V povídání je, myslím, drobná chybka. Nevím, kolik bylo vyrobeno Vivatů "bez startéru", myslím si, že skoro žádný. Ono totiž Vivaty měly startér buď elektrický (L-13SE) anebo ruční (L-13SW - to W bylo u ruční verze dvojité, snad jako "Walter" podle motoru). Ruční startér totiž neznamenl, že by se vždycky muselo švihnout rukama za vrtuli, i když to byla docela běžná praxe. Baterka měla malou kapacitu a po delších pauzách bývala vybitá. Pak byly L-13SE v nevýhodě. Ruční startér měl rukojeť ve tvaru T na prostředním panelu a za ní ocelové lanko, které vedlo na cívku pod vrtulí. Razantním zatažením se (v lepším případě) nastartoval motor, jako se startují přívěsné lodní motory. Vivata s ručním starérem jsem zažil, myslím že ho měli v Karlových Varech, nebo Kroměříži, ale mně osobně se to nelíbilo, protože se muselo táhnout dost daleko a v ose lanka, a mně vadil loket, kterým jsem vrážel do raménka mikrofonu. Tahání lanek u vrtulke Hoffman bylo mnohem elegantnější. A na Vivata i po těch letech a všech dalších zlinech a cesnách nedám dopustit!
to je pravda, toto svihadlo vivaty meli. Osobne jsem ho ale nikdy nepouzil, bylo mi doporuceno to ani nezkouset, ze se to stejne nepovede
Ve videu chybí jedna velmi důležitá zmínka, a to, že se hodiny nalétané na Vivatu dají použít na výcvik PPL a potom i udržení kvalifikace na motorák. Proto Vivaty některé kluby udržují, jak se dá. Není to totiž jen vztlak, co drží letoun ve vzduchu, ale hlavně peníze...
Ne ne, mluvil jsem o tom. V minulosti to byly dva oddelene svety, dnes uz je to jinak
P. Orlito, vážím si Vašich znalostí, ale dovolte mi upřesnit Vaše tvrzení, že AN-26 mělo sedmičlennou posádku. Měl jsem možnost s ní létat přes 10 let a vždy posádku tvořilo 6 osob. (2 piloti, 1 pal. technik, 1 navigátor, 1 radista a 1 ADO (loadmaster)).
ano, mate pravdu, rekl jsem to spatne, uteklo mi to. AN-24 mela 5, An-26 6. Jsem to psaval do rozpisu na VS na VU 8407 a ted jsem to popletl.
Dobry den, prototyp to urcite nebyl, z nich zadny vrata nemel. O zadne makete s vraty nevim, nikde na fotkach nebo ve vzpominkach pamatniku jsem to nenasel. Puvodne existovala verze s hodne zkosenym ukoncenim trupu - coz mohlo vrata pripominat - ale to bylo z aerodynamickych duvodu - prod dosazeni pozadovaneho uhlu nabehu na extra kratky vzlet.
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Taky jsem zažil Jirmuse s C-11 a to hned na několika leteckých dnech.
Dokázal C-11 vodit po obloze tak, že si to fakt přihlížející vychutnali.
Mnohdy svým vystoupením strčil do kapsy i zahraniční warbirdy, protože jejich piloti si buď nelajzli, to co Jirmus , nebo si to prostě odlétali jen pro sebe - daleko a vysoko od předváděcího prostoru pro diváky.
Poprvé jsem ho viděl v roce 93 na pražském aerosalonu, následně v tom samém roce Roudnici.
Souhlasím s Vámi, že pokaždé to byl fantastický zážitek.
1 odpověď
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
přesně tak, v Roudnici /1993?/ lítal Petr C-11 tak pěkně, že některé jeho manévry/skladbu vystoupeni ze soboty potom v nedeli s warbirdama opakovali v nedeli