Proč musí učitel pořád blábolit u tabule o něčem, co dnes v sekundě vyjede každý průměrný chatbot? To platí zejména pro čistě popisné vědy, ale dnes už i všeobecně. Dnes lze na mobilu nebo tabletu vypočítat skoro celou matematiku, geometrii, fyziku i chemii. Všechno je to zejména otázka informací, technologií a financí. Dřív měli informace k dispozici především učitelé, dnes je může mít každý žák a student ve stejném rozsahu a kvalitě ve svém mobilu nebo tabletu. Pomocí hypertextovych odkazů ve Wikipedii nebo offline Kiwixu lze kdykoli v klidu nastudovat jakékoliv téma i s kontextem a souvislostmi. Chatbot zase poskytne tématický výtah z textu. Problematické a obtížné tak dnes už zůstávají především praktické a odborné oborové znalosti, dovednosti a kompetence, které je poměrně složité informačně vyjádřit a zobrazit a informace často nejsou veřejnosti přímo dostupné a k dispozici, protože se jedná často o interní znalosti a informace. Proti humanitnímu směru nic nenamítám, ale je třeba si uvědomit, že na trhu práce je poměr uplatnění technických věd vůči humanitním zhruba 20:1. A jejich společenská prospěšnost a užitečnost je velmi sporná a často nejasná. Učitelé zejména na základních školách a gymnáziích se bojí, že by se s používáním mobilů a tabletů ukázali na školách jako nadbyteční, a proto se je snaží všemi způsoby zakazovat. Ve školském systému by se podle mě s maximální racionalizací procesů dalo klidně ušetřit až polovina financí, tedy kolem 150 miliard korun ročně. A v podstatě by to ani nikdo nikde příliš nepoznal. Tak moc je současný systém neefektivní.😠😡👎
Proč musí učitel pořád blábolit u tabule o něčem, co dnes v sekundě vyjede každý průměrný chatbot? To platí zejména pro čistě popisné vědy, ale dnes už i všeobecně. Dnes lze na mobilu nebo tabletu vypočítat skoro celou matematiku, geometrii, fyziku i chemii. Všechno je to hlavně otázka informací, technologií a financí. Dřív měli informace k dispozici především učitelé, dnes je může mít každý žák a student ve stejném rozsahu a kvalitě ve svém mobilu nebo tabletu. Pomocí odkazů ve Wikipedii nebo Kiwixu lze kdykoli nastudovat každé téma i s kontextem a souvislostmi. Chatbot zase poskytne tématický výtah z textu. Velkou většinu činností učitelů na školách, zejména na základních a gymnáziích, by dnes uměla velmi dobře zastoupit práce chatbota, Wikipedie nebo Kiwix a spousta aplikací, většinou zdarma nebo za drobný poplatek. Dnes mají učitelé podle mě důležitou roli jen u zásadních a pro chod společnosti strategických předmětů a oborů jako je především matematika, fyzika, praktická chemie a většina řemesel. A také zřejmě určitá část odborných oborových předmětů. Samozřejmě z kvalitních materiálů se dá naučit skoro všechno, ale ne vždy musí být také dostupné. U některých předmětů a oborů je prostě stále nutné vedení, praktické ukázky, dohled a kontrola. Hlubokou reformou školství by se podle mě daly ušetřit vyšší desítky miliard korun ročně. Tedy v optimálním a ideálním případě až 200 miliard korun. Učit by se na školách mělo jen to, co má pro člověka a společnost reálný smysl a význam a je pro naši budoucnost důležité, zásadní a nenahraditelné. Vše nadto je nadbytečné a marné.
