Mně dokonce z Rakouska přišla pokuta za rychlou jízdu, samozřejmě bez fotografie a s odvoláním na měření policie. Problém byl v tom, že jsem v Rakousku s uvedeným autem a RZ vůbec nikdy nebyl. Protože mám v autě instalované sledování ONI Systém, poslal jsem jim výpis jízd v uvedený den včetně mapy pohybů vozidla a dosažených rychlostí, vše bylo v okolí Poděbrad. Na třetí emailovou urgenci konečně zareagovali, že pokutu ruší.
Tak, pořád moje tepelné čerpadlo z 1 kWh udělá přibližně 3-4 kWh tepla, takže ušetříte, opravdu. Horší než já mít nebudete, spíše modernější. No a k tomu solár, který to bude skoro 3/4 roku napájet zdarma a pak se uvidí. Všechno nám zdaní, to je jasné. Prachy chtějí a získat je nějak musí. Ale co si člověk vyrobí sám a spotřebuje sám, se daní o hodně hůře, než když to potřebujete od nich.
Souhlasím, mám TČ již sedm let, žádný super drahý typ. I s montáží stálo něco málo přes sto tisíc. Pokud jsem porovnal cenu uhlí a elektřiny za rok před jeho montáží a cenu elektřiny potom, bylo to skoro stejné. Nyní mám již přes rok fotovoltaiku a dodavatele el. energie ve spotových cenách, kdy není problém při nízké ceně silové energie naakumulovat tepelným čerpadlem nádrž s topnou vodou. Navíc, pokud mi tepelné čerpadlo vyrobí v zimě 3x více energie, než mu dodám a tedy zaplatím, zvýšenou sazbu za distribuci mi také 3x zvýhodní. A od března do poloviny listopadu nemusím ze sítě odebírat téměř nic. V prosinci, lednu a únoru mi fotovoltaika dá jen cca 20% spotřeby. A pokud se podívám zpět například na období od 22.12.2023 do 2.1.2024, byly spotové ceny elektřiny velice nízké, někde do 0,5 Kč / kWh.
Drahé F-35. Pochopil bych kdyby tu stály do tak do dvou let. Což je utopie, protože když první možná dostaneme za 7 až 10 let/dodávky jsou zpožděné/ tak to považuji za hloupý a nezodpovědný nákup. Kdo ví, jak za tu dobu budou aktuální a jaká bude politická situace ve světě. Také nám stačilo 12 stíhaček a ani jsme víc nepotřebovali. Tak proč najednou je nutno mít 24 kusů ? Aby se někdo napakoval ?
Nebo se naše vláda chtěla ukázat hezkou a potvrdit kam až se dá lézt, kam slunce nedopadá. A to ještě v době kdy nám káže nutnost šetření a nezadlužování dalších generací !
V letech 1980 - 1982 jsem sloužil u PVOS, letiště Mošnov. V té době bylo na území dnešní ČR 7 (slovy sedm) letišť se stíhačkami MIG nebo SU, na každém letišti v průměru 30 - 35 letounů. A ty MIG 21 v Mošnově byly hodně staré.
Já osobně mohu jen souhlasit. Doslova! Byl jsem v době normalizace! Dva roky ztracené pro nic.
V podstatě s Vámi souhlasím, byl jsem v 1980 -1982 v PVOS jako mechanik a později technik MIG21. Mazácká vojna u nás byla celkem přijatelná, prvý rok celkem pohoda. Druhý rok si zelený vymysleli přihlouplý pořadový nácvik na zvuky bubnu a byla to větší pakárna než mazácká vojna. A obrana země? Když jsem při poplachu tlačil po schůdkách opilého pilota a on nahlásil na věž připravenost ke startu...
Někdy se stalo, že byla pohotovost, že nějaký Polák se starou Andulou přelétal do Rakouska. Trochu jsme opozdili přípravu ke startu, ale on by jim asi stejně uletěl. Než se Mig 21 otočil, tak se někde schoval za lesem..
No to se dalo čekat, v diskusi opět piráti silnic, kteří vás na 50 rádi převálcují 80 a ještě by chtěli unikat trestu. Za mě překročení o 30 a papíry pryč, klidně napořád. S bezohlednými hovady se nemá nikdo párat, jejich problém, když ohrožují na životě a zdraví ostatní, kteří to kvůli nim pak odnesou následky.
Nepovažuji se za piráta silnic, ale co dělat například v případě, že na naprosto přehledné a široké komunikaci po její rekonstrukci mimo obec silničáři zapomenou přenosné značky s omezením rychlosti na 50 třeba i půl roku? Asi jedině zastavit a značky hodit do příkopu. Několikrát týdně jezdím na podobném úseku, kde na širokém mostě je omezení na 50, i když je to místo přehledné a žádná údržba se tam už neprovádí.
