Je to krásné a plně to respektuji. Jezdím 20 tisíc ročně, do práce, většinou vždy cestu kolem 50 - 80 km na jednu cestu, za den tedy 100 - 160 km (ne každý den). Pak nějaké cesty na dovolené typu pohraniční hor. Bez možnosti nabíjení v místě zaměstnání. A nějak tak pořád nevidím důvod, proč bych měl toužit po neustálé logistice kde, kdy,jak dlouho, jak rychle nabiju. Kombinuju 2 zaměstnání pro IZS další projekty (učím, dětský tábor....) a prostě pořád nevím, proč bych měl chtít, kromě uspořádání těchto povinností, ještě přemýšlet o nabíjení auta. Zatím prostě ne. Až mě systém donutí, nic jiného mi nezbyde, ok, ale zatím nechci.
Já Vám rozumím. Zkuste tento pohled:
Teď je fosilní svět na vrcholu a elektromobilita na 5-10 % rozvoje všeho. Minimálně 10 let se ještě budou prodávat všechny druhy pohonu a dalších 15 let budou ICE dožívat. Celá transformace je tedy otázkou minimálně 25 let. Za tu dobu se ledacos změní v elektromobilech, bateriích, nabíječkách, ve všem. Již teď vidět velký krok vpřed oproti stavu 5 let zpátky.
Cílový stav je, aby jste dobil tam, kde zastavíte, ne jel někam dobíjet. Dobíjení má být volba parkovacího místa, ne cíle. K tomu ovšem teprv vedou kroky, které pan Prouza v článku kritizuje.
Bude to stát peníze? Ano. Kolik? Podívejte na váš příklad: Potřebujete 4,2 MWh, to je mít pomalou nabíječku k dispozici 7,5 hodiny týdně. 5000 nabíječek s 2 porty uspokojí 100-200 tisíc lidí, jako vy.
Praha teď realizuje projekt 13 takových dobíječek na Vinohradech za 3 549 717 Kč(Odkaz #). 5000 takových nabíječek bude tedy stát v příštích 25 letech něco kolem 1,4 miliardy. Možná pouze polovinu, když to bude ve velkém nebo v novém (ne rekonstrukce).
Nezaplatí to přirozeně nikdo jiný, než my všichni, přes daně a pak poplatky za dobíjení. Na Vás jako jednoho z těch 100-200 tisíc připadá podíl 130-500 Kč ročně. To je možná míň, než zaplatíte za vodu do ostřikovačů. Rozhodně je to mnohem mnohem míň, než by jste uspořil vůči ceně paliva (40 tisíc nafta vs. 34 tisíc elektřina)
Tak já aktuálně tankuju na Orlenu na cenu pod 33Kč, teď dokonce za 32,40 a nový Superb se silnějším dieselem zatím jezdí přesně za 6 litrů nafty. Tedy jezdím pod dvě koruny na km. Tedy jezdím levněji jak vy s EV6 ať to dobijete kdekoli. Hlavně na nádrž dám v klidu 1100km. To je moje realita.
Já reagoval na cenu 50kW DC nabíjení, pro které nemám užití.
Běžně nabíjím na AC za 8 Kč/kWh (1,67 Kč/km). S vlastním wallboxem to bude 4,2 Kč/kWh (0,89 Kč/km).
Nikdy jsem nejel v klidu 1100 km. V klidu jedu 200 km a pak mám v klidu přestávku. Bez ohledu na palivo.
Jednou jsem četl ze by EU chtěla na každém 60 km dálnice nabíjecí stanice o výkonu 150 kW aby se E-auta nabila do 1/2 h. Kamarád mi říká a ja ti řeknu jak se to udělá. Podíváš se z okna a zjistíš ze současná natažená síť žádných 150 kW nedává. Tedy vezmeš bagr naliješ do nej naftu a kolem dálnice vyhrabeš rejhu pro kabel k nabiječkám takhle rozhrabeš celou Evropu a do vzduchu vypustíš miliony tun CO2. Pak ve čtvrtek k těmto nabiječkám připojíš 100 000 E-aut protože v patek potřebuji jet na chalupu.
