Za měsíc budu mít 68 let, stále pracuji, na neschopence jsem byla naposledy odhadem před 30 lety, k lékařům (s výjimkou zubaře a dříve povinných pracovnělékařských prohlídek) zatím prakticky nechodím, žádné léky pravidelně neužívám, "ohleduplně k vlastnímu zdraví" se nechovám. Beru to jako tak trochu nezasloužené štěstí, ale nechci to samozřejmě zakřiknout. Jsem pro to, aby odůvodněná zdravotní péče bez ohledu na výši nákladů byla dostupná pro všechny. V tomto směru jsem pro maximální solidaritu na rozdíl od sociálních dávek různých až nejrůznějších. Velmi se mi příčí i různé sbírky v souvislosti s léčbou nemocného člověka (u jednoho se podaří sbírku zorganizovat, další se stejnou diagnozou mají smůlu).
Vázací doba mi končí v září 2025 a již delší dobu se těším na ukončení mého stavebka. Předčasně končit už se mně nevyplatí, ale již tam nehodlám vložit ani korunu. Ale to, že stavební spořitelna disponuje penězi klientů za i dnes směšný úrok (1,2 %) a ještě si účtuje nesmyslný poplatek za vedení účtu ve výši 360 Kč ročně, pokládám v lepším případě za neslušné.
Takovou blbost mohl vymyslet jen někdo kdo nemyslel. Už vidím tu radost zaměstnavatelů na straně obou rodičů. Ten na rodičovské, na jehož práci musel být někdo přijat, po roce řekne: "Tak já na dva měsíce přijdu do práce." No a ten druhý zase hrdě oznámí zaměstnavateli: "Já teď dva měsíce budu na rodičovské, protože se musíme s druhým rodičem vystřídat."
Od 1.1.2025 bude značná část zaměstnanců (tabulka 1), zařazených v 1. - 7. platové třídě stejně dostávat zaručený plat. V 8. - 10. třídě ji bude také dost. Pokud se v r. 2026 opět zvýší zaručené platy o podstatně víc než platové tarify, pak už zaručený plat budou dostávat skoro všichni. Nebylo by tedy jednodušší ponechat jen platové třídy, zrušit platové stupně dle započitatelné praxe a rozlišovat pouze osobním příplatkem, který je aktuálně možné poskytnout až do 100 % tarifního platu v nejvyšším stupni platové třídy? Pokud ovšem po vyplacení zaručených platů ještě na nějaké nenárokové složky zbydou peníze.
Tak s tvrzením, že někteří Češi se budou mít lépe, nelze než souhlasit. Jen to bohužel asi v dohledné době nebude tzv. střední pracující třída a ani třeba lidé, kteří si spořili na stáří a inflace jim za poslední roky jejich úspory silně znehodnotila. Možná měli investovat.. Jenže i to se musí umět. Já například báječně zainvestovala 300 000 Kč do Ramfinu (místo 1 % na spořícím účtu nabízeli skvělá 2 %). No, dopadla jsem relativně dobře - skoro 50 % se mi vrátilo zpět...
Z čísel v grafu lze napsat také toto: Od roku 2009 se zvýšil průměrný důchod o 10625 Kč, plat řadového poslance (asi jich moc nebude) o 62 300 Kč a tzv. poslanecký plat o 98 688 Kč. Tedy zvýšení platu u řadového poslance bylo skoro šestinásobné, u poslaneckého platu více než devítinásobné oproti zvýšení průměrného důchodu.
To, že se nástupní plat zapisovatelky zvýší od 1. 1. 2025 z dosavadního zaručeného platu 21 800 Kč na 29 120 Kč snad ani nemusí pan ministr slibovat, když výše zaručených platů pro rok 2025 již vyšla ve sbírce zákonů. Bylo by ovšem fajn, kdyby zajistil i prostředky na doplatky do zaručených platů. Jinak se budou ostatní zaměstnanci (zjednodušeně řečeno) skládat na tyto doplatky. A ta zapisovatelka bude mít před sebou perspektivu, pokud neodejde, že víc než právě ten zaručený plat nebude mít ani za 25 let.
Dost mi vadí, že stát duplicitní platbou zdravotního pojištění za pracující důchodce, z jejich mzdy/platu je řádně odváděno zdravotní pojištění zaměstnavatelem, vyhazuje peníze daňových poplatníků. Nejde za rok o malé peníze, hrubým výpočtem (roční pojistné 25 020 Kč x 566 000 pracujících důchodců - údaj za r. 2023) něco přes 14 miliard Kč.
Argumenty uvedené v článku nejsou zrovna nejlepší. Skutečností ovšem zůstává, že je chybou vlády, pokud nastaví zaručené platy značně převyšující většinu platových tarifů v tabulce č. 1 pro zaměstnance státu. To, že 90 % těchto zaměstnanců samostatně bydlících v nájmu, splňuje podmínky pro přiznání příspěvku na bydlení, není dobré. Překvapuje mě, že pan Jurečka stávkující zaměstnance ještě nevyzval, ať si pěkně všichni požádají o sociální dávky. Obdobně jako v nedávné minulosti vyzval lidi k odchodům do předčasných důchodů.
Bohužel vláda si počíná značně nesystematicky. Např. u té zapisovatelky má tabulkový plat vzrůst od ledna 2025 o 1 400 Kč. Ovšem zaručený plat stejné zapisovatelky vzroste na základě rozhodnutí vlády z 21 800 Kč na 29 120 Kč, tedy o 7 320 Kč. Celkem by mě zajímalo, zda vláda s takovým navýšením ve svém rozpočtu počítá. Předpokládám, že ne.
Věřte mi, že snad žádný z hodně podprůměrně placených zaměstnanců (bez soudců) soudu netouží po třech dnech v podstatě neplaceného volna na stávku, když navíc ví, že práce na něj tzv. počká (nikdo ji za něj neudělá ani nezmizí.
Nahrazovat odcházející zaměstnance je čím dál obtížnější. Soudy v podstatě téměř nemají možnost si vybírat vhodné, schopné lidi. Na soudech jsou vůbec rádi, že se vůbec našel trošku vhodný člověk, který je ochoten za ty peníze nastoupit, což fakt není dobře.
1
Sledujících
0
Sleduje
1
Sledujících
0
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
Co to je "ohleduplné chování ke svému zdraví"? Zatím mám pocit, že z toho běžně kontrolovateného by to snad preventivní prohlídky. Ale já prostě nemám potřebu navštívit lékaře, abych mu řekla, že se cítím dobře a nemám žádný podstatný problém. Jako neohleduplné chování lze jistě brát v podstatě jakoukoliv formu sebepoškozování, ať již kouřením, přejídáním se, alkoholismem, drogami. Ale mnohdy to může být i třeba nadměrná zátěž organismu sportováním. A co si naše zdravotnictví vezme např. na nepracujícím narkomanovi? To mu jako vyměří náklady na léčbu? Někdo se pak jen bude muset dál zabývat nevymožitelnou pohledávkou, dokud někdo nevyhlásí nějaké milostivé léto či něco podobného. Takže daňový poplatník v konečné fázi zaplatí nejen náklady na léčbu takového člověka, ale jako bonus i náklady spojené s vymáháním nevymožitelné pohledávky.