Tento komentář byl smazán uživatelem.
Skutečně klesají, například v neděli byla na SPOTu od 10 hodin do 17 hodin cena kWh v mínusu, 14 - 15 hod dokonce -1,506 Kč/kWh, takže od ceny distribuce se za každou odebranou kWh odečetlo 1,50 Kč. Když se do elektromobilu nacpe 20 - 30 kWh, je to super. Nyní je + 1,249 kWh. Takže pan premiér má pravdu.
Tomu věřím, že to smysl má. TČ místo uhlí a správně zateplený barák je určitě ta správná volba. Místo zemního plynu mi to smysl nedává. Zvlášť když máme všude po městech natažené roury.
Ano, máte pravdu. Pokud máte plyn a funkční kotel, není jistě důvod to měnit. Spíše jsem to napsal jako odpověď na nesmyslně nadepsaný článek TEPELNÉ ČERPADLO . PĚT DŮVODŮ PROČ JE TEPELNÉ ČERPADLO ŠPATNOU VOLBOU. S čím by se dalo v článku souhlasit je, že v prvé řadě je potřeba snížit tepelné ztráty budovy. Dále si nechat poradit od někoho, kdo tomu rozumí, ne vždy obchodník dodavatele navrhne to nejlepší řešení. Jeden český výrobce například vychvaluje špičkové parametry svého výrobku. Když to porovnám s tím čerpadlem, co mám já, mají pravdu. Mají o 19% lepší parametry, ale jsou o 290% dražší, než to moje také české v současné ceně. To by se vyplatilo za 45 roků.
Zdravím všechny komentátory.
Bydlím ve starším vile po rekonstrukci a topím a ohřívám vodu plynem. Zajímají mě zkušenosti s TČ. Jak to tu čtu, tak jsou vesměs všichni úplně nadšeni, ale... zkuste mi vysvětlit tu ekonomiku: Plynový kotel provozuji určitě 15 let nákup kotle 30 tisíc oproti TC 200 tisíc. Celou dobu bez závažných problémů pouze roční servis, nevím jak TC. Letos odešla deska stála 7000kč. Elektronika do TČ musí být mnohem dražší a to, že odejde je bez debaty. Jak znám dnešní standard, tak deska bude jedna z nejdražších věcí na TČ. Možná bych popřemýšlel o novém kotli, ale o novém TČ asi určitě ne. V bytě mám teplo a nepotřebuji technickou místnost pro TC, nebo?
Topil jsem přes 25 roků uhlím. Domek jsem stavěl 1985 -1988, na tehdejší dobu dobře izolovaný, ve zdech 15 cm PPS, podlaha nad sklepem 10 cm, podkroví 15 cm. Půdorys domku je 2x 65 m2. Později jsem vyměnil špaletová okna za trojsklo. Kotel vydržel cca 10-11 roků. Před osmi lety jsem jej vyhodil a pořídil TČ 8 kW z Příbrami. Zvýšil izolaci na půdě na 36 cm minerální vaty. Celé topení jsem dal do šrotu a instaloval topné panely, rozměry jako pro kondenzační plynový kotel, tedy aby stačila teplota topné vody do 40 st. C. Tepelné čerpadlo s montáží tehdy stálo cca 105 tis. Instalace topení do šesti místností a dvou koupelen stála cca 95 tis. Kč. Některé práce na tom jsem dělal sám, dopojení ve sklepě mi dokončila firma.
Na tepelném čerpadle jsem vypnul příhřev, abych poznal, zda vytopí domek i v mrazech. Cena el. energie tehdy byla stejná, jako součet ceny uhlí a elektřiny. Místo kotle mám 500 l zásobník, který ohřívám TČ. Je v něm 160 l zásobník na ohřev TUV,
která se v případě potřeby dohřívá v 100l boileru. V létě mi TČ topí asi 1 hodinu každý den, cca 2,2 kWh na 50 st.C pro předehřev TUV, v zimě na 38-40 st. pro TUV a topení, tam potom občas spíná boiler TUV. Celeroční spotřeba domu byla podle počasí 6,5 - 7 MWh. V loňském roce jsem změřil spotřebu dvou ledniček a mrazáku a zjistil, že tyto staré spotřebiče za rok odeberou skoro 2 MWh, takže je nahradila nová lednička s mrazákem AAA . Tepelné čerpadlo běží bez údržby, v loňském roce mělo první závadu na malé elektronické destičce. Servis přijel do dvou dnů a cca 6000 Kč i s preventivní výměnou rozběhových kondenzátorů.
Syn má přes pět let H Ioniq EV, najeto více než 320 000" km, původni brzdové kotouče i destičky, spojku to nemá, výměna oleje v motoru také ne, není filtr pevných částic...
