Jawa 500 je nádherný stroj,ale má spoustu ale. Je o především olejnička jak blázen a funguje řádně jen tehdy provede li se repase moderními materály(olejové hospodářství). O kroucení se rámu netřeba hovořit, díky tomu se na tom pár lidí také zabilo. A proč se nepokračovalo dále ve 4 taktech?? Protože byly na českého zákazníka drahé a náročné na údržbu. Zákazníci prostě kupovali levnější lehčí a spolehlivější 2t. Následně začal 90% produkce vukupovat cccp a vývoj se zastavil protože složité moto co nelze opravit kladivem a drátem je ruských stepích tak trochu na nic.
na socialistickém "trhu" jsme museli kupovat to, co bolševičtí "národohospodáři" vrhli na to, co se v normálních poměrech označuje jako trh - to, co pisatel uvádí dále nelze zpochybňovat ani v nejmenším a bolševiky nařízená orientace na "bratry největší" se podepsala na následné katastrofě všeho ostatního !!!
No,nevím,co jako má být lepší na anglických krámech předpotopní konstrukce? Rám se nekroutí,protože je tehdy ještě ani nenapadlo,že by mohl být odpérovaný,prostě ingot. Těžký,nevýkonný a zastaralý. motory konstrukce ze třicátých let..Na takhle složitou konstrukci,jako byl motor OHC neměli ještě dvacet let po našem půllitru:-)).Kdysi bývaly v plochodrážních motocyklech motory JAP.. Jenže zase zamrzly,žádná inovace,žádný pokrok. Tak pan Simandl zkonstruoval vlastní motory a s těmi se už dalo jezdit- dokonce i tak,že i když mu to znárodnili a začlenili pod Jawu,anhláni už se na ně koukali jen z dálky.. A tak to měli se vším.. Vždyť se stačí podívat na ty jejich závitové spatlaniny- jen tam,kde už jim došly myšlenky,používají metrické míry..
výtok z jasného "odborníka"!!!
píši to velice nerad, protože to v článku o JAWA je dost jasně popsáno, ale ....ten stát totiž musel stavět továrny třeba na vynikající letadla, ten stát musel stavět přehrady a elektrárny, ten stát postavil statisíce bytů, stavěl nemocnice, školy, občanskou vybavenost, elektrifikoval železnice, železnice po II. WW je opravdu dlouhá historie, ten stát elektrifikoval a stavěl ropovody, Slovnafty, doly a lomy, stavěl i tu pitomou D 1, postavil a industrializoval Slovensko včetně všeho po záplavách na Dunaji, dával dohromady zemědělství a zemědělské stroje, ale i ty mnou nenáviděné Spartakiády, úspěšná sportovní družstva, nejen Baťa, ale i Svit obuly všechny...všechny, ještě za slavné I. republiky chodily děti do škol bosé, stát postavil železárny, ocelárny, třeba elektroocelárnu na Dříni, hliníkárny, cukrovary, generálkoval třeba i to Národní divadlo, stavěl letiště, mosty / teď z toho máme zamotanou hlavu / snažil se povznést kulturu a je pravdou, že na řadu zlepšení, nebo novovýrobu neměl ani čas, ani důvod .... ale také lidem dodával ze svých továren ledničky, pračky, televizory, kuchyňské roboty a na něco prostě čas nebyl...ony ty JAWY největší odběratel chtěl takové jaké byly a měl k tomu důvody v článku vyjmenované, ale byla tady také sázka na MHD a tak individuální doprava nebyla prioritou, ovšem třeba pro sport a reprezentaci i ty JAWY byly dlouho, předlouho špičkou.....ona i ta armády a Svazarm a ten špičkový sport také něco stály a tak není zas až tak divu, že na to, co nějak fungovalo, se prostě nesahalo sorry jako a teď do mne
Ano, onen "stát"musel dělat jen to, co si přáli a tvrdě vyžadovali sovětští protektoři - o vlastní svobodě jakéhokoliv směru nemohla být ani řeč, o nějaké individualitě už vůbec !!!!
