Ale vždyť ho stát zajišťuje, proto existuje něco jako "spádová škola". Pokud ale někomu tato škola nevyhovuje a nesežene ani žádnou jinou běžnou, která by dítě přijala (jako že někde v ČR je to snadné, někde těžší a jinde téměř nemožné), pak holt musí začít vybírat v placeném sektoru, protože zrovna tak náročnou činnost, jako je vzdělávání, žádný soukromník zdarma dělat nebude, nechce a ani nemůže (to by přišel rychle na buben-pokud tedy o nějakém triku jak to udělat nevíte a nechcete ho zřizovatelům poradit).
No a přesně o tom mluvím - teoreticky - i když v praxi to ne vždy funguje - máte nárok na bezplatné vzdělávání pro dítě. A pokud platíte, většinou máte dobrý důvod, proč to děláte. Ten "rozmar" vás stojí tisíce měsíčně, takže je za tím většinou dost racionální rozhodnutí, nikoliv rozmar, nebo podlehnutí "šuškandě", protože se fakticky musíte rozhodnout, jestli školu nebo hypotéku. Znám rodiče, co se uchýlili k domácímu vzdělávání po dost ošklivých zkušenostech se školou. A zatímco škola brala peníze na pedagoga i asistenta, rodina nedostane nic.
Jsem absolutně proti tomuhle typu vzdělávání. Ať si každá taková malá škola požádá o licenci a až ji získá, ať klidně vzdělávání, když si to rodiče zaplatí.
Každá šílená sekta, kdejaký muslim z tramtárie nebo pedofil by si takhle načerno a bez jakéhokoliv kontroly otevíral jakési vzdělávací skupiny a nikde není kontrola , co se tam s dětmi děje a co jim lijí do hlavy.
Vzpomínám si namátkou na Kuřimskou kauzu - děti se také vzdělávaly doma. Podívejte se na západ od nás, kde vyrůstají v těchhle školách děti, které neznají ani jazyk země, kde se narodily a natož aby uznávaly její hodnoty a kulturu.
Většinou je to přirozený vývoj. Začnou jako komunitka, pak zjistí, že je o ně zájem, postupně pořeší akreditaci a zahájí jako řádná škola. Založit novou školu z 0 je pro soukromé osoby bez financí těžké, pokud ne nemožné. Ta komunitka je funkční mezistupeň.
Já tento systém domácího a komunitního vzdělávání plně podporuji, protože je to ideální alternativa k tomu klasickému. A jelikož každé dítě je jiné a jeho potřeby a nároky jsou individuální, jedné skupině prostě vyhovuje to a druhé zase ono. Nebezpečné, hloupé a problematické je snažit se tyto rozdíly smazat a plošně či dokonce kompletně natlačit klasické metody do domácího a komunitního vzdělávání, nebo naopak ty alternativní do klasického (často s arogantním tvrzením a až hysterickým přesvědčením, že jedině takhle je to správně a všichni by to tak měli chtít a dělat).
Riziko tak vidím akorát v tom, že místo aby o tom, které dítě jaký vzdělávací systém potřebuje, rozhodovali odborníci na základě důkladného, komplexního a erudovaného pozorování a šetření, činí tak rodiče na základě okamžitého rozmaru nebo v horším případě šuškandy na sociálních sítích a umělého tlaku v médiích. Ale to se bohužel už nedá nic dělat. Trpět tím v život budou zase "jen" ty děti a jejich rodiče. Takže je to možná nakonec vlastně i fér...
Když máte platit deset tisíc měsíčně za to, že dítě dostane základní vzdělání, které by měl zajišťovat stát, tak už k tomu většinou nějaký důvod máte.
Autorka článku (údajně středoškolský pedagog) hodnotí rozdíl státní školy a ,,domškoly". Přitom píše, že dítěti je 6 let a krátce chodí do školy, tedy do první třídy. Z toho vyplívá, že dcera nikdy nechodila do státní školy, pouze do školky, kde jak sama uznala byl přístup k dítěti vázán na konkrétního pedagoga, ne na školku. Má autorka článku takový individuální přístup ke všem svým studentům, jaký požaduje pro své dítě? Je jasné, že se má jiný prostor k práci s jednotlivcem učitel, který má ve třídě menší počet dětí, což většinou mají jako benefit soukromé školy.
Bohužel zvolit si rejstříkovou školu, kde je méně dětí, nelze. Pro školu je samozřejmě ekonomicky výhodné natřískat třídy až na strop, někde je to nutnost z hlediska prostoru. Sama jsem vozila dítě do školy s malou třídou tři roky potom, co jsme to zkoušeli v těch velkých třídách, a najezdila jsem 80 km denně, spoje tam nejely, bylo to přes okres. A bylo to řešení na tři roky, byla jen prvostupňová.
Mít v té době možnost komunitky - a sama jsem uvažovala o jejím založení, mít vedle sebe druhou maminku nebo dvě, jdu do toho - sáhnu po ní okamžitě.
