V příspěvku byla řeč o učivu 2. třídy, tedy do 100. Tam se ve všech desítkách rozklad používá. Příklad, který uvádíte, lze zpaměti jistě také vypočítat, ale už je to dost složité, proto lidé vymysleli sčítání písemné, tedy od sebe. S tím se setkávají děti starší, než jsou druháci.
No jasně, ale psala jste: "Matematika má své zákonitosti a postupy a nejsou to pouze výsledky." Rozklad do desítky ale není postup, bez kterého nespočítáte 8+6 a pro vyšší čísla je už zase k ničemu.
A jen by mě zajímalo, když jste se nic ze základní matematiky nenaučil ve škole, jak Vás na základní škole z matematiky známkovali.
Dostával jsem špatné známky, nepřekvapivě. Za chybné/neúplné postupy a především pak věčně chybějící sešity (asi nejdůležitější věc ve škole, podle všeho). Díky čemuž mě až po vysokou školu matematika příšerně nebavila, cítil jsem k ní absolutní odpor. Nebyla to jen matematika, to samé se týkalo čtení a psaní - odmítl jsem vyplňovat slabikář (mám pocit, že jsem ho dokonce na protest vyhodil), co do psaní, rodiče mi slavně vymohli výjimku na psaní plnícím perem (inkoust byl všude, jen ne na papíře). Momentálně laboruji s dcerami, starší si v devítce vynutila doučování (spíš učení někým jiným, protože školní výklad jde kompletně mimo ni) - po roce práce s lektorem je z ní premiantka v matice, mladší poslední dva týdny chodí ze školy nešťastná skrz dělení pod sebou (nejzbytečnější látka v historii matematiky).
Je to naprosto stejné, jako do 20, pouze přechod přes jiné desítky. Postup je úplně stejný. Proto se tak dbá na to, aby děti zvládly přechod přes první desítku. Také jste se to ve škole musel učit, jen už si na to nevzpomínáte.
Neučil, no (nic ze základní matematiky jsem se nenaučil ve škole, do žádných desíti jsem nikdy nerozkládal). Předveďte mi, prosím, jak sečtete pomocí rozkladu 5864 + 6107. Chci vidět, jak to tam uplatníte.
Ano, pětku bych nedala, ale znovu bych dítěti ty rozklady vysvětlila. Jsou nesmírně důležité. Jestliže je dítě nepochopí při počítání do 20, má pak veliké problémy při sčítání a odčítání velkých čísel. Dítě si časem zapamatuje některé výsledky - třeba, že 8 + 9 = 17, ale u podobného příkladu v dlších desítkách už má problém. Např. 58 + 9 ´? Matematika má své zákonitosti a postupy a nejsou to pouze výsledky.
Ty rozklady jsou u vyšších čísel naopak naprosto k ničemu.
A podle vás je dokladem kreativity zcela nesmyslný (princip popírající) způsob rozkladu??
"je jeho způsob naprosto stejně validní"
Použitý způsob spíše zvyšuje podezření, že výsledků bylo dosaženo jinak než vlastní hlavou.
Jak můžete označit způsob za nesmyslný, když naprosto evidentně a nezpochybnitelně funguje? Se držíte, pro mě nepochopitelně, toho, že takový příklad se MUSÍ počítat jedním jediným způsobem a každý jiný je špatný (přestože funguje matematicky prokazatelně dobře). Jako by ta desítka byla nějaká svátost, které se musí dosáhnout pro nějakou duševní nirvánu, nebo co. Tak někomu hlava počítá jinak, jako kde je pořád problém?
" A jestli se tam nějaké dítko dostane v příkladu 8+6 na 14 tak, že šestkrát přičte jedničku, nebo přičte dva a čtyři, nebo vynásobí osmičkou dvakrát a odečte dva, může být učiteli uplně jedno."
Opravdu pořád nejste schopen pochopit to, že postup "8+6=8+2+4" smysl má, všechny ostatní varianty smysl postrádají? Takže dotyčná prostě nepochopila PRINCIP této metody, a jestliže ta písemka byla na kontrolu ZNALOSTI této metody a nikoliv na spočítání daných příkladů, tak celá ta písemka je špatně?
"všechny ostatní varianty smysl postrádají" ne, nepostrádají. Pokud je dítko schopné to spočítat jinak, je jeho způsob naprosto stejně validní. Na písemce vidíte jednoznačně správné výsledky, jak můžete říct, že všechny ostatní varianty postrádají smysl, když to žák evidentně spočítal dobře?