100 000 x 150 = 15 000 000 kW to je 15 000 MW a to je 15 GW. Pak se podíváš kolik dá Temelín za den zjistíš ze něco přes 2 GW. Tak těch Temelínu potřebuješ 8 a ty nemáš.
Na ten výpočet bych doporučoval jít jinak.
Jako příklad vezmu D1 u Želivky, kde jede zejména dálková doprava -Středočeši začnou dobíjet na signál HDO až v deset večer a to už bude dávno po špičce.
Roční hodinové maximum v tom místě dálnice je 2060 aut. Kdyby to byli pouze elektromobily (25 kWh/100 km), budou v tomto bodě potřebovat kontinuální dobíjecí výkon 51,5 MW, aby všechny průběžně dobili na dalších 100 km.
Jinak řečeno, dálnice jako D1 by potřebovala pro uspokojení plně elektrifikovaného osobního provozu v roční špičce výkon asi 500 kW/km dálnice.
Česká dálniční síť má délku 1388 km. Kdyby byly všechny dálnice ve stejnou dobu stejně vytíženy jako D1, jedná se o nabíjecí výkon bezmála 700 MWh. My však víme, že ostatní dálnice jsou méně vytížené. Koukněme ale na data z energetiky.
ERU ve své zprávě za rok 2023 (Odkaz ) píše:
"Ročního maxima zatížení v soustavě bylo dosaženo dne 7. února 2023 v 8:45 (11 278 MW)."
To dokládá, kolik lze v ČR minimálně vyrobit a přenést.
Myslím, že se shodneme, že se datum energetického maxima nekryje s ročním maximem provozu na dálnicích. Ten byl nejspíš v odpoledne pátek před Vánoci, t. j. 22. 12. 2023.
Data po dnech a hodinách nemám, ale zpráva ERU za Q4 2023 (Odkaz ) udává pro 22. 12. 2023 denní maximum 8 742 MWh. Nejspíš to bylo v ranní energetické špičce, ne odpoledne, ale nevadí.
Již rozdíl 2 536 MWh totiž udrží v pohybu zároveň 100 tisíc aut jedoucích dálniční rychlostí.
Je jedno jakou dáte podporu prodejník cenám, je jedno kolik zadotujete nabíječek. Zásadní problém je v ceně elektřiny a následně ceně dobíjení. Pokud mne kilometr dobitý na 50kW nabíječce stojí víc jak kilometr ujetý na naftu, plyn, ale dokonce i benzín a v situaci, kdy víc jak polovinu ceny nafty a benzínu tvoří daně a elektřina žádnou spotřební daní zatížena není, pak je to prostě problém.
Je třeba především udělat něco s nesmyslným systémem, díky kterému máme nejdražší energie na světě. Protože až si 100kWh baterii dobijete pod 200Kč jako v Číně, pak si ten elektromobil lidé koupí. Ale bohužel u nás se prodávají většinou EV s baterií 50-75kWh za ceny od milionu daleko daleko pryč a i na té pomalé 50kW nabíječce jste na cenách přes 10Kč za kWh, plus často platíte ještě "parkovné" pokud tam stojí déle jak nějakých 40 minut, což se dá u pomalé dobíječky očekávat. 150kW nabíječek je u nás velmi málo a ceny na nich jsou takové, že to lepší denně tankovat benzín na nejdražší pumpě na dálnici a ještě nechat obsluze dvě stovky tuzera.
Neznáte situaci nebo zavádíte.
Předtím: Hyundai Tucson, spotřeba dlouhodobě 7,6 l nafty na 100 km.
Nyní: Kia EV6, spotřeba 21,1 kWh na 100 km včetně ztrát při nabíjení
Nabíjení na 50kW AC nabíječce stoji u PRE 11 Kč v programu bez měsíčního paušálu, u Lidlu 10 Kč. To odpovídá ceně nafty 27-31 Kč / l.