Žádný soukromý garážový spolek není schopen zjednat a zaplatit špičkový vzdělávací program jaký dopřán vyvoleným s modrou krví tehdy. Učitele jazyků, denní poctivé studium celého spektra výuky .. - domácí vzdělávání od táty či mámy s maturitou bude vždy jen upatlanou imitací opravdové školy. Ke škodě oněch dítek s potrhlými rodiči
Prostě si jen tak jedovatě blábolíte a když někdo poukáže na nesmyslnost těch blábolů, tak začnete být agresivní. Fantazie o "celém spektru výuky". (Ve středověku bývali králové negramotní. Na psaní měli mnichy, náš Karel IV. byl na svou dobu docela vzdělanec.)
A pak další fantazie o "upatlané imitaci opravdové školy". Realita žádná, jen představy a fantazie.
A ani ťuk povědomí o tom, že na prvním stupni mívají děti obvykle jednu učitelku na vše, takže to "celé spektrum výuky" stejně obsáhne jeden člověk.
Dnes vám přijde jako samozřejmost že 99% Čechů zná číst psát a počítat (mezi Čechy se počítají i Romové, kdyby se vám 99% nezdálo). Povinná základní vzdělanost tehdy zavedená byla historickým zlomem, osvětou lidu, činem hodným úcty. Jestli dnes školství rozmrvené, někteří jej pletou s privátním pokec spolkem dítek na koberci vleže hanebné..
Já to chápu, nicméně taky vidím absurditu argumentu "Marie Terezie by vás vsadila do želez", když oním domnělým zločinem je systém vzdělávání, kterým ona sama prošla a zjevně to nebylo špatně, jelikož patří k nejúspěšnějším panovníkům ze svého rodu.
Ano, máme se tak dobře, že si můžeme dovolit takové vzdělávání, jakého se dřív dostávalo jen šlechticům. Sláva.
Tak nejak… Nejlepsi je, ze do toho kafraji lide, kteri s lokalitou nemaji nic spolecneho, nejezdi tam dnes a denne ani autem, ani MHD… argument trolejbusu je zcestny, protoze ten priste nema kapacitu, tramvaji cislo 8 je to na vice jak pul hodiny cesty a jeste s prestupem z 1 na 8 u Nadrazi… a to cele se jeste zhorsi s dostavbou sportovni haly… Ta lanovka bude vytizena daleko vic, nez si vetsina lidi dokaze vubec predstavit… naopak prave onem tramvajim a trolejbusum to zasadne ulevi, nebot ty prestanou slouzit ucelu propojeni nejvetsi Univerzity v Brne, ale budou slouzit tomu, cemu maji, teey preprave obyvatel z jejich domovu do prace, skoly a pod…
Hele, a jen tak pro zajímavost, víte, které fakulty na Kempusu jsou a které ne? Protože ona je tam jen Příroda, a to ještě ne celá. Fyzikáři, matikáři a geologové zůstali na Kotlářské. Pak je tam Sport a Medicína. Ostatní jsou furt rozstrkaní po městě ve svých tradičních budovách. Práva. Pedagogové. Filosofové, Ekonomové, ti všichni jsou jinde a s Kempusem nemají nic společného a vlastně se tam nemusí za celé studium ani otočit a také tak ani nečiní. V zásadě jediní, kteří lítají mezi Kotlářskou a Kempusem (a těm by lanovka stejně nepomohla) jsou lidi, co na přírodě studují učitelské obory v kombinaci matematika/fyzika/přírodověda/chemie.
Neni..je to super napad ..konečne se priblizime svetu, kde to je v ve spoustě zajimavych mest a Brno zase ziska zajimavou atrakci ..hodnotim optikou človeka ktery cestuje a nenjen sedi doma za peci a kafra jako mistni zdejši kritici
Tak já třeba lokalitou jezdím prakticky denně. Osobně bych teda uvítala konečně dodělání té Žabovřeské, kde je to rozkutané dvacet let, co tamtudy jezdím. MHD moc nevyužívám, ale to nic nemění na tom, že po silnici je to skrz tunel 4 minuty a že tam klidně může jezdit linka, KDYBY bylo tak nutné ty dva body propojit. Zjevně není.
Na lanovce opravdu nevidím nic užitečného kromě onoho "přiblížíme se světu". Světu by nás přiblížilo i zavedení rikš, otázka je jakému "světu", stejně jako v případě lanovky.
Jenže pořád jestě platí zákon o povinné školní docházce. Kdo se mu chce vyhnout, vystavuje se nebezpečí trestního stíhání. Ty děti totiž musí při přezkoušení prokázat stejnou úroveň vědomostí jako děti ze státního systému školství (vcetně souromých licenovaných škol). Společnost se sice vyvíjí, ale číst, psát a počítat by mělo umět každé dítě.
