Každý společenský systém, nejen politický, má svou základní systémovou závislost, a to na lidech, kteří ho provozují. Na jejich charakteru, výchově. Špatnému systému mohou dobří lidé prodloužit existenci nebo zlepšovat poměry v něm, dobrý systém naopak mohou špatní lidé poslat více či méně rychleji do kytek. Toto základní schéma je ještě komplikováno většinou opačně vysvětlovaným obsahem pojmů dobro a zlo, dobří a špatní lidé. Pevným bodem v té názorové hromadě spatřuji orientaci na svobodu a odpovědnost včetně přímé prožitkové výchovy k těmto hodnotám.
Banálně zasáhnout proti banálnímu (= též počínajícímu) zlu ale logicky předpokládá nejprve poznat, že jde o zlo, že se klube nebo už je. Teprve pak se může projevit odvaha banálně zasáhnout. Samotné poznání zla, a to ani ve spojení s odvahou, ještě akci proti zlu neodstartuje. Aby člověk skutečně zasáhl, musí mít motiv a tím jsou svědomí a odpovědnost, vnitřní potřeba těm zlým možným následkům zabránit. Tím se dostáváme k výchově k těmto hodnotám cílené. K vyvažování svobody jednat a odpovědnosti za následky za své jednání. K Výchově SRO, k rozvoji v hranicích svobody a odpovědnosti. Na straně pachatele pomáhá preventivně zlo nekonat, na straně zasahujícího proti zlu ještě navíc se proti zlu ozvat.
Odpovědnost ve svobodném světě má zásadní význam pro život ve společnosti, sport nevyjímaje. Výchova k ní vede přes porozumění onomu propojení svobody s odpovědností. A nebývá porozumění bez prožívání svobodné volby s poznáváním jejích důsledků, s přebíráním odpovědnosti za ně. Princip, návod, přínosy, rizika i příklady z praxe na Odkaz a Výchova SRO | Facebook. Na vlastním prožitku záleží. Všichni můžeme, všichni získáme.
Jako důchodce jsem ve zdejší anketě hlasoval pro první řádek, určitě lepší. Současnou společnost nejvíce ohrožují ti, kteří se demokracií ohánějí a zaštiťují a přitom jejich hlavním zájmem je dostat z eráru co nejvíce do vlastní kapsy. Paradoxem doby je, že nejviditelnější a nejslyšitelnější představitel této skupiny, který na sebe váže právě tak tu třetinu voličských hlasů, tvrdí, že je to on, kdo proti těmto rozkradačům veřejných peněz bojuje nejvíce.
Násilí na dětech není řešením. Plodí strach a další násilí. Je nutné pracovat s jejich hlavami, učit je, že svoboda má své hranice, dané nejen zákony, ale i uvědomovanou a přijímanou odpovědností. To je zase zodpovědnost nás, dospělých. Výchova nezmůže všechno, ale může mnohé, když se jí věnujeme. Nejlépe od mala. Výchova SRO.
Zaujal mě příklad Finska, jak společnost funguje, když pochopí význam výchovy k určitým hodnotím, konkrétně ke svobodě a odpovědnosti, a podle toho se chová. Svobodné rozhodování nutně vyžaduje potřebné informace, mimo jiné i vzdělání a tím více, čím je rozhodovací situace složitější. Znalost důsledků. Dál s nimi potřebujeme zacházet, vyhodnocovat je. K tomu je nutné kritické myšlení a často také ještě vcítění se do těch, které důsledky naší svobodné volby zasáhnou. Odborníci mluví o emoční inteligenci. Shrnuto: Informovanost + kritické myšlení + zapojení emocí vytvářejí pro svobodu hledané hranice v podobě vnitřně přijaté odpovědnosti. Taková dovednost nespadne z nebe, je třeba se jí učit. Nejlépe od mala, v rodině. Rozvoj závisí na svobodě a odpovědnosti. Výchova SRO.
Chyby ve výchově se nám dříve nebo později vymstí nechtěnou záměnou hodnot. I těch důležitých. I těch nejdůležitějších, svoboda je pochopena jako neohraničená volnost, odpovědnost zmizí pod přívalem vševědoucí povrchnosti nebo ztrátou soudnosti. Čím se můžeme bránit? Zejména výchovou zaměřenou na souběžné prožívání svobody a odpovědnosti. Výchova SRO jako účinná prevence. Všichni můžeme, všichni získáme.
Bohužel analýza analyzovala jen hru nároďáku na ME, nikoliv např. zcela zásadní otázku, jaké jsou příčiny stavu, že naši hráči paběrkují v zahraničních top ligách, naši trenéři tam nejsou vůbec a na mezinárodní scéně se takřka neobjevují naši rozhodčí. To vše dlouhodobě. Bude to zajímat vedení FAČR, ať současné nebo budoucí?
Většina těch uváděných důvodů se zmenší nebo dokonce zmizne vytrvalým uplatňováním prožitkové výchovy postavené na umožňování vlastních svobodných rozhodnutích tou měrou, jakou za ně člověk je ochoten převzít odpovědnost. Rozvoj v rámci svobody s odpovědností = Výchova SRO. Na stránkách i FB s možností konzultací.
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
Úspěšný ano, ale skvělý?