Tehdejší režim se moc dopředu nedíval. Nebo díval, ale velmi omezeným pohledem. V té době bylo metro, bylo přeci moderní, a tramvaj neměla v tehdejším vnímání města prostor. Tak to prostě bylo, ale psát DNES článek o tom, že v soudruzi v 80. letech zrušili tramvaj přes Václavské náměstí je - přinejmenším trochu opožděné.
Pokud autor pláče nad tím, že bude náměstí na 3 roky staveniště, doporučuji jet se podívat do jiných evropských metropolí, a myslím směrem na západ. Jak vypadají stavební práce na Alexanderplatz a jak dlouho už tam probíhají, jak dlouho trvala oprava stanice v centru Vídně, vč. rozkopání ulic nad touto stanicí atd. Pak budou 3 roky práce na Václaváku nic.
A mimochodem: alespoň by si mohl autor mohl ověřit fakta, když už píše že Václavské náměstí je největší české náměstí. Není. Je druhé a to první je téměř dvojnásobné svoji rozlohou.
To že máme Korunu nám také zvyšuje ceny v obchodech. Protože na dotaz proč se stejné zboží prodává v ČR dráž než třeba v Německu či Rakousku (potraviny, oblečení, spotřební zboží) výrobci, dodavatelé, prodejci často argumentují faktem, že se musí chránit právě proti směně CZK <> €. Jednak tak musí zahrnout náklady spojené se směnou měn mezi sebou, jednak tak (údajně) pokrývají rizika plynoucí z kurzového výkyvu. A v neposlední řadě je také snažší lidi obrat - ono když uvidím v nejmenovaném obchodním řetězci s oblečením cenu € 29 a 849 Kč, tak mi hned v první chvíli nedojde o jak moc je cena v Korunách vyšší. Ale když někde bude cena € 29 pro Německo a € 34 pro ČR (to je těch 849 Kč), tak už se asi lidi začnou ptát proč a na obchodníky začnou víc tlačit... (toto není fikce, ale konkrétní příklad cenovky na kalhotách nejmenované firmy, která by se mohla jmenovat třeba Honza & Michal)
Není to jediné místo. Podobná situace s vyhrazeným pruhem pro autobusy např. na Strakonické, kde jsou kolony zvlášť teď v době opravy Barrandovského mostu. Ale už jsem viděl i policisty, kteří následují auta ve vyhrazeném pruhu pro autobusy a hádejte co? Nic
Až se bude tento přestupek nějak pokutovat, tak se to teprve zlepší (přitom technické řešení je jednoduché: kamera která sleduje vozidla v daném pruhu, k tomu seznam RZ vozidel, která tam projet mohou: autobusy, vozy IZS, vozy taxi - ano, takové seznamy lze jednoduše získat z registru vozidel - a je vyřešeno)
Autor ale zapomněl na jednu podstatnou věc: inflace. Pokud si pořídím nemovitost včetně topení na hypotéku se splatností 20-30 let, tak zhruba v polovině splácení, tedy v okamžiku kdy možná musím topný systém vyměnit, už bude jeho pořizovací nominální cena před 15. lety vzhledem k příjmu tak nízká, že se bude jednat o zanedbatelnou částku. Abych byl konkrétní příkladem z okolí: RD, hypotéka na 3M se splatností 30 let, dnes po asi 15. letech splátka necelých 10 tisíc. Za dům, který má dnes hodnotu více než pětinásobnou. Samozřejmě pokud by dotyčný chtěl stejný dům dnes, tak by za něj zaplatil zmíněných 15M, a i splátky by byla jiná. Když si hypotéku kamarád tenkrát bral, tak měl příjem asi 40 tisíc, dnes má 100. Už tenkrát platil 10 tisíc, ale procentuální poměr z příjmů je dnes výrazně nižší.
I kdyby si někdo pořídil dnes stejný dům, tak ano, bude platit hypotéku třeba 40 tisíc a 100 tisíc příjmy, ale za 15 let bude pořád platit 40 tisíc a příjmy v té době budou třeba dvojnásobné?
A ještě bych zmínil jednu věc: nižší zátěž pro životní prostředí. Sám mám na domě solární panely, bateriový systém. Pořízení bylo dost drahé a myslím, že se mi nevyplatí do konce životnosti, a pokud ano, tak budu v nejlepším případě na nule. Ale myšlenka toho, že místo spotřeby elektřiny na provoz domu a plynu na topení, které v domě bylo dříve, pokryji většinu své spotřeby z obnovitelného zdroje - v tomto případě ze sluneční energie, mě motivuje více než finance.