No a když prokážou, tak...? Zaplatí jim stát za vzdělávání dětí tak jako platí státní škole? Ne. A vtipné je, že ty děti vědomostními testy bez problémů procházejí.
Pan expert je evidentně úplně mimo. Nechápu, k čemu má takovéto "varování" vlastně sloužit. Jen to zase hloubí příkopy mezi lidmi. Vždyť přece nemusíme být všichni stejní, nehledě na to, že ani ministerstvo školství nemá patent na rozum a nedokáže reagovat na to, že děti jsou různé a společnost se velmi rychle vyvíjí. A to ani nemluvím o spoustě škol, které papírově splňují všechna kritéria a kvalitu to stejně nezajistí. Dokud někdo nemá lepší řešení, neměl by očerňovat ty, kteří se alespoň o něco snaží.
Nehledě na to, že velká část komunitek se časem přetransformuje na akreditované soukromé školy, protože přece jen deset tisíc a víc měsíčně na dítě nejsou zanedbatelné peníze. Znám takových případů několik.
Co je na tom spatneho , kdyz obstoji u zkousek. Taky v dnesni dobe bych o tom uvazovala vodit dite do dnesnich skol , kde se vyskytuje sikana, nezvladatelne nektere deti, to radeji volim klidnou vyuku a bezpecnou. Ono to tak dopadne v dnesnim chaosu. Dnesni vyucovani sam asistent jak muze byt pak kvalitni vyuka. Takhle se detem venuji a myslim , ze i prospech bude daleko kvalitnejsi, nez ruzne pokusy naseho skolstvi. Aspon do cca 4 tridy, kdy ziskaji kvalitni zaklad. A takove ty kecy, ze jim bude chybet kolektiv jsou blbost, kolektiv budou mit mensi , ale zato kvalitni a vyucujici bude mit aspon prehled o svych sverencu. Samozrejme se vse ukaze pri zkouskach , ja si myslim i pro deti by to bylo uklidnujici. Jen se nesmi do toho michat politici kteri vse hati svymi vyplody. Proc nedat tomu sanci . Nebo se snad skolstvi boji, ze se ukaze jejich neschopnost.
A to si nechtějte představovat ten boom, který by nastal, kdyby rodinám na individuálu začalo ministerstvo na dítě platit to samé co školám. To by v těch základkách zůstala polovina žáků.
Učí rodiče doma: je to špatně, dítě není socializované, rodiče neobsáhnou přece celou šíři látky...
Rodiče se spojí a najmou si učitele: zase je to špatně, děti sice mají svoji učitelku a několik dalších externistů a jsou v kolektivu, ALE kvalitu nikdo nehlídá!!!
No a jak a kdo hlídá kvalitu na základní škole? Ředitel? Stojí za učitelkou. Školní inspekce? Je bezzubá. I když jsou věci hodně špatně, může jen konstatovat a doporučit. Zřizovatel? Stojí za ředitelem.
A právě tohle popsané kolečko bezmoci ve spojení s velmi kolísavou kvalitou obecních základek a naprostou nepřizpůsobivostí oprávněným individuální potřebám dítěte stojí za útěkem ze systému.
To my ve Dvoře Králové n/L nemáme jako jediné město v okolí žádný plavecký stadion a tím pádem nemáme takové starosti ...
Vy možná ne, školy je mají, protože výuka plavání je povinně v osnovách pro první stupeň. Kam od vás jezdí školy? Pokud to není na denní dojížďku, tak asi jezdí na týdenní soustředění někam i s ubytováním, ale odplavat se to musí.
Je to asi 7 let. Kamarádce se narodil chlapeček. Na první návštěvě ho představila rodičům, sourozencům, nakojila ho... A když návštěva odešla, rozbalila miminko a ona to byla holčička... Chlapeček se našel na jiném patře...
leckde popisovali děti něčím, snad genciánkou přes celé tělo, třeba v ostravské fakultce (před 16 lety), vypadalo to hrozně, ale záměna nehrozila.
1
Sledujících
1
Sleduje
1
Sledujících
1
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
17 let jsem děti učila doma. Bylo to nejlepší období našeho života. Ovdověla jsem a pak přišel Covid, děti byly zavřené a trpěty. Domácí vzdělávání jim poskytlo výhodu návyků, které jim pomohly se vzdělávat a když kvůli mému vytížení musely do školy, vybrali jsme Montessori, kam dojíždí denně a jsou spokojeny. Jsem rozhodnuta se k domácímu vzdělávání vrátit u svých nejmladších synů, co ještě nechodí do školy. Do školky bych je nedala, jsem ráda, že jsou s námi a sourozenci. Systém ničí děti co jsou samostatné a nadané, vidím to denně, a je nastaven špatně. Své děti nenechám psychicky mrzačit.
3 odpovědi
3
Sledujících
0
Sleduje
3
Sledujících
0
Sleduje
17? Let? Od covidu?