Strážníkem u Městské policie Tábor od 2007, manžel, rodič, mysl otevřená novým technologiím. Propagátor elektromobility - hlavně tam kde má smysl. Sci-fi, sport
Pokud jste četl první cca čtyři odstavce mého příspěvku, , nenapsal byste poslední odstavec. Ani odůvodnění nákupu ev , to jsem udělal sám. No, odůvodnění - nepište mi o ušetřených emisích . Pojem ,, lokální bezemisnost" je cynismus. Jiná debata, by to měla být.
Nepište mi o penězích EU - i ty , jestli je netisknou na dotace, se musí někde vzít - třeba emisní povolenky a pokuty za prodej spalováků, žejo. Péči hospodáře nezpochybňuji.
Vohrnu to opět - ano , při současných nastavených pravidlech je to provozně - racionální volba, nebo asi teda, minimálně z úhlu
MP . A ještě jednou, nemá nic společného s technologickým pokrokem. To , že se něco jeví jako nuceně výhodné díky umělým překážkám a nařízením, není pokrok. Pokud by teď EU nařízením zdražila elen a zlevnila PHM ( třeba odstraněním daní) , budete dobíjet skrzeva benzínový generátor. Blbost žejo.
Pojem lokální bezemisnost je realita. Prostě EV funguje na jiném principu než spalovací motor a je to pouze jeho vlastnosti a v případě provozu ve městě je to jen řekněme přidána hodnota. Klidně napíšu, že je to sobecké, protože vznik energie pro může působit znečištění někde jinde. Je to na hodně dlouhou debatu a popsáno celého výrobního cyklu včetně všech surovin atd.
Samozřejmě, že si EU peníze netiskne. Já jen tvrdím, že ČR v celku zatím více dostává, než aby byla plátcem - tedy taková polehčující okolnost při argumentaci ohledně příjmu dotací.
Technologicky pokrok spatřuje hlavně ve zlepšování parametrů EV. Před 10 lety by v takovém provozu jako u nás, jen těžko obstál.
Samozřejmě pak je, kdyby... A různé úvahy a i správné. Tím se dostávám na začátek mého předchozího komentáře. Že se prostě přizpůsobujeme realitě. Tím nechci hájit to jak ke nastavená, pouze jsem se pokusil vysvětlit důvody proč. Ale to se vlastně chápeme.
Děkuji za komentář, málo kdy totiž bývá konstruktivní a k věci.
Tak jestli chceš s tím zmetkem k moři tak buď už jsi rozum ztratil nebo se na to chystáš
Já už jsem s KIA e-Niro byl u moře několikrát, opravdu mi to problém nedělá absolvovat i takový výlet. Dokonce i s celou rodinou 2+2 a třeba i boxem na střeše.
Ano musím po cestě absolvovat 1, nebo dokonce 2x nabíjení o souhrnné délce cca 50 min - e-Niro je již přes 4 roky staré a nemá tak rychle nabíjení jako současné EV.
Bohaté tento handicap smaže tím že každé ráno mám v garáži 400+ km a nemusím pro PHM, tedy velká výhoda.
Tolik asi můj komentář k moři. 😉
Nereálné, běžte se někdy podívat na nějaké opravdu velke sídliště. Tam je problém s parkováním, natož aby každé z těch aut mělo přístup k nějaké zásuvce, musel by být nějaký sloupek co 5 metrů a teď si představte ty kabely všude k těm autům 🤣
Tak samozřejmě že je to nerealizovatelné během krátké doby. Ale myslím, že to nereálné není. Vždyť stačí jen část parkovacích míst třeba 1/3.
Alespoň tedy jasné vidíme, že dle vašich čísel je energie vlastně dostatek. Tedy se musí pohnout s nabíjecí infrastrukturou a nejsložitější to bude na těch sídlištích. Vzhledem k nájezdům najednou vidíme, že ty výkony zase tak extrémní nebudou a že je to vlastně zvládnutelné.
Prostě vše postupně podle toho jak bude přicházet poptávka...😉
Jen pro zajímavost, dejme tomu, že by člověk nabíjel doma. Načel jsem, že průměrný roční nájezd je 20 000 km. Vezmu, že doma to bude na 15 tisíc, spotřeba 15 kWh/100 km.
to dává 2,25 MWh za rok. Zase jsem našel, že byt má ročně průměrně 3,5 MWh.
Takže nabíjením se zvedne spotřeba o 60 procent.
Pokud by měl elektromobil každý, myslíte, že elektrické rozvody zvládnou navíc pře 50 procent zátěže?
Myslíte, že máme další zdroje na výrobu elektřiny?
