Hlavní výhoda DLSS pryč? AMD chystá novou verzi upscalingu FSR využívající umělou inteligenciPřed pár dny jsme tu měli téma upscalingu ve hrách s DirectSR, což by snad mělo být standardizující API pro tyto technologie od Microsoftu. Krátce na to přichází další zajímavá zpráva. Zatímco současný upscaling FSR (FidelityFX Super Resolution) od AMD je typický tím, že nepoužívá specializované jednotky a AI, firma údajně chystá novou verzi, která se od toho odchýlí a již bude na AI také založená, jako DLSS. Může to zlepšit kvalitu obrazu. Informace je to z oficiálního zdroje: Přímo CTO (vrchní technolog) firmy Mark Papermaster sdělil, že by teď do FSR měla být přidána komponenta umělé inteligence. Podle jeho slov AMD nyní pracuje na tom, aby „herní zařízení“ založená na hardwaru od AMD mohla používat AI upscaling a že rok 2024 by snad měl být tím, kdy se tato technologie dostane do praxe. Jak by AI FSR mohlo fungovat? Papermaster zatím tuto AI upscalovací technologii (pracovně jí říkejme AI FSR) přímo neoznámil ani nepojmenoval, zatím tedy máme jen jakýsi příslib, byť vágně formulovaný. Nelze z toho moc vyvozovat o tom, co by AI FSR mohlo být zač. Principiálně by ale mohlo jít o zhruba podobné řešení, jako je DLSS, byť AI může být použito v menší míře, může jít o méně náročný model a tak podobně. Dnešní FSR má několik komponentů. Jednak je to „2D“ (tzv. spatiální) škálování, které dnes používá běžný algoritmus podobný algoritmu v FSR 1.0. K němu je pak přidáno temporální filtrování a stabilizace používající pohybové vektory (jádro technologie FSR 2.x), které je tou asi nejpřínosnější částí (pravděpodobně i u DLSS). A v rámci FSR 3 je zde ještě třetí část – generování snímků. Schéma fungování AMD FSR 3 Autor: AMD Nejpravděpodobnější je, že AMD AI model použije pro realizaci onoho spatiálního škálování, tedy samotného upscalingu bitmapových dat. Jde o problém, na který se AI dobře aplikuje a trénuje. Temporální filtrování je, zdá se, docela dobře realizovatelné běžnými algoritmy, bez aplikace AI (ostatně Nvidia si ho nejprve také ještě před DLSS 2.x vyzkoušela ve speciální verzi DLSS pro hru Control, u které potvrdila, že nepoužívá akceleraci AI). Jak DLSS, tak XeSS nejsou open source software, takže není úplně jasné, jak extenzivně a pro jaké všechny součásti celého procesu používají nějakou neuronovou síť a specializované akcelerátory. Je možné, že dost práce v nich pořád dělají i ne-AI algoritmy. Budou třeba AI jednotky? Otázka je samozřejmě, jak by použitá AI byla akcelerována. Celé téma bylo zmíněno dost zběžně, takže bude třeba počkat na nějaké oficiální odhalení s více detaily. Papermaster ale uvedl, že AMD nyní dokončilo proces, kdy se schopnost akcelerace AI objevila v celém jeho portfoliu – serverech, embedded zařízeních, PC a „herních zařízeních“, čímž se asi mohou myslet herní handheldy jako Asus ROG Ally nebo Lenovo Legion Go. Možná se ptáte, o jaké akceleraci je řeč, protože v GPU Radeon nejsou speciálně jednotky maticových výpočtů pro akceleraci AI obdobné tensor jádrům u Nvidie nebo jednotkám XMX u Intelu. Pravděpodobně je to tak, že Papermaster hovoří o kombinaci grafické architektury RDNA 3, která má jistou rozšířenou podporu AI výpočtů, a přítomnosti speciálních jednotek NPU s architekturou XDNA v procesorech Ryzen pro notebooky, tzv. Ryzen AI. Rozbor GPU architektury RDNA 3: Nová CU a Media blok, akcelerace AI, DP 2.1 pro next-gen 8K monitory Je tedy pravděpodobné, že až bude AI FSR vydáno, bude fungovat jen s grafikami generace RDNA 3 a novějšími. U té AMD uvádí přítomnost AI jednotek (každá CU architektury RDNA 3 obsahuje dvě), byť ty asi sdílí stejný výpočetní hardware se shadery a nepodávají asi nějak řádově vyšší výpočetní výkon proti shaderům. Slajd k akceleraci AI v jednotkách GPU architektury RDNA 3 Autor: AMD Tato akcelerace by ale