechno je to otázka informací, technologií a financí. Dřív měli informace k dispozici zejména učitelé, dnes je může mít každý žák a student ve stejném rozsahu a kvalitě ve svém mobilu nebo tabletu. Pomocí hypertextových odkazů ve Wikipedii nebo Kiwixu lze nastudovat jakékoli téma i s kontextem a souvislostmi. Možný je i výklad a správná interpretace obsahu, pokud není zřejmý jeho přesný význam. Buď se dá doptat dobrého chatbota, nastudovat online zdroje z referencí nebo zadat pokročilý dotaz do vyhledávače. Možností je mnoho. Takto si lze osvojit téměř každý tematický celek, zvláště pokud jde o popisné vědy. Jak je z textu výše zřejmé, až 80 procent školních procesů lze už dnes efektivně nahradit používáním moderních elektronických prostředků a jejich aplikací. Digitální obsah má mnohé výhody. Pomocí hypertextu lze obsahem brouzdat kontextuálně, najít potřebné souvislosti a vysvětlit obsahové nejasnosti. To bývá častý problém při frontálním výkladu, a proto se žáci často tak málo naučí a i to málo rychle zapomenou. Pokud má žák k dispozici psaný obsah výkladu, tak má větší šanci na osvojení látky než při pouhém pasivním poslechu téhož obsahu. Důkazem je, že básně se učíme z knih nikoli poslechem. Žáci a studenti na školách mají stres a deprese hlavně kvůli špatně nastavenému systému vzdělávání na školách. Systém nauč se a zapomeň je velmi demotivující a frustrující. A tak je tomu často až 20 let. Je to velmi tristní až žalostná situace. A nikdo to nechce vidět, natož řešit.😪
CTRL+V?
Když něco hledáte v učebnici nebo zápiscích, tak taky nevíte co? Přece podle názvu učebního tématu, ne?! Proberte se! Už jste s tím fakt trapní. Nejsem žádný moula ani jouda, víme?!😠👎
A čím se tedy živíte Vy, prozradíte nám, když nejste žádný moula ani jouda? Je divné, že, dle vašich příspěvků, nejste už dávno na ministerstvu školství, zaměstnaný jako nejlepší poradce, alias J.A. Komenský II.
Mohli bychom je popsat jako „bývalé ročníky“, lidi, kteří se narodili v 40-50-60 letech, kteří měli analogové dětství a digitální dospělost.
Měli bychom mluvit o biologické revoluci.
Byli svědky události molekulární biologie:
byly objeveny molekuly života DNA, RNA atd.
Když vidíte vše, co z toho vzešlo: genová terapie, genové otisky prstů a jiné, tak pokrok je ohromující!
Tak nějak ONI "viděli všechno"!
Tato generace doslova žila a byla svědkem daleko více, než jakákoliv jiná v každé dimenzi života.
Ale taky jsme zažili tu druhou stránku mince....
Zažili jsme nesvobodu, nedostatek, cenzuru, šmelení, dávání úplatků, železnou oponu, okupaci sovětskými vojsky, normalizaci, studenou válku, olovo v benzínu, azbest na střechách, freon v lednicích, DDT v potravinách.
Je to generace, která se doslova přizpůsobila "ZMĚNĚ".
Velká gratulace této velmi speciální generaci, která navždy zůstane JEDINEČNÁ..
Jsem rád, že jsem to mohl také prožívat a dál prožívám.
3
Sledujících
0
Sleduje
3
Sledujících
0
Sleduje
Proč musí učitel u tabule pořád blábolit o něčem, co dnes v sekundě vyjede každý průměrný chatbot? Všechno je to otázka informací, technologií a financí. Dřív měli informace k dispozici zejména učitelé, dnes je může mít každý žák a student ve stejném rozsahu a kvalitě ve svém mobilu nebo tabletu. Pomocí hypertextových odkazů ve Wikipedii nebo Kiwixu lze nastudovat jakékoli téma i s kontextem a souvislostmi. Možný je i výklad a správná interpretace obsahu, pokud není zřejmý jeho přesný význam. Buď se dá doptat dobrého chatbota, nastudovat online zdroje z referencí nebo zadat pokročilý dotaz do vyhledávače. Možností je mnoho. Takto si lze osvojit téměř každý tematický celek, zvláště pokud jde o popisné vědy. Jak je z textu výše zřejmé, až 80 procent školních procesů lze už dnes efektivně nahradit používáním moderních elektronických prostředků a jejich aplikací. Digitální obsah má mnohé výhody. Pomocí hypertextu lze obsahem brouzdat kontextuálně, najít potřebné souvislosti a vysvětlit obsahové nejasnosti. To bývá častý problém při frontálním výkladu, a proto se žáci často tak málo naučí a i to málo rychle zapomenou. Školství je tedy názornou ukázkou systému, který za mnoho peněz poskytuje málo služeb. To, že studenti umí po 14 letech každodenní výuky jen trochu česky a anglicky, je velmi tristní výsledek současného školství. A nezachrání to ani 20 procent studentů přirozeně nadaných na matematiku. Pár měsíců po maturitě neumí mladí často téměř vůbec nic. Něco jiného jsou odborné školy, tam mohou být výsledky někdy i uspokojivé. Celkově je to ale bída a ubohost.👎😔
7 odpovědí
0
Sledujících
1
Sleduje
0
Sledujících
1
Sleduje
No, už jsem si myslel, že CTRL+V nebude. A......je!!!!!