Otázka je, co myslí autor slovním spojením "Být nejostřejší tužkou v penále." Nevím, být chytrý? Ba dokonce vychytralý, takže využívat svou inteligenci k získání vysokého postavení, majetku, světských výhod? Jan Hus skutečně věřil v Ježíše Krista a tudíž věděl, že z pohledu Božího jsou to vše jen bezvýznamné věci. Apoštol Pavel v První knize Korintským říká tato slova: "Slovo kříže je totiž bláznovstvím těm, kteří hynou, ale nám, kteří jsme zachraňováni, je mocí Boží. Je napsáno: „Zahubím moudrost moudrých a rozumnost rozumných zavrhnu.“ Kde je moudrý? Kde je učitel Zákona? Kde je řečník tohoto věku? Neučinil Bůh moudrost [tohoto] světa bláznovstvím? Neboť když svět v Boží moudrosti nepoznal skrze svou moudrost Boha, zalíbilo se Bohu skrze bláznovství této zvěsti zachránit ty, kdo věří. Neboť Židé žádají znamení a Řekové hledají moudrost, my však hlásáme Krista ukřižovaného: Židům pohoršení, pohanům bláznovství, ale těm, kteří jsou povoláni, Židům i Řekům, Krista – Boží moc a Boží moudrost. Neboť co je u Boha bláznivé, to je moudřejší než lidé, a co je u Boha slabé, to je silnější než lidé." 1Kor 1:18–25 (CSP) Tedy ano, Jan Hus byl skutečně blázen. Blázen pro Krista.
Jsem vdaná 25 let. Součástí svatebního obřadu v evangelickém kostele bylo i čtení z Písma z 1.list Korintským 13:1-13. Čím dál více poznávám, jak moc je níže uvedené pravdivé. A nejen v manželském svazku.
"Kdybych mluvil v jazycích lidí i andělů, bez lásky je to jen dunění zvonu, řinčení činelů. Kdybych uměl prorokovat, rozuměl všem tajemstvím, měl všechno poznání a víru, že bych i hory přenášel, bez lásky nejsem nic. Kdybych rozdal vše, co mám, kdybych dal i vlastní tělo, abych se proslavil, bez lásky je mi to k ničemu.
Láska je trpělivá, je laskavá, láska nezávidí, láska se nevychloubá ani nepovyšuje; není hrubá, nehledá svůj prospěch, není vznětlivá, nepočítá křivdy, není škodolibá, ale raduje se z pravdy; všechno snáší, všemu věří, vždycky doufá, všechno vydrží.
Láska nikdy neskončí. Avšak proroctví – ta zaniknou, jazyky – ty umlknou, poznání – to pomine. Jen z části totiž poznáváme a jen z části prorokujeme; jakmile však přijde dokonalé, tehdy to částečné zanikne. Dokud jsem byl dítě, mluvil jsem jako dítě, myslel jsem jako dítě, měl jsem dětské názory; když jsem však dospěl, s dětinskými věcmi jsem se rozloučil. Teď totiž vidíme jako v zrcadle, nejasně, ale potom tváří v tvář. Teď poznávám částečně, ale potom poznám plně, tak jako Bůh zná mě.
Do té doby nám zůstává víra, naděje a láska, tato trojice; ale největší z nich je láska."
Nejsem historik ani psycholog, ale když jsem četla knihu Paralelní životopisy Hitlera a Stalina, zarazila mě jedna věc. Oba dva měli tyranské a násilnické otce a matky, které v nich viděly bohy. Co se týče židovského původu, není od věci zmínit, že Židé neuznávají židovství po otci ale po matce. "Pro ortodoxní židy je židem pouze osoba, která má židovskou matku, nebo která konvertovala k judaismu".Zdroj: Odkaz 1 Paradoxně tedy ani Hitlerův otec nemohl být "pravý" Žid, pokud by k judaismu sám dobrovolně nekonvertoval.
