Návrat k obnova našich pradedu nikdy nenastane z jednoduchého důvodu, že by současní pedagogové museli přiznat omyl, a to se nikdy nestane. PISA je zajímavá, ale c kontextu diskuse bych Vám radil najít si výsledky PIAACu. Asi čtvrtina dospělých u nás je podle něj téměř matematicky negramotných a u čtenářské gramotnosti je to asi třetina.
MŠMT jako Chytrá Horákyně: Toto se musí dělat a dodržet, ale vlastně to není úplně povinnost a je to doporučení. Některé předměty přijdou o 50% výuky, ale vlastně ne, protože vše je ve fázi "modelování" a "testování". A takhle MŠMT funguje nejen posledních 35 let. Za tu dobu 24 ministrů/ministryň (Odkaz ), z nichž někteří si svou funkci pletou s udělením dědičných výsad a podle toho sami sebe chválí a chovají se stále papalášsky. Otázky závěrem: Má MŠMT vůbec nějakou praktikovatelnou koncepci pro české školství? Má při průměrné "trvanlivosti" 1 ministra 1,5 roku tento stát schopnost řídit školství? A skrze které odborníky? Má MŠMT vůbec schopnost sebereflexe? Má MŠMT vůbec zájem zajímat se o to, co skutečně učitelé a učitelky potřebují a jak se jim učí? Jakých kvalitativně prokazatelných úspěchů dosáhlo MŠMT od r. 1990/1993? Máme dosta kvalifikovaných řemelsníků z kvalitních učilišť? Mají soukromé vysoké školy dostatečnou kompetenci připravit specialisty pro český stát? Má existence MŠMT vůbec nějaký dlouhodobý smysl?
Shrnutí jedním slovem: amatérismus. Shrnutí dvěma slovy: amatérismus, arogance.
A co Komenský. Jeho názory jsou naprosto současné. On by děti naučil jak s AI pracovat, protože to budou v životě potřebovat. O tom má být dnešní školství. Učit děti, co budou v životě potřebovat a být otevřený a schopný přijímat nové výzvy. AI je jen začátek.
Komenský byl velký systematik. Určitě by děti neučil, jak zadávat dílčí dotazy AI, aby splnily minimum, co po nich škola vyžaduje. Spíš by se mu líbil sovětský systém, kde existovaly knihy, které tvořily jistý žebříček, jak si osvojit daný obor. Třeba to umí vygenerovat i chatbot. Ale je toho celkově tolik, že to průměrnému dítěti dnes bude připadat až neskutečné.
Metoda biče, hrozby a postrachu jako to funguje na školách. I když poslední dobou už to není tak efektivní. Damoklův meč, pak to může fungovat. Samozřejmě nenásilně ale s určitými podmínkami. Každý přece musí vidět, že bez znalostí bude v životě k nepotřebě a zbytečný. A to se zamlouvá jen málokomu.
O tom bych pochyboval. Sam jste napsal, že maturanti neumi prakticky nic. Jsou v životě k nepotrebe?
Proč musí učitel u tabule pořád blábolit o něčem, co dnes v sekundě vyjede každý průměrný chatbot? Všechno je to otázka informací, technologií a financí. Dřív měli informace k dispozici zejména učitelé, dnes je může mít každý žák a student ve stejném rozsahu a kvalitě ve svém mobilu nebo tabletu. Pomocí hypertextových odkazů ve Wikipedii nebo Kiwixu lze nastudovat jakékoli téma i s kontextem a souvislostmi. Možný je i výklad a správná interpretace obsahu, pokud není zřejmý jeho přesný význam. Buď se dá doptat dobrého chatbota, nastudovat online zdroje z referencí nebo zadat pokročilý dotaz do vyhledávače. Možností je mnoho. Takto si lze osvojit téměř každý tematický celek, zvláště pokud jde o popisné vědy. Jak je z textu výše zřejmé, až 80 procent školních procesů lze už dnes efektivně nahradit používáním moderních elektronických prostředků a jejich aplikací. Digitální obsah má mnohé výhody. Pomocí hypertextu lze obsahem brouzdat kontextuálně, najít potřebné souvislosti a vysvětlit obsahové nejasnosti. To bývá častý problém při frontálním výkladu, a proto se žáci často tak málo naučí. Maturita z češtiny a angličtiny po 14 letech výuky je jen akt zoufalství. A to nejen na gymnáziích, ale i na odborných a průmyslových školách. Tam se sice správně vyučuje odbornost a praxe, ale tomu by měl odpovídat i obsah maturit. Dnes chatbot vyjede zpracovanou maturitu za minutu. Tak proč trápit děti něčím, k čemu nemají přirozený vztah, příklon a nadání? Takové informace stejně za pár hodin zapomenou a výuka vyjde nazmar. Je třeba vyhledávat u dětí jejich talent a ne ho jen zašlapávat.😔
Se správným tréninkem lze zaběhnout stovku za 12 nebo 11 s. Povšimněte si slovíčka "lze", jehož používáte. Neznamená totiž, že u dětí ve většiny děti to tak bude. Spíš u drtivé menšiny.
