Neví prosím někdo, to číslo v článku "64,2 procenta" je jiné číslo, než standardně uváděná výše % dluhu (Odkaz ) nebo se Novinky upsaly a na začátku měla být 4?
Kdyby to někoho zajímalo, podrobnému sledování stavu skladů techniky pomocí satelitních snímků a dostupných fotografií se věnuje tento YouTube kanál: Odkaz 1
Kupodivu, toto není jenom po operaci očí. Stejný problém nastane i v případě, kdy jenom klasické brýle nahradíte kontaktními čočkami. Ačkoliv si čočky lze pořídit jednoduchou návštěvou lékárny, můžete mít při případné silniční kontrole problém, pokud je v řidičáku uvedeno, že nosíte brýle. A i v tomto případě úřad vyžaduje potvrzení od doktora.
Hlavní problém novely není v tom, že se poplatky o něco zvýší, ten spočívá především v tom, že budou rozšířeny na domácnosti i firmy, které ČT/ČRo vůbec nepoužívají. V takovém případě by bylo skutečně lepší přiznat, že to mají platit všichni, a od toho odvodit výši poplatku "na hlavu" placenou automaticky ze státního rozpočtu jako mandatorní výdaj. Ušetří se tak hromada režie a úředníků, kteří to teď kontrolují.
Výmluvy, že v případě placení z rozpočtu to automaticky povede k pokusům o ovlivňování těchto médií, jsou nesmyslné - to teď můžou dělat úplně stejně, protože o výši koncesionářských poplatků rozhodují také oni.
Každopádně je správně, že chystaná novela rozvířila debatu i o tom, jakou veřejnoprávní službu vlastně mají ČT a ČRo poskytovat. Opravdu potřebujeme 6 stanic TV a 12 celoplošných kanálů rádia? Neměly by se ČT a ČRo sloučit, když se už dnes v řadě svých činností překrývají? Atd. To jsou věci, které se měly veřejně diskutovat jako první. A možná by se pak zjistilo, že i dosavadní prostředky jsou plně dostačující.
Byla to vláda ČSSD + ANO, která dospěla k tomu, že není možné, aby poslanci rozhodovali o svém vlastním platu a schválili v roce 2015 platový automat, který počítá jejich platy z průměrné mzdy občanů ob rok zpátky.
A je paradox, že je to zrovna ANO, které ten platový automat opakovaně porušuje populistickými návrhy na zmražení. Zmražení nic neřeší - při rozmražení platy při návratu na stanovený výpočet vždy vyskočí "o hodně" a je tu znovu a pořád dokola ta stejná debata, kterou pak poslanci pálí spoustu hodin času, které mohli věnovat užitečnějším věcem.
Byla to současná vláda, kdo navrhl trvalé snížení úpravou výpočetního algoritmu. ANO má teď plnou možnost navrhnout další úpravu algoritmu tak, aby lépe reflektovala to, čeho chtějí dosáhnout. Místo toho opět tvrdě tlačí na nesmyslné zmražení a žádné trvalé řešení nenavrhuje.
Ono obecně ANO už několikátým rokem jede v režimu "řešení vymyslíme a navrhneme teprve poté, až se dostaneme k moci" a bohužel, řada voličů jna tyto plané sliby stále slyší. Asi zapomněli, jak 8 let slibovali důchodovou reformu poté, co zrušili tu Nečasovu, ale neudělali vůbec nic. Zato nyní už opět slibují, že zruší, co schválila Fialova vláda, a přinesou svoji vlastní, lepší, ale před volbami neprozradí jakou... jak "věrohodné".
Jenom aby obyvatelé obcí nekončili s lístkem ve schránce, že nebyli zastiženi, jak se stává už skoro zvykem při doručování balíků 🙂
Zrovna tento týden mi přišel email od ČP s informací, že budou doručovat balík. Bylo to v pracovní den přes poledne, trochu nevhod, ale změnit to nebylo možné, protože řidič nezvedal telefon, ani nezavolal zpět, jak sliboval v automatické hlasové odpovědi. Nějak jsme to zařídili, aby byl někdo doma, ale přesto byl výsledek doručení "adresát nezastižen, dojděte si na poštu". Bohužel některé zahraniční zásilky jdou přes ČP automaticky, jinak se už jejich službám vyhýbáme jako čert kříži.