Jedním z vynikajích psychologů byl i Z. Matějček. Také prosazoval laskavou výchovu, poukazoval mimo jiné například na citovou deprivaci dětí v týdenních jeslích. Byl jedním ze zakladatelů SOS vesniček. Nicméně netrval na tom, že se děti vůbec netrestají. Jeho dcera vzpomíná:
„To ale neznamená, že by se neuměl někdy rozzlobit: „To víte, že nás uměl všechny srovnat do latě, když jsme se prali nebo jsme něco vyvedli,“ směje se Jana Severová a dodává, že ač se to dnes už nahlas neříká, její táta zastával názor, že pohlavek v pravou chvíli je mnohdy lepší než dětem něco sáhodlouze vysvětlovat. „Když to nejde po mozečku, tak to půjde po zadečku,“ říkával prý Matějček někdy pěstounským maminkám v SOS dětské vesničce, když si s dětmi nevěděly rady.Odkaz
Byl to také věřící člen Českobratrské církve evangelické. Myslím, že mu i skutečná hluboká víra v Boha pomáhala překonat těžké chvíle v jeho životě. Obdobně jako Komenskému, který byl také vynikajícím pedagogem. Ani on neuznával to, čemu se dnes říká "volná výchova." Výchova v pojetí J.A.K. má být laskavá ale zároveň důsledná. V poslední době se mi zdá, že je až příliš sebevražd. Těžko říci proč, byly přece daleko těžší období v lidských dějinách. Dnešní doba až příliš prosazuje představu nároku člověka na štěstí. Přičemž štěstí jednotlivce v tomto pojetí může znamenat zároveň neštěstí jiných lidí. Já mám nárok na své štěstí a že tím ten druhý bude trpět, mě nezajímá. Možná nám začínat chybět pokora před Bohem.
Někdy je ten největší dar, který můžeme druhému dát, je náš čas. Podržet za ruku, vyslechnout, pomoci s oblékáním, s jídlem, s pitím. Naučil mě to Ježíš Kristus, který právě v adventu přichází za námi. Možná ten pravý advent nenajdeme na vánočních trzích, ale třeba na LDN. Na první pohled to sice nevypadá tak lákavě, jako třpytivá nádhera trhů, prosycená vůní lákavého jídla. Ale ve skutečnosti lze nalézt ten pravý Pokoj právě tam, kde jsou potřební. Přeji všem lidem, ať poznají skutečnou Lásku, která k nám přišla v podobě Ježíše Krista.
Myslím, že autorka článku učinila velmi moudré rozhodnutí. Je velmi povzbudivé, když lidé věkem moudří. Přílišna fixace na majetek není nikdy moc dobrá. Ostatně - na svět jsme si nic nepřinesli a také si z něho nic neodneseme. A dobré lidské vztahy jsou cennější než jakýkoliv majetek. V dnešní době mě spíše mrzí, když i lidé, kteří by měli být už moudří, třeba ti po padesátce jako já, jsou stále nemoudří. Závist, sobeckost, pomlouvačnost, věčná nespokojenost. Stále hledají zážitky, majetky, co by jim přinesly štěstí a ono pořád nic. Mám obavy, že takto budou pak nespokojeni až do smrti.
Jsem křesťanka - ale nemyslím si, že stát by měl dotovat církve. Jsou společenství věřících, kteří sami dokážou svůj sbor držet při životě. Tedy pokud kazatel vykonává své poslání dobře, jeho sbor se rád o něho postará. Chválit Boha můžeme klidně i ve skromných prostorech, nepotřebujeme k tomu vznosné katedrály. Tam, kde se sejdou dva až tři ve jménu Ježíše, bude Ježíš mezi nimi. O prostorových podmínkách setkání s Ježíšem není v Písmu ani slovo. Chrámem jsou naše proměněná srdce. Jinou věcí je, pokud církev vykonává například sociální služby - hospice atd. Pokud splňuje standardy na poskytování registrovaných sociálních služeb, je jim péče proplácena stejně jako ostatním organizacím. Takže bych určitě nemíchala tyto dvě věci dohromady. Spojení církve se světskou mocí bylo věřícím spíše ke škodě. Skutečné následování Ježíše nestojí moc peněz. Často jsou peníze věřícím spíše ke škodě. Hromada majetku dokáže velmi lehce Ježíše zastínit.