Proč musí učitel pořád blábolit u tabule o něčem, co dnes v sekundě vyjede každý průměrný chatbot? To platí zejména pro čistě popisné vědy, ale dnes už i všeobecně. Dnes ti nejlepší chatboti spočítají skoro jakoukoli matematiku, fyzikální i chemické problémy i veškerou geometrii. Používají k tomu step by step vysvětlení a efektivně příklad vyřeší a vysvětlí. Takže skoro celé učivo základních i středních škol je sto průměrný chatbot vyložit a vysvětlit. K tomu existují i neprofesionální aplikace jako Mathway, Photomath, Geometryx, Geogebra, Geometry Pad, Desmos, PhyWiz, Chemistry Cool, Tutor Lily, Fluentpal, Kiwix a mnohé další. To samozřejmě vůbec neznamená, že by žák neměl vyvíjet žádnou aktivitu. Právě naopak. Může s chatbotem pomocí aplikací plně spolupracovat na zadaných úkolech. Chatbot je schopen pak žáka ze znalostí vyzkoušet formou testu . Všechno je to otázka informací, technologií a financí. Dřív měli informace k dispozici především učitelé, dnes je může mít ve stejném rozsahu a kvalitě každý žák a student ve svém mobilu nebo tabletu. Pomocí hypertextových odkazů ve Wikipedii nebo offline Kiwixu lze v klidu nastudovat jakékoliv téma i s kontextem a souvislostmi. Chatbot zase poskytne tématický výtah z textu. OpenAI včera vydal svůj nový model chatbota Strawberry, u kterého autoři slibují, že bude osobním učitelem a poskytne každému znalosti podle osobních potřeb a zájmů. Dostupný bude pro všechny během několika týdnů. Takže si všichni přejme ať to vyjde a naše děti tak mají konečně vzdělávání, jaké si zaslouží. Už žádné deprese, deziluze a frustrace na školách!👍
Proč musí učitel pořád blábolit u tabule o něčem, co dnes v sekundě vyjede každý průměrný chatbot? To platí zejména pro čistě popisné vědy, ale dnes už i všeobecně. Dnes ti nejlepší chatboti spočítají skoro jakoukoli matematiku, fyzikální i chemické problémy i veškerou geometrii. Používají k tomu step by step vysvětlení a efektivně příklad vyřeší a vysvětlí. Takže skoro celé učivo základních i středních škol je sto průměrný chatbot vyložit a vysvětlit. K tomu existují i neprofesionální aplikace jako Mathway, Photomath, Geometryx, Geogebra, Geometry Pad, Desmos, PhyWiz, Chemistry Cool, Tutor Lily, Fluentpal, Kiwix a mnohé další. To samozřejmě vůbec neznamená, že by žák neměl vyvíjet žádnou aktivitu. Právě naopak. Může s chatbotem pomocí aplikací plně spolupracovat na zadaných úkolech. Chatbot je schopen pak žáka ze znalostí vyzkoušet formou testu . Všechno je to otázka informací, technologií a financí. Dřív měli informace k dispozici především učitelé, dnes je může mít ve stejném rozsahu a kvalitě každý žák a student ve svém mobilu nebo tabletu. Pomocí hypertextových odkazů ve Wikipedii nebo offline Kiwixu lze v klidu nastudovat jakékoliv téma i s kontextem a souvislostmi. Chatbot zase poskytne tématický výtah z textu. OpenAI včera vydal svůj nový model chatbota Strawberry, u kterého autoři slibují, že bude osobním učitelem a poskytne každému znalosti podle osobních potřeb a zájmů. Dostupný bude pro všechny během několika týdnů. Takže si všichni přejme ať to vyjde a naše děti tak mají konečně vzdělávání, jaké si zaslouží. Už žádné deprese, deziluze a frustrace na školách!👍
Proč musí učitel pořád blábolit u tabule o něčem, co dnes v sekundě vyjede každý průměrný chatbot? To platí zejména pro čistě popisné vědy, ale dnes už i všeobecně. Dnes ti nejlepší chatboti dokážou spočítat algebru, integrály, derivace, funkce, fyzikální i chemické problémy a geometrii klasickou, analytickou i deskriptivní. Používají k tomu step by step vysvětlení a efektivně příklad vyřeší a vysvětlí. Takže skoro celé učivo základních i středních škol je sto průměrný chatbot vyložit a vysvětlit. K tomu existují i mnohé aplikace, které také hodně pomohou se studiem. To samozřejmě vůbec neznamená, že by žák neměl vyvíjet žádnou aktivitu. Právě naopak. Může s chatbotem pomocí aplikací plně spolupracovat na zadaných úkolech. Chatbot je schopen pak žáka ze znalostí i prozkoušet. Všechno je to otázka informací, technologií a financí. Dřív měli informace k dispozici především učitelé, dnes je může mít ve stejném rozsahu a kvalitě každý žák a student ve svém mobilu nebo tabletu. Pomocí hypertextových odkazů v offline Kiwixu lze nastudovat jakékoliv téma i s kontextem a souvislostmi. Dokonce i třeba tak obtížnou materii jako je první světová válka. Dnes lze zvolit i výklad ve formě audiovýstupu. Nejlepší současní chatboti dokážou i o tématu se žákem konverzovat a nakonec z tématu i žáka vyzkoušet. Většinou jde o písemnou formu, ale u nejnovějších modelů i o formu hlasovou. Takže z toho všeho vyplývá, že člověk může mít vlastně školu stále při sobě v kapse nebo kabelce ve formě chatbota, vždy ochotně připraveného poskytnout požadované informace podle individuálního zadání. 👍👌👏
