K čemu OZE, když na většinu z nich se nedá spolehnout, FVE v zimě nevyrobí skoro nic, fouká taky hodně nepravidelně. Vodní elektrárny v ČR vyrobí tak 3% elektřiny, bioplynky možná 5%. Zbytek musí zajistit atom a uhlí. Plyn by ekologicky byl lepší, ale nemáme stabilní a levný zdroj, když teď z ruska skoro nic neteče. Když se zavírá uhlí, už příští rok možná budeme muset elektřinu dovážet. Jenže není odkud, všechno z atomek Francie a severu sebere itálie a německo. Zelený ideologové by si měli dát na hlavu studenej hadr a trochu začít vnímat realitu. Za ty prachy co šly do nových obnovitelných zdrojů, který dají možná dalších 15let 8-9% toho, co jako republika potřebujeme, jsme mohli mít 2 atomky, co by pokryly 40-50% naší spotřeby a byli bychom za vodou jak energeticky tak i ekonomicky
České požární normy znevýhodňují dřevo a zvýhodňují ocel. To vám potvrdí i sami hasiči. O tom, jak mizerná je ocel při požáru, asi víte. Mimochodem jsem byl v baráku 8 pater v Rakousku. Dřevostavba z CLT, pouze schodiště železobeton. Z logiky to pro únik je plně funkční. U nás to normotvůrce nenapadlo.
Znám hodně staveb, které dodržují ČSN a stejně jsou špatné. To WC vám v kuchyni může smrdět klidně přes dvoje dveře. Stačí mít mikroventilaci nebo pootevřené okno na WC a zapnout si digestoř v kuchyni. Je to řešení splňující ČSN a stejně je nefunkční 😉
Zrovna na zelenou ideologií ovládané rakousko a nemecko bych se moc neodvolával. Problematika takhle jednoduchá není.
Každý materiál má svoje plusy a mínusy.
Ocel má při cca 560°C jenom +-10% normální únosnosti (nerez o něco víc), takže kromě uzavřených průřezů, které mohou mít i 15 minut odolnost většinou nemají žádnou. Ale dá se snadno ochránit, opláštěním, nástřiky nebo vyplněním uzavřeného průřezu betonem a není problém dosáhnout 60minut požární odolnosti.
U železobetonu se malinko nad 600° začíná rozkládat i pojivová část, ale protože u ŽB je objemová hmotnost 2,4-2,5t/m3 trvá hodně dlouho, než se beton prohřeje natolik, aby železo změklo i s minimální tloušťkou výztuže, proto mají štílé ŽB konstrukce relativně velikou požární odolnost bez opatření cca 60-120minut, masivní klidně i 3 hodiny.
Dřevu trvá dlouho než prohoří, ale narozdíl od výše uvedených přispívá k požáru a produkuje jedovaté zplodiny, šíří oheň po povrchu. Odolnost se dá řešit obkladem. U nízkých staveb toto nebývá problém, ale u vyšších, kde se sice evakuuje chráněnou únikovou cestou (proto beton) je potřeba zajistit nasávání čistého vzduchu do CHÚC a když všude okolo hoří... takže asi tak
Tragéd jste vy. O 150 km dál ten barák s 8 patry ve dřevě můžete postavit. Z chodby bytového domu rovnou do obýváku s kuchyní můžete také. V tomhle není norma závazná. 😉
ČSN, které nejsou vyjmenovány v zákonech nebo jejich prováděcích předpisech nejsou závazné pouze v případě, že nebude problém. Pokud je problém, soud rozhoduje podle ČSN, kde je obsah norem brán jako minimální bezpečné provedení a soud je bere jako závazný. Je to proto, aby se nezastavil pokrok, ale současně byla nějaká obrana proti špatným nebo ošizeným řešením.
Pokud například projektant naprojektuje přistup z kuchyně na záchod v bytovém domě, nějaký člověk si pak koupí takto postavený byt a za rok se bude soudit, že mu WC smrdí v kuchyni, tak u soudu bude uznán vinným projektant, protože nedodržel normy.
Co se týká požárních norem jsou zákonem závazné a je třeba je dodržovat bez výjimky. Že v jiných zemích mají odlišné předpisy a víc možných mrtvých při požárech je pak otázka do debaty, co je lepší. České požární normy jsou špička
A kdo udělá všechnu tu krásu, co vidíme třeba v Dubaji, když už u nás na ní nejsou peníze? To chcete jen králíkárny?
