Uvidime kam se to posune. V kazdem pripade bych to nesváděl jen na Brusel. U nas mame takto inteligentnich politiku az az a to ze vsech stran. Nicmene pokud se nezacneme ekologii zabyvat vazne tak tohle budou bezpředmětné otazky.
Tak Brusel jsme i my, taky tam posíláme lemply, kteří na povel zvedají packy. Za mě jsou to mezioborové vědecké disciplíny a rozhodují o tom ideologové, kteří za stejnou dobu nezvládli rozhodnout, zda bude standartní nebo letní čas. Děkuji za smysluplnou výměnu názorů.
Se všim ostatním souhlas. Baterii průlom nečekám, ale cena klesla o 90% za 10let a taky pomerne vyrazne stoupla hustota na kg, ale kdyz zacinate na 70-100km tak je to 7-10c zvetseni, takze i pri klesajici cene je porad stejne draha. Jakmile se dosahne bodu cca 700km realny dojezd a cca 5min dobit na 250km dojezd, tak se bateri uz nebude tak rychle zvetsovat ale zacne klesat vaha, cena. Ale opet za 10 let tak 3–4x ? Porad moc. Horsi je ta med. Jednou jsem to pocital a neni mi jasne jak to chteji resit. Ale v Norsku jezdi vic jak 50% elektromobilu a hustota obyvat je hlavne u Osla. Takze to asi jde.Jen si to neumim predstavit
Pokrok je limitní křivka. Hustota šla ze 100 na 200, ale 250kw/kg je takový technický i ekonomický limit. Bez průlomu už hmotnost moc neklesne. Cena už taky moc klesat nebude, suroviny něco stojí. Co se týče dojezdu je lepší udělat 6 lehkých aut s dojezdem 150km či 12 hybridů než jedno s dojezdem 700km. A to hospodářsky, ekonomicky i ekologicky. Automobilky pracují s omezenými zdroji surovin a tudíž článků. Bohužel ale v pokřiveném prostředí. Třeba Toyota to už ví a ráda by udělala krok zpět. Stačí to nechat trhu a budou to tak dělat všichni, protože to dává smysl. Na 700km je lepší hybrid, navíc ty nevýznamné emise jdou mimo město stejně jako z elektrárny. Rychlé dobíjení je nouzovka na dálnici kvůli úzkostem z dojezdu. Ničí to baterie, je to drahé a infrastruktura je složitá. Nabíjení doma a v práci, tam auto stojí a je to částečně decentralizované (soláry a baterie na barácích).
Váha baterií v dohledné době neklesne. Max o 25%, ale rozhodně ne řádově. Jejich místo je v lehkých strojích a specifických aplikacích. Napadá mne malé příměstské auto se zadním náhonem, co o víkendu vezmu na okruh. Tam taky nechci tunovou baterii, ale po jednom odježděném slotu to nabít a nechat odpočinout jezdce a brzdy a zas tomu naložit.
Co se týče mědi (možná i zpátky ke hbliníku) je řešením vysoké napětí a nízký proud. Možná dělat superchargery rouvnou u křížení dálnice s vysokým napětím.
Prostě fyzika je fyzika. Ekonomie je víceméně věda s trochu hysterie. Ale ani jedno brusel ideologií neoblafne, tak snad na to nedojedeme, protože pak o ekologii i jiných věcech bude někdo rozhodovatzanás.
Jenže ono to v GD dohodě je. Jenom naši novináři a politici o tom neříkají.
Ono motoristy zajímají jenom spalovací auta nebo to tak prezentují. Ekologie je komplexní problém za mě je hlavní úspora energie. Co nespotřebuji, nemusím vyrábět.
Do zateplení jdou obrovské peníze už teď, do adaptace krajiny taky, ale tam se bojuje s betonovou loby. a přehradami.
Třeba funny je vodík. Spalováním vodíku vzniká více NOx než u zemního plynu.
Co se týká baterek, no vývoj je tam obrovský, ale pořád je to málo. První elektro auta teoretický dojezd 150km, další generace byla 300-350km a nyní přichází generace okolo 500km (cca 12 let ), pokud by to pokračovalo tak dál, tak 3 roky 700km a to už je použitelné. Pak teprve začne klesat váha baterie a rychleji i cena, protože se to nebude tlačit na zvyšování dojezdu. Ale infrastruktura zatím mizérie, rychlost nabíjení se zvedla, ale taky pořád žádný zázrak. Takže je to tak 10-15 let vývoje. To samé bylo s mobily, jenom ty stály výrazně méně.