U EONu je to pak 12,5 a u ČEZu 13 Kč, což odpovídá ceně nafty 34,7-36 Kč / l.
Takže ne. I teď (poslední měsíc), když jsou paliva levné, je AC nabíjení ve většině případů levnější než nafta a výrazně levnější, než benzin.
O potřebě AC nabíjení ve městě jsem psal zde: Odkaz
Obávám se, že pan Prouza elektromobil nemá, nebo má možnost dobíjet doma / v práci. Argument, že lidi chtějí v obchodních centrech nabíjet rychle, je lichý a vychází z fosilního myšlení "natankuji za 5 minut plnou a jedu".
Já EV mám, (zatím) bez možnosti nabíjet doma, a mám jinou zkušenost. Můj roční nájezd (odhadem 12 tisíc km) je veskrze průměrný, takže je má zkušenost i docela přenositelná na ostatní.
Z 12 tisíc km připadá řekněme 2 tisíc na dlouhé cesty, kdy už je nutné nabíjet třeba u dálnice. Tam mají smysl výkonné, 150kW + dobíječky.
10 tisíc km je ježdění do 350 km s průměrnou spotřebou třeba 17 kWh/100 km, což je 1,7 MWh ročne ~ 33 kWh týdně ~ 3 hodiny týdně na pomalé, 11kW nabíječce.
Pokud jezdí člověk autem nakupovat pouze potraviny, třeba 2 × 40 minut týdně (a to je opravdu rychlý nákup), již tato rutina mu doplní polovinu roční potřeby. Lidi ale tráví v obchodních centrech mnohem více času.
Pokud by dal člověk své téměř vybité EV na 50kW DC dobíječku, musí se do hodiny vrátit, jinak ji blokuje. V současných cenách taky zaplatí o 50-100% víc.
Všechno to potvrzuje v praxi třeba dobíječka u Kauflandu v Praze na Spojovací. Zkoušel jsem tam zajít zatím dvakrát a pokaždé byly oba 11kW porty obsazeny. Jednou v pět odpoledne a jednou v devět večer. 50kW port ani jeden.
Takže ano, raději pět pomalých 11kW, než jeden 50kW port.
Jsou mimo. Cenově dostupne auto pro masu je do 250 tisíc. Stačí se podívat za kolik se kupují v průměru ojetiny. Nicméně to jsou stále auta. Ojetý elektromobil za 250 tisíc si ta masa nekoupi. Jenom šílenec bude dávat takové peníze za skořápku do které bude muset dát střeva za stovky tisíc.
Fabia s automatom začína na 500 tisíc. Octavia na 685. Nové auto za 250 tisíc nájdete len ťažko.
Myslím, že je nejvyšší čas zavést na elektřinu na dobíjení elektromobilů novou daň ve výši té spotřební na benzín a naftu, protože se kvůli nim nutné posilovat přenosovou soustavu a budovat nové elektrárny... 🙂
Jmenuje sme to poplatok za didtribuci. Účtuje řádu menších tisíců korun za MWh a větších tisíců za kapacitu.
To je skoro na nějakou diplomku....😄
Jinak 3 zastávky na 700 km je si myslím trochu moc. Pořád řešit někde nějaký nabíjení, hledat nabíjecí stanice atd.....zatím to jsou všechno uměle vytvořený komplikace a od Vás dokonce vyzdvihované jako nějaký plus.
No neděláte to vy, ale navigační aplikace jako je ABRP, nebo auto samo. Nějakou navigaci pouštíte na cestu do Itálie tak jako tak. Zadáte cíl a jedete podle spočtené trasy, včetně nabíječek. Baterie se sama předehřívá nebo chladí již před nabíječkou, takže pak nabíjíte rychle. Na počet úkonů a kroků je to rozhodně snazší, než natankovat a dojít zaplatit.
Běžný majitel elektromobilu si k tomu (jednou) nastaví plug&charge a pouze zapojí konektor na místě, které mu auto naplánovalo. Další měsíc se fakturovaná částka strhne inkasem, nebo z karty.
