Přesně, pro naši malou chudou zemi s poměrně hustou železniční sítí stavět tratě pro rychlovlaky je totální nesmysl..
Ve zkratce:
1) železniční síť je hustá, ale přeplněná. Je třeba stavět nové koleje a v tu chvíli už náklad na rychlotratě není o tolik vyšší.
Nové tratě poberou dálkovou osobní dopravu a na stávajících koleji bude více prostoru pro příměstské a nákladní vlaky.
2) pokud jedu z Prahy do Olomouce, tak při stávající rychlosti je vlak proti autu výhodný, pokud jedu přímo z Prahy přímo do Olomouce. Když vlak pojede zhruba 2,5x rychleji, už se mi to časově vyplatí i s nějakým dojížděním na a z nádraží. Výsledkem by mělo být odlehčení D1.
A proč by to nemohlo stát 1,5 mld kdyby to fungovalo jak má a kdby ta cena vyšla ve výběrovém řízení? Stát dnes platí jen na úrocích ze státního dluhu přes 100mld ročně a na každoroční zvyšování mezd jdou desítky mld. Je to investice na pořád ne úplatek voličům.
S investicí 1,5 mld. bych takový problém neměl (byť zřejmě to jde i levněji), pokud by ale znamenala, že vše vlastní stát a ideálně si to i zvládá spravovat.
To je investice. Pokud zase zalockujeme nějakého vendora, tak to je velký krok zpět.
Vyrobit něco v Evropě stojí podstatně více peněz než v Indii. Přepočítáváte irrelevantní údaje ve vazbě na to co si lidé mohou dovolit. Průměrná mzda v ČR je cca 42 tisíc, v Indii cca 8 tisíc. Ten násobný rozdíl prakticky odpovídá i rozdílu v cenách těch aut.
Cena kterou tu nastiňujete že byste chtěl by byla dosažitelná jen kdyby to tady vyráběli lidé ochotní dělat v podstatě zadarmo, protože PRŮMĚRNÁ mzda v Indii je více jak dvojnásobně pod naší MINIMÁLNÍ. A to se bavíme o tom, že v automotivu za minimálku rozhodně většina lidí nedělá.
Ale jestli cena auta je pro vás jedinej ukazatel blahobytu, tak si klidně do Indie na měsíc zajeďte... a uvidíme kdo bude mudrovat pak.
Myslím, že hlavní myšlenka byla ta, že místo toho, aby se tu vyráběly levné malé elektromobily do měst (kde má elektropohon nejvíce výhod), tak se vyrábí dvou tunová SUV pro bohaté...
Nepotřebují žádné dotace, ale zrušit okrádání povolenkami. Pak jsou s odsířenými a odpopílkovanými elektrárnami stabilní i nejlevnější.
A vůbec, když nebudeme odsiřovat a odpopílkovat, bude to ještě levnější... 😉
Kde byste určil tu hranici, co je v pohodě vypouštět a co už ne?
Případně, jak byste motivoval majitele elektráren, aby neznečišťovali příliš?
Většina nejsilnějších ekonomik kopíruje evropský model s povolenkami.
Jaké divadýlko? Neschopný Bartoš dlouhodobě nezvládá svůj rezort.
Dlouhodobě? Mě přijde, že dlouho pokládal základy pro lépe fungující budoucnost digitalizace a udělal spoustu drobností, které potěší. Tohle byl první opravdu velký projekt (jaký jsme tu už hodně let neměli) a tam to je nejspíš dost průšvih (nicméně, férově hodnotit to stejně půjde až zpětně).
Nicméně, zajímal by mě Váš názor na druhou půlku mého komentáře - chtěl byste vyhodit Bartoše a co pak?
Já vím, jsem realista. Ale kdyby byl chlap, hodí ručník do ringu sám.
Bartoš mě dost zklamal - věřil jsem, že on by to mohl udělat dobře a moc nechápu kde a proč, ale někde to šeredně pokazil.