Jako projetaktant můžu říct jediné, z cca 100 architektů co jsem za profesní karieru stavebního inženýra/projektanta/statika potkal, byli jenom 2 rozumní a uvědomovali si, že potřebujíí někoho, kdo jim spočítá, že jim to nespadne. Ostatní architekti nic moc, a ing. arch. naprosto největší tragédie.Ing arch. totiž dostane titul ing za jeden ročník několi předmětů z inženýrského stavařského studia. Přitom jim schází 4,5 roku studia stavařiny, Za mě největší průšvihy a nesmysly jsem vždy řešil po ing.arg.
Jsem projektant a nikdy by mě nenapadlo myslet, že od architekta dostanu realizačku a nedej bože podle toho stavět, ale naopak čekám koncept, nápad a myšlenku po diskuzi s investorem, které já se statikem a ostatními profesanty učešu, byť je to někdy bolestivé, aby byla nakonec spokojenost na všech stranách.
Tesat do kamene
Víte ono na ten obyčejný rodinný barák ty statické a další výpočty nejsou zase taková věda 😄 Samouk se nemá problém naučit i projektování a dimenzování elektrických rozvodů atd. Navíc typových vzorů už je tolik, že z nich můžete nekonečně čerpat. ČSN máte taky za směšný poplatek online. A kompletní legislativa je k dispozici zdarma. Neříkám, že jsem odborník a že se srovnávám s vystudovaným architektem, to vůbec. Ale zatím všechny projektové dokumentace co jsem dělal (a jistě byly opatřeny ze známosti razítkem projektanta, ale ten nedělal absolutně žádnou změnu), tak bez nejmenšího problému a námitek stavební úřad vždy přijal. Říkám tedy jen vlastní zkušenost, že na projekt na obyčejné stavby a rodinné domy skutečně architekt není potřeba. Že na to postačí mnohem základnější vzdělání a znalosti.
Jste plně mimo, je tolik norem, které jsou vyžadovány prováděcími vyhláškami k zákonům, že laik nemá šanci nic naprojektovat tak, aby to prošlo stavebním úřadem. Nicméně architekti je neznají, Ti mají smysl pro "krásno". Ale jinak tragedie.
Radši kontaktujte dobrého stavebního inženýra.
A ing. arch. jsou největší zoufalci, neumí nic, ale myslí si jak umí všechno. Jeden semestr z ing studia z nich odborníky neudělá. Větší blbosti než to, co jsem od nich viděl ve stavařině neexistují.
I profesoři jim dávali E (nejhorší možné aby prošli) na zkouškách jenom co přišli, aby je nemuseli vyhodit a neměli problémy.
Nezlobte se na mě, ale architekti jsou tragédi, jako stavební inženýr mám neustále problémy jim vysvětlit, že tak, jak si to představují, že to spadne, protože vaznice ze dřeva 160/180 na 12 metrů se rozlomí vlastní vahou. Že jejich návrh nesplňuje požární normy, když chtějí postavit 8-mi patrový bytový dům jako dřevostavbu. A jejich návrh nesplňuje ani stavební normy. Například architekt nedokázal pochopit, že nemůže z chodby bytového domu jít rovnou do obýváku s kuchyní, a z kuchyně jít na WC, přestože to norma na obytné budovy zakazuje. Jeho slovy, proč by se měl nechat omezovat jak postavit dům, jak by se mu líbil, nějakými normami, které vymysleli dnes už mrtví dědci....
>> V jižním Švédsku jsou ceny energie rekordně vysoké, protože musíme exportovat elektřinu do Německa přes podmořské kabely.
.
A kdo je nutil? V podstatě si to všichni zavařili sami tím, že elektřinu dávají na jeden trh, místo aby tam dávali jenom přebytky. My na tom nebudeme o moc lépe, za pár let prý budeme muset dovážet taky.
Ne, dovážet budeme ne za pár let, ale už v roce 2025 budeme něco málo dovážet, protože jsme zlividovali cca30% elektřiny z uhelných elektráren. A dál to bude ještě horší, není totiž odkud brát OZE nejsou spolehlivé a atomky má jenom francie, která zásobuje itálii a německo
na Nürrn. se testují a zkouší EV pouze s kapacitními akumulátory tzn , aby zvládly spoustu kol. Nezvládnou jich zatím tolik jako SM a narůstá jim váha, to je pravda.