Jinak řečeno, elektromobilista nedělá výpočty jako jsem uváděl. Jelikož spolu elektromobilem do Itálie nepojedeme, aby jste to zažil, snažil jsem se Vám to zprostředkovat takhle slovem. A ono to pak vypadá složitě. Představte si ale, kolik toho popíšete, kdyby po mailech vysvětlujete třeba synovi Vášho kamaráda, který do Itálie nikdy nejel a nikdy ani neviděl tankování, co všechno taková cesta z pohledu paliva obnáší. Zjistíte, že jste si za ta léta vytvořil rozsáhlou znalost na základě předchozí zkušeností, odkoukávání od táty nebo rad od kamarádů.Třeba neodjíždět od stojanu bez zaplacení. Neblokovat stojan po zaplacení. Natankovat na Rozvadově plnou.
A tak tady máme spíš kontrast:
Bohužel mi Vaše odkazy nefungují skrz firemní firewall. Nicméně chcete mi říct, že na 700km vzdálenosti v zimním období při rychlosti 170 km/h dobíjte cestou jenom jednou? Co to máte za elektrickou hyperkáru??
Mrkněte doma třeba na tohle video: Odkaz 1
Autor jede v špatném zimním počasí Kiou EV6 po německé dálnici na tempomat nastavený na 160 km/h. Spotřeba je kolem 30 kWh/100 km. EV6 nabije 54 kW z 10 na 80 % na nejrychlejších nabíječkách za 18 minut (někdy trochu déle kvůli studené baterce, jak tom je ve videu; video má 2 roky, to ještě EV6 neměla plánovaný předehřev baterie).
Pro zjednodušení berme, že je celá 700km cesta po německé dálnici.
1) Ze 100 na 10 % je 69,3 kWh = dojezd 231 km.
2) Nabíjení 54 kWh na 80 % za 18 minut
3) Z nabitých 54 kWh je dojezd 180 km, spolu 411 km
4) Nabíjení 54 kWh za 18 minut
5) Z nabitých 54 kWh je dojezd 180 km, spolu 591 km
6) Nabíjení 33 kW z 10 na 52 % za 9 minut (do prázdné baterky to jede zpočátku rychleji)
5) Z nabitých 33 kWh je dojezd 109 km, spolu 700 km.
6) Jsme v cíli s 10 % baterky, auto se nabije za 4-6 hodin, zatím co jíme nebo spíme nebo lyžujeme. 10 % baterky odpovídá 7,7 kWh, což při běžné rychlosti dává rezervu nějakých 40 km.
Takže ne jedno, ale 3 nabíjení cestou - 18, 18 a 9 minut, spolu 43 minut.
To byl samozřejmě hypotetický příklad. Naše cesta do Itálie vypadá jinak:
Takže znova. Někdy se z okénka toho svého el. auta rozhlédněte ať si uděláte obrázek v čem jezdí drtivá většina populace. Drtivá většina populace dle stavu vozového parku neřeší jakou maj převodovku, neřeší jaké má jejich auto zrychlení atd....drtivá většina lidí řeší náklady/užitek. Drtivá většina lidí se potřebuje nějak dostat ráno do práce a odpoledne z práce (průměrně 20km). Drtivá většina populace jede jednou za čas na nějaký vejlet či dovolenou. Drtivou většinu lidí nezajímá to, že si někdo užívá jízdu a nabíjení el. auta. To je prostě fakt. Sice se snažíte hezky, ale snažíte se zatím prodat pozlacené hrnce, v kterých se uvaří úplně stejný jídlo jako v těch obyčejných. Až bude ojetina stát do 300 000 Kč a lidi budou mít jistotu, že to auto budou moci používat dalších možná 10 let může začít debata o praktickém užívání elektromobilů v ČR většinovou populací. Do té doby nemá el. auto nárok.