Nicméně, kdyby Vám někdo rekonstruoval dům a nastala komplikace (třeba nečekaně o kus ujede a popraská jedna zeď, protože, uvnitř téhle jedné použil kdysi původní stavitel místo cihel a malty bůh ví co a sondy se dělaly sice poctivě, ale prostě tenhle lokální problém minuly), tak byste očekával, aby za Vámi majitel stavební firmy přišel a řekl "sorry, jsem chlap a umím se postavit k tomu, když něco podělám, takže rezignuji a sežeňte si někoho jiného, kdo Vám tu narušenou statku vyřeší..."?
Mně přijde více chlapský přístup:
"Nastal nečekaný problém, ale beru zodpovědnost na sebe a vícenáklady za naši chybu beru na sebe a oprava vaší stavby bude pro naši firmu teď absolutní priorita."
Bartoš měl na rezignaci času víc, než dost. Selhal předseda vlády. Měl ho odvolat.
Ano, samozřejmě by mohl předseda vlády udělat divadýlko, říct že Bartoš je lempl, trošku ho zlynčovat, nechat lidi vybít si svou frustraci a ukázat, že je na straně naštvaných lidí...
Ale jak by to pomohlo samotnému stavebnímu řízení? Myslím, že o Bartošovo místo by zájem úplně nebyl a poslední co teď potřebujeme je to, aby se v té složité situaci snažil zorientovat někdo nový.
Kdyz tomu nerozumite, tak radeji mlcte. Pro laika - poslali neovereny system do ostreho provozu. Z uredniku udelali testery. A pocitace byly dodany s neevropskou koncovkou (zrejme nejaky vyprodej😆😆😆
Až na to, že to se stalo jen u pár počítačů a druhý den to napravili a dodali správné kabely. Nemluvě o tom, že pokud jen nahrazovali starý počítač, tak tam měli stejný český kabel...
(Napájecí kabely jsou stejné už hodně dlouho 🙂)
Nevidím do celé situace a štve mě, protože právě finalizuji projekt rekonstrukce a místní stavební úřad vydal prohlášení, že se omlouvá, ale nedokáže nic vyřídit. Nicméně zrovna kabely jsou opravdu zbytečně nafouknutá kauza.
Energie je pořád stejná 1MJ = 1MJ (ať už je z plynu nebo z elektřiny). Stačí tedy porovnat kolik stojí 1MJ v plynu a kolik v elektrice. Tím je vše jasné.
Proměnných ve spotřebě je sakra HODNĚ.
-Rekuperace
-Teplota v místnostech
-Časté větrání
-Orientace baráku
-Teplota v zimě
-Jasná obloha v zimě (sluníčko)
-Počet lidí v domácnosti.
-Počet aktivních spotřebičů
-atd...
Na druhou stranu, když přidáte akumulační nádrž, tak dostáváte s TČ dost nových možností - při spotových cenách si ohřejete akumulačku v době, kdy je elektřina za pár šupů, v létě i za záporné ceny. Tzn. zatím co s plynem je cena pevně daná, s elektřinou se dá ještě optimalizovat...
Jaderný tendr by nás zadlužil a přiblížil státnímu krachu a zhoršil ekonomické hodnocení ČR. Předražené JE fakt stavět nepotřebujeme. Sledujte přednášku.
Jenomže přednáška popisuje akorát fakt, že jaderná elektrárna je drahá. Ale nepopisuje funkční alternativy.
Ano, fotovoltaika je super, ale v zimě se na ní moc spoléhat nedá. Větrníky nejsou špatné, ale za domem je nikdo nechce.
A vše to musíte něčím krýt.
Tzn. potřebujete zálohové zdroje, úložiště energie, posílenou inteligentní síť.
Problém ale je, že díky způsobu, jakým dodávají OZE energii do soustavy, se výrazně zhoršuje ekonomická návratnost jakýchkoliv zálohových zdrojů, tzn. stát je bude muset nějakým způsobem dotovat.