Jawa ve vývoji pořád byla špice ale v sériji už ne. Proč? Protože soudruzi rozhodli že z motorárny Jawa na Pankráci budou ČKD polovodiče... Pak už byla výroba jen se stejnými nebo mírně upravenými motory které dělala ČZ Strakonice a tam se změny nemohly dělat... Dalšï věc byl podvozek. Jawa měla špičkovou robotizovanou linku na rámy. Na tu dobu byly rámy dobré. Přední vidlice a brzdy už ne. To protože se většina vyvážela do Ruska a tam si nepřáli kotoučové brzdy protože v blátě a prachu na tamních nezpevněných cestách se vydíraly. Taktéž nechtěli přední vidlice s hliníkovými kluzáky a trubkami s gumovými manžetami. (Trubky vidlic nemohly být opatřeny v sériji tvrdochromem - (nedostatek surovin) a být bez manžet, proto byly kryty vnějšími kovovými kryty - a gumové manžety neměly mnohaletou životnost) Tak to je když se do průmyslu pletou politici ale to je tady i dnes... Ekologické elektromobily pro které se dělá elektřina z uhlí a plynu, které nikam nedojedou a životnost je minimální 🤣🤣 a na některých místech v Holandsku jsou dobíjecí stanice hnané diesel generátory...
Pro pasáky velbloudů v "nedostižném" SSSR onen v principu novodobý Pérák "vylepšený" kyvnou zad. vidlicí a jakýmsi nepovedenými ol. tlumiči vpředu bohatě stačil. P.S. v období konečně zde vychcípávajícího socialistického "zázraku" v r. 89 výrobce tohoto již jen rádobymotocyklu sám přiznal, že stav výrobního parku nedovoloval již ani dodržování výkres. dokumentace - zřejmý pramen klesající kvality - je to rozšířená lety přežívající komunistická praxe, kdy "BSP" nerušeně vysoko překračovaly závazky bez základní údržby a jelo se na doraz - krásný příklad dává červenský žel. most, starý jako Eifelovka - ta stojí bez problému stále, ale dotyčný most dokulhal a jiné stavby socializmu na tom nejsou o nic lépe !!!
nevím, ctěný pane, jak jste došel k závěru o zaboření palice kdesi, ale jsem si zcela jistý, že nedostatek léků se u Vás zjevně projevuje, dikce, slovník a Vaše ctěné úvahy o mužicích, technice, logice a a celkové vyjadřování dávají pochybovat o úspěšné medikaci .... ale nedělal bych nějaké předčasné závěry, možná že se dožijete nějakých i vlastních úspěchů, už to že existujete svědčí o velkorysosti Vašeho okolí
Tak Zdar
Nazdar rudý omezenče, vaše existence jen potvrzuje známý fakt, že rudé zbarvení mozkové dutiny vaší hlavy je neléčitelná choroba odstranitelná pouze působením všemocné Přírody - lze litovat jen vaše okolí !!!
Jižní Korea je populačně 5 x větší, mají tedy mnohem větší vnitřní trh a tedy jejich ekonomika nemusí být tolik ve vleku toho co se děje okolo, to je vždy velká výhoda, už i ti Poláci jsou na tom lépe než my (viz. debilní rozdělení Československa)
Míru sociálních rozdílů odtud těžko posoudit, v USA jsou rozdíly obrovské v JK to může být také tak, nevím jaký tam mají soc. systém atd.
Posoudit míru cizího kapitálu v dnešním globálním světě je ještě větší problém ale mám pocit že jim toho bude u nich patřit víc než nám u nás.
A tím se pomalu dostávám nakonec.
Nepochybuji o vyspělosti průmyslu u nás a ani relativní pracovitosti našich lidí (máme nejmenší nezaměstnanost v EU), problém je, že u nás zůstává málo námi vyprodukované přidané hodnoty.
Před 89 to nebyla žádná sláva ale úplný magoři to nebyli, to od 89 je neštěstí
republika rozdělená
státní poklad rozprodaný
státní dluh jako prase
energetika rozprodaná, zaostávající
atd. atd.
Jen jaksi některým "pracujícím" evidentně a kupodivu chybí socialistické fronty na kdeco, špiclující spoluobčané, závazky, které nic nepřinesly s vyjímkou výše uvedeného frontového boje, "tábory lidu" před prodejnami monopolního prodejce "automobilů" typu Trabant, Moskvič, Š 1000MB s jeho tisíci bolestmi, "dovolené" omezené drátěnými zátarasy a hlíd. psy v "táboře socializmu" a mnohé další "výdobytky" tak typické pro země pod "ochranou" SSSR !!!!
To už nešlo dohnat,ten propastný rozdíl . A hlavně bylo potřeba krást,tedy privatizovat.
Což o to, na zlodějny jsme zde měli mustr 41 "budovatelských let" a díky nepochopitelné vstřícnosti a ohleduplnosti k zdejším komunistickým zločincům se s nimi potýkáme dodnes, když mnozí z nich, nebo jejich potomci opět obsadili koryta a to za svojí stále jen farizejskou maskou demokracie !!!