O tom je celá ta debata, probůh. Hřeb do rakve je pak onen citát pana Zatloukala z článku: "Někteří učitelé trvají na tom postupu právě proto, aby viděli kreativitu žáka. Čili někdy učitel nechce, aby to žák udělal přesně tak, jak to napsal minulou hodinu na tabuli, ale chce vidět to uvažování a kreativitu,“ říká.
Takže uvažování a kreativita je v tom, že dítě předvedě exaktně přesně ten jeden kýžený postup a cokoliv jiného = špatně. Potlesk ve stoje.
" Teď mi snad určitě nebudete říkat, že si mám čísla rozložit na tvar 10000 + 1665, že ne?"
Děkuji za "vysvětlení" - neříkají vám doma náhodou Kryštofe (Kolumbe). Já samozřejmě vím, co to jsou řády, vy jste si naopak nevšiml, že všechny příklady v té písemce, o níž je diskuse, jsou právě vždy přechodem mezi řádem jednotek a desítek (a naopak).
"Teď mi snad určitě nebudete říkat"
Ale vždyť já vůbec netvrdím, že to při sčítání velkých čísel k něčemu je. Jen se vám pokouším (zatím patrně marně) vysvětlit, proč se "musíte dostat na desítku" (opět v té písemce, o které se bavíme, protože hodnotíme TU PÍSEMKU, ne metodu).
Skvělé, takže si to shrňme - přestože chápete, že ta metoda není univerzálně funkční a existuje víc variant, jak takové výpočty provádět, tak hodnotíte JEN tu písemku a jste s tím zadobře. Jen proto, že se v postupu děcko ´musí dostat přes desítku´ - tímto způsobem a žádným jiným(!), tak je to špatně? 8+8 taky nepočítám jako 8+2+6.
Ta celá debata a článek není o tom, jestli se dá, nebo nedá dostat přes nějakou desítku, ten článek a debata je o tom, že děcko má správně výsledky a nemá správně onen kýžený postup (ten, který není univerzální všelék) a na základě tohoto dostane za 5. A to ještě nemá rozklady špatně, akorát neodpovídají jedné konkrétní představě o tom, jak to počítat. To, jak se tam to děcko dostalo, to může být učiteli uplně jedno, protože cílem je naučit sčítání. A jestli se tam nějaké dítko dostane v příkladu 8+6 na 14 tak, že šestkrát přičte jedničku, nebo přičte dva a čtyři, nebo vynásobí osmičkou dvakrát a odečte dva, může být učiteli uplně jedno. Tohle se řešilo na gymplu, někteří ve výpočtu rovnic dělali víc operací najednou a učitelka za to strhávala body (protože jí chyběla část postupu), načež se strhla dost těžká hádka onehdy a musela ustoupit. Pořád dokola stejné bazírování na přesných postupech.
Minulý týden jsem řešil s dcerou rychlostní úlohy (vlak jede z A rychlostí X.. druhý vlak jede z B rychlostí Y). Existuje na to jakási tabulka pro ´ulehčení výpočtu´, dcera to počítá přes aplikaci s=v*t v soustavě, je to pro ni snažší. Vrátit jí to učitelka jako špatně vypočtené, omlátím jí to o hlavu.
"Mimochodem - vyšší řád? Cože? Kvůli tomu se to fakt nedělá."
Ale jistě, že dělá.
Rozložíte tak, aby druhý sčítanec dal s prvním desítku, tím si vyřešíte přechod do desítek a co vám z druhého sčítance zbude, napíšete do jednotek.
A samozřejmě, že to lze vypočítat i jinak. Ale je zjevné, že se pak snažila dodatečně dopsat ty rozklady, ale zcela ty jsou zcela nesmyslné (protože opravdu jde o to, aby "první součet" dal desítku, ke které se pak "přihodí zbytek". Rozklad na jiná čísla nepomůže ničemu.
Řády máte desítky, stovky, tisíce. Když budete sčítat 18+6, tak do žádného "vyššího řádu" nejdete. Děláte to jednoduše proto, že k desíti se jednoduše přičítají jednotky a provádíte tak stále nativní sčítání jednotek (x0+něco). Což chybně označujete za ´vyšší řád´, ale tuším jste myslel to samé.
A když to rozvedu - je to právě ten důvod, proč tenhle rozklad je k ničemu při sčítání větších čísel - protože abyste mohl rozkládat součty, musíte znát ony rozdíly, od kterých se odrazíte. Tak třeba 2642 + 9023. Teď mi snad určitě nebudete říkat, že si mám čísla rozložit na tvar 10000 + 1665, že ne?
Opravdu to potřebujete vysvětlit?? Opravdu to nejste schopen pochopit sám?? 😮 😮 🙁
Protože ten rozklad slouží právě k tomu, abyste se lépe dostal na vyšší řád.