Nemyslím, že by dané opatření mělo být "trestem" pro bezdětné. Jen by prostě alespoň trochu dorovnalo příjmy rodin s dětmi. Máme tři děti - já jsem až letos, když děti trochu povyrostly, mohla nastoupit do zaměstnání odpovídající mé kvalifikaci a schopnostem. Do této doby jsem nemohla, manžel měl časově náročné zaměstnání a obě babičky byly ve zdravotním stavu, kdy potřebovaly naši pomoc a ne aby mi pomáhaly s dětmi. Takže jsem musela mít pracovní dobu tak, abych stihla vyzvednou děti ze školy a také se jim trochu věnovat. Protože v bývalém zaměstnání neexistovalo vzít si volno na to, abych šla s dítětem k lékaři, všechno šlo z mé dovolené. Navíc se k tomu přidaly pojížďky s mojí maminkou po lékařích. Dovolená letadlem u moře - pro rodinu s 3 dětmi nemyslitelné. Studium dětí na VŠ - měsíčně cca 10 000,- Kč každé dítě. Za 5 let to je 500 000,- Kč za jedno dítě. Závidět ženě mateřskou, která znamená režim 7 dní v týdnu 24 hodin pohotovost, tak to je tak trochu ujeté. Dále shánění školky a neustále připravenost si kdykoliv dítě ze školky vyzvednout, jakmile má trochu rýmu. Poslouchat v práci poznámky kolegů a pak práci raději dělat z domu, protože nikdo ji přece za vás dělat nebude. To, že někdo nemůže mít děti, určitě není jeho vina. Ale na druhou stranu rodiče nesou většinu nákladů spojených s výchovou dětí, dalších daňových poplatníků. Ten, kdo děti nemá, se může věnovat kariéře, většinou má větší plat a proti rodinám menší výdaje. On je velký rozdíl vařit a nakupovat pro jednoho nebo pro pět lidí. To samé oděvy, boty, doprava atd.
Článek je neúplný a tím pádem vyvolává v diskusi nepřiměřené reakce. Klasický zaměstnanec má samozřejmě daleko více výhod než OSVČ (dovolená, nemocenská atd.). Náklady zaměstnavatele na zaměstnance jsou ovšem v tomto případě vysoké. Používá se výraz daňové prázdniny - než nastane onen den, zaměstnanec dělá na stát. V ČR nastávají v průběhu června. Práce v ČR je vysoce zdaněna a to je i jedním z důvodů, proč tolik bují schwarz systém. Na první pohled to vypadá lákavě, člověk dostane na ruku 50 000,- Kč, zaplatí si nejnižší zdravotní a sociální pojištění, při výpočtu daní uplatní paušál a zbytek mu zůstane. Pro zaměstnavatele je to také velmi výhodné mít místo řádných zaměstnanců OSVČ. Nemusí platit odvody za zaměstnance, proplácet dovolenou, pracovní neschopnost, hlídat bezpečnost práce - OSVČ si jede na vlastní triko. Bitý ve finále je stát na odvodech a nebožák, co pracuje jako OSVČ (nemá žádné sociální jistoty). Zaměstnavatel, který jede ve schwarz systému je vítěz. Další kapitolou jsou kadeřnice, malíři, programátoři, kteří dobrovolně pracují na živnost. Tam je to bohužel někdy nevědomost - neuvědomí si, že čistý příjem není totéž, co čistá mzda. Ideálně by si skutečně měli odvádět daleko vyšší pojistné a tím pádem musí z nich většina zdražit. Za mě je špatně, že stát dlouhodobě tento stav toleruje, ba dokonce se dá říci, že mu velmi vyhovuje. Už dávno měli být všichni ti, co pracují na OSVČ s všemi náležitostmi náležitě seznámeni a upozorněni na riziko nízkých důchodů.