A ten Váš pokus nepokus kulhá na obě nohy. El. auto dokáže jet minimálně 130km/h v kuse a dobíjet jen jednou? (v Německu přes které jezdíme my je rychlost neomezená a běžně jezdíme 150km/h a více). Drtivá většina zdrojů uvádí, že při této rychlosti (130) jsou el. auta schopná jet max 2,5h v kuse. Spíše méně. Z toho mi vychází, že při 8-9h cestě do Itálie budu 3-4x dobíjet. A to nebudu moci jet rychlejc jak 130km/h. Takže ztratím čas pomalou jízdou. Ztratím čas 3-4x dobíjením. My jezdíme tak, že natankujem na hranicích a jedem až do cílové destinace.
Pane, já s Vámi souhlasím a již jsem to psal - v nižších segmentech zatím nejsou cenově porovnatelné elektromobily a v ojetinách ještě nějakou dobu nebudou, protože je nejdřív musí automobilky uvést na trh a pak se musí ojet.
Sdílel jsem s Vámi svou zkušenost a vy zas sdílíte tu svou - díky za to. Zkušenosti se různí, proto jsem taky psal "K těm pauzám, já nevím, každý to má jinak."
Váš styl jízdy do Itálie považuji spíš za okrajový, protože mě v 130ce zas tolik aut v Německu nepředjíždí. Rád bych ze zeptal, zda to jezdíte Vaši Fabií, nebo jiným vozem, třeba vyšší třídy. Já bych ve Fabii v trvalé rychlosti 150+ pociťoval již jistý neklid.
Pak je otázka, za kolik ten vůz lze pořídit dnes nový (vizte můj argument výše - 4leté ojetiny soudobých elektromobilů nejsou, protože elektromobily jsou dnes jinde než 4 lety zpět; za 4 roky bude situace jiná).
Pokud upravím destinaci na 3 Zinnen v Itálii a maximální rychlost na 170 km/h (kde je povolena), vychází mě na 701km štrece 43 minut nabíjení.
Tyhle "úžasné" argumenty jsem čet snad tisíckrát. To snad nemyslíte vážně....:DDD
Já Vám povím svoje argumenty. Mám Fabii koupenou cca před 8 lety jako úplně novou za ceníkovou cenu 235 000 Kč (po slevě přes Škofin dokonce výsledná cena byla kolem 210 000 kč). Teď má najeto necelých 80 000 km (10 000 km/rok což je téměř evropskej průměr 12000km/rok). Za palivo jsem tak utratil při spotřebě pod 6l/100 km zatím něco kolem 200 000 Kč. Dohromady mě tedy 8 let ježdění stálo 410 000 + nějakej malej servis. Tankuji jednou za měsíc. Za 5 minut hotovo. Takto jako já uvažuje většina populace této země. Dejte mi alternativu el. auta. Neexistuje pane. Neexistuje. A fakt si nechci "užívat" třicetiminutové nabíjecí pauzy. I když jedem do Itálie lyžovat tak děláme krátký zastávky. WC, výměna řidiče a jede se dál. Nechcem se trmácet 13 -14h když tam můžem být za 8h. Páč když pojedete elektromobilem 130 - 150 km/h tak ta baterka je v čudu za 2h.
Jak jsem psal jinde, elektromobil ekvivalentní Vaši Fabii dnes není. Dnes už není ani Fabia za 210 tisíc. Ceník začíná na 370 tisíc s litrovým motorem a mauální převodovkou, realita bude trochu níž. Automat je od 500 tisíc (zrychlení 0-100 za 9,9 s) resp. 539 tisíc (7,9 s). Takže Fabia, která se ovládáním (automat) a jízdními vlastnostmi (zrychlení) vyrovná elektromobilům, začíná kolem 500 tisíc včetně slevy prodejce.
K těm pauzám, já nevím, každý to má jinak. Já nedám na dojmy, mám rád data. Když sme jeli s kolegy do Rakouska lyžovat (služebním nafťákem), poznačil jsme si při návratu před první pauzou aktuální čas a dobu dosavadní jízdy z palubního počítače a pak to samé ještě několikrát. Poslední hodnota je než jsme vyložili prvního kolegu. Našel jsem to ve WhatsAppu:
Z toho lze spočíst, kolik času jsme cestou strávili přestávkami (když motor neběží, počítač čas nepočítá).