Je dobré připomenout, že to není o tom, že by akcie jako člen vlády nesměl vlastnit. Pouze by jeho podniky nemohly dostávat státní dotace - což ukazuje, jak závislé je jeho podnikání na státních dotacích.
Rozšíření zákazu o státní zakázky by bylo také správným krokem. Plus by měly být ze státních zakázek vyloučené všechny firmy, které nemají veřejně známou vlastnickou strukturu a firmy, které nedaní v ČR (alespoň tam, kde to z podstaty zakázky jde).
Andreji Babišovi teď nejspíš stačí převést akcie formálně na vhodného "bílého koně", kde si jenom řádně smluvně ošetří, aby o ně nepřišel.
Data ukazují, že propad reálných mezd začal už ve 4. kvartálu 2021. Nejhorší to bylo v 3. kvartálu 2022, jak uvádí článek, od té doby už se situace postupně zlepšuje. Letos už jsme celý rok v kladných čísel.
Ještě chvíli potrvá, než se srovnají mzdy na úroveň před propadem, ale výhled už vypadá nadějně. Snad nepřijde další krize, která by to zase zadusila.
Vím, že to mnozí z Vás neuslyší rádi, ale stejný nebo velmi podobný propad reálných mezd (neboli inflace) by nastal, ať by tu byla od roku 2022 jakákoliv vláda. Stačí porovnat naši situaci s okolními státy, jako je Polsko a Slovensko, kde byla kumulativní inflace s rozdílem nízkých jednotek procentního bodu stejná.
Vzhledem k tomu, že EET bylo pro hotovostní platby, je jeho opětovné zavedení nesmyslné, protože podíl hotovostních plateb od doby jeho původního zavádění dramaticky poklesl, a už tehdy byly velké pochyby o reálném přínosu tohoto nástroje.
A určitě nevracet povinný tisk účtenek na toxický termopapír, které byly navíc kvůli údajům pro EET dvakrát tak dlouhé. Zakážeme plastová brčka a každodenní tuny nerecyklovatelného toxického papíru by měly být v pořádku?
Lepší by bylo provést opatření vedoucí k dalšímu navýšení bezhotovostních plateb - např. povinnost prodejců tento typ platby např. nad částku 100 Kč umožnit. A cílené kontroly tam, kde zůstane podíl hotovostních plateb vysoký.
Trochu to lakují na růžovo, ale ani hodnocení serveru Demagog z konce července nevychází nijak špatně, takže to s tím plněním programového prohlášení asi nebude tak zlé, jak možná mnohým připadne: Odkaz 1 - mnoho lidí také zaměňuje předvolební sliby jednotlivých stran s programovým prohlášením vlády, které je nutně kompromisem vzniknuvší koalice a navíc muselo reagovat na dramatické změny v mezinárodní situaci, které způsobila ruská agrese.
Jako největší problém této vlády vidím to, že když už něco udělá dobře, tak to neumí prodat a vysvětlit. A také to, že spousta voličů si neuvědomuje, jak moc pomalu reaguje ekonomika státu na kroky vlády, že tam bývá klidně i dvouleté zpoždění.
Ono se snadno kritizuje a i já mám spoustu věcí, které bych vládě vyčetla. Za komunikaci směrem k občanům by odě mě dostali nejlépe čtyřku. Ale bylo by opravdu fajn, kdyby se každý z nás dokázal zastavit, oprostit se od emocí a osobních antipatií, a kroky vlády zhodnotit věcně a racionálně. Tak by to samozřejmě mělo platit u každé vlády, nejen té současné.
Myslím, že by se měla otevřít debata o výsluhách a jejich snížení/omezení. Současný systém je nastavený tak, že po 15ti letech se většině (vojáků, policistů, celníků...) vyplatí přejít do civilu, protože se štědrými výsluhami se jim štědře vyplatí prakticky jakékoliv povolání. Někteří dokonce odejdou do civilu a následně pracují na prakticky totožné pozici jako civilní zaměstnanec.
