U dřevěných pelet se udává výhřevnost 17 až 19 MJ/kg. Černé uhlí s cenou 10,5 Kč/kg má výhřevnost 27 MJ/kg. Topení uhlím je tedy navzdory všem daním a překážkám pořád ještě o něco levnější, navíc na váhu stačí o 1/3 méně materiálu, což ocení zejména obsluha kotle - naložený uhelný automat vydrží déle než kotel s adekvátní násypkou s peletami. Co to dokazuje? Že zbavit se fosilních paliv bude mnohem těžší, než se nám prezentuje, protože jejich energetická hustota je fascinující.
Jajajaj, mi při denním svícení svítí i obrysová světla vzadu, a dokonce s větším jasem, než když zapnu potkávačky. I za snížené viditelnosti je zepředu i zezadu tohle denní svícení vidět lépe, než při zapnutých potkávacích světlech, která jsou konstruována tak, aby ve tmě neoslňovala. Už se "těším", jak pojedu zítra ráno do práce a všichni odborníci na bezpečnost, erudovaní na základě tohoto článku a diskuse pod ním, na mě budou zuřivě blikat.
Jo a automobil je značky Ssangyong a diskuse jsou plné odborníků, kteří by si to auto nikdy nekoupili, protože prý strašně žere. Tak teď už víme proč! 😂
Ještě pořád mám doma dvě Lancie. Lancii k coupé s V6 Busso a Lancii Thesis se stejným motorem. Oboje jsou úžasné stroje po technické stránce, ale už tehdy bylo na managementu (podpora prodeje, servisní síť, stanovení cen, nesmyslné detaily, kde se v interiéru kombinovala značková kůže s laciným tvrdým plastem,...) vidět, že celý koncern Fiat se někdy v 90. letech rozhodl spáchat sebevraždu. Akorát se mu to doteď nepovedlo. Ale pan Tavares to jistě už konečně vyřeší.
Multikára je svým způsobem výjimečný stroj. Uveze 2 tuny, vytočí se na 4 metrech, sklápí na 3 strany. Při spotřebě jen o něco vyšší než má osobní auto. Byla navržena na rozvoz materiálu na stavbě, dostane se skoro ke každému výkopu. Jenže v dnešním provozu je to o nervy. Dynamika mizerná - naložené to nebrzdí ani nezrychluje, uvnitř je kravál, vyšší člověk se na odpružené sedačce bouchá hlavou do stropu a díky bohatému prosklení které končí u kolen krásně vidí, kam poletí v případě nehody, protože ten stroj nemá bezpečnostní pásy. A co je nepříjemné, spousta řidičů, když uvidí Multikáru v provozu, vypne mozek a začnou se chovat, jako kdyby chtěli spáchat sebevraždu. Nejednou mě nějaký psychopat předjížděl přes plnou, aby o 100 metrů dál odbočoval. I když se v provozu snažím co 5 km někde zastavit a nechat se předjet, sotva se zase rozjedu, předjíždí mě kamikadze před horizontem. To je pak těžko, člověk se snaží předvídat, ale všechno zachránit nedokáže. A nejde jen tohle auto, v provozu jezdí traktory s vlekem, různé účelové stroje... Možná by v rámci autoškoly nebylo od věci dát si aspoň hodinu na simulátoru Multikáry, traktoru, kombajnu,..., aby si čerství řidiči zvyklí na auta plná asistentů uvědomili, jak se chová takový stroj a proč je dobré nechat jeho řídiči trochu odstup.
Vždyť to stát přímo podporuje. Bez osekání ozdobných štuk a oblepení polystyrénem není Zelená úsporám ani Oprav dům po babičce. Spousta firem už dotaci automaticky zahrnula do ceny, takže bez ní je oprava nerealizovatelná. Kamarád se setkal s tím, že mu firma nacenila fasádu na malém vesnickém domě na 600 tisíc. Když se vyděsil, odpověď zněla: však na to dostanete dotaci! Děkujeme politikům, že dali tomuhle prasáctví vyrůst do krásy.
Nedá mi to. My byli korejskou plečkou, o kterou by si pravověrný škodovkář ani kolo neopřel, ba dokonce někteří kolegové na mě hledí soucitně, že si nemohu dovolit ojetého passata ani octavii, na jihu Španělska. 5 500 km. Nedoléval jsem nic. Vlastně nikdy jsem tam nemusel krom benzínu a kapaliny do ostřikovačů nic dolévat.
2
Sledujících
0
Sleduje
2
Sledujících
0
Sleduje
Po rozfofrování 550 miliard solárním baronům se stát pokouší o zopakování stejného průšvihu jiným způsobem. Větrné elektrárny jsou velmi citlivé na rychlost větru, pod cca 10 m/s jejich výkon strmě klesá k nule a návratnost jde k nenávratnu, ale to momentálně nikoho nezajímá. ČR se zavázala, že se to tu postaví, tak se to tu prostě postaví, často na úplně nesmyslných místech. Vhodným způsobem se ohnula legislativa (např. na hygienické vlivy kašle pes..), přebarvily se větrné mapy, aby to nevypadalo tak zle, nachystaly se dotace (z našich daní). Jedna taková vrtulka vyjde na cirka 200 milionů. Ve vedlejší obci, podle větrných map nevhodné pro instalaci, teď "odrazili" nájezdy podobného investora, který to hodlal postavit lidem 750 metrů od domů (v Německu je požadavek na cca 2 km) a sliboval milion korun za kus. Pro obec s rozpočtem +/- 30 mil. Kč je to jako když plivne do moře. Najednou všichni viděli ty miliony a nikoho nenapadlo, že cena každého jednoho domu půjde podle makléřských tabulek o statisíce dolů, takže sice všichni zchudnou, ale výměnou za to budou mít zrekonstruovaný jeden chodník. A rozbité silnice, protože při stavbě tam někdo musí navozit stovky tun betonu a dalšího materiálu. Držím obyvatelům obce palce, aby to ustály a doufám, že stát dostane rozum a ano, začne větrné elektrárny stavět, ale v místech, kde od toho pár set metrů nežijí lidé.