Fascinující, jak se můžete dívat na černou barvu a tvrdit, že je bílá.
Vy opravdu máte pocit, že USA, Británie a Německo mají v plánu kolonizovat a obsadit Rusko? A nějak asi zařídili, že 7 let před spuštěním toho jejich plánu, jim Rusko nahraje do karet a brutálně napadne sousední zemi, určitě ji nemá v plánu obsadit a získat její nerostné suroviny (jsou hlavně na východě země). Samozřejmě na západě jsou takoví diletanti, že mají plán, který chtějí provést, ale vůbec ho nejsou schopni a nejsou na něj připraveni.
A to nechám stranou, že válka s Ruskem rozhodně není to, co Německo "potřebuje", Že má svých starostí doma dost.
Podívejte, když si někdo dělá z něčeho srandu (trollí), mělo by být alespoň trochu poznat, že to je sranda. Protože pak to může vypadat, že to myslíte vážně.
A možná přečíst ten článek pořádně. Nikde není psáno, že Německo někoho napadne, ale že musí být připraveno na válku. Důvody tam také jsou, jestli někdo někoho bude napadat, Německo to fakt nebude. Zkuste to přečíst ještě jednou.
Konstatovala jsem těžkosti ve vzdělávání a Vy jste, coby učitel matematiky, začal tvrdit, že jste s tím v pohodě a systém ok, protože jste svého syna připravil. Tomu se říká: sytý hladovému nevěří. A hned potom popisujete situaci, kterou zažívá celá řada rodičů: učitel nemusí zařazovat to, co v osnovách, CERMATU je, záleží na učiteli, atp. Jestliže je tedy učitel, který nechce děti učit ani podle osnov a nenabídne jim ani CERMAT testy, pak je škola nepřipraví. Rodiče si pak raději připlatí, než aby se na školu spolehli. A když někteří nepřiplatí, protože nemají, pak je to otázka sociální. Sladit výuku a testy by přitom náročné nebylo, ne z testů dělat “dostupné na internetu” a “všichni věděli”, ale rovnou vyučované.
Já jsem přece nikde netvrdil, že "systém je v pohodě, protože jsem svého syna připravil." To neskutečně zkreslujete a vytrháváte z kontextu. Vše, co jsem psal, je čistě z pozice učitele, který se v tom pohybuje. Syna jsem zmínil jen v souvislosti, že to vidím i z pozice rodiče, což tu diskuzi evidentně svedlo stranou. Paradoxem je, že přípravě dětí ve škole jsem věnoval o dost víc času, než přípravě syna, který se chystal ve své vlastní škole. Jinak se ale točíme v kruhu, asi nemá smysl v tom pokračovat. Já jen říkám, že pokud (cituji) "je tady učitel, který nechce učit podle osnov", pak je to třeba řešit s ním. Takových ale bude minimum. V osnovách není "Cermat", v osnovách, jsou rovnice, výrazy, procenta... atd. Jinak bych ještě doplnil - rozhodně není "povinností" dělat vše přímo z Cermat testů. Je to na místě třeba u geometrie a slovních úloh, ty jsou podané dost specificky. Ale drtivá většina ostatního ne. Pokud někdo probírá rovnice, je cílem, aby děti rovnice uměly řešit. Jestli jsou z učebnice, internetu nebo stránek cermatu, to už je více méně jedno - rovnice je zkrátka rovnice. A stejné je to s trojčlenkou, výpočty, procenty, měřítkem, výrazy... V tom opravdu žádné chytáky nejsou a stačí je "jen" umět tak, jak je příslušný učitel naučí. Hezký den.
Ano, jednotný systém přijímacích zkoušek je vhodný. Uveďte důvod, proč je třeba jej odlišovat (CERMATEM) od základního vzdělání. Nerozumím.
P.s. Fakt, že to někteří učitelé berou zodpovědně, nereflektuje neschopnost systému, aby to bylo celoplošné. A ještě se Vám svěřím s jendou osobní nevolí: obhajovat systém na základě své vlastní zkušenosti učitele matematiky je přinejmenším hloupé. Asi jste i Vy osobně byl schopen pochopit, že ne na všech školách jsou lidé zodpovědní.
Já myslím, že vy jej zase kritizujete na základě zkušenosti rodiče. Asi se neshodneme. Ani úplně nerozumím té první části otázky - Cermat je prostě ten, kdo ty testy sestavuje. Někdo to udělat musí a stojím si za tím, že to Cermat dělá dobře (i když by to mohlo být lepší, dovedu si představit vylepšení obsahové stránky).
