Ale vždyť je to blbost. Co jsou to za čísla...
Spotřeba 6,5 litru benzinu odpovídá jízdě devadesátkou po okreskách. Tam bude mít ID.3 spotřebu 16-18 kWh/100 km a ne 21,3 kWh/100 km.
Cena 331-425 Kč při spotřebě 21,3 kWh odpovídá 16-20 Kč/kWh. To taky nesedí. Doma teď nabíjíte za 4 Kč/kWh včetně distribuce (sazba D27d) a OZE. Pokud nemáte možnost mít wallbox, nabíjíte na veřejných AC nabíječkách za 8 Kč/kWh (PRE, ČEZ, E.ON stejně).
Takže reálná cena za 100 km po okreskách je někde mezi 64 a 144 Kč.
Nabití z 10 na 90 % trvá 6 hodin a vy toho opravdu nemusíte být. Jste doma nebo v práci nebo někde jinde, kde právě chcete být. Pokud tam chcete být jen dvě hodiny, nevadí. Při nájezdu 10 tisíc km ročně potřebujete nabíjet průměrně 3,5 hodiny týdně a je úplně jedno, jak si to naporcujete.
Rychlé nabíjení (na dlouhých trasách) je o něco dražší, třeba 12,5 Kč/kWh u EONu nebo 13 Kč/kWh u PRE. Když vyrazíte z domu s plnou baterkou na dálnici, máte spotřebu 22-23 kWh/100 km. Prvních 300 km máte za 90 Kč/100 km z domu a pak jedete za 280 Kč/100 km. A v této pro většinu lidí málo časté situaci se opravdu dostáváte na cenu benzinu.
Z Prahy dojedete na plnou baterii na většinu území ČR kromě Ostravska.
Reálné ceny podrobně zde: Odkaz 1
To je zvláštny článok a zvláštne počty. Poďme po rade:
Sezóna 2018/2019
Sezóna 2019/2020
Jar 2022
Buď sú teda v článku chyby, alebo neobsahuje dosť informácií.
V sezóne, keď používali len TČ, mali spotrebu 9,5 MWh. Ak by ich dnes táto spotreba mala stáť 140.000 Kč, bolo by to 14,7 Kč/kWh. Toľko nestojí ani vysoký tarif nefixovaného produktu od PRE pre chalupársku sadzbu D61d (aktuálne 11,6 Kč/kWh).
Aktuálna cena pre sadzbu D57d je dnes napr. u ČEZ pri fixácii na 2 roky približne dvojtretinová: 9,15 Kč / kWh keď sa rozrátajú aj pravidelné mesačné platby.
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Obávám se, že pan Prouza elektromobil nemá, nebo má možnost dobíjet doma / v práci. Argument, že lidi chtějí v obchodních centrech nabíjet rychle, je lichý a vychází z fosilního myšlení "natankuji za 5 minut plnou a jedu".
Já EV mám, (zatím) bez možnosti nabíjet doma, a mám jinou zkušenost. Můj roční nájezd (odhadem 12 tisíc km) je veskrze průměrný, takže je má zkušenost i docela přenositelná na ostatní.
Z 12 tisíc km připadá řekněme 2 tisíc na dlouhé cesty, kdy už je nutné nabíjet třeba u dálnice. Tam mají smysl výkonné, 150kW + dobíječky.
10 tisíc km je ježdění do 350 km s průměrnou spotřebou třeba 17 kWh/100 km, což je 1,7 MWh ročne ~ 33 kWh týdně ~ 3 hodiny týdně na pomalé, 11kW nabíječce.
Pokud jezdí člověk autem nakupovat pouze potraviny, třeba 2 × 40 minut týdně (a to je opravdu rychlý nákup), již tato rutina mu doplní polovinu roční potřeby. Lidi ale tráví v obchodních centrech mnohem více času.
Pokud by dal člověk své téměř vybité EV na 50kW DC dobíječku, musí se do hodiny vrátit, jinak ji blokuje. V současných cenách taky zaplatí o 50-100% víc.
Všechno to potvrzuje v praxi třeba dobíječka u Kauflandu v Praze na Spojovací. Zkoušel jsem tam zajít zatím dvakrát a pokaždé byly oba 11kW porty obsazeny. Jednou v pět odpoledne a jednou v devět večer. 50kW port ani jeden.
Odkaz
Takže ano, raději pět pomalých 11kW, než jeden 50kW port.
3 odpovědi