Vím, i výroba panelů a baterií je nějaká zátěž pro životní prostředí, ale věřím že nižší než spotřeba plynu na vytápění.
Proč je levnější třeba v rámci Evropy letět, než jet vlakem - který by byl určitě ekologičtější než letadlo?
Proč je už ve třech lidech levnější jet autem než vlakem?
Stejně tak proč je ve většině případů jízdenka na autobus levnější, a někdy i násobně, než lístek na vlak? Ano, vlak je pohodlnější, ale jet do Berlína za 800 autobusem vs. za 2000 vlakem, to ty 4 hodiny v autobuse zvládnu.
Takže stále mnoho řečí o ekologii, ale dokud to nebude ekonomicky srovnatelné (neříkám, že má být vlak výhodnější, stačí když nebude dražší - alespoň ne tak moc), tak moc lidí o vlaku nepřesvědčíte
Chápu inflaci, rozumím proč k ní došlo. Stejně tak chápu nárůst cen v ČR za spoustu zboží.
Ale co nechápu, proč jsou v ČR nejvyšší nominální ceny za zboží as služby? Vezměte si 100 € a 2500 Kč a běžte nakoupit do německého Rewe a české Billy (což je jedna firma). Rozdíl v tom kolik budete mít věcí v košíku v neprospěch ČR vás překvapí. Když se podíváte na e-shop jednoho diskontního řetězce, jehož jméno je podobné zdrobnělině jména Ludmila, tak proč zboží na německé verzi e-shopu je za 200 € a na české už za 5000 Kč (= 250 €) ? A pak se ještě podívejte na slovenskou verzi, tam je přes 300 €... A ne, když se toho veze kamion, tak náklady na dopravu z Německa do každé další země nebudou 50 €/kus.
Proč čokoláda, která u nás stojí v akci 80-100 Kč, stojí běžně bez akce v obchodě v Berlíně 3 € (75 Kč) a v akci klesá cena klidně ke dvěma € ?
Proč máme nejdražší mobilní operátory v Evropě a když je na to poukázáno, tak odpoěď je "specifický trh"? Ano, jsme specifický trh, specifický tím, že si bohužel necháme dost líbit.
Pořád mi nikdo neodpověděl na dotaz, co mají dělat lidi kteří děti mít nemohou - např. ze zdravotních důvodů, lidé, kterým se nepodaří najít si životního partnera (zkoušel někdo adopci jako jeden, a ne pár? nedávno jsem slyšel nějaké příběhy, je to ponižující a hrůzostrašné - a na konci je vztyčený prostředníček od úřadů), či kterým je adopoce přímo zakázána zákonem - např. homosexuálním párům? A ne, argument že i gay či lesba si můžou "udělat" dítě není odpověď.
A jak se třeba postavit k těm, kteří třeba i dítě (děti) měli, ale např. z kvůli nemoci nebo nějaké nešťastné události se děti ani důchodu svých rodičů (aby teda přispívaly do toho průběžného systému) nedožily? I takové případy znám ze svého okolí.
Je jednoduché udělat na něco šablonu či tabulku, jenže lidské osudy a životy se do těch šablon už jaksi nevejdou...
Ne babi, je jen málo kluků, kteří se těší do války a do armády. Většina to tak nemá. Vladislav byl nejspíš odvedený ať chtěl nebo ne, prostě mu bylo řečeno že půjde aby podpořil "speciální třídení vojenskou operaci", která se táhne už více než rok. Jen Vás, babi, třeba nechtěl zklamat a děsit svým trápením. Třeba by se býval radši věnoval matematice, fyzice, studiu jazyků, nebo třeba umění. Ale to už se nedozvíme. Protože byl odveden do nesmyslné války jednoho egomaniaka (dobře, tak není jeden, musím kolem něj být parta podobně chorobomyslných lidí, kteří vše přiživují) vůči samostatnému státu jen proto, že se mu zachtělo cizího území.
Babi, běžte a už toho - ani nebudu používat oslovení, protože slušné si nezaslouží a neslušné by tady neprošlo - tak přesně toho, jděte z Kremlu vykopat. Ve vzpomínce a úctě k Vladislavovi, Vašemu vnukovi...
