Spravedlivě to není, na druhou stranu většina vysokopříjmových zase čerpala větší podporu na školství, takže kde je spravedlnost tam? Ano, každý má možnost studovat na střední, vyšši i vysoké škole, ale ti později vysokopříjmoví toho prostě využívají víc. Tak to může kamarád brát třeba takto, že z toho rozpočtu pak půjdou peníze třeba na to školství. A že to nejde konkrétní rodině, ale státu? Dokážete si představit tu byrokratickou agendu, kdy by stát musel každému vysokopříjmovému hledat konkrétního člověka, se kterým by mohl být solidární? Pardón, ale to je fakt blbost. Navíc v kamarádově připadě bude rozdíl 8% z (od oka) 20 tisíc, což není ani 2 tisíce. Myslím, že to ani nepozná. Pokud už si “zvykl na vyšší standard”, tak to dá za rodinný oběd. Nespravedlivé to je, ale daleko víc rodin řeší daleko větši problémy.
Závěr je zajímavý a v podstatě hlasy, kterými učitelé volají, říkají to stejné. Přidejte peníze do školství, jinak se reforem nedočkáme. Je hezké uvolnit místo mladšim, perspektivnějším, lepším, jenomže … kde je sakra se současnými platy vezmete? Hokejisti mají aspoň představu těch holek, co se kolem nich budou motat s perspektivou budoucich milionů z NHL, ale učitelé? Proč by schopní, vzdělají a empatičtí mladi do té šatny proboha lezli, když inde jim nabídnou daleko lukrativnější smlouvy? A kdo ty vaše nové, mladé borce bude koučovat, když nejen že nejsou penize na kouče ze zahraniči, ale nejsou peníze ani na to, aby se ti koučové a hráči proškolili (protože většina se utratí za nutné pomůcky, hokejky či autobusy na zápasy). Reforma zdarma prostě nefunguje, z STS Chvojkovice Brod možná občas vyjde nějaká ta šikovná anomálie, ale jako systém to prostě nemá naději na úspěch.
A kde se asi tak vezmou peníze, když jim zvedneme plat, ale žádné nepřidáme? A jo, my jsme přece dali pedagogům ne do tarifů, ale do odměn. Tak to je v pohodě, můžeme přidat kuchařkám, uklízečkám, asistentkám, klid, tam je těch peněz dost. Veřejnost už je stejně proti učitelům poštvaná, protože mají “130% a ještě se jim přidává, i když mají nejnižší úvazky v Evropě i přilehlém vesmíru”. Takže jim ten reálný plat na 118% můžeme v klidu snížit. Odhad byl myslím 113%, takto to bude ještě míň. S pětiletým studiem vysoké školy a s množstvím byrokracie a doprovodné práce, kterou jinde dělá pomocný personál. Není nad to, když máte ministra, který to umí tak dobře vymyslet a pak vysvětlit veřejnosti.
Učitelům (aspoň podle mě a většiny mých kolegů) nejde o to, aby padla vláda. Je to vyjádřením nespokojenosti s tim, že školství je dlohodobě podfinancované a i když se rozpočet mírně zvýšil, tak se i tak opět snižuje počet procent z HDP, které současná vláda vynakládá na školství. Pořád jsme hodně pod průměrem, které vynakládají další státy OECD nebo EU, a teď to ještě víc klesne. Šetřit se musí, ale školství opět šetří víc než jiné kapitoly rozpočtu, vynakládá se na něj percentuálně méně než předloni i loni. Chceme dobré školství, ale rostou počty dětí i požadavky, ale zároveň extrémně levné, levnější než jinde. Jde to dohromady? Pokud nejste spokojeni s tim, jak se učí vaše děti - co byste taky chtěli, za ty peníze? Jste spokojeni? Věřte, že učitelé vašich dětí odvádí skvělou práci neporovnatelně levněji, než je zvykem ve většině ostatních civilizovaných zemích.