Tak přesně! A teď,kdy už tady ty zlé komunistické packaly nemáme,tak kde je JAWA teď !? 32 let po revoluci a nikde nevidím pravé kapitalistické nové modely Jawy!
Můžete mi to vysvětlit?
Jsem jen obyčejný muž rozumu mdlého...
Než onu velkovýrobu veteránů pro sovětské "budovatele šťastných zítřků" je lepší nedělat nic a koupit si osvědčeného Japonce - dnes je to naštěstí konečně možné !!!
děkuji za uvedení faktů - tak jako jsem je uvedl, s dovolením, já ... Vy, vážený pane - sice si vůbec toto oslovení nezasloužíte, ale budu na hulváta jako jste Vy, jenom zdvořilý - Vaše ctěné floskule o lemplích atd. atd. vypovídají nejvíce, sorry jako, o Vás - nebudu Vaše výrazy opakovat, svědčí jenom o Vaší ctěné absolutní bezvýznamnosti, špatné výchově a kulturní malosti, o slovníku a obsahu Vaší ctěné lebky už vůbec - ale teď chviličku vážně - uvedl jsem jenom fakta - Vy jenom floskule bez jakékoliv návaznosti na uvedené téma - ovšem " Couváním dohonili " já bych to shrnul ... Vážený pane, jste ubohý b... ovšem všude se takoví jako Vy najdou - všude - a tak zatím co sedíte u kompu v bytě s ústředním topením, teplou vodou, kanalizací, svítíte, máte co jíst, tak to opravdu není zásluha takových kyselých prde - lí, jako jste Vy, ale lidí, kteří pracovali a práce jiných si vážili, což se, sorry jako, o dnešní době zlodějin, zlodějů, odkláněčů, privatizátorů, bezvýznamných a všude nastrčených poradců opravdu nedá říci ... jenom stav hospodářství více jak 30 po vítězství Pravdy + Lásky o něčem svědčí .... co za sebou zanechají dnešní Vůdci ? Běžte mezi lid a uvidíte, Vážený opakovači floskulí
Tak Zdar
"Potrefená husa se ozve" - říká staré přísloví - a hle, platí dodnes - soudruhu, vy své rudé zaujetí nezapřete a zcela jasně se řadíte mezi ty zmiňované lemply, díky kterým jsme tam přes výrazný pokrok současnosti v některých kritériích dodnes (neboť oněch 41 let couvání nelze dohonit mávnutím někdejšího bolševického proutku, kterým soudruzi přeskakovali pětiletky za 3 roky). Kritiku od vás a vám podobných přijímám jako vyznamenání a to nezmiňuji veškerá svinstva a zločiny, kterých se domácí rudá pakáž na všech úrovních dopouštěla na vlastním národě pod fanglemi sovětských primitivů a názor "lidu" vašeho střihu, který vždy měl plnou hubu závazků a žvástů, tedy těch pro vás a vaše soukmenovce tak typických "floskulí" na stranických schůzích, mě absolutně nezajímá, jen děkuji za změny které přišly sice pozdě , ale přece !!! P.S. a srovnávat životní úroveň dneška s někdejším socialistickým živořením (sám jsem byl nucen ony rudé exkrementy inhalovat celá léta od jeho vzniku až do jeho blahodárného konce) za "vlády lidu" může skutečně jen omezený blb, kterážto kriteria splňují mnozí "uvědomělí", jak patrno, dodnes...... Samozřejmě, že onen "kladný" vliv socializmu se nutně musel projevit i na úrovni výroby motocyklů, kdy 90% výroby bylo určeno pro polovzdělané ruské mužiky, pro něž byl čtyřtaktní motor španělská vesnice a komunisty nařízená orientace na dvoutakty se tak stala labutí písní čsl. motocyklů !!! A nezapomeňte, až budete sedět u vašeho ruského "kompu" poháněného klikou, aby vám ona klika nerozkřápla vaši palici stále zabořenou v bolševickém zadku !
Ano to byla krása a doba -jenže dnes máme všude banánů a mandarinek hodně a taky těch motorek hlavně čínskejch na jedno až dvě použití a člověk ty značky vůbec nezná????
A korunu všemu co zde říkáte dnes nasadilo současné vedení Jawy, které na vše "vyzrálo" tím, že Číňanům "zlaté české ručičky" prodali logo JAWA a mají tak vystaráno a "české" motocykly zase dobívají svět dokonce někdy s japonskými motory !!!