Ta stejná přenosná klimatizace je v nabídce i českého Lidlu, ale už za cenu 5499 Kč. V Německu je teď v akci, ale i bez slevy tam stojí € 199. To je dle současného kurzu 5030 Kč (a to Koruna v posledních dnech oslabila, před pár týdny to bylo dokonce pod 5000 Kč). Tak to se asi nedivme bohatství v Německu, když lze stejné zboží koupit za nižší ceny, takže i za srovnatelný příjem je množství zboží které lze nakoupit větší.
A to jsme na tom ještě dobře s ekvivalentem ceny v €. Pořád ta samá klima, co stojí v Německu € 199 (a teď v akci € 179) a u nás 5499 Kč = € 218, tak v Polsku za 1199 PLN, což je € 278 a na Slovensku dokonce za € 349, teď v akci "jen" za € 299. Slušná marže proti Německu.
Celý článek je teda spíš řeklama na Lidl, než novinařina. Protože jinak je to novinařina dost na houby, autorka by měla vrátit honorář.
Proč tohle není v článku zmíněno a zdůrazněno? Jak si řetězec krásně vydělává na hejlech z východu?
Mám auto s výkonem 350 kW a už jsem byl 3x účastníkem nehody: jednou jsem našel auto zaparkované s promáčlkým blatníkem, podruhé do mě pán nacouval na parkovišti, potřetí uražené zrcátko člověkem, který čuměl do mobilu a přejel do mého pruhu.
Předtím jsem měl auto s výkonem 220 kW a měl jsem nezaviněnou nehodu (řidič v protisměru zcela nepochopitelně na přehledném úseku nedal přednost při odbočování doleva). Vše pochopitelně řešené s pojišťovnou, takže vše zaznamenané jako pojistná událost.
Sám jsem škodu způsobil dávno jednou v životě - a to bylo odření auta na parkovišti, což bylo spíš mojí blbostí a špatným odhadem velikosti auta, ne výkonem motoru (ostatně došlo k tomu při parkování a rychlosti téměř nulové). Ostatně auto, které jsem tenkrát řídil rozhodně žádným výkonem neoslňovalo.
Prostě součet čísel úplně k ničemu
Souhlasím s článkem, je to jedna z těch nebezpečných situací na silnici. To zrychlení na konci obce bych asi odpustil, jak se píše: řidič se nepodívá, nesleduje situaci kolem sebe. Ale dávám si na to pozor, abych takové situaci předcházel - sleduju řidiče, snažím se odhadnout jestli bude zrychlovat, případně zrychlím nebo se naopak zařadím zpět.
Naštěstí toto nevídám tak často, jako následující, to už se snad musí učit v autoškolách nebo nevím:
Tak zrovna Vánoční večírek bych jako vyloženě chybu nebral. Nejsem sám, kdo když mluví o tom, co se stalo o uplynulých Vánocích, tak většinou tak do prázdnin říká (i já říkám) "letošní Vánoce". A od prázdnin dál "letošní Vánoce" jsou ty, které teprve budou 😉 takže v době dovolených se to tak láme a asi bych to řekl stejně (nesprávně, ale pro většinu lidí asi pochopitelně)
Edit: jo a znám i firmy, kde mají vánoční večírek vždy až na začátku roku - protože restaurace už bývají prádznější, lidi mají víc volna... 🙂 a pak by to dává smysl úplně: bylo to letos, byl to vánoční večírek
Jsem gay (a jak už je v diskuzi napsáno, fakt jsem si to nevybral, naopak jako kluk z vesnice jsem s tím měl během dospívání fakt problém). Ten stejný člověk (mám na mysli Jurečku), který předložil tento návrh, zároveň říká, že jsem méněcenný člověk, nemám nárok na rodinu, nemám nárok si děti adoptovat.
Takže ano, je to velmi diskriminační.
Ano, nemám výdaje za děti a tak mám menší měsíční náklady. Ale tyto finance ukládám, investuji, takže nakonec budu méně závislý na státu, nebudu chtít příspěvky na bydlení apod. (nic proti někomu, kdo je potřebuje a pobírá je, to je zcela v pořádku)
Problém není rozmach zásilkových boxů a služeb s nimi spojený, problém je hlavně v totálním zaspání České pošty a nepřizpůsobení se moderním požadavkům.