Tak jednak ta nedělní příprava není na celý týden, spíše tak na pondělí a orientačně na zbytek týdne (takové to: co je potřeba vyřídit, odeslat, vyplnit, nakoupit...) Jednak - přípravy na jednotlivé hodiny trvají hodně různorodě: Pokud už jsem tento předmět v tomto ročníku učila, tak mám třeba komplet aktivity připravené z minulých let ve složce - a stačí je jen projít, zjistit, jestli tam není něco, co by mohlo v aktuální třídě vadit a pak to prostě použít - v takovém případě mi příprava na jednu vyuč hodinu může trvat třeba jen 15 minut. Pokud jsem ale v tomto ročníku tento předmět ještě neučila (a já mám každý rok nějaký nový předmět nebo jiný ročník), tak mi kompletní příprava na jednu vyuč. hodinu může trvat i tři hodiny. No - a pak je všechno mezi tím.
Děkuji za odpověď. Mohu se Vás zeptat na organizační formy výuky. Pod vlivem lidí jako je "Líný učitel" mi připadá, že frontální výuka (nebo spíš hromadná) je považována za úplně zastaralou a naprosto nevhodnou, I když vždycky se takové hodnocení doplní konstatováním, že někdy je vhodná. Používáte tedy individualizovanou výuku a jak často?
Závidím Vám, Inoúčo. Tak živé sny nedívám. Problém je, že sny nebývají extra logické. Když se v nich objevuje zaujatá diskuse celé třídy o pracích větách, už ten sen neposkytne detaily, jak konkrétně ta diskuse probíhá, o čem se diskutuje. Například o statistice výskytu 'kéž', 'ať', 'nechť' a jiných výrazových prostředků v argotu či nějakém sociolektu? Nebo porovnávají žáci tvoření přacích vět v češtině a francouzštině?
Ve skutečnosti je většina učitelů někde mezi oběma extrémy. Protože pokud by někdo jel takto na 200% permanentně ve všech třídách a ve všech předmětech - tak by do 5 let totálně vyhořel, rozvedl se a nemohl mít vlastní děti. Autor článku totiž úplně opomíná ostatní práci učitele - administrativu, organizaci akcí , opravování, komunikaci s rodiči a úřady a povinné vzdělávání. Protože ačkoliv zdaleka nejsem tak "ideální" InoÚča - tak jsem třeba tento týden byla v práci: pondělí a úterý 9 hodin (7 - 16 hod) + ještě hodinu práce večer, ve středu jsem byla v práci 5 hodin + 3 hodiny práce večer, dnes budu v práci 6 hodin + 3 hodiny školení (webinář) a zítra v pátek jedu s plným autobusem dětí na celodenní akci do zahraničí (5,00 - 23,00 - tj. odpovědnost za žáky 18 hodin nepřetržitě). Samozřejmě mne ještě budou čekat tak 3 hodiny příprav na příští týden v neděli. Pracovní doma za 7 dní tedy úhrnem 58 hodin. A, samozřejmě, takto to není každý týden - ale úplně výjimečné to taky není.
Jenom 3 hodiny příprav na celý týden? Pro to inovativní vyučování ( třeba s interaktivní tabulí) mi připadá, že je třeba tak dvou až čtyř vyučovacích hodin na jednu hodinu odučenou.