Např. u závodů do vrchu je daná trať, na kterou jsou auta stavěná tzn SM mají malé nádrže, protože váha / EV mají malé aku, protože váha. A není třeba cpát tam víc. Potom jsou SM vždy pomalejší, protože charakteristika a princip elektromotoru a proto dnes na těchto závodech už SM jsou pomalejší a protože dosáhly svého maxima, už se to nezlepší.
Tzn EV bude rychlejší zejména při nutnosti plné dynamické jízdy a zejména v zatáčkách, protože nízké těžiště, ideální rozložení váhy mezi nápravy, kdykoli okamžitý max. výkon a krouťák, okamžitý přechod plná brzda - plný plyn atd. Třešinka na dortu pak u EV je taky to, že po takovém závodě může absolvovat další. U SM je zpravidla nutná generálka motoru.
Tam kde je to nutné kombinovat s dlouhým provozem u EV podstatně narůstá váha a tady máte zatím pravdu.... Ale obecně říct, že EV jsou pomalejší, protože zatáčky, prosím určitě ne
Na Nurmbungringu se testují produkční auta, tak jak se prodávají, takže další nesmysl, co jste napsal. EV fakt nejsou budoucnost, jak jízdních vlastností, tak ani co se ekologie týká.
Ev které má 0-100 7s a je úsporné = 16kWh /100 km = 20kWh skutečná spotřeba (85% účinnost nabíjení + % ztráty na distribuci) = má spotřebu v českém energetickém mixu 10 kg uhlí / 100 km oproti spalováku se 7l/100km = 4,9kg uhlovodíků. Co má větší emise ?
Btw můj 25 let starý sporťák s 1,8litrovým atmosféricky plněným motorem s výkonem pouhých 141kW má 0-100za 6s a potřebu max 8l/100 i když jí držím v 8,5k otáček. Potože nízká váha. A v zatáčkách motokára, protože nízká váha. To EV nikdy nedokáže protože.... váha. V serpentinách se každý řidič EV stydí
človíčku, človíčku....taková motanice 🙂
Jinak mrkněte na článek, je o Lamborghini - jak jste přišel na to, že to je produkční auto ?
Lambo si koupí normální movitý člověk a jezdí s ním v normálním provozu = produkční auto. Loni jich lambo prodalo přes 10k, speciál na Pine Peaks na silnice nesmí a je vyráběn v jednotkách kusů, když ne jediný ...takže asi tak ... pomotané to máte vy a nejen s fyzikou človíčku 😉
Nejsou argumenty, tak se snažím shodit oponenta - klasický argumentační faul co jste předvedl v předchozím komentáři.
A mimochodem řídil jsem auta s víc než 1000HP. Lambo i Ferrari mě dost zklamaly, hlavně kvůli automatický převodovce, motory byly slušný. Zatím nejlepší auto v čem jsem jel a užil si řízení byla poslední Vette s manuálem.
Vím o čem mluvím, váha sporťáku má větší vliv na rychlost než výkon motoru. Tedy pokud nejedete sprint po rovince.
V zatáčkách je vždy EV tragický, protože hmotnost
na Nürrn. se testují a zkouší EV pouze s kapacitními akumulátory tzn , aby zvládly spoustu kol. Nezvládnou jich zatím tolik jako SM a narůstá jim váha, to je pravda.
Např. u závodů do vrchu je daná trať, na kterou jsou auta stavěná tzn SM mají malé nádrže, protože váha / EV mají malé aku, protože váha. A není třeba cpát tam víc. Potom jsou SM vždy pomalejší, protože charakteristika a princip elektromotoru a proto dnes na těchto závodech už SM jsou pomalejší a protože dosáhly svého maxima, už se to nezlepší.
Tzn EV bude rychlejší zejména při nutnosti plné dynamické jízdy a zejména v zatáčkách, protože nízké těžiště, ideální rozložení váhy mezi nápravy, kdykoli okamžitý max. výkon a krouťák, okamžitý přechod plná brzda - plný plyn atd. Třešinka na dortu pak u EV je taky to, že po takovém závodě může absolvovat další. U SM je zpravidla nutná generálka motoru.
