Zaslepenost, se kterou vedení EU ignoruje technické i společenské argumenty, ohrožuje Evropu. Historie zná mnoho samozvaných spasitelů. Vždy způsobili obrovské škody. Automobilky jsou důležitou částí evropské ekonomiky a nositelem inovací a technických znalostí. Poskytují obživu milionům lidí. Svět se bez evropských automobilů obejde. Jestli Evropa dokáže zvládnout veřejnosti násilnĕ vnucované změny životního stylu při současném riziku války nevíme, a neví to ani zelení fanatici hluší ke všem argumentům. Až napáchají stamiliardové škody, odejdou beztrestně z politických funkcí, ve kterých si naspořili na hezké stáří.
Evropské automobilky BYLY nositelem inovací a technických znalostí. Už to ale dávno neplatí. Čínské firmy je dohnaly a předehnaly. Vím, že to tady tak z malého českého rybníčku nevypadá, ale Čína je někde úplně jinde. Jak řekl generální ředitel Fordu:
Nám (na Západě) v elektromobilitě neujel vlak, my stojíme na úplně jiném nádraží.
Možná, že si myslíte, že budeme vyrábět spalovací auta a elektromobilita se nás nedotkne, ale to se mýlíte. Asi tak, jako si myslela Nokia, že její “smartphony” a hloupé telefony jsou konkurenceschopné vůči iPhone. A kde je dneska Nokia? Neexistuje. A stejně tak nebude existovat ani VW, Mercedes, BMW a další evropští výrobci, pokud nezačnou inovovat a nezbaví se neskutečné (interní) byrokratické zátěže, kterou za desetiletí automobilky nabraly.
Evropské automobilky jsou zvyklé vyvíjet auto 4-6 let. Čínské automobilky totéž zvládnou za 18-24 měsíců. V Číně jsou elektromobily od cca 230tis a průměrně stojí kolem 500tis. Čínské automobilky mají nízké marže, bojují o zákazníka.
U nás donedávna nic pod milion nebylo. Ale zato automobilky mají obrovité zisky a nevětší marže mají právě na drahých alektromobilech. A pak se diví, že je za tu cenu nikdo nechce. V Číně stojí VW ID.3 v přepočtu cca 408tis Kč, u nás začíná na 799 tisících. Naprosto identické ID.3. Tak v čem je asi problém?
Elektromobilita je budoucnost osobní dopravy. Můžete s tím nesouhlasit, můžete proti tomu i protestovat, ale to je asi tak všechno co s tím uděláte. Svět se nezastaví kvůli zaprděným čechům s nulovým rozhledem a vizí.
Já nejsem proti pokroku, ale elektromobilita je dle mého slepá ulička. Těžbou surovin na výrobu baterií (které nevydrží dlouho a také se někde po konci životnosti budou muset skladovat) se udělá více škody než užitku. Až vymyslíte něco, s čím ujedu 1000 km na jednu nádrž, nebo to alespoň opravdu bude tak ekologické, jak mají být elektromobily (nejsou), tak rád vyměním svého diesela. Do té doby, a věřte mi že docela rád, klidně sednu na toho koně. Ten, a další zvířata, ale vadí EU také, tak nevim, možná budeme v autech “běhat” jako Flinstone.
Baterie vydrží minimálně celou fyzickou životnost automobilu. Pak se může použít jako domácí uložiště pro FVE a nakonec se dá zrecyklovat.
Recyklací získáte zpět 96% původních materiálů a vyrobíte z nich novou baterii, která bude sloužit další desetiletí.
Typická baterie v EV váží cca 500kg, ale velká část z této váhy (40-50%) je obal (typicky hliníkový), zbytek tvoří směs železa, fosfátu a lithia. Vzácného kovu (lithia) je v takovéto baterii mezi 7-10kg.
A znovu opakuji, to lithium se dá používat po DESETILETÍ. A teď to porovnejte s ropou, kterou přepravíte přes půl světa a za pár dní ji přeměníte v teplo, CO2, NO2 a spoustu nebezpečných částic (PM2.5), která způsobí každý rok jen v ČR předčasnou smrt několika tisíc lidí.
A jen taková drobnost. Na výroby litru benzínu/nafty se použije cca 1.6kWh elektřiny, takže při průměrné spotřebě spalovacích aut 7l/100km (některé diesly méně, benzínové auta i podstatně více) spalovák spotřebuje cca 11kWh elektrické energie, plus všechen ten smrad a toxické látky, které všichni dýcháme.
Už dnes jsou EV, které dokáží ujet více než 1100km na jedno nabití (Mercedes EQXX), ale to jsou nesmyslné extrémy.
Každý normální člověk si každých cca 300-400km udělá krátkou pauzu. A s třemi takovými 10-15min pauzami není problém ujet i na dálnici třeba 1100-1200km (podívejte se na video ElectroDad - Porsche Taycan 1111km challenge).
Takže bych Vám doporučil poohlédnout se po nějaké náhradě za Váš diesel. 😁.
Analytici to nepochopili. Green Deal se sice modifikuje, to je pravda, ale take se urychli. Budeme se mnohem vice zamerovat na nahradu za zemni plyn a odklon od ropy. Takze fotovoltaika a jine obnovitelne zdroje, elektromobilita a bio-plyny. Cikem bude docilit uplne energeticke sobestacnosti co nejdrive. Takze zadny odklad, ale naopak akcelerace.