Ad PS - když myslíte. Prezentuji svůj názor, stejně jako Vy. Já mám zkušenost profesní, s x desítkami žáků za nějakých cca dvacet let plus to samozřejmě diskutujeme s kolegy a v rámci profesních skupin. Ještě bych se mohl zeptat, na základě čeho ten systém pro změnu kritizujete Vy, ale mám pocit, že by to vyznělo moc konfrontačně 🙂
Ano, ne na všech školách to vypadá stejně. Jsou různé školy, různí učitelé, nikdo z nás není sto procentní. Ale jaké řešení by tedy bylo adekvátní směrem k přijímačkám? Zrušit je? Já opravdu nevím, kam to směřuje. Ale myslím, že ze všeho je patrné, že obsahově je ten test naprosto v pořádku. To není názor jednoho matikáře, to je zkrátka fakt, viz příslušné dokumenty (RVP je závazný pro všechny školy).
Debata začala tak, že CERMAT neobsahuje pouze to, co se děti učí na ZŠ. Jednak všichni učitelé nenaplní kompletní rámec učiva, protože jim je to jedno a pak, způsob, kterým děti zkouší, může být odlišný od způsobu kladení otázek v CERMATU. Pakliže debata sklouzne k tomu, že Vy, Mirek Dušín a Mirek Dušín jr. zvládáte a ostatní mají holt smůlu, tak se není o čem bavit. A ano, je to SCIO, které dělá přijímačky na nečisto. To nic nemění na tom, že je to velká daň za nekoncepčnost základního vzdělání a nenahrává sociálně slabším, kteří zrovna nejsou Einstein. A že se dají testy stáhnout? Ale ano. Dokonce poslední dva týdny před přijímačkami se uvolila i učitelka, že tedy s dětmi “něco málo” vyzkouší. Co ale naplat, když neměli základy a nebo rodiče, co zaplatí doučování?
Ještě ohledně sociálně slabších. Dlouhodobě tvrdím, že právě současný systém, kdy je koncept zkoušky dopředu známý a každý ví, co v těch zkouškách je, a to, že zároveň je vše zdarma dostupné každému, je mnohem sociálně spravedlnější, než kdyby si zkoušky dělaly samy školy a každý rok si test skládaly samy a pojímaly ho úplně jinak (počet příkladů, náročnost, kalkulačka ano - ne, postupy konstrukcí u geometrie ano - ne, vyžadování zkoušek u rovnic... a tak by se dalo pokračovat). A pak by si škola sama ve svých placených přípravných kurzech připravila "své" studenty na své přijímačky na míru. To by byl mnohem horší systém z hlediska spravedlivého přístupu a možností.
Debata začala tak, že CERMAT neobsahuje pouze to, co se děti učí na ZŠ. Jednak všichni učitelé nenaplní kompletní rámec učiva, protože jim je to jedno a pak, způsob, kterým děti zkouší, může být odlišný od způsobu kladení otázek v CERMATU. Pakliže debata sklouzne k tomu, že Vy, Mirek Dušín a Mirek Dušín jr. zvládáte a ostatní mají holt smůlu, tak se není o čem bavit. A ano, je to SCIO, které dělá přijímačky na nečisto. To nic nemění na tom, že je to velká daň za nekoncepčnost základního vzdělání a nenahrává sociálně slabším, kteří zrovna nejsou Einstein. A že se dají testy stáhnout? Ale ano. Dokonce poslední dva týdny před přijímačkami se uvolila i učitelka, že tedy s dětmi “něco málo” vyzkouší. Co ale naplat, když neměli základy a nebo rodiče, co zaplatí doučování?
Prosím, nechte si ty osobní výpady, nejsem si vědom toho, že bych s Vámi komunikoval podobným způsobem. Děkuji. Právě že debata začala tak, jak začala, Vám odpovídám. To, co tvrdíte, prowtě není pravda. V těch testech je ze 100 % naprosto přesně to, co v nich být má, a to co se ve školách má probírat. Pokud to na některých školách nedělají, opravdu to není problém systému přijímacích zkoušek a Cermatu. Zrovna tak deset let víme, jak testy vypadají, tak je opět věcí učitele, aby s tím nějak pracoval a zařazoval to. Ty příklady jsou navíc mnohem lepší než 99 % toho, co najdete v učebnicích, vyžadují pozorné čtení, porozumění textu, uvažování v souvislostech. Pokud se odvoláváte na nekompetentní školy, tak mi tedy řekněte, co by tam tedy v těch přijímačkách mělo být? Testy se dají stáhnout v průběhu celého roku. A že učitelka, se kterou zřejmě máte špatnou zkušenost, něco neudělala, by se mělo řešit spíš s ní a se školou, ne v diskuzi na internetu.