A jinak to nejde vypočítat? Musím postupovat přesně nějakým způsobem? Zrovna matematika na prvním stupni zš je typická tím, že v podstatě cokoliv jde počítat pěti různými způsoby.
Mimochodem - vyšší řád? Cože? Kvůli tomu se to fakt nedělá.
Jsem si více než jistý, že ten kdo vás již v plenkách učil matematiku používal staré osvědčené metody. To, že si to neuvědomujete není vaše chyba. Stejně jako není vaše chyba, když nechápete aplikovatelnost těchto jednoduchých postupů pro velká čísla. Mějte krásné svátky.
Vy si můžete být jistý čím chcete, na tom nicméně nezáleží. Pokud vás to nicméně zajímá, tak řekněme příklad: 8+6. V moji hlavě se odehraje to, že vím, že dovunásobek čísla 8 je 16. Jelikož je 6 o dva menší než osm, tak provedu ještě -2 a vyjde mi 14. Násobky si jednoduše pamatuji. Matematiku jsem se učil víceméně bez pomoci, celou jsem ji postavil na násobilce a násobcích, což je daleko efektivnější u vyšších čísel, než nějaké natvrdlé a nepoužitelné rozklady (kde se u víceciferných čísel začnete naprosto ztrácet). Ale proč Vám to vlastně vysvětluji, evidentně v životě nepřipustíte, že někdo přemýšlí jinak. Což není Vaše chyba, ale problém rigidity českého vzdělávacího procesu, kde se za jiné myšlení spíš trestá.
ja to trochu upresnim - byt matikarem, netrvam na jednom jedinem postupu, to je pitomost ... pokud by byl odlisny od toho "meho," ale vedl ke spravnemu vysledku, byl bych spis potesen ... ale vzdy bych chtel vedet, jak dite k vysledku doslo... pokud by to nebylo napsano, nejspis bych se ho zeptal ...
Ano, je to tak. Pokud pro nějaké dítě je jednodušší provést jiný rozklad / počítat celý příklad jinak, tak dobře pro něj. Učitel si má ověřit, že je způsob a postup funkční a dostatečný, hotovo (třeba přezkoušením).
12+2 je počítání s přechodem přes desítku? U násobení jste se nemusel naučit násobky čísel, u dělení jste se také neučil, kolikrát se dělitel vejde do dělence. No evidentně vám neslouží paměť, ale to nevadí. Mějte krásné svátky 😂😂😂
Ne, tyhle věci jsem se neučil, počítat jsem uměl přes nástupem na zš a tyhle věci jsem odignoroval (k nelibosti soudružky učitelky, která se zmohla akorát na neustále šikanování za chybějící sešit do matematiky). Dělení ´kolikrát se dělitel vejde do dělence´ je naprosto neužitený postup při jakýchkoliv vyšších číslech (to jsou ta čísla, jak je tam hodně znaků, víte?) a nikdy jej nepoužívám, děkuji za optání. Stejně jako jsou tyhle rozklady naprosto k ničemu u čehokoliv, co má víc jak dvě cifry. Ale chápu, že pro Vás je tohle už asi jiný vesmír.
A neudělal jste si právě teď rozklad čísla 5 na 1a1a1a1a1 ? Sice jste rozklad udělal správně, pětku byste ode mě nedostal, ale vychutnal bych si vás na složitějších příkladech později vy obezličko. Stačí si přiznat, že plno těch pomůcek, které jste se naučil na základce používáte dodnes. Ale to byste musel přiznat, že učitelé měli pravdu, a to se vám moc nehodí do krámu, co? 😂😂😂
Ptal jste se "7+5 aniž by vám v hlavě neproběhl rozklad 5 na 3a2", dostal jste správnou odpověď bez 3 a 2, hotovo. Vy byste si mě vychutnal na složitějších příkladech. Jako co, 12+2, nebo co je pro Vás ´složitější´. Tyhle obezličky nepoužívám, prostě to tak je, ani u násobení a dělení, množství Vámi použitých smajlíků na tom nic nemění.
1
Sledujících
0
Sleduje
1
Sledujících
0
Sleduje
většina dětských animáků mého věku byla výmaz mozku, že bych to synovi nepustila. Zatímco když jdu (já) na stream patrikaturiho, vidím super hru a ten týpek to má neskutečně srovnaný v hlavě. Pokecáme, těším se až ho uvidím naživo.
1 odpověď
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
Páťa je fajn v některých ohledech, ale řekněme si upřímně - je totální no-lifer s evidentně dost šíleným životním stylem a jako takového ho zrovna za vhodný příklad dobrého, či nějak inspirativního streamera nelze považovat.
1 odpověď