Ten článek je slátanina. Inspekce vzniká úplně z jiného důvodu, tohle je jen navíc. Existuje k tomu veřejně dostupná důvodová zpráva. Jen pro zajímavost, v ČR je registrováno cca 6,6 milionu vozidel, nikdo se zdravým rozumem si přece nemůže myslet, že půjde o účinnou kontrolu, když to budou měřit maximálně 3 jednotky v celé ČR. Smysl to má, ale jen pokud jde prevenci.
A to jste věděli, že na jedno mobilní měření emisí připadá 2,2 milionů vozidel registrovaných v ČR? Lítají tady ostrá slova o buzeraci, plnění státní kasy, policejním státu, ale že jde v případě kontroly emisí nebo technického stavu o pouhý přílepek, který má spíše preventivní efekt, to tady koukám došlo jen málo komu.
Přátelé, těch pár lidí, co bude inspekce mít, určitě nezajistí bezchybnou práci STK a SME. Už jsem to tady psal, ale tahle inspekce je primárně zřízena na kontrolu provozování silniční dopravy, převážně tedy na podnikatele, kteří nabízejí přepravu osob nebo věcí. Tam se kontroluje režim řidiče, vedení záznamu (tachografy), přeprava nebezpečných věcí, hmotnosti a rozměry vozidel, oprávnění k podnikání a pak samozřejmě i technický stav vozidla, včetně upevnění nákladu. Tím, že se tady teď vytahuje starý, ale stále aktuální problém s podvody na stanicích a současné CSPSD disponuje předepsaným vybavením a hlavně taky techniky STK, tak se vlastně tahle kontrola rozšiřuje i mimo osobní a nákladní dopravu. Vznik inspekce je popsán v návrzích na změnu několika zákonů a v důvodové zprávě se můžete dočíst, jaké jsou důvody pro vznik INSID, jak se to celé bude financovat a jak to bude fungovat. počet lidí se nenavýší ani o kus, využijí se ti, co už pro MD pracují skrze státní příspěvkovou organizaci. Tihle lidi už normálně pracují mnoho let, ale zatím jen malá část z nich smí fungovat bez PČR. Zákon to má změnit, spíš než dražší, by ty kontroly měly být levnější, protože se u jednoho vozidla nebudou motat čtyři lidi, ale tak maximálně dva.
Ministerstvo dopravy je zodpovědné za kontrolu dodržování podmínek v silniční dopravě. Tou je doprava prováděná vozidly nad 2,5 tuny nebo nad 9 osob. V EU je standardem, že má na to ministerstvo "svou" kontrolní "nepolicejní" složku. V Německu BALM, v Polsku ITD, v Nizozemsku třeba ILT. Emisní policie je hloupost, kontrola stavu vozidel je pouze jednou z mnoha činností, kterou bude inspekce provádět. Mimo silniční dopravu podle definice výše, se kontrola technického stavu rozšířila i na menší vozidla. Že se to teď hodí vyzdvihnout je pravda, ale podvody na SME a STK to vyřešit nemůže. A k těm podvodům - směšné tresty pro techniky a minimální pokuty pro stanice jsou spolu s dlouhodobou benevolencí MD vůči nim příčinou dnešního stavu. A buzerace řidičů? To nejspíš ne, ale jeden problém tady máme. Všude se píše, že řidiči nebo provozovatelé vozidel dostali pokuty za neplnící emisní limity. Zákon o přestupcích ale připouští odpovědnost za přestupek v případě úmyslného zavinění, ale také v případě zavinění z nedbalosti. Podmínkou ovšem je, že o přestupku věděl nebo vědět měl a mohl. Po úspěšné kontrole na SME dostávám do ruky papír, že příští kontrola mě čeká za dva roky. Pokud prokazatelně neprovedu v emisním systému nějaký zásah, nejsem za přestupek odpovědný. Ano, omezení technické způsobilosti na 30 dnů v pořádku je, pokuta rozhodně ne! Nenechte se, ne každý je podvodník... PČR si zjednodušuje práci, má po ruce řidiče, tak mu lupne pokutu. Má čárku, má vyřešeno, tabulky se usmívají. Problém je ale jinde.
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Zjevně tady vůbec nikdo netuší, že inspekce vzniká kvůli kontrole silniční dopravy. To znamená nákladní nad 3,5 tuny a osobní nad 9 sedadel. Jde o bezpečnost a samozřejmě také o rovné podmínky hospodářské soutěže. Kromě režimu řidiče, řádného vedení záznamů o dobách řízení a odpočinku a dalších podmínek, které musí dopravci plnit se váží, kontroluje upevnění nákladu a technický stav vozidel. Ano, u emisí to trochu nešťastně dosedlo i na malá vozidla, ale upřímně - dnes používají tři, v budoucnu nejspíš jen dva přístroje na měření emisí. A to všechno na 6,6 milionů vozidel registrovaných v ČR. Pravděpodobnost, že budou kontrolovat zrovna Vás je nižší, než to, že Vás na cestě z práce přejede auto. Ledaže byste jezdili s vozidlem, které už z dálky ke kontrole vyzývá. Ta běžná vozidla, na první pohled v dobrém technickém stavu, se totiž neměří. Chápeme, nebo patříme k těm, co křičí, protože si jsou moc dobře vědomi toho, že do sítě mohou spadnout...?
1 odpověď