Tomhle ale nedostatek představivosti a zkušenosti se ZŠ z posledních málo let, že se tak ptáte. Řada dětí dnes kvůli liberální výuce a alternativním pokusům v ní nemá základy a je jedno, jestli existují možnosti zdarma, o kterých píšete, protože to pro řadu z dětí není funkční. Pak je doučování a suplování učitelů ze ZŠ nevyhnutelné. Ohrazovat se tím, že dospělý člověk by to podle YouTube zvládl, je minimálně nesoudné. Jsou to puboši, o kom se tady bavíme. A z této kombinace učitel/žák CERMAT a jeho tvůrci těží. Kdyby netěžil, neměl by obrat 80 mio ročně jen na “přijímačkách na nečisto”. A to jsou počty z roku 2021! Protože když už jste rodič, co chce mít pro dítě vhodné startovací podmínky a dobrou SŠ, tak mu ty zkoušky - se vším všudy, holt zaplatíte. Stejně jako to doučování, aby se natrénoval.
Jenže to, že některé školy / učitelé nedělají to, co mají, nebo tak dobře, jak mají, není problém Cermatu, to je problém té školy (učitele). Podívejte, já tu matiku učím už řadu let. Letos dělal přijímačky syn, takže opravdu vím, o čem to je, co to obnáší a mám i srovnání s předchozími lety. Současný systém není bezchybný, ale je nejlepší, co tady byl za celou dobu, co jsem ve školství. Přijímačky v režii škol - tragédie, přijímání jen podle průměru - absolutní nesmysl. K dalším Vašim argumentům - na jednu stranu jsou to puberťáci, ale zase ví, o co hrají. V patnácti už by si měli uvědomit (i třeba za pomoci rodiče nebo učitele), že tomu něco věnovat musí. Někdo to dá. Jsou děti, které jedou půl roku, dávají pozor ve škole, připravují se i doma, ty fakt nemají problém. A pak jsou děti, co tam spí a proberou se měsíc před přijímačkami. Jejich výsledky jsou samozřejmě horší. A ty Přijímačky nanečisto pokud se nepletu, nedělá Cermat, ale SCIO. Cermat naopak má na svých podpůrných webech vše zdarma. Mimochodem jeden placený test stojí, pokud se nepletu, 700,-. Je to naprosto stejný test, který stáhnete na dvě kliknutí z webu Cermatu.
Pokud by CERMAT pokrýval to, co uvádíte, pak by nebylo nutné děti doučovat mimo školu. Každá škola si totiž dnes stanovuje sama náplň, rámec učiva je velmi orientační, apel na studenty a výchovné konflikty, aby se něco naučili každý učitel nedělá. Nad to je systém otázek specifický a děti se s ním musí naučit pracovat - v soukromých kurzech. Se školními vědomostmi to nemá co do činění, pokud netrefíte školu, která děti na toto testování připravit opravdu chce. Samotné zkoušky nanečisto jsou toho jasným důkazem. Roční obrat odhadem 80 mio. Co rodič o investice. Když někdo nemá, je snad jeden pokus zdarma. Ale to nestačí. Nelze tedy souhlasit.
Náplň učiva se ale musí odvíjet od RVP. V JPZ jsou výpočty, rovnice, výrazy, tělesa, obsahy, geometrie, procenta, trojčlenka, slovní úlohy... Co z toho není v RVP. Žádná škola si nemůže dovolit tohle neprobírat. Ano, přípravovat se je třeba. Jestli zrovna v placených kurzech, když na stránkách Cermatu je od roku 2015 úplně každé zadání zdarma, s výsledky, často i s komentovaným řešením a všechny příklady jsou dostupné na youtubu s řešením, to už je otázka pro rodiče, proč platí za něco, co poskytuje škola a zadavatel testů zadarmo.
Dobrá úvaha a zajímavé řešení, politicky nejspíš neprůchozí, ale i tak to jistě stojí přinejmenším za nějakou větší debatu, navržený směr mi přijde správný. Vidím tam jedno "malé" riziko - dovolím si citovat...
"Testy by měli povinně psát všichni deváťáci, nejen ti, kterým rodiče či učitelé doporučili přihlášku na maturitní obor."