Potřebujeme chytré a talentované učitele. Mzdy učitelů musí být takové, aby učitelství bylo konkurenceschopnou alternativou pro chytré a nadané maturanty, kteří se rozhodují mezi medicinou, právy, informatikou... Náprava bude trvat desitky let, pokud o ni bude vůbec někdo stát. Nedostatek učitelů fyziky a informatiky je ještě mnohem horší než učitelů matematiky. Jsou regiony, ve kterých je 70 % hodin informatiky odučeno pedagogy, kteří informatiku nevystudovali. Umožňuje to zákon, podle kterého jsou učitelé aprobovaní pro stupeň vzdělání, nikoliv pro předmět. Takže učitelů je opticky dost, ale učitelů pro fyziku, matematiku, chemii a další je zoufalý nedostatek. Je hanbou státu a ministerstva, že to nechali dojít tak daleko. Nejen této vlády, ale všech vlád za minulé desitky let.
Odpovědět
Učitelé nejsou aprobovaní pro stupeň, ale pro předmět (druhý a třetí stupeň).
Když si od myslíte domácí úkoly. V podstate škola je takovou dokonalou přípravou na fabriku. Chod od, do. Jez když se ti řekne, bez na záchod jen když se ti řekne. Dělej věci co tě nebaví, tak jak se ti řekne, hlavně moc nemysli
Ale takový režim přece spoustě lidí vyhovuje. S přemýšlením jsou jen potíže. Odkud znáte, jak to ve fabrikách chodí?
Výsledky vzdělání žáků ZŠ klesají ve všech sledovaných zemích OECD (s výjimkou 3 asijských států, kde tomu ovšem čelí tvrdým drilem, paměťovým učením a spoustou hodin domácí přípravy a večerního doučování - tedy přesně tím, co česká veřejnost hlasitě odmítá). Proč vzdělávací výsledky dětí celosvětově klesají je velká otázka - a kdybych znala kompletní odpověď, aspirovala bych na Nobelovu cenu. Nicméně asi nebudu daleko od pravdy, když mezi příčinami vyjmenuji v první řadě: klesající vzájemnou komunikaci v rodinách, menší procento dětí, které aktivně čtou knihy v dnešní mladé generaci, zvyšující se dobu strávenou na sociálních sítích a počítačových hrách, často bezhraniční "nevýchovu" v rodinách a následný nedostatek kázně a sebekázně u žáků, šíření dezinformací v digitálních médiích, různé verze inkluze, zvyšující se procento imigrantů mezi žáky atd... V zásadě ale můžeme říci, že výsledky českých dětí klesají pomaleji než je tomu v okolních zemích - třeba i v často oslavovaném Finsku, jehož výsledky byly v posledním měření POD výsledky ČR. Aktuálně jsou, podle měření PISA, české děti na 10. příčce z 80 zemí OECD.
Skutečně pěkný seznam příčin.
Já se tu stavím proti školnímu drilu (v opozici k projektově orientované výuce), takže co píšete jsem pojal jako že příklad, že dril se někdy hodí. Ale myslím, že tohle je naopak příklad kde je lepší ten projekt ("najděte si nějakou potravinu plnou éček a zjistěte k čemu ty všechny přísady mají být") než si z učebnice polohlasně opakovat "do hořčice se nedává benzen", třikrát, abych si to zapamatoval (nadsázka). Chápu, že něco málo k zapamatování tu je, třeba se pro organické názvosloví naučit řecké číslovky, ale ani z toho bych nedělal vědu - když bude děcko dělat víc chemii, zapamatuje si je ani neví jak a když ne, tak se sám vytrestá že si to pořád bude vyhledávat 🙂
Obávám se, že ten Váš projekt na éčka povede jen k předstírání vzdělání. Naprosto nechápu, proč by si zak z takových kusých a nesystematickych informací měl něco ukládat do paměti poté, co projekt "odprezentuje". A Vy to v podstatě přiznáváte, že to dělat nemá, pokud nebude víc dělat chemii, tedy po n takových projektů mu v hlavě třeba utkvi benzoan, ale téměř nic hlubšího o něm nebude vědět. Tedy jen 1) existuje, 2) může být sodný nebo draselný a možná, možná, že 3) jde o konzervační činidlo. Děkuji pěkně za takovou výuku!
123
Sledujících
2
Sleduje
123
Sledujících
2
Sleduje
1. České děti podle mezinárodních srovnávání PISA a TIMSS patří k těm nejméně zatěžovaným žákům domácí přípravou ze srovnávaných zemí.
6 odpovědí
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
Takže nevypracovany domácí úkol se dá hodnotit čtyřkou? Koukám, že jsem pochybil, dají se ty pětky nějak odvolat jako protizákonné?
2 odpovědi