Prostě stačí používat mozek, ale chápu, jste dílňák - to není myšleno špatně, jde o můj ironický humor. Víte, ekonomika není ekonomická. Pokud by ekonomická byla, celý svět by vypadal úplně jinak. A do toho můžeme třeba ještě zamíchat zvyšování minimální mzdy, která jen způsobuje to, že se mají lidé hůř a nůžky se více rozevírají.
Například Motorola uvedla telefon Razer (žiletku). Byl to předražený krám, ale byl o něj enormní zájem. Zájem opadl, jakmile cena telefonu v obchodech výrazně klesla. V tu chvíli začal být telefon přístupnější i méně movitým lidem a výše zmíněná skupina lidí se telefonu začala zbavovat a poohlížet se po jiném exkluzivním kousku. Snížením ceny a zvýšením dostupnosti prostě utrpěla jejich image a sebereprezentace - a je jedno jakým slovem toto nazveme. V tu chvíli společnost Motorola udělala na cílovou skupinu takový podraz a ztratila ji. Kde dnes Motorola je víme všichni. A kde dnes je třeba Apple víme taky. Navíc ne každý má nízký příjem. Pro někoho "patřit" do takové skupiny lidí znamená se zadlužit, vzít si na zboží úvěr. Pro někoho zase znamená 30 000,- Kč pouze den, dva práce. Firmy na tomto modelu staví svojí obchodní politiku, proto vychází každou chvíli další a další modely, novější, dražší, ale zase o tolik lepší jako předchozí modely ne. Ale to je nepodstatné. Protože takový člověk si telefon koupí a ten starší prodá za celkem vysokou cenu, ten rozdíl potom už není tak velký a navíc si to může dovolit. Evoluční biologové říkají, že cílem každého živého organismu je primárně přežít a rozmnožit se. Kolem toho se točí vše ostatní, jako získávání moci, kariéry, popularity… Pravěký muž zkrátka chtěl být náčelníkem, vyvraždit muže v cizí tlupě, nasbírat hodně tygřích zubů na svůj náhrdelník, mít nejostřejší oštěp a stát se expertem na rozdělávání ohně právě proto, aby si to mohl rozdat s dostatkem pravěkých žen. Freud by spokojeně souhlasil.
Třeba tohle není zrovna váš případ, protože jste právě dílňák. Ale abych to trošku rozšířil, zkusím vysvětlit z pohledu podstaty člověka. Lidé si spoustu věcí koupí proto, že jsou in. Nejde jim o přímý užitek, ale o to, co svému okolí řeknou tím, že zvolili právě tuhle značku. Kupují doplněk ke své image, ukázku svého světonázoru. Například na veganství se nemůžete dívat jako na otázku chuti. I když jde o jídlo, vegan jím vyjadřuje svůj politicko-filosofický názor, svou starost o naši planetu, o ostatní živé tvory… Lidé si z módních a ideologických důvodů volí elektroniku, kterou užívají, oblečení, které nosí, restaurace, kde jí, kluby, v jejichž barvách sportují… Podobně je to i s volbou partnera a dalšími aspekty. Toto je pokročilá aplikace marketingu. Už nechcete člověka přesvědčit, že tahle pánev je nepřilnavá, zbývá jí jen pět set kusů a když zavoláte do půl hodiny, dostanete druhou zdarma. Chcete ho přesvědčit, že tahle pánev má vyšší smysl. Že je to elitářská pánev, s jejíž pomocí se proti něčemu jasně vymezíte. Že smažení na ní je vlastně mise. A že z vás udělá lepšího člověka 🙂 Tím pádem čím dražší a nedostupnější zboží je, tím větší zájem o tyto produkty prostě určitá skupina lidí má.
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Např. v ABB v Brně lidi pracují 12 hodin denně, 5 dní v týdnu, v horku... Téměř celoročně kromě závodní dovolené. Chci tím říct, že si každý volí sám co bude za práci dělat. Vyčerpání rozumím, kňučení už ne. Chápu, že je to náročné, ale tak zvolili si to. Covid je v podstatě výsledek hlouposti lidí, kde narážíme na přirozený výběr. Takže pro celek populace nic vážného. Kdo chce, tak se chrání a je v pohodě, každý je zodpovědný sám za sebe. Přitom jde o primitivní virus, rozhodně se nejedná o bakterii.
3 odpovědi