Celkově by mělo být na soukromé auto ročně dodáno 3 MWh. Když bude mít elektroauto každý čtrvtý člověk, tak je třeba navíc 7,5 TWh, což je polovička výroby celého Temelína.
Když bude mít elektroauto každý druhý, tak na to bude třeba všech 4 nově plánovaných bloků. Ale ty se staví kvůli rušení jiných elektráren.
Přijde to někomu reálné, když elektrárny budeme mít přinejlepším za 10 let (což je spíš fantasie), ale elektroauta si mají lidi pořizovat už teď?
A navíc se budou muset posílit rozvody a transformátory po celé republice.
Velmi děkuji za orientační výpočty. Tedy pokud budeme pro EV dle vás potřebovat cca 7,5 TWh tak ještě cca 1,5 TWh zbývá na vývoz. Cca během 2 min jsem našel článek popisující realitu roku 2023. Kde je uvedeno, že vývoz byl 9 TWh. Tedy si z toho všeho beru, že co se týká množství energie, jsme zřejmě celkem v pohodě. Spíš by mne zajímala prognóza výroby, aby se udržela alespoň na stejné úrovni atd. A možná by to chtělo umět vyrobit raději i o něco víc.
Důležité však bude umět vše řídit a spotřebu rozložit v čase.
Když opět použiji vaše čísla, jde tedy o to, že v průměru budete muset každý den nabít cca 41 km. Raději počítejme 50. = 7,5 kWh = nabíjet výkonem 2kW (zásuvka) necelé 4 hodiny někdy v noci. Nebo cca 40 min výkonem 11kW. No zase taková utopie mi to tedy nepřijde. Samozřejmě to nepůjde hned a všude. Alespoň tedy víme na co se cca připravit.
Jak to tedy vidíte ohledně čísel? Jestli se tedy dle vás nepletu. Díky.
Ano, ale také je to proto, že auto používáte primárně ve městě. Výhoda dieselu je právě na delších cestách, kde prudce roste spotřeba díky odporu vzduchu a dramaticky klesá dojezd elektromobilu. Ta pohádka o cestě k moři, to má být co?
Ano máte pravdu EV ve městě opravdu vyniká, dalším faktorem čím to u nás "vyhrává" jsou časté tzv. stojky. Prostě plníte úkol na určitém místě, kdy topíte / klimatizujete. U ICE musí běžet motor, u EV jen tepelné čerpadlo.
Chtěl jsem se Vás ale zeptat, co myslíte pohádkou k moři? Alespoň u mne to pohádka není, je to totiž reálná rodinná dovolená 2 + 2. Jen dodám, že poměrně "na kraj" Bibione Itálie.
A máte v těch 400tis. úspory započítán i rozdíl v pořizovací/zůstatkové ceně? Elektromobil s 250000 km bude dost těžce prodejný, kdežto ta Octavia bude za rozumný peníz ještě žádaná a ta úspora se velmi rychle smaže.
Ano mám. Je tam započtena i cena dle autobazaru. Tu jsem v případě EV ještě o 25 000 snížil. Konkrétně je to z ceníkové ceny cca 1,2 mil na 325 tis. Octavia z cca 500tis na 125 tis. Částky jsem si nevymyslel, je to vyjádření AAA a Andy Auta Tábor.
Beru. Do města ideální. Na delší cesty, na nic. Není na to kde to nabíjet. Není na to kde to nechávat - garážování. Není vyřešený , když to chytne. Není na to kapacita vyrobený elektriky. Již nyní je jí nedostatek. Raději se vyveze a koupí zpět, za draho. Pořád to zelený mozky tlačí jako jediný možný. Vše jde do kelu a EU si to nenechá vysvětlit. uršula to tlačí do kýble, vše krachuje a oni jí ještě tleskají. To mi nejde na rozum. Co jsou všichni tak zabedněný v Evropě? Kam to povede?
Bohužel vám musím dát v některých věcech za pravdu. Mne tíží hlavně ekonomické důsledek regulací atd. Výsledek může být až takový, že si pak "čisté" technologie prostě nebudeme moct dovolit. Prostě ekonomika je obrovsky důležitá.
No ale vy nejste reprezentativní vzorek. Jak by jste vyřešil ty sídliště?
Tak já nic o "repre" vzorku netvrdím. Maximálně to, že máme vyzkoušeno, že to EV u nás zvládne + za kolik ve srovnání se souběžně provozovaným TDI. Tedy jednoznačně víme, že se EV vyplatí.
Otázka jak řešit sídliště je bez větších investic do rozvodů je nemožná. Ale osobně bych na to šel například větším počtem pomalých nabíječek o výkonu v řádu jednotek kW. Např. za 10hod stání výkonem 4 kW se vám nabije 200+ km.