V příspěvcích některých diskutujících jsem si všimla, že nevědí, jakým způsobem se počítá mzda a celkový odvod zaměstnavatele za zaměstnance. Často se uvádí, že byla zrušena tzv. superhrubá mzda, ta ovšem zrušena nebyla, pouze se počítá daň z příjmů zaměstnance nikoliv ze superhrubé ale z hrubé mzdy. Posílám odkaz na kalkulačku, kde lze zjistit přesnou výši, kolik je zaplaceno celkem za zdravotní a sociální pojištění zaměstnancem + zaměstnavatelem. Příklad - pokud bude mít zaměstnanec čistý příjem 26 990,- Kč, celkové náklady na jeho práci jsou 44 154,- Kč. Odkaz
V ČR máme z čeho vycházet. Třeba pedagogické spisy J. A. Komenského, které jsou zaměřené i na výchovu v rodině. Laskavá a přitom důsledná výchova je pořád to nejlepší, co můžeme při výchově dětí použít. Také doporučuji knihy od Z. Matějčka. Také tento vynikající psycholog prosazoval laskavý a citlivý přístup k dítěti a k lidskému životu vůbec. A to, že se ještě neustále prosazuje přístup jedna facka nevadí a děti musí poslouchat rodiče a obecně autority, mi vadí čím dál více. To by ti rodiče a ty autority museli být sami bez chyby. Což nejsou. Projevem lásky není facka, projevem lásky je schopnost věnovat svým dětem dostatek času, abychom jim mohli s láskou ukazovat, které věci jsou správné a které ne.
Je smutné, že se v ČR moc nepoužívá pedagogický přístup J. A. Komenského. Své spisy věnoval i výchově malých dětí - Informatorium školy mateřské. Dětem je třeba se věnovat. Dát jim co nejvíce svého času. Místo posezení v kavárnách je ovšem lepší jít do přírody, vařit s dětmi jídlo, zapojit je do domácích prací, ukázat jim práci v dílně a na zahradě. Zvláště malé děti nenechávejme o samotě. A je také důležité, jaké životní hodnoty předáme svým dětem. Zda mají být nejrychlejší, nejlépe oblékané, mít nejlepší mobil. Nebo jim ukážeme, že hodnota člověka spočívá také v tom, jak on je sám schopen překonat své sobectví a pomoci druhému člověku. Nechat děti "růst jako dříví v lese" také není určitě to správné řešení. A nezlobme se na děti, že přebírají naše zlozvyky. Dva orli prostě nemohou vychovat holoubka, to je také nutno brát v potaz. Nejdříve si udělejme pořádek sami se sebou, ve svých hodnotách a pak teprve můžeme někoho vychovávat.