Ano, nakupování přes e-shopy zažilo rozmach zejména přes Covid, protože jsme jaksi jinou možnost ani neměli. Všichni - tím myslím i obchodníky, dodavatelské řetězce, kurýry apod. investovali nemalé peníze, aby celý e-commerce fungoval. A protože autor se teď rozhodl, tak by měli tuto investici spláchnout do kanálu a vrátit se ke kamenným obchodům. Navíc je to výhodné i pro prodávající: buď mám obchod otevřený 9-18, takže zákazníci jsou limitováni na ty, kteří v tento čas nejsou v práci nebi si můžu z práce odskočit, nebo mám e-shop a zákazníci nakupují když chtějí, když mají čas, klidně o půlnoci.
Tím se zpět dostávám k České poště: pobočka v naší vesnici má otevřeno 10-12 a 13-16. To se dost vylučuje s návštěvou pošty pro vyzvednutí zásilky pro někoho kdo je přes den v práci. Já mám štěstí že můžu hodně pracovat z domova, a musím říci že doručovatelé České pošty jsou u nás opravdu poctiví a zásilku donesou. Ale kamarád bydlící v Praze může napsat knihu na téma "Jak jsem seděl doma, čekal na zásilku, ověřil, že zvonek je funkční, a přesto jsem se z lístku ve schránce dozvěděl že jsem doma nebyl".
Stačilo by, aby Česká pošta měla podobné zásilkové boxy v lobby svých poboček, kde se můžu zastavit 24/7; aby odeslání zásilky bylo tak jednoduché jako se Zásilkovnou (v klidu doma si vše připravím, zaplatím kartou, vytisknu štítek a nalepím na krabici nebo řeknu kód při předání zásilky) a k rozmachu zásilkových boxů by nedošlo
Praxe byla taková, že obchody sice byly zavřené, ale zaměstnanci v práci byli: dělal se úklid na který v běžném dni nebyl čas, inventury apod. Vím to od více lidí z několika řetězců, a jeden z nich byl můj táta pracující v Bauhausu, takže to bylo opravdu "z první ruky" (a ne nějaké známý známého).
V článku se píše, že v zahraničí je o svátcích a např. v neděli zavřeno plošně - Polsko, Rakousko, Německo. Mám tam spoustu kamarádů, sám tam jezdím, a vím že to všechny štve - jak zákazníky kteří by si chtěli dojít nakoupit, tak prodavače, kteří sice jsou doma, ale utíkají jim příplatky za neděle a/nebo svátky.
A že to tak opravdu je? Tip: v Berlíně je výjimka, můžou být otevřené obchody s potravinami na nádraží. Nevím zda to platí i v jiných spolkových zemích, proto zmiňuji konkrétně Berlín. Na Ostbahnhof jsou REWE a Kaufland, obě obrovské prodejny potravin a drogerie. Tyto dva obchody jsou otevřené i v neděli, takže když něco potřebuji jedu tam. A jednak jsou vždy absolutně plné zákazníků, jednak plně zásobované čerstvou zeleninou a ovocem, pečivem, masem (dle štítku baleným v sobotu den předem). Tedy i dodvatelské řetězce evidentně musí fungovat i v neděli.
A ještě větší nesmysl je obchod Edeka na Nollendorfplatz, který je jinak otevřený 24/7. Takže zavírá o půlnoci ze soboty na neděli a otevírá opět o půlnoci z neděle na pondělí. A v neděli přes den lze vidět skrz dveře uvnitř zaměstnance jak uklízí, doplňují zboží atd - takže v práci jsou, jen je zavřeno.
Zkrátka pokrytectví.
Možná by se mohli tito klimatiční vymatlanci zeptat, proč je už ve dvou lidech levnější jet z Prahy do Varšavy, do Budapešti, do Vídně, do Berlína/Hamburku, Mnichova/Norimberku autem, než vlakem? U autobusu je to pak zhruba od tří lidí. Ano, počítám i nějakou částku na opotřebení auta, nejen čistě PHM. A to mám auto se spotřebou 9l/100 km benzínu!
Neměla by být MHD levnější a motivovat mě abych ji používal? Jen pro úplnost: cesta vlakem Praha - Berlín - Praha by stála vlakem pro jednoho!!! 2800 Kč, autobus 1400 Kč. Je to 800 km tam a zpět, takže jedna nádrž za 2600 kč + zmíněné další náklady na opotřebení, pneu apod.
Druhý příklad (a extrém): zkoušeli jste se dostat někam přes celou Evropu vlakem (třeba někdo kdo se bojí létat) ? A podívali jste se na stejnou cestu na cenu letenek, kdy emise letadla budou řádově vyšší? Hledat to nemusíte, tady máte aktuální příklad který řeším (já poletím, kamarád pojede vlakem): zpáteční letenka do Madridu stojí vč. všech poplatků i příplatku za zavazadlo kolem € 300. Vlakem je to asi €400 jen jedním směrem, takže téměř trojnásobek ceny.