Celková doba 7h 22 m
Motor běžel 6h 39m
Přestávky spolu 43 min
Tady je ta samá trasa, kdybychom jeli Kiou EV6. Je to stejný datum a čas (zimní spotřeba) a v Dobříši chci ještě 24 % baterie, abych dojel v pohodě do Prahy. Elektrické auto by potřebovalo pauzu 18 minut, dospělí chlapi v nejlepších letech potřebovali 43. Řidiči se střídali.
Mám poznačenou i cestu tam, ale kolega vynuloval palubní počítač (o mém testu nevěděli), takže to není takhle průhledné (příjezd na první pumpu jsem odhadl z času platby kartou) a i cesty na hory s dětmi - vždy to vychází stejně.
Zkuste si to někdy takhle zaznamenat a spočíst sám, zdání klame.
Pokrok by ale měl přinášet jednoduchost. Ne věci zesložiťovat což přechod na elekromobilitu dělá. Koupí elektromobilu má člověk život prostě složitější to je neodiskutovatelnej fakt.
Jak kdo. Když většinou nabíjíte doma v garáži, odpadá pravidelné ježdění na pumpy, když hladové oko svítí a vám se to zrovna nehodí. Na dlouhou cestu vyrážíte vždy s plnou (baterkou), takže starost o energii na vás přijde, když už opravdu potřebujete pauzu a ne hned u Benešova. Když si pak děláte tu pauzu, je mnohem príjemnejší: vystoupíte, zapojíte konektor, pípnete kartičkou (20 s) a máte spojitý časový úsek 10-30 minut - jít na záchod, něco posvačit, protáhnout se, navštívit restauraci - a pak pípnete kartičkou, vypojíte konektor a odjíždíte
Když tankujete: zastanete u stojanu, začnete tankovat, stojíte u toho a sledujete čísla, pak to cvakne, jdete zaplatit (možná fronta, možná ne), vrátíte se, přeparkujete jinam, vrátíte se do restaurace na záchod a na jídlo. My jsme si už zvykli, ale když by jste od mala jezdili pouze nabíjet a pak jedete benziňákem, vidíte to jinak.
...to si jako každý koupí předváděčku? 😄
Ne, ale je to nejsnazší způsob, jak rychle porovnat reálné ceny místo ceníkových. Úplně nové vozy budou o něco málo dražší, ale ten rozdíl bude stejný napříč motorizacemi. Není důvod, aby byl březnový ID.3 s najetými 50 km o 20 % levnější oproti ceně skladového vozu ale březnový Golf se 100 km pouze o 5 %.
Když koukám na ty Vaše stohy odkazů tak mě napadá jednoduchej argument: Uživatelská náročnost a přístupnost na hodnotě 0.
Ty stohy odkazů ale potřebujete jen když chcete podložit své tvrzení fakty, ne jako autor článku.
Běžnému Frantovi uživatelovi stačí poradit, aby se zdarma zaregistroval u 2-3 hlavních poskytovatelů a u dobíječky pípl příslušnou kartičkou.
Když doma topíte elektřinou, taky si sjednáte příslušnou sazbu, porovnáte nabídky dodavatelů a neplatíte 10 Kč/kWh, ale třeba jen 4 Kč.
A zase jako skoro dycky uvádíte jen čísla, která se Vám hoděj do Vaší rovnice. Ovšem už X studií dokázalo, že výroba elektromobilu je pro přírodu tak zatěžující, že ekologičtější než klasickej benzíňák se stane až po nájezdu 150 000 km. Ano, okamžité emise jsou nula, ale pak tu máte zatím stále neekologickej energetickej mix, absolutně šíleně přírodu drancující těžbu a zpracování kovů a materiálů pro baterie a další věci, které zanedbáváte (ztráty v nabíjecích soustavách např.). Logicky tady bude nutná stavba dalšího Temelína aby se zde dalo nabíjet 6 milionů vozů.....atd...atd
Promiňte, budu reagovat, i když jsem článek nečetl celý.
