S 2litrovým naftovým Tucsonom som mal väčšinou 7,5 litra / 100 km, to je 2,6 Kč / km. V zime po Prahe má 3km trasách aj o liter viac. Každých 20 tisíc km bola výmena oleja za 6 tisíc, t.j 0,30 Kč / km. To sú spolu takmer 3 Kč /km.
S EV6 je to aktuálne 1,5 Kč / km, keď škrtnem návštevu u rodičov a rátam len verejné nabíjanie. Väčšina AC, malá časť HPC na dlhých cestách.
Porovnateľné EV stoja o 150 tisíc viac, to je návratnosť 100 tisíc km ak človek nenabíja doma.
Ja tú možnosť nemám. Inak by ma stal kilometer 0,8 Kč, NT mám za 4,3 Kč / kWh vrátane distribúcie a OZE. To sa rozdiel v cene vráti po 70 tisíc km.
Obávám se, že pan Prouza elektromobil nemá, nebo má možnost dobíjet doma / v práci. Argument, že lidi chtějí v obchodních centrech nabíjet rychle, je lichý a vychází z fosilního myšlení "natankuji za 5 minut plnou a jedu".
Já EV mám, (zatím) bez možnosti nabíjet doma, a mám jinou zkušenost. Můj roční nájezd (odhadem 12 tisíc km) je veskrze průměrný, takže je má zkušenost i docela přenositelná na ostatní.
Z 12 tisíc km připadá řekněme 2 tisíc na dlouhé cesty, kdy už je nutné nabíjet třeba u dálnice. Tam mají smysl výkonné, 150kW + dobíječky.
10 tisíc km je ježdění do 350 km s průměrnou spotřebou třeba 17 kWh/100 km, což je 1,7 MWh ročne ~ 33 kWh týdně ~ 3 hodiny týdně na pomalé, 11kW nabíječce.
Pokud jezdí člověk autem nakupovat pouze potraviny, třeba 2 × 40 minut týdně (a to je opravdu rychlý nákup), již tato rutina mu doplní polovinu roční potřeby. Lidi ale tráví v obchodních centrech mnohem více času.
Pokud by dal člověk své téměř vybité EV na 50kW DC dobíječku, musí se do hodiny vrátit, jinak ji blokuje. V současných cenách taky zaplatí o 50-100% víc.
Všechno to potvrzuje v praxi třeba dobíječka u Kauflandu v Praze na Spojovací. Zkoušel jsem tam zajít zatím dvakrát a pokaždé byly oba 11kW porty obsazeny. Jednou v pět odpoledne a jednou v devět večer. 50kW port ani jeden.
Takže ano, raději pět pomalých 11kW, než jeden 50kW port.
Ale vždyť je to blbost. Co jsou to za čísla...
Spotřeba 6,5 litru benzinu odpovídá jízdě devadesátkou po okreskách. Tam bude mít ID.3 spotřebu 16-18 kWh/100 km a ne 21,3 kWh/100 km.
Cena 331-425 Kč při spotřebě 21,3 kWh odpovídá 16-20 Kč/kWh. To taky nesedí. Doma teď nabíjíte za 4 Kč/kWh včetně distribuce (sazba D27d) a OZE. Pokud nemáte možnost mít wallbox, nabíjíte na veřejných AC nabíječkách za 8 Kč/kWh (PRE, ČEZ, E.ON stejně).
Takže reálná cena za 100 km po okreskách je někde mezi 64 a 144 Kč.
Nabití z 10 na 90 % trvá 6 hodin a vy toho opravdu nemusíte být. Jste doma nebo v práci nebo někde jinde, kde právě chcete být. Pokud tam chcete být jen dvě hodiny, nevadí. Při nájezdu 10 tisíc km ročně potřebujete nabíjet průměrně 3,5 hodiny týdně a je úplně jedno, jak si to naporcujete.
Rychlé nabíjení (na dlouhých trasách) je o něco dražší, třeba 12,5 Kč/kWh u EONu nebo 13 Kč/kWh u PRE. Když vyrazíte z domu s plnou baterkou na dálnici, máte spotřebu 22-23 kWh/100 km. Prvních 300 km máte za 90 Kč/100 km z domu a pak jedete za 280 Kč/100 km. A v této pro většinu lidí málo časté situaci se opravdu dostáváte na cenu benzinu.
Z Prahy dojedete na plnou baterii na většinu území ČR kromě Ostravska.
Reálné ceny podrobně zde: Odkaz 1
To je zvláštny článok a zvláštne počty. Poďme po rade:
Sezóna 2018/2019
Sezóna 2019/2020
Jar 2022
Buď sú teda v článku chyby, alebo neobsahuje dosť informácií.
V sezóne, keď používali len TČ, mali spotrebu 9,5 MWh. Ak by ich dnes táto spotreba mala stáť 140.000 Kč, bolo by to 14,7 Kč/kWh. Toľko nestojí ani vysoký tarif nefixovaného produktu od PRE pre chalupársku sadzbu D61d (aktuálne 11,6 Kč/kWh).
Aktuálna cena pre sadzbu D57d je dnes napr. u ČEZ pri fixácii na 2 roky približne dvojtretinová: 9,15 Kč / kWh keď sa rozrátajú aj pravidelné mesačné platby.
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Take it easy. Ste na počátku učící křivky vy i Vaše firma. Všechno bude v pořádku.
1) Je blbost nenabít na 100 % před cestou, když potřebujete dojezd. Doporučení je dobít do plna a pak vyjet co nejdřív. Rychlejší úbytek kapacity při vyšším nabití je měřitelný, ale 80 % není žádne zázračné číslo. Je to plynulý jev. Pokud by jste nechal plně nabité auto stát celý rok, stratí třeba 2 % kapacity. Při nabití na 80% třeba 1,7 %, rozdíl 0,3 p.b. Vy ho ale nabijete ve čtvrtek a v pátek ráno vyjedete. Žádný problém. Snad to váš fleet manager dostuduje a brzy pochopí. Ukažte mu třeba tu část v návodu, jak je vhodné jednou za měsíc dobít doplna pro vyvažování článků.
2) Pokud správně odhaduji, máte nového Enyaqa. Když se omezíte pouze na ČEZ, bude Vaše zimní anabáze vypadat ± takhle: Odkaz 1 . Něco si třeba zakousněte.
3) Čipem ČEZ lze platit kdekoliv, ale je to pak dražší. Pokud zaměstnavateli pustíte žilou a pojedete s čipem od ČEZu na E.ON Velká Bíteš, bude to o 3 minuty kratší zastávka a o 150 Kč dražší zastávka.
3) Teď v zimě je lepší dát autu vědět, že budete nabíjet, předehřeje baterku a pak to teče správnou rychlostí. U mne se to dělá přes navigaci - nastavím Prahu jako cíl a jedu nabíječku, kterou nalezne. Nebo rovnou nabíječku jako cíl.
4) U dobíjení ale ideálně nemáte stát u auta se zástrčkou v ruce. Je to zejména věc volby parkovacího místa. Pro Vás volby hotelu. Možná by jste nejel do hotelu, který nenabízí snídani, tak proč nocovat v hotelu, který nemá nabíječku?
Až ve Vaší firmě tyto drobnosti zmáknou, zbydou Vám pouze výhody, které jste sám popsal
1 odpověď