Pak by bylo zajímavé umět tento větší počet nabíječek řídit výkonově. Tedy aby nedocházelo k přetížení a výkon byl distribuován tam kam je třeba. Tedy po té co se auto nabije, další se budou nabíjet o to rychleji.
Bez vstupních dat to však nejde, tedy by bylo potřebné zjistit, kolik km vlastně auta z toho sídliště najedou. Pokud to bude třeba 50 km / den a jen každé druhé, dost se tím změní nutný výkon i množství energie.
Za mne by bylo zajímavé tohle všechno spočítat i s nutnými výdaji v čase, kdy by přechod z fáze 0 do např. fáze 1:1 trval 15 let.
To je velmi hrubý nástin, bez nějakého hlubšího zamyšlení...
Doufám, že vám to takhle stačí.
Tak proč nutí toho, kdo má benzín a nebo na naftu auta pořád platit víc a víc? Proč se dotuje e-krám? Proč chtějí zakázat spalováky? Lžou o e-krámech a dělají z lidí osli? To je jako málo?
Já chtěl právě pochopit koho tím myslíte a možná pak dodat, že ten kdo elektromobilem jezdí to zřejmě není. To je celé.
Jinak o tom co píšete je spíš otázka na nějakého politika.
Osobně dodám, že mnoha EV jsou velmi sofistikované výrobky, které najdou uplatnění i bez zvýhodnění. Ale samozřejmě nejsou pro každého.
Nemusiš k benzince ,ale musiš k nabiječce. U benzinky 5 minut, u nabiječky hodinu.😁😁👌
Pletete se, já přece popisují jak je to u našeho služebního elektromobilu, i u mého soukromého probíhá nabíjení na místě kde parkuje a v době kdy se nepoužívá. To je velmi velká výhoda, proti vozu se spalovacím motorem. 😉
Tedy pokud máte vyřešené nabíjení a dojezd stačí na drtivou většinu jízd, lehko pak akceptuji diskomfort na cestě delší. Prostě jen popisuji jak fungujeme v práci a jak já soukromě.
Pokud vás něco zajímá, klidně se ptejte, rád vám odpovím.
U nás, tedy Městské policie Tábor, se elektromobil vyplatil a to dokonce tak, že při započtení veškerých nákladů dosáhl úspory téměř 400 tis na 220 tis km. Konkrétně elektromobil KIA e-Niro proti souběžně provozované Škodě Octavii III TDI.
EV se v našem provozu ukázal jako nejvhodnější z důvodu ekonomiky i poruchovosti.
Zároveň bez problémů dokáže obstát jako hlavní zásahové vozidlo v našem NONSTOP provozu. Přes 4 roky a přes 256 000km.
Z toho důvodu máme čerstvě Teslu Y, KIA e-Niro s 256 tis najetých km slouží dál jako sekundární a méně jezdit budeme právě se Škodou Octavia TDI.
Prostě je základ, mít kde rozumně nabíjet.
EV není hned a pro vsechny, je však třeba si uvědomovat jeho možnosti a to, že do spousty provozů je dnes výhodnější.
Pro mne není problém pár krát do roka podstoupit o něco dražší nabíjení s trochou čekání, např. při cestě k moři. EV mi to dostatečně kompenzuje tím, že po zbytek roku a naprostou většinu jízd nemusím k benzince. Prostě mám ráno nabito, levněji a komfortneji.
Jak říkám EV není pro všechny. Když však k jeho provozu máte odpovídající podmínky a nájezdy, není co řešit.😉
Viděl jsem Vami "namalovanou" tabulku. To nic neodkazuje.
Společnost má jiné zkušenosti.
Je však důležité si uvědomit, že tabulka nereprezentuje "společnost", ale TCO náklady na dvě souběžně provozovaná vozidla MP Tábor. Nic víc nic míň.
Jinak tabulku jsem nemaloval, už jsou na to programy. 😉 Prostě jde o reálné provozní náklady u nás.
Pokud vás něco zajímá, nebo vám přijde něco nepochopitelné, nebo nereálné, klidně se ptejte.
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Ok - bez ironie se těším na zkušenosti. M
1 odpověď
Strážníkem u Městské policie Tábor od 2007, manžel, rodič, mysl otevřená novým technologiím. Propagátor elektromobility - hlavně tam kde má smysl. Sci-fi, sport
2
Sledujících
0
Sleduje
Strážníkem u Městské policie Tábor od 2007, manžel, rodič, mysl otevřená novým technologiím. Propagátor elektromobility - hlavně tam kde má smysl. Sci-fi, sport
2
Sledujících
0
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
Díky, určitě je budu zveřejňovat dál...