Proč musí učitel pořád blábolit u tabule o něčem, co dnes v sekundě vyjede každý průměrný chatbot? To platí zejména pro čistě popisné vědy, ale dnes už i všeobecně. Dnes ti nejlepší chatboti dokážou spočítat algebru, integrály, derivace, funkce, fyzikální i chemické problémy a geometrii klasickou, analytickou i deskriptivní. Používají k tomu step by step vysvětlení a efektivně příklad vyřeší a vysvětlí. Takže skoro celé učivo základních i středních škol je sto průměrný chatbot vyložit a vysvětlit. K tomu existují i neprofesionální aplikace jako Mathway, Photomath, Geometryx, Geogebra, Geometry Pad, Desmos, PhyWiz, Chemistry Cool, Tutor Lily, Fluentpal, Kiwix a mnohé další. To samozřejmě ani v nejmenším neznamená, že by žák neměl vyvíjet žádnou aktivitu. Právě naopak. Může s chatbotem pomocí aplikací plně spolupracovat na zadaných úkolech. Chatbot je schopen pak žáka ze znalostí i prozkoušet. Všechno je to otázka informací, technologií, financí, nerostných zdrojů a energií. Dřív měli informace k dispozici především učitelé, dnes je může mít ve stejném rozsahu a kvalitě každý žák a student ve svém mobilu nebo tabletu. V našich školách stále převládá klasický frontální výklad, který je velmi často překotný, nepřehledný a nesrozumitelný. Žáci si z takového výkladu odnáší domů jen minimum znalostí, jsou zmatení a frustrovaní a doma se musí večer doučovat z učebnic v podstatě odznova. O víkendech se pak žák musí učit latku s rodiči, protože při výkladu v hodině si neměl šanci učivo do hloubky a dlouhodoběji osvojit, utužit a vstřebat do mysli. Je to velmi neefektivní a marné.🤕
V našich školách vládne často v hodinách ze strany učitelů povýšenost, přezíravost, necitlivost a odtažitost směrem k žákům. Nadto je výklad stále velmi často veden překotně, nepřehledně, akademicky vágně a nesrozumitelně. Tedy frontálním způsobem. Žáci si z hodin odnášejí domů jen minimum znalostí, odcházejí často zmatení, frustrovaní, plní skepse a deziluze. Učivo se pak žáci učí doma po večerech a víkendech s rodiči z učebnic v podstatě od nuly, protože učitel nebyl sto učivo vyložit takovým smysluplným a účelným způsobem, aby ho žák mohl plně pochopit a tak si ho i dlouhodoběji a do hloubky vstřebal, zapamatoval, osvojil a utužil. Látka všeho druhu a v plném rozsahu se na žáky hrne ze všech stran, aniž by ji byli schopni efektivně mentálně zpracovat, natož si ji dlouhodobě zapamatovat. Toto je hlavní důvod většiny psychické nepohody a diskomfortu žáků na školách a tady žádný psycholog nemůže nijak pomoci. Tady pomůže jen hluboká reforma celého školského systému. To je jediná možnost. Třetina deváťáků má nějaké psychické problémy, takže nějaký útok se bohužel může kdykoli opakovat. Nikdo to tam nemá pod sebemenší kontrolou. To by musela mít každá třída svou vlastní ostrahu. Nezapomeňme také, že jsou to totiž právě učitelé, kdo má moc nad budoucností současných žáků, co se týče jejich kariéry a profese.😢🤕
Proč musí učitel pořád blábolit u tabule o něčem, co dnes v sekundě vyjede každý průměrný chatbot? To platí zejména pro čistě popisné vědy, ale dnes už i všeobecně. Dnes ti nejlepší chatboti dokážou spočítat algebru, integrály, derivace, funkce, fyzikální i chemické problémy a geometrii klasickou, analytickou i deskriptivní. Používají k tomu step by step vysvětlení a efektivně příklad vyřeší a vysvětlí. Takže skoro celé učivo základních i středních škol je sto průměrný chatbot vyložit a vysvětlit. K tomu existují i neprofesionální aplikace jako Mathway, Photomath, Geometryx, Geogebra, Geometry Pad, Desmos, PhyWiz, Chemistry Cool, Tutor Lily, Fluentpal, Kiwix a mnohé další. To samozřejmě ani v nejmenším neznamená, že by žák neměl vyvíjet žádnou aktivitu. Právě naopak. Může s chatbotem pomocí aplikací plně spolupracovat na zadaných úkolech. Chatbot je schopen pak žáka ze znalostí i prozkoušet. Všechno je to otázka informací, technologií, financí, nerostných zdrojů a energií. Dřív měli informace k dispozici především učitelé, dnes je může mít ve stejném rozsahu a kvalitě každý žák a student ve svém mobilu nebo tabletu. Žáci často cítí ze strany učitelů povýšenost, přezíravost, odcizenost, odtažitost a neporozumění tomu, co je opravdu trápí a hluboko tíží jejich duši. To je základ veškerých mentálních a duševních problémů na školách a pokud se v tomto situace nezmění, žádný psycholog nemůže ničemu pomoci. Budou to jen další vyhozené peníze, ale výsledky budou jen marginální, pokud vůbec nějaké. Tyto problémy jsou zjevné zejména na druhém stupni základních skol. Ptejme se proč.