Pokud jsou výsluhy chápané jako kompenzace za omezení během služby (podnikání, politika), tak by se to mělo spíš změnit na zvýšení aktuálního platu během služby.
Pokud jsou výsluhy chápané jako kompenzace náročnosti a rizika, měla by se do rozhodné doby počítat pouze doba, kdy takovou činnost skutečně vykonávají. Není fair, že pracovník, který pracuje drtivou většinu své služby v kanceláři, měl stejný nárok na výsluhy jako policista v terénu nebo voják jezdící na mise. A není to fair k zaměstnancům z jiných oborů dělajícím obdobnou práci.
Ale možná mi něco zásadního uniká. Pokud tomu tak je, ocením, pokud mi místo obvyklého odsudku bez vysvětlení dotyční raději ve slušnosti objasní, v čem se mýlím.
Články jako tento zapomínají, že zvyšováním mzdy zaměstnavatelem není jediný způsob, jak zvýšit průměrnou mzdu. Zcela opomíjí řadu dalších způsobů:
Mně osobně by zajímal jiný ukazatel - čistý příjem rozpočítaný na osobu, včetně všech dávek, důchodů atd. Prostě kolik lidé reálně dostanou peněz. Z toho pak vyjádřit podíl, který platí přímo stát (sociální dávky, důchody, rodičovská, státní zaměstnanci, možná zaměstnanci firem přímo realizujících státní zakázky). A toto porovnávat s jinými státy. Tam bychom lépe viděli, v čem spočívá náš problém.
V tomto má tentokrát opozice naprostou pravdu. V první řadě by měla proběhnout diskuse, jaký je rozsah veřejné služby, kterou má ČT (a ČRo) poskytovat.
Faktem totiž je, že v dnešní době tyto služby reálně využívá čím dál méně lidí a řada domácností už vůbec doma televizi nemá (třeba my, ČRo platíme jenom kvůli rádiu v autě, které také nepoužíváme). Mají občané, kteří službu nevyužívají, povinně platit za sportovní přenosy? Stardance? Za filmovou tvorbu?
Další nesmysl je fakt, že se novelou rozšiřuje počet poplatníků prakticky na "všichni". V takovém případě by dávalo větší smysl stanovit výši poplatku na poplatníka a částku vynásobenou počtem občanů např. 18-65 dávat z rozpočtu. Protože když to platí každá domácnost zvlášť, tak je to obrovská zbytečná režie a jistě nemálo úředníků, kteří to kontrolují a snaží se hledat neplatiče.
Je smutné pozorovoat, jak média o této věci informují tendenčně a kolik lidí na tu rozdmýchávanou nenávist bez rozmyšlení naskakuje. Přitom by stačilo, aby Novinky v článku napsaly pravdu o podstatě tohoto problému.
Nikdo si nic nezvedá, jedná se o pokračování platového automatu, tak, jak byl nastaven v roce 2015 a snížen o 6% během této vlády, tj. výpočet poslaneckého platu jako 2.35x (původně 2.5x) předloňská průměrná mzda. Pro rok 2025 se tedy jedná o navýšení, které odpovídá růstu mezd v roce 2023.
Opozice, za jejíž vlastní vlády byl platový automat zaveden, a to právě proto, aby poslanci přestali rozhodovat o svém platu (a zbytečně tím neustále ztrácet čas ve sněmovně), je nyní v rámci své permanentní kampaně největším zastáncem neustálého zasahování do něj.
K čemu povede zmrazení na 5 let? Že za 5 let platy při rozmrazení vyskočí třeba o 25%, tj. každý, kdo v době příštích předvolebních bojů bude chtít návrat k zákonem danému automatickému výpočtu, bude označen za chamtivce a tato nekonečná debata a vášně budou pokračovat znovu a znovu.
32
Sledujících
0
Sleduje
32
Sledujících
0
Sleduje
Neznám to tam, ale z toho, co tam vidím, by mě více, než pár náletových dřevin, zajímalo, jak developer vyřeší parkování. Místo je očividně využívané lidmi z okolních domů jako parkoviště a ta auta po výstavbě nikam nezmizí. Kde budou parkovat v průběhu stavby? Nahradí developer zrušená parkovací místa a současně přidá dostatečný počet pro nové budovy?
12 odpovědí