Strašně by mě zajímalo, jak bychom na tom dnes byli, pokud bychom vše co šlo do podpory OZE od 1. podpory solárů za Topolánka, investovali do jaderné energetiky. Ano, neměli bychom v létě přes poledne elektřinu za zápornou cenu, ale měli bychom stabilní zdroj bez potřeby zásadních úprav sítě...
Klasicky kockopes. Tohle nesourode společenství bude v EP na okraji. Tedy nic nezmění, ani neprosadi. Proč rovnou nepozvali AfD? Ti také zpochybňují Benesovi dekrety, což mě od německé krajní pravice nepřekvapuje.
Když se ANO do něčeho pustí, konci to vždy paskvilem.
Ono to splní účel - ANO nemá priority v europarlamentu, ale Babiš chce být znovu premiér.
Takhle mu už nikdo nebude vyčítat, že je ve frakci s Macronem, který podporuje migrační pakt a green deal.
Bude moct tvrdit, že s Orbánem zachraňuje Evropu, ale ti zlí liberálové je vždy přehlasují...
Tzn. dostane se do situace, kterou on ve volbách využít dokáže. A to je podle mě hlavní účel nové frakce.
Ona má přijít za rok. A kdy se přiblíží energetická hustota v baterii en. hustotě benzínu?
To stejně jako ostatní nevím. Jen už jsem vyrostl z víry v bateriovou revoluci a všímám si probíhající evoluce.
PS: proč je pro Vás meta benzín? Jestli Vám jde o porovnatelný dojezd, tak Vám stačí 1/4 - 1/3 hustoty benzínu, protože energii z baterie změníte v pohyb se zanedbatelnými ztrátami, zatím co s benzínem se v ideálních podmínkách přiblížíte efektivitě 30%.
Nicméně uznávám, že i ta 1/4 je pro stávající generaci baterií ještě nepřekonatelná výzva.
Čína je však totalita. A jestli se vám líbí víc, běžte tam bydlet. Můžete i do Ruska, Íránu nebo Severní Koreje, vyjde to nastejno.
Jejda tady došlo ke strašnému nedorozumění...
Do Číny bych nešel už z přesvědčení. Jsem fanoušek evropského průmyslu a snažím se o to, abych do Číny posílal co nejméně peněz (byť s tím, co vše se tam vyrábí, to jde těžko).
Nicméně, i když je považuji za naši konkurenci, musím jim uznat, jak jdou trpělivě za svými cíli a jak umí plánovat daleko dopředu.
Druhá věc je, že taková efektivita je možná jen díky jejich zřízení, které je mi ale bytostně proti srsti.
Jsem zvědav, kam se to celé posune a doufám, že náš průmysl dokáže najít způsob, jak konkurovat.
6
Sledujících
0
Sleduje
6
Sledujících
0
Sleduje
Moc jste mne rozesmál..Víte kolik jezdilo za socíku nákl. vlaků, asi 10x tolik, jako dnes, takže o přetíženosti nemůže být řeč..a za druhé, stačilo by stávající tratě upravit pro vyšší rychlost a hotovo..stavět nové je nákladný špás a k ničemu..
2 odpovědi
10
Sledujících
0
Sleduje
10
Sledujících
0
Sleduje
A kolik jezdilo osobních? Tím, že na jedné trati jezdí osobáky, rychlíky i EC, je to problém.
Většina nákladní dopravy jezdí v noci, protože přes den by brzdila provoz a na hlavních koridorech už prostě nejsou sloty.
Na co je upravit stávající tratě na vyšší rychlost (což v dané stopě stejně nejde, protože hlavní problém jsou poloměry oblouků), když nákladní vlak jezdí rychlostí 70-100km/h.
Naopak přesunutí dálkové osobní dopravy na nové koleje (kde má být podmínka rychlost aspoň 200 km/h) uvolní na stávajících dost prostoru. To umožní ve špičkách posílit příměstskou dopravu a nákladní dopravu udělat zase konkurenceschopnou a třeba odlehčit dálnici.