😁 Popletla jsem to, ve věku mých dětí je paní Zuzana 😉, ale my jsme holky mladé, jen už hodně pamatujem 😁. S digitalizací je to jako s ohněm - dobrý sluha, ale zlý pán. Pokud bude na webu pojišťovny pro pacienta dostupná kompletní jeho zdravotní dokumentace od všech navštívených lékařů včetně výsledků laboratoří - fajn. Ale - není třeba, aby zubař viděl na mé návštěvy na gyndě, operace, které se zuby nemají nic společného apod. Tedy spíš sestry těch doktorů ... To znamená, že příslušné údaje mu musí odemknout pacient - a to se doktorům, jak je napsáno v článku, nelíbí. Zachování soukromí je kámen úrazu. Mějte se fajn.
Zákon říká, že zdravotník smí prohlížet pouze takové údaje, které jsou k léčbě jeho pacienta relevantní. Ani ve velké nemocnici nemohou dnes všichni lékaři a sestry do karet všech pacientů. Pokud by se tak stalo, je prokázaný neoprávněný náhled do dokumentace potenciálně trestně stíhatelný. Zrovna tak jako nemohou všichni policisté do registru obyvatelstva. Každý za sebou zanechá digitální stoupu a jeho aktivity jsou dohledatelné. Netřeba se bát.
Zodpovědný pacient = ovce, která se bez toho, aby se ptala na základní nelogické věci, které jí farmabusiness předkládá za účelem obohacení se, nechá svinstvem opíchat, ostříhat, a pak ¨zabít a urožnit. Takovým přeji jediné!! - buďte co nejvíc zodpovědný! 😄 ... ale mě do toho netahejte. 😉
Nevím, co jste tím výkřikem chtěla říct.
Nikdy neexistuje žádný systémový dobrý důvod, proč jednotlivci říkat, co je pro něj lepší. Jednotlivec si tento systém platí, nikoliv že jednoltivec patří systému.
.
Kdo něco skrývá nemusí být ani podvodník ani psychopat. To si jen domýšlíte své představy. Typicky třeba nechcete, když se svým partnerem řešíte nějakou léčbu (nemoci, které se léčí v páru, v rodině, nebo třeba neplodnost), aby se do karty dostávaly informace z dřívějšího vztahu - a ty tam taky jsou. To je jen příklad, co se může v životě stát. Stejně tak je legitimní požadavek pacienta, aby se nesouvisející lékařské obory dozvídaly informace, které se jich netýkají - například kosmetické zákroky. Váš plicní lékař nepotřebuje vědět, že si léčíte genitální bradavici. A takto by se dalo pokračovat.
.
Soukromí je zcela stěžejní záležitost, a mělo by se prolamovat jen tam, kde je to nezbytné. Nikoliv pro pohodlí systému. Co si může předat pacient sám, nechť si předává sám. A nechť platí za své chyby, pokud něco zamlčí, co je důležité.
Uzavřela bych to tím, že Váš partner ani nikdo jiný, kromě zdravotníků, přístup do karty pacienta mít nebude. A souvislosti mezi jednotlivými obory medicíny Vám sice jako laikovi mohou unikat, ale existují. Nechcete-li, k nahlížení souhlas dávat opravdu nemusíte - ostatně tato možnost je zcela zachována.
Jste ve věku mých dětí. Až Vy budete v důchodu, budou technologie někde úplně jinde než dnes a buďte si jistá, že je (tedy pokud nejste ajťák už teď) nebudete stíhat se učit. A víte proč? Protože se Vám nebude chtít. Budete mít jiné priority. Protože byste trávila čas učením se ovládat technologii, kterou potřebujete, abyste ušetřila čas - např. při objednávání k lékaři. Vyjde to nastejno - časově. Je důležité zachovat více možností a každý nechť si vybete. Jak je důležité nespoléhat na technologie ukázaly letošní povodně na severu Moravy. Protože ukázaly, že kartou ani telefonem za chleba nezaplatíte, když není signál a nejde elektřina. Takže určitě zavést, ale na základě dobrovolnosti a ponechání možnosti výběru.
Děkuji za kompliment, nevím jak mladé máte děti, ale já mám do důchodu hodně blízko, čeká mě to "za pár" 🙂 (Mimochodem, netvrdím, že není nutné mít na výběr - pouze navrhuji existenci jedné jediné zdravotní aplikace, což by bylo, přiznejme si, docela ulehčení...)
Jestli někdo obejde pět kardiologů, musí zasáhnout pojišťovna. Sdělovat svoje diagnózy nikdo nemusí. Může si je léčit třeba na soukromé klinice, nebo v zahraničí, a taky se nic nedozvíte. Pacient může mít deset nebo dvacet dobrých důvodů, proč chce určovat, co se o něm může lékař dozvědět, a nemusí to být ani nezodpovědnost, ani pokus podvádět. Přemýšlení, že "kdo něco skrývá, je automaticky podezřelý", je vlastní totalitám.
Ad zneužívání péče - ano, měla by zasáhnout pojišťovna. Zákon jí to však neumožňuje. Ad to ostatní - zrovna tak existuje deset nebo dvacet dobrých důvodů, proč určovat, co se může lékař o pacientovi dozvědět. Nedozví-li se, nelze očekávat 100% bezvadnou péči a nemůže konat efektivně. Například pošle pacienta poosmé na stejné odběry krve. A ano, kdo něco skrývá, je buď "podvodník" nebo "psychopat". Jestli člověk nedůvěřuje společnosti, je to diagnóza. Zavání-li mu to totalitou, je třeba žít mimo systém. Tedy ani nevyužívat veřejné služby.