Co nespotřebuji ... souhlas. Přehrady jsou dvousečné a už jich moc nepostavíme. Horší jsou betonové plochy, ale už zasakujeme. Delší téma, ale řešitelné.
Vodík hlavně není zdroj, ale jen forma baterie. Zatím se převážně vyrábí špinavej ze zemního. Elektrolíza pro čistej je náročná. Má smysl jen pro spotřebu přebytků z OZE. Ale něco se kolem slunce a vodíku napřímo rýsuje.
Ale... Baterie v autech navyšují dojezd jen velikostí a to je problém, který má limyty (auto pak veze jen baterii). Klesání hmotnosti je nějaký oslí můstek co jsem asi nepochopil. Zatím tomu nic moc nenasvědčuje a jedná se jen o nepatrnou postupnou evoluci. Průlom v nedohlednu. To samé cena. Ta klesá z počátku, ale po první automatizaci už jen dílčím způsobem a čím dál méně. Naopak s rostoucí poptávkou po surovinách roste, ale s vývojem recyklace zase trochu klesne. Ale nic řádového nečekejme, spíš se bude méně ničit krajina. Nabíjení taky kapitola. Kilometry měděných drátů. Ale hlavně nedostatek elektřiny a s poptávkou ještě cena stoupne. Což bude problém pro TČ, průmysl a tedy i konkurenceschopnost. A než se výroba zvedne, tak to bude trvat nebo bude pozdě.
Tedy zvýšit výrobu elektřiny ve všech zdrojích. Ponechat stávající a stavět OZE a jádro. Vybudovat infrastrukturu pro ekola, emopedy - stačí slabá. Elektroauta podporovat jen malá městská a nabíjet doma. Zbytek nechat trhu. U elektroaut zavést skutečné emise včetně výroby. Nuly jsou jen v Bruselu.
Celkem bych souhlasil, ale treba Kalifornie s nektere staty USA omezuji emise vice nez Evropa. Celkově Evropa 8% a klesá znečisteni bez akci by to bylo 16%. USA celkove zastavili rust emisi a Cina uz taky zacina kulminovat. Vychazi to tak na 2-3 roky. Prusvich je Indie.
Ono pokud by slo o 1° C tak bych souhlasil, ale zde se bavime o zatopeni Nizozemi, 10% USA a Maledivy konec, nektere staty Oceanie uz jednaji o prestehovani. Tam Vam penize nepomuzou.Navic to bude mit dopad na teplotu oceanu a mnozstvi kysliku ve vode. To povede k vymirani mraků ryb a zivocichů. Kdyby to byla zmena v radu tisicu let tak se asi prizpusobime, ale zde se bavime o 50 letech. Jinak Green deal rozhodně neni o autech. Mimochodem ma 3 pilire. 1. Omezeni spotreby CO2 ( a nejen auta), pak snizovani spotreby domacnosti ( zateplovani atd) a 3 je penize na adaptaci( to co zminujete)
V tom jsou programy na omezeni odlesnovani a to i mimo Evropu atd. Jenze u nas novinari melou jen elektroauta.
Upravit parametry GD ano, ale jen penize na adaptaci nic neresi.
Teď si začínáme rozumět. Přesně tak GD upravit. Většina opatření jde ruku v ruce s ekonomikou. Třeba zateplování, vlaky, TČ, zpracování odpadů a jiné. Ale vozením baterek se fakt skoro nic neušetří a někde jinde se i něco zničí. Průmysl to postaví na záda. Plánované hospodářství nefunguje. Kalifornie taky není před bankrotem. V dopravě na baterky mají smysl ekola, eskůtry, lehká auta s malým dojezdem, hybrid a pak speciální aplikace (letiště, průmyslové areály). Ruinovat kvůli CO2 spalovací motor je nesmysl. Spíš naopak diferzifikovat zdroje kvůli energetické bezpečnosti a hospodářské soutěži.
Lesy a obecně starost o krajinu dává hodně smysl a nejen v oblasti CO2 ale i zadržování vody, protierozních opatření, čistoty řek, atd.
Jen nechápu proč s něčím takovým nepřišli motoristé? Podle mě má být program: auta + VRT, průmysl + ekonomie, ekologie + kultura.
Obyčejný Syřan je co? Co si lidi ve své zemi udělají, to mají.
Obyčejný rusák je to samé. Je jich 143 milionů a nezvládnou Kreml?
Kolik je Afghánců? Chtějí ženy bez práva mluvit? Tak to mají.
Chtěl obyčejný Slovák proruského kolaboranta Fica? Tak teď nebudou mít doktory.