Proč musí učitel pořád blábolit u tabule o něčem, co dnes v sekundě vyjede každý průměrný chatbot? To platí zejména pro čistě popisné vědy, ale dnes už i všeobecně. Dnes ti nejlepší chatboti dokážou spočítat algebru, integrály, derivace, funkce, fyzikální i chemické problémy a geometrii klasickou, analytickou i deskriptivní. Používají k tomu step by step vysvětlení a efektivně příklad vyřeší a vysvětlí. Takže skoro celé učivo základních i středních škol je sto průměrný chatbot vyložit a vysvětlit. K tomu existují i neprofesionální aplikace jako Mathway, Photomath, Geometryx, Geogebra, Geometry Pad, Desmos, PhyWiz, Chemistry Cool, Tutor Lily, Fluentpal, Kiwix a mnohé další. To samozřejmě ani v nejmenším neznamená, že by žák neměl vyvíjet žádnou aktivitu. Právě naopak. Může s chatbotem pomocí aplikací plně spolupracovat na zadaných úkolech. Chatbot je schopen pak žáka ze znalostí i prozkoušet. Všechno je to otázka informací, technologií, financí, nerostných zdrojů a energií. Dřív měli informace k dispozici především učitelé, dnes je může mít ve stejném rozsahu a kvalitě každý žák a student ve svém mobilu nebo tabletu. Díky velkému množství hypertextových odkazů v článcích obsahuje text vždy kontext a souvislosti a to i v náročných dějepisných tématech. Takový čtenářský studijní komfort neposkytnou ani ty nejlepší světové papírové encyklopedie. To, že by se z displeje učilo hůř než z papíru, nemám z mé rodiny potvrzeno. Pokud bude i horší žák vidět, že i on má šanci na úspěch, bude to vnímat a může dosáhnout obdivuhodného pokroku ve studiu. Určitě si tuto šanci zaslouží.👍
Školy jsou dnes bohužel už často jen semeništěm sváru, zloby, nenávisti, deziluze, frustrace a skepse. Systém je nefunkční, neefektivní a zastaralý. Je to velmi zoufalý pohled na to, co se z prosperujícího komunistického vzdělávacího systému od revoluce stalo. Učitelé promarnili mnoho šancí, které se jim od té doby naskytly. Bohužel musím dát paleček dolů.👎😢
To nedokážou vypátrat po týdnu? Jak jim máme potom důvěřovat?! Expertů a techniky tam mají snad dost ne?! To mám pátrat já, aby se něco zjistilo? Co je víc důležitější a strategičtější než životy našich dětí? Vyšší desítky miliard z našich daní a kde jsou nějaké výsledky? Nikde. Slovensko to samé v bleděmodrém.😠😡👎
Proč musí učitel pořád blábolit u tabule o něčem, co dnes v sekundě vyjede každý průměrný chatbot? To platí zejména pro čistě popisné vědy, ale dnes už i všeobecně. Dnes ti nejlepší chatboti dokážou spočítat algebru, integrály, derivace, funkce, fyzikální i chemické problémy a geometrii klasickou, analytickou i deskriptivní. Používají k tomu step by step vysvětlení a efektivně příklad vyřeší a vysvětlí. Takže skoro celé učivo základních i středních škol je sto průměrný chatbot vyložit a vysvětlit. K tomu existují i neprofesionální aplikace jako Mathway, Photomath, Geometryx, Geogebra, Geometry Pad, Desmos, PhyWiz, Chemistry Cool, Wuweido, Tutor Lily, Fluentpal, Kiwix a mnohé další. To samozřejmě ani v nejmenším neznamená, že by žák neměl vyvíjet žádnou aktivitu. Právě naopak. Může s chatbotem pomocí aplikací plně spolupracovat na zadaných úkolech. Chatbot je schopen pak žáka ze znalostí i prozkoušet. Všechno je to otázka informací, technologií, financí, nerostných zdrojů a energií. Dřív měli informace k dispozici především učitelé, dnes je může mít ve stejném rozsahu a kvalitě každý žák a student ve svém mobilu nebo tabletu. A v tom je obsažen samozřejmě i výklad, vysvětlení a interpretace spolu s kontextem a souvislostmi. Kdo chce být erudovaný masarykolog, benešolog, churchillolog, chruščovolog, castrolog nebo husákolog, nechť je vzděláván v těchto vědách aprobovaným odborníkem, studuje dobové materiály a bádá v archívech dle libosti. Pro všeobecné vzdělávání jsou však tento přístup a metoda velmi často nefunkční, neúčelné, neefektivní, zastaralé a nadbytečné.😠😡👎