Pokud odhlédnu od aktuální testovací sady, generované CERMATem, která nevychází z obsahu rámcového učiva ZŠ a vyžaduje specilizovanou a úzce zaměřenou přípravu (a je tudíž pro tento princip absolutně nevyužitelná), pak nutně vidím potencionální problém i na opačné straně - totiž že takovou zkoušku úspěšně složí i žák, který ale doma žádné odpovídající podmínky pro další studium prostě nemá. Potíže v rodině mohou být nejen finanční, ale třeba i sociální, dopravní atd. Pokud by tedy měl tento princip skuteně zajistit rovný přístup ke vzdělání všem, kteří mají studijní potenciál, nestačí krok A (tedy možnost se ucházet a být přijat), ale nutně musí následovat krok B (reálně umožnit studium). Což v praxi znamená např. nějaký internátní systém středních škol, kde bude mít student zajištěny odpovídající podmínky, mimo svoje bydliště, finančně podpořený státem, nebo zřizovatelem školy (třeba ve formě prospěchvého stipendia). Jinak se nutně stane to, co na jedné ZŠ, kde vyhlásili celoroční soutěž o zájezd do ciziny, a po ukončení rodiče několika úspěšných žáků škole sdělili, že si takovou akci pro své děti nemohou finančně dovolit. Zklamání bylo obrovské a hlavně zbytečné...
Mohu se zeptat, co konkrétně v testech Cermatu nevychází z RVP? To přece není pravda - konkrétně v matematice pokrývá RVP ve všem, v ničem se neodchyluje.
Tak osobně si myslím, že s Lukešem bude spokojenost. Přestal dýchat vzduch v Brně a vrátí se výkonostně tam kde byl. Že my jsme těch brankářů už zprasili dost, víme všichni. Naposledy Tomek, by mohl vyprávět, o Langošovi netřeba pomračovat.
To asi nebylo jen o Brnu, ono se mu hodně nedařilo ani ve Varech. Vynikající sezónu měl vlastně jen v Hradci, ale to bylo v sezóně, kdy měl Hradec naprosto perfektní obranu a hrál hodně defenzivní styl, málo inkasoval. Já si osobně myslím, že to je až příliš přeceňovaný gólman, kterému se povedla jedna sezóna v týmu, který hrál v tom roce hodně defenzivně. Na Kladno to nebude žádný med.
Tak pokud to prvoligistům tak vadí a systém extraligy nemohou ovlivnit, tak mohou ovlivnit systém 1. ligy.
Přijde mi absurdní si stěžovat na extraligové kluby, že neumetou cestičku pro to, aby jeden z nich vypadl. To je snad logické, že to nebudou chtít udělat. Říkám, že pokud je systém tak strašně nespravedlivej, tak je možnost i upravit systém CHL. A o tom se mlčí.
Právě že si extraligisté neumetou cestu k pádu, jasně, ale neměl by rozhodovat o sportovním hledisku někdo jiný? Vždyť to je tak průzračný střet zájmů, že už snad ani větší být nemůže. Tohle je o svazu, nastavení systému a absurdnímu rozhodování o sobě samém ve vlastním zájmu. Je nesmyslné chtít po první lize, aby devalvovala kvalitu vlastní soutěže, razantně ubírala vlastní atraktivitu, aby se alespoň dorovnala podmínkám extraligy z toho důvodu, že sama extraliga si je nastavuje zhovadilým způsobem (nejen baráž, ale i play off, to je ještě větší blbost, jak to v tuhle chvíli je. tahle podoba měla být na rok kvůli atypické sezóně za covidu a ejhle, že play off hrají všichni se asi zalíbilo, tak to necháme...)
Ale ono to přeci není jen o mantinelech....
Za mne jsou ty regule na stadiony nesmysl. Splnit bezpečnostní záležitosti (mantinely a podobně), videosystém a šmytec. Kdyby měli 100 % na stání a měli vyprodáno, koho to zajímá? Jejich stadion, jejich diváci, jejich kulisa... V okamžiku, kdy jim do staré kůlny přijde 1000 lidí, pak je to problém, který by ten klub a město měly řešit. Ale pokud mají našlapáno? Vsetín by ten staďák na extraligu vyprodal zápas co zápas, tak jaký nevyhovující? Zákon poptávky a nabídky. Chodí lidi? Chodí. Tak jim to asi nevadí... Litvínov, Olomouc, Brno, Vsetín - to jsou stadiony, kde je nejlepší sportovní atmosféra. Nebo budeme i ve městech jako Vsetín nebo Třebíč stavět předražené multikulturní arény? Nebo jejich absencí zdůvodňovat, že tohle město nikdy nemůže hrát nejvyšší SPORTOVNÍ soutěž?