Nabíjí ale většinou doma, většinou od 2 do 5 hodin, kdy je spot cena kolem 0,6 Kč kWh + distribuce, případne o víkendu od 12 hod do cca 17 hod, kdy je to mnohdy cena distribuce s odečtením cca 0,5 Kč /kWh.
Patnáctistovku s elektromotorem slibuje dojezd až 1 150 kilometrů na jedno nabití....
To já dojedu s 1,9 TDI Octávií "bez baterky".
To je pravda, na spotřebu paliva je 1,9 TDI motor naprosto ideální, ani CO2 nevypouští do ovzduší moc. Ale sazemi a oxidy dusíku je jedna Octávie horší, než 50 ( slovy padesát) aut Dodge RAM s motorem 5,7 l.
Novější auta spalující naftu na tom s filtrem pevných částic a odbouráváním NOx jsou na tom trochu lépe, ale také žádná sláva.
Dopadne to jak s mobilama. Buď budete mít cool drahý Apple (Tesla) nebo korejský Samsung s dobrým poměrem cena výkon (Hyundai) a nebo nějaké levnější Lenovo/Xiaomi/... z Číny (BYD,...). Evropa sice možná umí elektrotechnologie vymýšlet, ale neumí je produkovat. My jsme vždy byli strojaři.
Apple telefony se dají pořídit i za rozumnou cenu, nedávno jsem nahrazoval stále funkční "6", která již bohužel nezvládala některé nové aplikace. Koupil jsem novější SE, položil vedle starého a oba telefony zapnul. Do cca 15 minut v novém bylo nainstalováno vše ze starého, přehrány kontakty, SMS, foto, prostě vše. Víte o nějakém jiném telefonu, který to umí?
BYD uz vyrabi vic jak tesla. No ukazou zakaznici, jestli vymeni kvalitni spalovak za nekvalitni elektromobil. V Evrope asi trochu narazi.
Pořadí + model Prodeje 2023 Prodeje 2022 Rozdíl %
Tesla Model Y 254 822 ks 137 608 ks +85,2 %
Dacia Sandero 235 893 ks 200 736 ks +17,5 %
Nejprodávanější vozy v Evropě
Zajímavé, že to je Tesla, která nemá právě nejlepší pověst. Syn jezdí taxislužbu s Hyunday Ioniq elektro, má najeto za pět roků přes 300 000 km a zatím si nestěžuje. I po zdražení el. energie je to lepší, než spalovák. Žádné výměny oleje v motoru, původní brzdy, servis jen kontrola a instalace nového softvare. Baterie je více něž na 95%. Byl s tím 2x na dovolené v Itálii, Monaco, Chorvatsko...
Jinak souhlasím s Vámi a dávám přednost spalováku, ale dnes kvalitní? Měl jsem novou Š Favorit, kvalita nic moc. Dvě závady v záruce, pro které nebylo možné dojet. A motor s vyžranou motorovou hlavou někde kolem 110 000 km. Potom Š Felicia Combi, Jedna malá závada a jednou jsem volal na cestě servis.
Od koupě Š Octavie mne odradil jejich neochotný prodejce a nelituji toho. Byl to zároveň nejhorší servis v okolí. Takže přišla Kia Ceed 1,4. Bez problémů, poctivý spalovák. Jen zadní brzdové kotouče brzo zrezivěly.
Po něm Hyunday Elantra, 1,6 98 kW opět bez problémů a špičkový servis. Dále Kia Venga, 1,6 a 98 kW, ještě poctivý spalovák, ale již vyšší spotřeba a akumulátor díky předpisům EU odejde do 4 roků. A měření tlaku v pneu ventilky, vopruz. A zadní kotouče také.
Po ní Dacia Duster s tovární LPG, tříhrnek s turbem. Moje nejdražší auto s nejlepší výbavou. To už není poctivý, ale zatím bez problémů a jede srovnatelně jako Hundai i Kia. A na LPG cena na km cca 1- 1,3 Kč. U toho asi již zůstanu.
To ze jedine nebezpeci prichazi z Ciny je ponekud omyl. Tesla je tam, kde je prave diky politickemu rozhodnuti v Cine prejit na elektromobily, vetsinu svych vozu vyrobi a proda prave tam. Jinak by byla automobilkou pro alternativni zpusob zivota a prodeje by byly podobne prodejum modelu x, tedy okolo 30tis rocne.
Čínská automobilka BYD vyrábí téměř stejný počet aut jako Tesla. Nyní postavila loď, kterou může najednou odvézt 7000 aut do Evropy a staví cca dalších cca pět lodí. Mimo toho pravděpodobně postaví automobilku v Maďarsku, v Jižní Americe už má postaveno.
Tak to by asi vysvětlovalo proč mi poslali že prodlužují platnost do roku 2028. Solar zatím nemám ale i tak jsou ceny zajímavé a v létě to bude asi ještě lepší. Jen bych musel vymyslet jak nařídit kamnům aby se v určitou hodinu začali nabíjet.