Státy podle Hdp:
1 Spojené státy americké 12.410.000.000.000
2 European Union 12.180.000.000.000
3 Čína 8.182.000.000.000
4 Japonsko 3.914.000.000.000
5 Indie 3.699.000.000.000
6 Německo 2.454.000.000.000
7 Velká Británie 1.869.000.000.000
8 Francie 1.822.000.000.000
9 Itálie 1.651.000.000.000
10 Brazílie 1.568.000.000.000
11 Ruská federace 1.539.000.000.000
Rusko až na 11 místě, ubohá zemička bez peněz. 😄
Rusko se 149mil obyvatel ma HDP jako polovicni Italie. A 1/2 z HDP dela ropa a zemni plyn. Takze kdyz je zarizneme, tak budou mit HDP na urovni Zimbabwe.
Rowlingová má svůj názor a měl by se respektovat, je demokracie a svoboda slova a názoru. Vzhledem k tomu, že se svět zbláznil a dnes je trestuhodné být bílý a vynáší se do nebes menšiny a genderová masáž o pohlavně nevyhraněné skupině lidí, která je v podstatě pozou, aby na sebe mohli upozorňovat, začíná být nesnesitelná. Nejvíc je to vidět ve filmovém a televizním průmyslu. Režisér si musí dobře rozmyslet koho obsadí, aby mohl tvořit. Bílí rozhodně nesmí převažovat, to je dnes neodpustitelnej hřích. A pak se v Bruselu diví, že z nás jsou rasisti, když se tohle děje.
Souhlasím. Můj bývalý kolega se nechal přešít na ženu. Respektuju jeho rozhodnutí, klidně mu budu říkat ženským jménem, ale to nic nemění na mém názoru, že to je jen snaha o pozornost za každou cenu. Byl vždy takový. Navíc, všichni kdo ho znali se shodli na tom, že v něm nikdy nebylo nic ženského. Je to prostě jen duševní stav, který můžeme tolerovat. Nikdo ať mi ale nevnucuje názor, že existuje více než dvě pohlaví. A ani by se o to neměl pokoušet. A pokusy o označování žen jako “lidé kteří menstruují” je naprostá zvrácenost. Proti této hyperkorektnosti budu vždy vystupovat a bojovat proti ní.
Pan Tomský jako obvykle ve svém článku lže a navíc se ukazuje jako technický a ekonomický diletant. Zelený úděl přinese novou technickou revoluci a posune EU na špičku technického vývoje. A vyděláme na tom. A i kdyby náhodou ne, tak je tady jeden důvod, pro který to musíme udělat tak nebo tak. Už více než 100 let usilovně ničíme Zemi a to nejde donekonečna. Zatímco pan Tomský natáhne za pár let brka a proto je mu osud naší planety ukradený, zodpovědní lidé chtějí předat Zemi svým potomkům v lepším stavu než v jakém ji dostali od svých předků. Stesky o tom, že to je technicky nerealizovatelné jsou asi tak relevantní, jako předpovědi lidí na konci 19/ začátku 20. století, že ty smradlavé, pomalé a poruchová auta koně nenahradí.
2
Sledujících
0
Sleduje
2
Sledujících
0
Sleduje
Srovnávat situaci na trhu s automobily s Nokií (která, technicky vzato, stalo existuje) je hodně misleading. Nokia šla dolů vlivem chybných rozhodnutí (a Windows Phonů, díky kterým byla pro mě a další lidi ze samotné podstaty no-go), nikoliv vlivem prázdných nařízení, která ve výsledku prospějí jen odklonu závislosti na Blízkém východě či Rusku (ostatně odkud že bereme ropu a přitom politici brát nechtějí, že?). Naopak z toho vlivem zpracování baterií je v tuhle chvíli dost viditelná závislost na Číně.
Jedno z toho je změna, ze které profitoval spotřebitel. Jedno z toho je něco, z čeho spotřebitel neprofituje.
1 odpověď
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
V roce 2010-2012 se spousta lidí smálo iPhonům a počátečním Androidům, že je to nesmysl, baterka nevydrží a že si to nikdy nekoupí. Nokia měla 40% trhu. Pak Nokiu prodali Microsoftu a ten ji brzy odepsal jako ztrátu a Nokia, jakožto výrobce telefonů přestala existovat. Dnes prodává 5G síťové prvky, ale smartphony už nedělá.
Nokia šla do kytek, protože neinovovala a myslela si, že její business tady bude navždy. A on ne. Stejně tak si evropské automobilky nevšimly, že jsou tady mladé dravé automobilky z Číny, které jsou schopny inovovat mnohem rychleji. A zákazníci i u nás jednoho dne zjistí, že celý odpor vůči BEV je nesmyslný, protože ty auta jsou a budou prostě lepší než spalováky. A už nebude cesty zpět. Stejně tak jako spotřebitel, který tvrdil, že si smartphone niky nekoupí si sedne do BEV a za pár dní zjistí, že už nechce jezdit ničím jiným. Evropské automobilky se buď přizpůsobí nebo zaniknou.