Proč musí učitel pořád blábolit u tabule o něčem, co dnes v sekundě vyjede každý průměrný chatbot? To platí zejména pro čistě popisné vědy, ale dnes už i všeobecně. Dnes ti nejlepší chatboti dokážou spočítat algebru, integrály, derivace, funkce, fyzikální i chemické problémy a geometrii klasickou, analytickou i deskriptivní. Používají k tomu step by step vysvětlení a efektivně příklad vyřeší a vysvětlí. Takže skoro celé učivo základních i středních škol je sto průměrný chatbot vyložit a vysvětlit. K tomu existují i neprofesionální aplikace jako Mathway, Photomath, Geometryx, Geogebra, Geometry Pad, Desmos, PhyWiz, Chemistry Cool, Wuweido, Tutor Lily, Fluentpal, Kiwix a mnohé další. To samozřejmě ani v nejmenším neznamená, že by žák neměl vyvíjet žádnou aktivitu. Právě naopak. Může s chatbotem pomocí aplikací plně spolupracovat na zadaných úkolech. Chatbot je schopen pak žáka ze znalostí i prozkoušet. Jen pro představu. Zadal jsem Chatgpt-4 příklad na obsah průniku dvou protínajících se kružnic a přestože je výpočet složitý, chatbot jej pěkně spočítal. Podobně i povrch průniku dvou koulí a tam se používají trojné integrály. A to je učivo na státnice na Matfyzu. Když si takto poradí s vysokou matematikou, pak musí být pro něj třeba dějepis úplná hračka. Všechno je to otázka informací, technologií, financí, nerostných zdrojů a energií. Dřív měli informace k dispozici především učitelé, dnes je může mít ve stejném rozsahu a kvalitě každý žák a student ve svém mobilu nebo tabletu. A v tom je obsažen samozřejmě i výklad, vysvětlení a interpretace spolu s kontextem a souvislostmi.
3
Sledujících
0
Sleduje
3
Sledujících
0
Sleduje
Proč musí učitel pořád blábolit u tabule o něčem, co dnes v sekundě vyjede každý průměrný chatbot? To platí zejména pro čistě popisné vědy, ale dnes už i všeobecně. Dnes lze na mobilu nebo tabletu vypočítat skoro celou matematiku, geometrii, fyziku i chemii. Všechno je to zejména otázka informací, technologií a financí. Dřív měli informace k dispozici především učitelé, dnes je může mít každý žák a student ve stejném rozsahu a kvalitě ve svém mobilu nebo tabletu. Pomocí hypertextovych odkazů ve Wikipedii nebo offline Kiwixu lze kdykoli nastudovat jakékoliv téma i s kontextem a souvislostmi. Jestli vede učitel dějepisu překotný a nepřehledný pětiminutový výklad nebo ve Wikipedii přečte umělý hlas kvalitní historický text, eventuálně udělá výtah z textu chatbot, to je podle mě úplně jedno. Učitel si to původně také přečetl a teď to buď převypráví nebo jen přečte. Někdy to dá žákům dokonce jen tak na přečtení. Učitel prostě nezná a ani nemůže znát větší penzum, než žák najde třeba ve Wikipedii nebo nějaké tištěné odborné publikaci. To je stejné jako bychom tvrdili, že student, který maturoval z dějepisu, si po několika letech pamatuje jednotlivá témata. To je zcela nereálné a nemožné. Na to umíme číst, abychom si zapomenuté informace mohli znovu oživit. A nic si nenalhávejme, velmi často je to v podstatě od nuly. Pokud se informace stále neobnovují, tak v řádech let zbydou v paměti jen velmi malé střípky, často navzájem pomíchané. Už v řádech několika měsíců mají často studenti jen velmi kusé znalosti z maturity. To je ten špatný systém našprtat a za chvíli zapomenout.😢🥺🤕
10 odpovědí