Chodím a jezdím tam často. Je to hrůza. "Vtipná" je ta betonová zahrádka, kterou tam zřídili radní, a kde se opíjí a kouří turisté, cizinci a bezdomovci - přímo před Magistrátem, kde bývalo parkoviště pro zaměstnance knihovny a DOKONCE pro obyvatele Prahy. Tak to už bylo moc! 😄
Tak zrovna toto nevidím tak černě: jsou tam pravidelně venkovní výstavy (nyní např. o Pavlu Tigridovi), stolečky se židličkami, mlžítko a v truhlících levandule. Stromů tam je málo (dvě lípy), to by šlo jistě zlepšit. Bývám tam denně, ale opilého jsem nikoho zatím neviděla. Kuřáky ano, ale to snad není tak hrozné (?). Kromě cizinců a bezdomovců (ani jedna "kategorie" mne nepohoršuje, pokud nedělají nepořádek a to také o Mariánském náměstí nemohu říci), tam sedávají i lidé, kteří v okolí pracují, nebo jdou do kina, knihovny či galerie. Za mne lepší, než parkoviště na jednom z nejhezčích pražských náměstí.
Autor článku však opomněl zmínit, že tato fronta, resp. ti, kdo ji tvoří, se rozplizává i do postranních vchodů knihovny, na schody, na chodník po celé šíři a někdy i do vozovky. Čtenář musí tuto nebo tyto překážky nejprve překonat, aby vstoupil. Není to tragédie, spíš komedie, ale taky další z mnoha drobností, které Pražanům jejich město spíš oddalují...
Dříve se pouze trestalo a fungovalo to, nyní se vymýšlejí různé pomocí a nefunguje to.
Trestalo, ale nefungovalo. V onom "dříve", na které se odvoláváte, měl trest charakter msty, a to až do sklonku 18. století. Později se usuzovalo, že trestáním se dosáhne převýchovy - viz tzv. špinhausy apod. A to jsme již v době, pro níž existuje ohromné množství písemných pramenů. Vyražte do archivů a pak znovu zvažte své tvrzení.
Pravda, maršál, nikoliv generál. Neupírejme mu zásluhy.
A co tím tedy chceme říct? Ano, až na češtinu znal mnoho jazyků.
Já samozřejmě chápu historický význam dané osobnosti. To, co zde rozvádím je myšlenka, že se domnívám, že obnova takovýchto monumentů je v dnešní době zcestná. Jakým způsobem je v dnešní době reflektován pojem Radecký mezi široku veřejností? Odpověď: Vůbec žádným. Pomůže tomu socha? Odpověď: Myslím si, že nikoliv. Kort když se nachází někde, kam obyvatelé skoro ani nezavítají.
Mluvíte mi z duše! Přemýšlím, co je na tom sousoší tak aktuálního pro dnešek, aby bylo navráceno na náměstí (v lapidáriu ho lze obdivovat dnes a denně). Rozdrobená Itálie? Jistě ne, navíc politickým diskurzem je momentálně myšlenka panevropská (EU). Válečný étos? Těžko. Dle průzkumu mezi středoškoláky by mnoho z nich ani nevzalo zbraň do ruky na obranu vlasti. Obnova habsburské monarchie? Monarchistickou stranu sice v ČR máme, ale čítá jen několik set členů. Vychází mi z toho, že se jen chceme ujišťovat, jací jsme byli (kdysi) kabrňáci. Ale to se mi zdá na "legraci" za miliony Kč trochu málo...
Zajímalo by mě proč v 1 platové tabulce začínají platy výrazně pod minimální mzdou? Neměla by 1 platová třída a první tarifní stupen začínat právě minimální mzdou?
Bohužel přislíbená částka povede také k frustraci kvalifikovaných odborníků pracujících ve státní sféře, kteří se svým mizerným platem ocitnou velmi blízko oné mzdy minimální. K frustraci a odlivu... Přitom stát odborníky potřebuje. (A nemíníme to tak, že je chyba navýšit minimální mzdu. Problém je komplexní.)
Tak pokud to je film ve stylu parodie, může to být zábavné. Pokud je to míněno jako historický snímek, pak je to (nezamýšleně) směšné.
Že se jedná o snímek historický, usuzují z kostýmů a historických exterierů i interiérů. Jenže že se jedná o parodii mi naznačuje A) anglická popíková hudba, která jde v kombinaci s pražskými kulisami 19. stol. špatně dohromady B) bál na nádvoří (?!) nasvícený přiznaně z okna zeleným (!) reflektorem C) křídovaný leštěný papír, na který Zdenka píše a slyšíme i jak ho muchlá (papír v 19. století byl vláknitý, silný a pro psaní se napouštěl klihem; bylo těžké ho zmuchlat natož takto hlasitě). Ale má-li to být český Monthy Piton, pak je vše ok.
Doufám, že na to nikdy nedojde, ale pokud by to někdy došlo tak daleko, že by se zvažovalo odebrání koncovky -ová, budu protestovat do posledního dechu. Koncovka -ová totiž pro mne neznamená (jak bývá trvrzeno), že náležím/ev. jsem podřízena otci/manželovi, ale že se hlásím k určité rodině/rodu, k jejím osudům, dějinám, předkům, k její paměti. Že k té rodině patřím a opírám se o vědomí rodinné minulosti.
Nejspíš nevíte co s penězi. Proč máte tři hřbitovy? Proč udržujte něco, co není využíváno a raději zaberete další prostor? Kam myslíte, že ty mrtvé budeme za chvíli dávat?
Jistě světu odlehčíte a počítáte s tím, že se necháte vysypat do odpadkového koše... Ale je možné, že tím ublížíte vašim blízkým. To, že vy nemáte úctu k minulým generacím, neznamená, že generace budoucí tím nebudou trpět.
Pokud je hrob kulturní památka, tak se na něj vztahují jiné zákony. Ale pohlížet na všechny německé hroby jako na kulturní památky je hloupost. Hroby se rušili a rušit musí. Jinak v této republice nebude nic jiného než hroby. Fyzikální a matematické zákony platí, ať se Vám to líbí nebo ne. Ani doma si nemůžete nechávat každý starý krám.
Proč německé?! Výše napsané se vztahuje na jakékoliv náhrobky. Ty náhrobky (soudě dle fotek) jsou 100 a více let staré. Mohou být zajímavě zpracovány co se týče písma a obsahu (obor: epigrafika) nebo výzdoby (obor: ikonografie). V budoucnu mohou zaujmout genealogy či demografy. Pro někoho starý krám, pro někoho studnice znalostí...
1
Sledujících
0
Sleduje
1
Sledujících
0
Sleduje
Jestliže se po roce '89 společnost nevyrovnala s epochou komunismu, nedošlo k odsouzení ideologie a alespoň symbolickému odsouzení vinných, nemohlo tak dojít ani k ozdravení. Jak by pak mohly být psány učebnice o tomto období?! Historik Marc Ferro ve skvělé analýze učebnic dějepisu v různých státech světa napsal, že dějepis má dvojí funkci: terapeutickou a bojovnou. Sami si odpovězte, jakou funkci měla mít tato učebnice...
1 odpověď