Všechny ty regule na stadiony jsou totální nesmysl. Splnit bezpečnostní záležitosti (mantinely a podobně), videosystém a šmytec. Kdyby měli 100 % na stání a měli vyprodáno, koho to zajímá? Jejich stadion, jejich diváci, jejich kulisa... V okamžiku, kdy jim do staré kůlny přijde 1000 lidí, pak je to problém, který by ten klub a město měly řešit. Ale pokud mají našlapáno? Vsetín by ten staďák na extraligu vyprodal zápas co zápas, tak jaký nevyhovující? Zákon poptávky a nabídky. Chodí lidi? Chodí. Tak jim to asi nevadí... Nebu budeme i ve městech jako Vsetín nebo Třebíč stavět předražené multikulturní arény? Nebo jejich absencí zdůvodňovat, že tohle město nikdy nemůže hrát nejvyšší SPORTOVNÍ soutěž?
A proč si týmy chance ligy zvolily tento formát soutěže, kdy končí o 45 dnů později než extraliga? On je někdo nutil? Dříve se hrálo v CHL základní část 2x každý s každým a playoff jen na 3 vítězná utkání, pak byl znám vítěz CHL přibližně ve stejnou dobu, jako poslední extraligista.
Takže návrh je zrušit kompletní play off první ligy? Vrchol sezóny pro sedm dalších týmů a zápasy, kvůli kterým se to hraje? Nebo končit základní část někdy v lednu a nepostupujícím končit sezónu v tomhle období? To není o tom, že si první liga něco zvolila, to je o tom, že extraligu řídí (extraligové) kluby. Ti jsou jediní, co si můžou něco zvolil, tady je zakopaný pes. Absurdní systém základní části (v podstatě všichni hrají play off, aby byli všichni jakože úspěšní a nahnali návštěvy, systém baráže, který je pro ně extrémně výhodný a tak dále). Tohle fakt není otázka pro prvoligisty. To je otázka na svaz a na APK!
Klíčové slovo - soudný.
Zjevně vy i já to tak děláme.
Bohužel zjevně nesoudných kolegů je strašně moc. Vim o nich díky tomu, že již 9 let pomáhám s přípravami na JPZ.
Letos jsem ještě nerozdýchala rozhovor s jinou učitelkou matematiky se kterou shodou okolností jezdím autobusem (jezdí do jiné školy a čas od času si povídáme, protože také jezdí s mou bývalou žačkou a zároveň kolegyní). Ta ani nevěděla jakých žáků se jednotné přijímačky týkají 😢. Jak asi připraví žáky, když jejím argumentem je, že před 40 lety vypadaly přijímačky jinak? ☹️.
Samozřejmě, ale tohle už není problém JPZ, Cermatu, systému nebo matematiky jako takové. To už je otázka té školy, učitele, zájmu rodičů o to, jak vypadá výuka (a ne v půlce devítky). Ale na druhou stranu víme, jak je to momentálně s matikáři a jejich dostupností na trhu práce... To už je úplně jiná debata.
Goniometrické funkce jsou v 9. ročníku obsahem výuky matematiky v 2. pololetí. Do přijímacích zkoušek ale nejsou zařazeny, stejně jako některá tělesa (kužel, jehlan) a lomené výrazy s proměnnou.
Některé ZŠ je takhle zařazené mají (my také, protože máme časový prostor a některým žákům to pak pomáhá na SŠ mít lehký náskok). Nicméně gon. funkce ani lomené výrazy už řadu let nejsou učivem ZŠ, vypadly z něj. Patří až na SŠ, ale někde je i tak jen "opakují" v rámci pár hodin, že to žáci mají umět ze základky. Což je ale omyl. A teď si vezměte, že to nějaká SŠ do těch přijímaček hodí...
Viz: Odkaz
2
Sledujících
1
Sleduje
2
Sledujících
1
Sleduje
Ne kolonizovat ale zprivatizovat...dneska už se to dělá jinak.stačí se podívat na naši republiku jak dopadla...
1 odpověď
1
Sledujících
0
Sleduje
1
Sledujících
0
Sleduje
Jak dopadla naše republika? Máme nízkou životní úroveň? Jak vysoký je věk dožití? Jsme jedna z nejbezpečnějších ve světě. Tak se podívejte na ekonomické a jiné ukazatele. Jestli je tohle výsledek "kolonizace" nebo "privatizace" západem, tak myslím, že se to docela povedlo a jako domorodci můžeme být vcelku spokojení, ne? Určitě spokojenější než kolonizovaná Ukrajina.
1 odpověď