To naši automobiloví "vědci" raději "vymyslí" dokonce celý čtyřválec a vybaví jej "úspornou" úpravou pro městský provoz v podobě momentálního vyřazení 2 válců a celý svět opět žasne nad českou "invencí" !!! - nakonec 1válec vytvoří ještě méně emisí a toto v provedení tolik žádaných SUV (protože park. míst je přebytek) je zkrátka bomba !!!
No,nevím,co jako má být lepší na anglických krámech předpotopní konstrukce? Rám se nekroutí,protože je tehdy ještě ani nenapadlo,že by mohl být odpérovaný,prostě ingot. Těžký,nevýkonný a zastaralý. motory konstrukce ze třicátých let..Na takhle složitou konstrukci,jako byl motor OHC neměli ještě dvacet let po našem půllitru:-)).Kdysi bývaly v plochodrážních motocyklech motory JAP.. Jenže zase zamrzly,žádná inovace,žádný pokrok. Tak pan Simandl zkonstruoval vlastní motory a s těmi se už dalo jezdit- dokonce i tak,že i když mu to znárodnili a začlenili pod Jawu,anhláni už se na ně koukali jen z dálky.. A tak to měli se vším.. Vždyť se stačí podívat na ty jejich závitové spatlaniny- jen tam,kde už jim došly myšlenky,používají metrické míry..
Pak jsou tedy mnohé sportovní úspěchy anglických "předpotopních krámů" jaksi "poněkud" nepochopitelné, nebo je snad chcete popřít ??? A kde jsou alespoň srovnatelné úspěchy onoho jawského zázraku - popište je prosím !
Je docela zajímavé, že vám nevadí vpád německých vrahů do naší země po Mnichovské zradě 1938,zabrání sudet, dále 5-ti letý protektorát s pražským povstáním a 360.000 mrtvými Čechy???
Ale daleko víc vám vadí vstup invazních vojsk Polska, Maďarska, Ruska, Německa, Bulharska v r. 1968 do Československa!!!
Tvé příjmení výmluvně naznačuje mnohé i bez možné příbuznosti ! A zmíněné pražské povstání se konalo v sovětské režii až když se Rudá armáda do Prahy konečně dokodrcala téměř po válce !
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Tak nevím. Píše se tu jak byly Jawy tenkrát pomalé a že nestačily na konkurenci. Dvěstěpadesátka opravdu nebyla trhač asfaltu, sám jsem jednu měl, ale třistapadesátka už byla jiná káva. Prázdniny jsem jako dítko školou povinné trávil u dědy a babičky na vesnici v jižních Čechách a omladina tam samozřejmě tůrovala různě upravené Pionýry, hlavně aby to hodně řvalo, a ty dospělejší proháněli Jawy 250, 350. Byl tam kluk, který měl tu silnější kubaturu a jezdil na ni tak, že jsme se báli o jeho život. Přežil. Je zřejmé, že větší výkon by asi podvozek a brzdy nesnesly, ale fakt je ten, že rychle se na tom jet dalo. Vyjma dálnic samozřejmě. Sousedovic kluk v Praze dostal od rodičů někdy v roce 1987 za řidičák novou Jawu 350 634. Hned od začátku ji dával za uši a zřejmě jí dobře zajel, protože jezdila jak z praku. Samozřejmě že dnes je možná i skútr živější, ale nesmíme zapomínat, že se bavíme o době Škodovek stodvacítek, Žiguliků, Dacií, Trabantů a Wartburgů. Silné západní a japonské motorky byly cenově nedostupné. Z mého laického pohledu byly Jawy hezké stroje se zajímavým zvukem. To jak kvalitně byly vyrobeny je věc druhá. I když.... Na vojně jsem přišel do styku s jedním podplukovníkem, který používal k dopravě Jawu 350 a první výbrus dělal při sedmdesáti tisíci kilometrech. V době mého vojančení měla najeto už stotřicet tisíc. Takže to bylo asi kus od kusu. A nebo údržbou.
1 odpověď
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Vy všichni, kteří tu dnes pějete ody na JAWU si bohužel neuvědomujete, že jste tehdy absolutně neměli žádné srovnání s obdobnými výrobky "prohnilého Západu", (byť ne vlastní vinou), ale vinou "socialistického tábora" střeženého psy a ost.dráty a v reálu jsme na konci této "zlaté" éry měli zpoždění oněch 41 let, což bylo znát na každém kroku !!!