“ Vzdáte se části své mzdy, aby se navýšila odměna nepedagogických pracovníků?” Ano, přesně to děláme. Uklízečka má tabulkový plat cca 14 tisíc, minimální mzda je 17,5 tisíce. Kde si myslíte, že všichni ředitelé berou penize na to, aby jim dali minimální mzdu (kterou jim dát musí)? Ano, nezdá se vám to. Dá je z peněz na odměny učitelů. Proto se přidávají učitelům peníze do odměn a ne do tabulek. Protože se pak obratem přesunou kamkoliv, kde je krize. Uklízečky, učebnice, cesťáky, nemocenské, pomůcky,… Poslední dva roky přesouvá většina škol velké objemy, jinak nezajistí výuku. Teď prostě jenom míra naštvání učitelů přetekla.
Je to i o tom, že v tuto chvíli nejsou ve školství peníze na nic. Na pomůcky, učebnice, na vzdělávání pedagogů, na cesťáky. A ve školství je to tak, že když nejsou peníze na něco, tak ředitel přesune peníze z odměn učitelů. Stalo se to loni a stalo se to i letos. Proto vláda nechce přidávat do tarifů - protože pak by to učtelům museli fakt dát. Takto přidají do kolonky “odměny” a ví, že tím zaplácnou přidání pedagogů, pomůcky, učebnice, cesťáky (protože většina učitelů je tak “blbých”, že s dětma na ty výlety a exkurze jezdí), nemocenské, vzdělávání (jak máme učit nově, když se nevzděláváme?) a přidání nepedagogů (věděli jste například, že v tabulce pro uklízečky je plat, který je menši než minimální mzda? Ale ředitel nemůže uklízečce dát menší plat. Odkud asi myslíte, že ty peníze vezme?). Ano, máme prý teď zajištěnou záknem nějakou mzdu, což je 130%, ale z platu, který byl před dvěma lety. A tehdy platy byly úplně jinde, takže teď to myslím vypadá na nějakých 113% současných mezd (nevím přesně). A to fakt pro vysokoškoláky není moc. Odborníci se do škol za ty prachy fakt nehrnou, a pokud ano, rozhodně to nejsou ti “top” odborníci. Kvalita jednoho konkrétního učitele s platem až tak nesouvisí, ale kvalita škol a školství jako celek ano - bylo to vidět ve Finsku, kde před cca 20 lety skokově přidali a teď mají jedno z nejlepších školství na světě. Na pajdák mají 5 násobný převis, takže si můžou vybrat fakt dobré a zaujaté studenty. Podíl peněz na školství s ohledem na celkový rozpočet státu je menší a menší - a jaké školství si zaplatíme, takové máme.
0
Sledujících
1
Sleduje
0
Sledujících
1
Sleduje
Mě spíš fascinuje, jak je ta škola pro všechny. Ale:
1) buď platíš fakt hodně velké školné, a pak říkáš, jak jsou děsné základy a učí frontálně, když tady jsou 2 dospělí na 3 děti ve vlastivědě. Porovnáváni něčeho takového je prostě nefér vůči všem učitelům, kteří délají co mohou v systému, který je úplně jiný.
2) polovina dětí má slevu - jinými slovy, jsou to nadané děti, které mají v sobě velkou touhu po informacích a které nám pak udělají ty výsledky, kterýma se potřebujeme prezentovat v novinách a před dalšími potencionálními rodiči, aby platili, když jsou tyto děti tak úspěšné a naučí se i tak. Opět srovnání s normálníma školama je nefér, ty školy si nemohou ŕíct, že si budou vypiplávat individuálně 40 dětí, z nichž minimálně polovina je nadaných a druhá polovina má movité a motivované rodiče (takže statisticky víc sociální zázemí, které oceňuje vzdělání a solidní genetické predispozice)
Neříkám, že tyto alternativní placené školy nemají existovat, ale neměly by se srovnávat s ostatními školami. To je jako koupit si vychytané Lamborgini za cenu, která je pro většinu republíky nedosažitelná, a pak ho srovnávat s rodinnými škodovkami a pohrdavě vyhlašovat, jak jsou ty škodovky pomalé a nepohodlné. Článek opět směřuje k tomu, jak je tento typ výuky skvělý a bez mráčku, a jak jsou všechny normální základky děsné, učí frontálně a neřeší šikanu.