V celku ostrá diskuse pro a proti, je pravda že pro některé domácnosti se fv absolutně nehodí. Mám ohřev vody svépomocí téměř 5 let, návrat investice necelé 3 roky ( 4 osoby v domácnosti) ročně do bojleru kolem 3 MW a více. Zbytek roční celkové spotřeby domu cca 3 MW prozatím rád zaplatím, reálná návratnost investice do dospělé fv s baterií je vmém případě nikdy. Ta polovina ročních celkových nákladů za elektřinu ušetřená díky 8x panelu a střídači za 8 tis Kč zcela v ostrovním režimu bez nutnosti připojení k síti je fajn.Prozatím tedy je zcela mimo investovat do jakéhokoliv rozšíření nebo pořízení bat. úložiště. Kdyby se v budoucnu situace změnila a to by musela zcela zásadně tak postavím něco dalšího, rozhodně ale svépomocí a čistě v ostrovním režimu...
Dobrý den, kotel jsem z důvodu tohoto nařízení vyměnil již v roce 2021 za kombinovaný na uhlí a pelety emisní normy 4 na pelety 5. Starému kotli nebylo absolutně nic a pán který si ho odvezl za cenu šrotu v něm vesele topí doteď a myslím že ještě dlouho bude. Na žádnou z dotací nedosáhnu protože bydlíme v 2 generačním domě a upřímně bych jí ani nechtěl, po tom co jsem oslovil 3 topenářské firmy vyšlo najevo že to i s dotací bude daleko dražší než když to vyřeším sám s pomocí jednotlivců ( topenář, kominík ).Spolu s kotlem bylo nutné vyřešit kompletně komín a další věci což bylo zhruba dalších 30 tisíc jen v materiálu za ceny v roce 2021. Ten stejný kotel stojí teď více než dvojnásobek a vložkování komínů tuším také levnější teď nebude.
Každopádně kdybych to měl dělat teď za dnešní ceny tak jsem někde na 2-3 násobku což fakt nevím kde bych vzal a myslím že nejsem sám. Rozdíl ve spotřebě paliva po třech letech při stejném tepelném komfortu je téměř zanedbatelný, komfort je ale tedy samozřejmě daleko větší než u odhořívacího kotle i když po pravdě jít do sklepa ke starému kotli jednou za 6-7 hodin mi nevadilo. Rozdíl při pohledu na komín když kotel topí uhlí je také znát oproti starému, je fakt že nové kotle opravdu nekouří ani při spalování uhlí....
Hmm, tak slušně řečeno rozčarování tímto nařízením není malé podle toho co tady čtu...
Kotel jsem kvůli tomuto nařízení raději vyměnil už v roce 2021 i když tomu starému absolutně nic nebylo a dodnes vesele topí u pána co si ho za cenu šrotu odvezl. V té době nový kombinovaný kotel na hnědé uhlí nebo pelety emisní normy 4 při peletách 5 stál zhruba třetinu co stojí totožný teď. Je pravda že s novým kotlem absolutně nikdo podle komína nepozná že se spaluje uhlí, nikoho neotravuju žádným kouřem ani při studeném zátopu uhlím.
Současně s tím je ale potřeba říct že to není jen o nákupu kotle, nový kotel potřeboval 2x vyšší komínový tah než ten starý tudíž ještě k tomu 12 metrů nerezové vložky do komína. Neříkám že je potřeba všechny staré kotle zrušit ale pokud máte souseda jako já který když zatopí tak je to doslova jak rozjezd parní lokomotivy tak to není nic příjemného, neexistuje si ani na chvíli otevřít okno, v čoudu je celá ulice a není to jen při zátopu ale po celou dobu.
Takže za mě některé kotle vyměnit určitě ano. Kdybych řešil výměnu teď za 3x tolik co mě to stálo tak upřímně bych byl taky vzteklý...
Hmm nevím no. Kotel jsem vyměnil za nový už v roce 2020 i když tomu starému vůbec nic nebylo za kombinovaný na hnědé uhlí a pelety emisní normy 4 při peletách 5. Teď ten stejný stojí téměř trojnásobek co stál v roce 2020 ale i jen okem při pohledu na komín je to velký rozdíl, kouřivost je méně než 1/10 co u starého kotle a to jen při studeném zátopu uhlím, během normálního provozu z komína nejde absolutně nic.
Obsluha je i u uhlí ve srovnání se starým kotlem téměř nulová, při peletách tam nejdu 3 dny.Tedy za mě fajn ale kdybych to měl řešit teď za dnešní ceny tak bych asi psal jinak ( vše jsem řešil bez dotací). Každopádně soused s 30 let starým kotlem pokaždé když zatopí tak to je jak rozjezd parní lokomotivy a během provozu se to jen o málo zlepší takže vyměnit některé staré kotle určitě ano....
Používat mobilní stanice mnohem více, je to hodně nefér k řidičům kteří neprojdou legálně emise a investují desítky tisíc do nových dílů aby auto legálně prošlo emisní kontrolou. Navíc za těmito auty se nedá jet buď nic nevidíte nebo se dusíte. O stáří vozu to není a aut euro 0 zase tak moc nejezdí...
Pro motorkáře je tohle noční můra, vím o čem mluvím, před 20 lety jsem na enduru jel po cestě kterou jsem jezdil téměř denně k chatové oblasti a jednoho večera si tam mezi stromy přes cestu natáhla šňůry na prádlo. Bylo to přesně mezi ramena a hemu, kdybych měl tenkrát helmu zapnutou tak sem už nic nepíšu. Dodnes je to na krku vidět....
Kompletní instalaci jsem dělal sám, primárně to bylo myšleno pro ohřev tuv což je v mém případě polovina celkové spotřeby el. energie v domě. 6x panel cca 2,5 kW peak 30 tis Kč,střídač stavebnice 2600 Kč, kompletní regulace bojleru pořízena z druhého bojleru na sběrném dvoře. Funguje to naprosto spolehlivě bez připojení na zdroj elektřiny. Pro ty kdo úplně nepochopili, bojler zůstal připojený na noční proud, má v sobě druhou topnou spirálu na 1,6 kW (700 Kč) a dva originální termostaty ( Dražice).Pokud nesvítí slunce nahřeje se ze sítě, absolutně není potřeba se o to starat. Někdo tady psal že není vyřešena regulace pro bojler 🙃?
0
Sledujících
1
Sleduje
0
Sledujících
1
Sleduje
No, úplně tak dramaticky bych to neviděl, každopádně měnič který má čistý sínusový výstup a omezení napětí na 230V je běžně dostupný za téměř totožné peníze jako měniče s modif.sinusem. Není žádný důvod si kupovat měnič se špatnou frekvencí a hranatým výstupem když za stejnou cenu lze pořídit měnič se sínusovým výstupem u kterého lze zužitkovat přebytky na všech spotřebičích ne jen na čistě odporové zátěži.
2 odpovědi