Samozřejmě můžeme jen spekulovat. Faktem je, že letadla se mohou spolehlivě navigovat i bez GPS. Jenže FMS používá na prvním místě GPS. V případě rušení (jamming) GPS přejde na navigaci radiomajáky (DMS, VOR) a gyroskopy na palubě (IRS). Jenže když je podvržen GPS signál s falešnou informací o pozici (GPS spoofing), tak může FMS nabýt přesvědčení, že je někde úplně jinde. To může vést ke strážce s terénem. Samozřejmě má letadlo radiový výškoměr, ale je otázka, jestli by daná posádka zvládla situaci (aneb svéráz post-sovětského světa). Navíc je otázkou, v jakém režimu probíhalo přiblížení. Trochu pochybuji, že by ta cílová letiště měla ILS, který umožňuje přistát za nulové viditelnosti. To se dá snadno zjistit, ale nemám na to dnes čas. Pokud šlo o manuální přiblížení (VFR approach) v mlze, a byli jinde než čekali, tak ten GPS spoofing může být klíčovým momentem havárie.
Opakuji že je to pouze spekulace, více ukáže vyšetřování. Pokud tedy proběhne standardní vyšetřování proces, což v post-sovětském prostoru v dnešní politické situaci není samozřejmost.
Pokud by to daná posádka nebyla schopna rozklíčovat a vyřešit, je otázkou, kdo jim dovolil létat 😄 Zvláště na ruských letištích, kde se používají hojně stále staré radiomajáky. Nulovou viditelnost musí přístrojově splňovat jak letiště, tak letadlo, takže by nejspíš nebylo odkloněné kvůli mlze jinam. Ale my se fakt výsledku nedobereme. Obecně je míra zavinění havárií 30% technika, 70% lidský faktor.
Lehounce popište laikovi co tedy mohli piloti provádét v mlze. Dík.
já nechci spekulovat o tom co se stalo, protože to nevím a mohlo to být z tisíce příčin. Na videu mlha není, otázkou je, v kolika m se vynořili z oblačnosti. Neznám ani přístrojové vybavení letadla, některé může přistávat i za nulové viditelnosti. Navíc tato letadla mají varování před srážkou se zemí. Podle úhlu klesání to vypadá jako nepodařené přistání. Důvod nevím. Technická závada? Mimořádná událost na palubě? Neschopnost nebo chyba pilotů? Nevím. Přes Novinky my na chybu určitě nepřijdeme.
Ono to je tím,že ten plyn prodat potřebují . Čím by nakrmil občany ,tím neodebranym plynem ?
O to tady přece vůbec nejde. Článek se za každou cenu snaží dehonestovat, ať už oprávněně nebo ne. Nicméně lžou. V čem se tedy liší vysmívací klip z Ruska proti tomuto článku? Já bych uvítal spíš objektivní zpravodajství. Ale toho se zde dočkám asi tak stejně, jako v Rusku. A nebojte. Množství ruského vytěženého plynu nelze jen tak nahradit jinými zásobami. Takže oni stejně prodají. Maximálně prodají méně o množství, které je možné zvýšit z jiných zemí. A také nesmíme zapomínat, že Rusko není tak izolované, jak nám tady tvrdí. Evropa a Amerika není celý svět.
A my se snad chlubime, ze mame druhou, treti, nebo desatou nejsilnejsi armadu sveta? 😄 Nebud vic trapnej 😉
nikdo se nechlubí, velikost armády zpravidla kopíruje velikost území, které musí bránit. Na to má Rusko armádu ještě malou. Než někoho budeš obviňovat z trapnosti, raději se zamysli, jestli informace posuzuješ z racionální stránky anebo jednoho předepsaného názoru.
Mám doma tři elektrokotle, spotřeba 35 MWh. Loni jsem dva nezapl a místo toho jely dvoje kamna na dřevo. Spotřeba 14 MWh, ale cena stejná, jako rok předtím s 35. A letos to vidím na pořádnou zásobu ostravských torpéd, jinak to člověk neufinancuje... Jsem hodně pro ekologii. Ale musím na ni nejdřív mít...
Každá nová radikálně jiná technologie se rodí s nejistotou. Podobné problémy měly svého času vrtulníky. Daleko složitější technologie než klasická vrtulová letadla.
A konvertoplány kombinují oboje. Takže bych to tak tragicky neviděl. Spíš jde o problémy s výrobcem, co má zjevně problémy sám se sebou...
nechci být prudérní, ale o žádnou novou technologii se nejedná... pokud vím, je to vývoj 80-tých let a již před tímto byly předchůdci.
Dneska už potřetí článek, ve kterém novináři šíří strach. Ano, je to mimořádná situace. Situace, která je zvládnutelná a piloti jsou na tuto situaci připraveni a pravidelně přezkušováni. A jen tak mimochodem, s nehodou Concordu to má společného jen ten oheň. Proč asi pilot, na rozdíl od ostatních, zůstal klidný, že?
Povídali, že mu hráli ! A co to projeté návěstidlo, které bylo hlavní příčinou neštěstí v Pardubicích ? Ať z nás pan Jančura nedělá blbce, neboť mu jde především o kšeft ! Nezpůsobilé vagony může vyřadit, ale obsluhující personál, resp. strojvedoucí musí mít v každém jednotlivém případě 100 % spolehlivé !!! My, co jsme pracovali na dráze, máme o nehodě jiné mínění. To by za tak krátkou dobu vyhodnotili příčinu celého neštěstí ?
pokud jsem četl správně vyjádření pana Jančury, ten lidský faktor přiznal. Jde o omezení lidského činitele - zabezpečovací zařízení, které chybělo a nemohlo tak na chybu lidského činitele upozornit a pak také zmírnění následků nehody, který je obsažen v tomto článku a mluví o chybné konstrukci vagonu. Kdyby byl vagon lépe postaven, mohlo to omezit mrtvé a zraněné. Za mě se k tomu postavil mnohem lépe, než mnozí jiní.
5
Sledujících
5
Sleduje
5
Sledujících
5
Sleduje
Mozna si o tom prvni neco prectete... Tech clanku o tom jak rusko rusi signaly a co to zpusobuje je nekolik...
1 odpověď
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
díky za názor. Rusko není jediné, které ruší signály GPS. Ale to podstastné je - GPS není primární navigační zařízení! Já nehodlám dělat závěry ze zpráv a komentářů Novinek. Uvidíme, co přinese vyšetřování. Třeba měli skutečně horlivou protiletadlovou obranu.