Tam kde je to nutné kombinovat s dlouhým provozem u EV podstatně narůstá váha a tady máte zatím pravdu.... Ale obecně říct, že EV jsou pomalejší, protože zatáčky, prosím určitě ne
Fakt netušíte jak fyzika funguje, nízké těžiště je dobré aby se auto nepřevrátilo, respektive nejelo jenom po 2 kolech. Nicméně 1 tunu těžké auto a 2,5tuny těžký auto = rychlost x váha = odstředivá síla. Proto težké auta jsou vždy v zatáčkách pomalejší. Jdou po tečně ven v podstatně menší rychlosti. Vy jste asi nikdy sporťák neřídil co? Jinak byste to věděl. Např Toyota Celica, Mazda Miata nebo Honda S2000 s relativně slabými motory mezi 140-220 koňmi budou v zatáčkách rychlejší než 500 koňové 8-mi válce, nebo 1000 koňové 2,5t těžké EV brikety. Oni totiž malý sporťáky mají taky ideální rozložení hmotnosti. A díky hmotnosti jsou zároveň násobně ovladatelnější. Rovně umí jet rychle každý pometlo se silným motorem.
Jinak mluvíme o produkčních autech ne o speciálech na trať, tak sem netahejte Pine peak speciály, to bych pak mohl mluvit o dragsterech, kde by se zase nechytaly EV
EV sporťák samozřejmě už z principu bude mít vždycky všechny jízdní parametry vždycky o parník lepší jak parní stroj nebo spalovák. Kolikrát má lepší dynamiku rodinné BEV, jak leckterý sporťák nebo spalovací speciál.
Máte pravdu, že supersport bude lehčí jak BEV, ale ono taky záleží kde ta váha je, jak je rozložená, kde je těžiště atd a je taky dost podstatný poměr výkonu a váhy 😄
Jako příklad závody do vrchu, kde v podstatě všechny traťové rekordy mají BEV (viz legendární PikesPeak atd). Kde je třeba dlouho kroužit, tak samozřejmě zatím SM lepší bude. Na druhou stranu to není většinou parametr, pro potenciálního kupce sportovního auta, protože ten desítky kol po okruhu kroužit nebude 😄
V sprintu je Ev lepší, v zatáčkách nikdy. Na Nurburgringu, kde jsou oficální časy rychlých aut vsech automobilek, jsou dosud všechny Ev pomalejší, protože zatacky.
Dekuji nechci.Ted mam 4 roky starou Mazdu CX3 benzin.Budu se o ni s laskou starat,dokud budu moci.Potom jednoho dne az vyjde v platnost zakon,ze se prestanou prodavat auta se spalovacimi motory,tak ji prodam a koupim si auto s tim nejsilnejsim motorem na trhu.Nejlepe osmivalec,a s tim to i doklepu.
Tesat do kamene
Ach jo. Už zase. Každé elektrické auto dneska má záruku na baterii minimálně 5 až 8 let.
Jak teda může baterka skončit když je ještě v záruce?
Kde stále dokola berete tyhle lži fakt nechápu.
Zapomněl jste říct i B, že baterie má kromě let i maximální najeté kilometry, takže po 150k žádná záruka a nová baterie za půl mega
Zatím jsi žádný argument nedodal ty... a asi už nikdy nedodáš. Jsi jen typický poťouchlý hospodský troll, navíc se sympatií k bolševismu, tam jedině by ses uživil.
Zase urážky. No od Vendelína se jim můžu jen smát, jak moc jsi mimo uživateli návykových substancí 😉. Rusko ani komanče fakt nemám rád. Mrkni na ostatní moje komenty. Kromě toho do hospody nechodím, pivo nepiju, drogy neberu a trávu nehulím. Není každej jako ty Vendelíne 😉 A můj měsíční příjem nemáš nejspíš ani za rok, když už jsme u toho uživení :-D
37
Sledujících
0
Sleduje
37
Sledujících
0
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
Blábolíte. Průměrný podíl OZE na výrobě elektřiny v EU dosáhl v roce 2023 rekordních 43 %, přičemž některé země vykazují výrazně vyšší hodnoty. Například Dánsko dosáhlo podílu 88 %, Rakousko, Portugalsko, Švédsko a Chorvatsko překročily 60 %.
1 odpověď
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Nevím, jak % výroby jiných států sovisí se spolehlivostí OZE a energetickým mixem v ČR, který dává cca 15%, když se jsou k tomu podmínky. Nehledě na to že D8nsko když nefouká tak importuje cizí energeii z jádra a uhlí. Rakousko od nás dováží víc energie než kolik dává teoreticky jeho 60% OZE. Kromě toho v noci nesvítí, takže FVE 0, když nefouká větrníky taky 0. A to se musí zálohovat zdroji, které fungují vždy, ato je jádro a uhlí. Tak nějak netuším co v tom vidíte za blábolení. Tohle je realita pane aktivisto