A potom jsou zase nekompetentni doktori, treba interniste, kteri vam do zpravy napisou, ze mate nejspis uzkostne poruchy a jelikoz vam delali i nejake testy, tak tu zpravu ukazujete dalsim doktorum a muzete se X-krat zaklinat, ze s uzkostnymi poruchami jste se nikdy nelecili a test u obvodaka byl negativni, stejne se opakovane ve zpravach doctete, ze se pry lecite s uzkostnymi poruchami.
(Osobni zkusenost, internistovi jsem rikal, ze mi pichani na hrudi zrejme zpusobuje borelioza, kterou mi posleze na infekcnim potvrdili a vylecili, on to ale videl na uzkostne poruchy a velice mne stve, kdyz se jeste po letech nekde doctu, ze se lecim s uzkostnymi poruchami, protoze si to tam kdysi ze zpravy toho toho pitomce opsali.)
Na Vašem příkladu je vidět, jak je to téma košaté. V návrhu existuje podmínka souhlasu se zveřejněním, takže zrovna Vy byste byl chráněn.
To je panečku rezistence lékařů ke změně! 😀 ... a takto to v našem zdravotnictví funguje... já co opravdu chci je online rezervace! Opravdu mě totiž štve, když se do ordinace nemůžu dovolat, u některých se nedá ani jiný kontakt než telefon dohledat a pak největší perla, když mi řeknou že objednávají jen děti a já si to musím jít vyčekat pár hodin... takže hezky centralizovat a digitalizovat, pak mi alespoň zdravotnictvi neztratí při změně důležitou část zdravotní karty jako se mi stalo
On-line objednání je super. Pacient ale musí pochopit, že je nutná určitá triáž a dát si i s objednáním práci. Například vyplnit krátký dotazník, po jehož vyhodnocení je vám nabídnut odpovídající čas. Důvodů je mnoho. Od akutnosti a až po oddělení infekčních pacientů atd. Někde je třeba mít před návštěvou lékaře už hotová jiná vyšetření, čili musíte dostat žádanky. Pacient pak musí pochopit, že se může stát, že první návštěva bude krátká a on bude muset přijít znova.... jinak digitalizace by opravdu hodně vyřešila.
Tak já nevím, jak takový počin vyhodnotit, je to krok správným směrem, nebo spíš naopak? Možná je to jen můj subjektivní pocit, vycházející z naší rodinné konstelace, kde se to "hemží" seniory ve věkové kategorii 80+, ale čím více sleduji ten současný trend - převádět veškeré důležité procesy našeho života do světa dig. technologií - tím větší mám obavy, co to téhle seniorské skupině přinese dobrého. Myslím, že nic, že se s nimi v těchto projektech už vůbec nepočítá a vše se cílí na věkovou kategorii do 40 let, která je s technologiemi srostlá. Nedovedu si představit třeba naší babičku, jak stojí na křižovatce někde uprostřed FN Motol, odvážně rozjede apku na svém smartfonu, lokalizuje svojí polohu a pak se vydá podle navigace vstříc svému lékaři. Myslím, že už jí nikdo nikdy neuvidí...
Mí rodiče s tím problém nemají. Nepodceňujme seniory.
Lékaři se bouří zásadně proti všem novinkám. Zejména digitalizace je červený hadr. Protože pak je vidět, co a jak kdo dělá... jak organizuje péči o pacienty a jak je efektivní. Zavést ve zdravotnickém zařízení on-line objednávání je zhusta takový problém, že přistupovat k novinkám jako lékaři celá společnost, jezdíme ještě koňmo.
Pacient není předmětem, ale tím, kdo rozhoduje. Pacient by měl volit, jestli je v jeho zájmu a chtěné předávat jaké informace mezi lékaři. Jakékoliv vynucené, nebo "dobrovolně-vynucené" metody jsou možná dobré pro systém, ale systém není náš Matrix. Pacient, jednolivec je středobod lékařské péče.
.
Pacient má tedy nést odpovědnost za dobré informování lékařů, je to v jeho zájmu. Pokud něco podcení, má mu to systém naúčtovat. Ale ne si z pacienta dělat "věc zájmu".
Asi se na to díváte optikou zodpovědného pacienta, člověka, který je schopen zodpovědnost nést. Pokud by takoví byli všichni, tak hurá. Ale nejsou. Souhlas se zpřístupněním údajů tak dá pouze pacient, který nezneužívá systém nebo nemá co skrývat. Jsou tací, kteří obejdou pět kardiologů (všechny peníze jdou i z vašeho pojistného uhrazeného na zdravotní péči) nebo zamlčí praktikovi psychiatrickou diagnózu v rámci potvrzení pro vydání zbrojního průkazu.
Příjmy z výběru mýtného plynou do Státního fondu infrastruktury. Tento mimorozpočtový fond používá svých příjmů ve prospěch výstavby, modernizace a údržby dopravních staveb (tj. silnice, dálnice, chodník, cyklostezka, železnice a vodní cesty)
Mezi příjmy fondu patří celý hrubý výnos ze silniční daně, 9,1 % z hrubého výnosu spotřební daně z minerálních olejů, výnosy z dálničních poplatků a také příspěvky ze státního rozpočtu, fondů EU a dříve také privatizačních příjmů
2
Sledujících
1
Sleduje
2
Sledujících
1
Sleduje
Pozor, v Praze je jen 14 procent lidí pod hranicí chudoby, Praha není etalon, Praha je nejbohatší region v ČR. Já včera jezdil po severu Čech, kde je 34 procent pod touto hranicí, a nic takového se zde nekonalo.
1 odpověď
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Globus Ústí úplně stejně…. Fronty už ráno v 7:30.
1 odpověď