Začnu zde: "Z dostupných údajů pro ČR platil v roce 2015 emisní faktor f = 0,52 kg CO₂/kWh."
MPO uvádí jiné hodnoty, za rok 2023 je to 0,37 Odkaz
Je vůbec divné psát do článku z roku 2021 údaj z roku 2015, když aktuální hodnota je první odkaz ve vyhledávání. Odkaz .
Vezměme Konu, elektrická má vůči benzinové počátečný "dluh" 5,74 t CO₂ za výrobu baterie.
100.000 km na benzin je dle článku 15,5 t CO₂.
100.000 km na elektřinu při aktuálním mixu je 8,6 t CO₂, t. j. o 6,9 t CO₂ méně.
V ČR se tedy aktuálně elektrická a benzinová Kona vyrovnají po 83 tisíc km. Jak se uhlí stává nerentabilním, bude to číslo jen nižší. Možná je nižší už teď, protože uhelné a plynové elektrárny jsou špičkový a stabilizační zdroj, takže běží víc přes den, ale lidi nabíjejí spíš v noci z Temelína (D27d spíná v Praze 22-6).
Ten, kdo nabíjí doma z FVE, tak to má po 40-45 tisíc km (jako v Norsku).
O degradaci baterií jsou spíš anekdotické informace, třeba tenhle Ioniq stratil po 224 tisíc km 3,4 % kapacity: Odkaz 1
Jenže drtivá většina lidí si kupuje auto střední třídy či auto vyšší třídy ale dosti ojeté. (mimochodem průměrná cena auta v ČR je pod 400 000 Kč). A jinak člověk co si kupuje auta za 1,5 milionu a výše už zas tak neřeší cenu paliva. Takovej člověk nejde po rovnici cena/užitek ale spíše vyšplhat se výše po žebříčku sociálního statusu.
Máte naprostou pravdu. O tom ale článek není.
A byl by to hezký, informativní článek - cenová pásma spalovacích vozů, v každém zástupce z nových a ojetých vozidel, porovnatelný nový a ojetý elektromobil a jeho cena. V spodních patrech by byl křížek - elektrický ekvivalent 59kW Fabie za 400 tisíc skutečně není. Fabia s automatem (v elektromobilu se taky neřadí) začíná na 500 tisícech. Elektrický C3 začíná kolem 630 tisíc, ale je zas výbavou docela jinde - má třeba head-up display a ten Fabia možná vůbec neumí. Když jsem něco užitečného z té vybavy naklikal, vyšla Fabia 576 tisíc, to už je pouze rozdíl 60 tisíc.
Shrnuto:
Pokud budou všichni nabíjet na rychlonabíječkách, tak ty baterie budou mít poloviční životnost. Jak je dokázaný. Takže deset let ty auta nevydrží.
Proč by to všichni dělali? Část lidí má vlastní dům, garáž nebo parkovací místo a bude nabíjet zejména tam - veřejnou rychlonabíječku využijí možná jednou za měsíc a možné ještě míň, a když už, tak tam nabijí 10 nebo 20 kWh, aby došli do cíle, kde zas nabíjejí pomalu.
Lidi bez parkovacího místa to mají těžší, jednou za týden své auto zaparkují u AC nabíječky a pak jej za 3-4 hodiny přeparkují, když jdou s košem.
3
Sledujících
0
Sleduje
3
Sledujících
0
Sleduje
Napsal jste to naprosto přesně. EV jsou ideální pro lidi co potřebují automobil maximálně na nákup 2x40 minut týdně. Tedy, pokud odhlédneme od toho, že je za 10 let (narozdíl od "spalováku") nikomu neprodají, až jim klekne baterka.
1 odpověď
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Buď jste to vůbec nepochopil, nebo pouze trolíte.
Je to spočteno pro 12000 km, což je průměrný nájezd osobního auta.
Když jezdíte pouze 2 × týdně na nákup, nemáte nájezd 12 tisíc ročne. Pokud ovšem nejezdíte na nákup 115 km...