Nic jako obyčejný člověk není.
Přesně tak, co si tady dezoláti navíc svobodně zvolí bude jen a jen náš problém. Stejně tak Evropa, když tam naši teoreticky pravičáci zvedají ruce pro plánované hospodářství. Koho tam pošleme, toho tam máme. Demokracie začíná v hospodě vysvětlováním a teď bohužel pro dementy na tikťoku. Občas ale ztrácím víru ve volební právo všech, tedy zatím nad 18 let. Omezil bych to i horní hranicí kvůli senilitě a minimem odvedených daní kvůli demenci. Ale to už je off topic.
Tak ono si sem tam chce taky připomenout, jaké byly od počátku plány těch šašků z Moskvy.
Plán A: za 3 dny ovládnout celou Ukrajinu
Plán B: obsadit aspoň levobřežní Ukrajinu
Plán C: aspoň Ukrajinu odříznout od moře a udělat z ní suchozemský stát.
Plán D: obsadit aspoň celý Donbas
Kde jsme dnes? Plán E, F, G? A to je co? Rozbombardovat energetickou soustavu, ať už si ani ty děti nemůžou zatopit a obsadit po brutálních ztrátách pár měst a vesnic. Pánové tleskám.
No Ačko málem vyšlo, kdyby vyhráli Hostomel. Ale nevyhráli. A od té doby je malá Ukrajina ztrapňuje a západ už jim vypotřeboval všechny červené pastelky. Důsledky ponesou ještě dlouho po válce, ať již formálně něco vyhrají nebo ne. Válka nemá vítězů. A pokud Evropa přestane páchat sebevraždu v přímém přenosu, tak může pomoci i Ukrajině. Rusku zbude Kim. Lukašenko na něj se realizuje a Čína bude drancovat zdroje. Takže takhle už dopadli. Pyrrhovo vítězství.
Mazut vám na vzduchu jen tak hořet nebude, na to jsou třeba speciální kotle. A i kdyby jo, tak vysoce toxickými spalinami z tak velkého množství na tak omezeném prostoru otrávíte vzduch na půlce pobřeží.
No jo, to bude těžký topný olej. Tak přidat napalm. Jo to pobřeží, to je ruské, počítal jsem s ukrajinci, že to provedou v rámci třídenní speciální ekologické akce.
50kW vysílaných po dobu 10s spotřebuje 139Wh elektrické energie. Tohle jde hravě vyrábět elektrocentrálou a akumulovat v akumulátorech příp. kondenzátorech...
Děkuji za výpočet. Doplním, 139Wh je cca 1kg baterie, není-liž pravda? Malý dron = 1 výstřel, zemědělský dron = 30 až 50 výstřelů, Bayraktar = 150 výstřelů. Reálně méně, neb technika taky něco váží, ale tak řádově.
Takže než aby se lidi bourili tak neco malo pro ekologii udelame. :-)
Třeba zlikvidujeme evropský osobní automobilový průmysl a celosvětové emise snížíme o ??? Zkusme počítat Evropa 8% světově, z toho osobní automobilová doprava 12,5%. To se dobře počítá, to je osmina. Takže světově 1%. Ale to nejedem ani na koni. Při životním cyklu 200tis km je elektromobil na 25t a spalovák na 35t. Takže uspora o třetinu. V automotive a souvisejícím pracuje v EU 7% obyvatel, a my snížíme emise CO2 o 0,33%. Dost vysoká cena pro Evropu.
A takhle je to s kde čím. Třeba ty zmíněné uhelné elektrárny. Produkují levnou elektřinu, jsou dnes dobře odsířené a pevné částice se mění na popílek, který ve stavebníctví nahrazuje emisně problematický cement. Neříkám stavět nové, to je lepší investice do jádra a OZE, ale souběžně prodlužovat životnost stávajících dává ekonomický a průmyslový smysl. Už žebrají i němci.
Za mě je levnější se změně přispůsobit. Nakonec to bude, možná nepatrně později, stejně nutné. Tak proč vyhazovat investice za boj s nejedovatým CO2, když ty nemalé prostředky můžeme lépe investovat do přispůsobení se. Zadržoval bych vodu v krajině, sázel smíšené lesy, bojoval s prachem, elektrifikoval bych dopravu ve městech, ale boj s CO2 ... drahý nesmysl. Jo a za ušetřené peníze za vytápění jsem si koupil místo snowboardu windsurfing.
1
Sledujících
0
Sleduje
1
Sledujících
0
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
No jo, investuje jim tam Čína.