S tím by si asi elektrikář poradil, např. stykač ovládaný časovými hodinami a nebo by vymyslel i něco pokrokovějšího. Možná máte kamna ovládaná HDO. Já to mám tak na TČ i boiler a úplně mi to nevyhovuje v létě, kdy mám energie dostatek kolem poledne, prodávat se nevyplatí a od 12-13 hod a 15-16 mi to blokuje, kdy bych mohl předehřát TUV tepelným čerpadlem a případně dotáhnout v boileru. Koupil jsem v Conrádu časové hodiny a elektrikář mi to připojí na stykače místo HDO. A na hodinách lze nastavit vícenásobné spuštění.
A jak se dá zařídit měření po hodinách? Je možné se někde podívat na koncové spotove ceny?
Potřebný elektroměr montuje distribuční firma automaticky při zprovoznění solárního systému zdarma, pravděpodobně by to šlo i objednat a pak by asi požadovali nějakou platbu. Již prosákla informace, že by se toto mělo výhledově montovat na všechna odběrná místa za stávající nevyhovující měření. Ten nový typ hlásí spotřebu na dálku a distributor má lepší informaci o zatížení sítě.
Mně to dodavatel fakturuje podle tohoto: Odkaz
Součástí faktury je v příloze exelovský soubor, kde je každý den rozepsán po hodinách se zaokrouhlenou spotřebou v konkrétní hodinu vynásobenou cenou pro tuto hodinu a převedenou kursem na Kč.
Chápu, že to zní dost pohádkově, když někdo platil 6-10 Kč za kWh.
Mně to dodavatel účtuje podle tohoto přehledu, každou hodinu podle spotřebovaného množství a konkrétní ceny. K tomu nějaké další fixní poplatky za distribuci. Cenu na červeném grafu si můžete vynásobit 24,5 a vydělit 1000 a získáte cenu za kWh. Dá se zpětně proklikat celý rok. Když je cena minusová, tak za odběr dostáváte zaplaceno, distribuce je ale započítána.
Běžný rodinný domek cca 9 x 9 m, sklep, přízemí a podkroví, nyní tři lidé. Domek jsem stavěl v r. 1985 - 1989, na tehdejší dobu mimořádně dobře tepelně izolovaný a někdy v roce 2010 výměna oken za plast a trojsklo. Před instalací TČ jsem zvýšil vodorovnou izolaci nad podkrovím z 18 cm na 38 izolační vlny, Tepelná ztráta cca 5,5 kW při -12 st,C. Při vyhození kotle na uhlí s ním šel do šrotu celý systém topení. Instaloval jsem panely ve velikosti stejné, jako pro kondenzační plynový kotel, aby stačila teplota otopné vody 38 - 40 st. Samozřejmě by bylo lepší podlahové topení, ale neměl jsem odvahu na tak velkou rekonstrukci při obývání domku. TČ mám Revel Příbram, sedm roků, zatím jedna závada na elektronice, oprava do 2 dnů po nahlášení a 6000 Kč. Takže žádné TOP a drahé zařizení.
Jen distribuce a služby dělají 2Kč nebo vám možná ještě platí že odebíráte proud, asi profík 😁
Podle ceníku ČEZ prp rok 2024 jsou ceny:
distribuce 57d 530,-
daň 34,-
system. sl. 257,-
Poze 598,-
Celkem tedy 1,42 Kč za kWh, pak jsou tam drobnosti měsíční platby jako jistič. V roce 2023 nebyl poplatek Poze a distribuce byla nižší. Ano, při mínusové Spotové ceně za odběr platí, ale distribuce zůstává kladná. Letos pochopitelně tak nízkou průměrnou cenu za kWh mít nebudu.
7
Sledujících
2
Sleduje
7
Sledujících
2
Sleduje
Ale ne. Už v teplotách okolo nuly, má TC v ceně desítek tisíc spotřebu jako přímotop za pár stovek, ale dům vytopí,
2 odpovědi
0
Sledujících
2
Sleduje
0
Sledujících
2
Sleduje
Mám již osm roků poměrně levné TČ vzduch voda z Příbrami, cena 110 tis. Kč i s montáží. Izolovaný domek s nově instalovanými topnými tělesy dimenzovanými podobně, jak by měly být i pro kondenzační plynový kotel. Přímotop v TČ jsem na zkoušku hned vypnul, tedy topí stále jen tepelné čerpadlo i v mrazech pod -10 st. C. Cena el. energie nebyla vyšší než předchozí cena uhlí + el. energie. Servis TČ byl jen jednou před dvěma lety, výměna malé elektronické destičky a preventivní výměna rozběhových kondenzátorů cca 5500 Kč.