Až bude MHD cenově dostupné a nebude levnější jezdit autem nebo létat (a to nemluvím o časové úspoře, ale uvažuji jen o tom kdy to je fakticky možné v rámci kontinentu, jak jsem zmínil např. pro někoho kdo létat nechce), tak pak můžou klimatičtí aktivisté začít protestovat proti automobilům.
Mám na cyklisty jeden dotaz: pokud už existuje cyklostezka, která vede vedle silnice, proč ji prosím nepoužíváte?
Příklad: v místě kde bydlím vznikla před časem, v souvislosti se stavbou jižní části Pražského okruhu, nová komunikace mezi obcemi Jesenice a Dolní Jirčany. Součástí je také cyklostezka, resp. abych byl přesný sdílená stezka pro chodce a cyklisty, která vede podél celé silnice mezi obcemi, cca 3 km. Silnice je běžná komunikace třetí třídy, tedy žádná velká šířka, ale provoz je enormní: autobus co 15 minut v každém směru, silná nákladní i osobní doprava apod. A není v létě dne, aby alespoň jeden cyklista nejel po této silnici, místo po přilehlé cyklostezce. Vím že ze zákona tam jet nemusí - je to sdílená stezka. Ale upřímně: na té stezce vídám chodce možná jednou za týden či dva, zatímco cyklistu na této ne zrovna široké silnici zatížené opravdu silným provozem potkám skoro vždy. A takových míst je v ČR více.
Proč se tedy investuje do budování cyklostezek, když je pak cyklisté nepoužívají?
A s tím pak souvisí i téma z článku: pokud budou cyklisté stezky ignorovat a budou nadále jezdit mezi auty i v místech, kde ty stezky jsou, tak nebude vůle ty stezky budovat a utrácet za ně peníze. Ano, na mnoha místech jsou stezky přetížené, např. Modřanská stezka, kde se skutečně cyklisté musí prodírat zástupy maminek s kočárkem, dětmi učícími se na kolečkových bruslích apod.
Nabízí se dotaz na úředníky: opravdu bylo nejlepší řešení nakreslit pruh na přilehlou dvouproudou silnici? Nebylo by lepší rozšířit stávající stezku, aby se tam chodci i cyklisté vešli bezpečně spolu?
1
Sledujících
0
Sleduje
1
Sledujících
0
Sleduje
Vůbec nejde o 35 Kč. Rozhlasový i TV poplatek za domácnost platím, a navýšení by mi nevadilo. Vadí mi ale zavedení za každý přístroj který má připojení k internetu. A upřímně: chytrý telefon a/nebo počítač má dnes skoro každý. Takže student vysoké školy, který TV nemá, neměl, nechce mít, ale má samozřejmě mobilní telefon, na něm Spotify nebo jinou placenou službu pro poslech hudby, na filmy či seriály používá některou placenou službu jako Netflix, Max apod., zprávy si čte třeba na Seznamu (ať už jako platící uživatel nebo zdarma se zobrazením reklamy - jeho věc a jeho rozhodnutí).
ČT a ČRo možná vysílají na internetu, ale to výše dotyčný ani neví. Nechce vědět. Ale najednou je poplatníkem, protože má tu možnost - de facto presumpce viny.
A uvalení poplatků na firmy, navíc podle počtu zaměstnanců - tak to už je úplně postavené na hlavu: budeme vycházet z předpokladu, že kdo se chce dívat na ČT nebo poslouchat ČRo, tak si platí poplatky jako soukromá osoba. Ale to že má od zaměstnavatele telefon a počítač aby mohl vykonávat práci snad znamená, že se v pracovní době bude na firemním počítači koukat na ČT přes internet? Co je to za logiku? Takový zaměstnanec by asi brzo skončil. Jenže je to snadný způsob jak si navýšit počet poplatníků, a tady se bavíme už o milionech měsíčně, proti tomu je navýšení o 35 Kč nic.
Ať se poplatky zvýší. Třeba i o více než 35 Kč. Ať se pak zvyšují dle inflace každý rok. Ale musí se vybírat jen od těch, kteří vůbec mají příležitost se na ČT dívat, a ne že mají firemní notebook s připojením k internetu. A musí být možnost říct "nemám TV, neplatím"