Tepelné čerpadlo jsme pořídili loni v září. Topná sezona proběhla bez problémů, v noci 20°C, přes den 22°C, máme starší dům, zateplený, vyměněná okna. Dům je postavený v roce 1990, tedy hodně velký, tenkrát se prostě stavělo "na patro." Tepelné čerpadlo máme vzduch - voda, značka řada GeniaAir split. Tepelné čerpadlo nám montoval místní topenářská firma, která má zkušenosti s kotli na tuhá paliva, plynem i elektrokotli. Celková cena včetně veškeré instalace byla 300000,- Kč, dotace z kraje je 180000,- Kč. Před výměnou jsme topili kotlem na dřevo + plyn na ohřev vody. Záloha na elektřinu 3500 + 700 plyn. Dřevo na topnou sezonu cca 22 000,- Kč. Nyní platíme 5200,- Kč měsíčně zálohu na elektřinu (Armex), plyn jsme úplně odstřihli, dřevo nepotřebujeme. Kouzlo tepelného čerpadla mimo jiné spočívá v sazbě d57d, kdy 20 hodin jedeme na nízký tarif, 4 hodiny na normální tarif. Pokud se mě ale někdo zeptá, zda bych mu doporučila tepelné čerpadlo, vždy mu řeknu, ať to konzultuje s odborníkem, ideálně topenářem. Ten přijde k němu domů, posoudí parametry domu, možnosti vytápění a pokud je to dobrý odborník, poradí nejvhodnější řešení. Není to totiž tak, že tepelné čerpadlo je nejlepší a všechno ostatní je špatně. Záleží vždy na konkrétní situaci a je důležité si najít správného odborníka. Přeji všem hodně zdaru při řešení této náročné situace a ať narazí na ty správné odborníky :-)
Jsem evangelička a nad tím, do jaké míry páchají katolíci hřích tím, že uctívají svaté jsem dost dlouho přemýšlela. Hlavně proto, že mezi katolíky mám známé a blízké lidi. Ano, jsme spaseni jen díky oběti Ježíše Krista na kříži. Nic si nemůžeme připsat za zásluhu. Žádné skutky - tudíž ani mechanicky odříkané Otčenáš a Zdrávas nebo uctívaní svatých nás zcela jistě nespasí. Nicméně - svatost se objevuje i přímo v Písmu. Často toto slovo používá apoštol Pavel. Svatost = oddělenost od hříchů. Tak tedy, pokud jsme pokřtěni Duchem Svatým, pak bychom zcela jistě měli nést Ovoce Ducha Svatého. Galatským 5:
22 Ovoce Božího Ducha však je láska, radost, pokoj, trpělivost, laskavost, dobrota, věrnost,
23 tichost a sebeovládání. Proti tomu se zákon neobrací.
24 Ti, kteří náležejí Kristu Ježíši, ukřižovali sami sebe se svými vášněmi a sklony.
25 Jsme-li živi Božím Duchem, dejme se Duchem také řídit.
26 Nehledejme prázdnou slávu, nebuďme jeden k druhému vyzývaví, nezáviďme jeden druhému.
Člověk, který skutečně nese Ovoce Ducha Svatého bude přínosem pro všechny. Nejen pro své bratry a sestry ve víře.
Protestanté se někdy rádi chlubí čistou vírou. Lutherova Solas jsou zcela jistě pravdivá. Také je pravda to, že poslední slovo bude patřit Ježíši Kristu. On bude dělit lidi na ovce a kozly. A přemýšlím, vyčte snad mé sestře v Kristu, katoličce, že měla doma svatý obrázek? Když jinak byla plná lásky, radosti, pokoje, trpělivosti, laskavosti, dobroty a věrnosti? Neděláme si my, protestanté také falešné modly? Třeba z naší dokonalé znalosti Písma?
Pracuji jako finanční poradce. Mám vysokoškolské ekonomické vzdělání. Vysvětluji klientům u všech typů spoření nebo investování výhody a hrozící rizika. Penzijní připojištění vysvětluji minimálně půl hodiny. Bohužel se mi stává, že klienti odejdou za jiným poradcem. Jak mi řekl jeden klient, tam kde to mají jednodušší. Do světa, kde je všechno jen růžové a nic není černé. Je zarážející, že přes všechny regulace, je svět finančního poradenství pořád tak trochu Divoký západ.
Souhlasím, plně. Máme příbuzné ve Velké Británii, už je jim přes 65 let a sami nám napsali - Sedíme doma na zadku a čekáme, až to skončí. Protože mají dceru v Londýně, tak ani na Vánoce nebyli s vnoučaty. Pak mě může ranit infarkt, když u nás vidím v Lidlu 60 letou dceru s 85 letou maminkou (s chodítkem), jak spolu nakupují. To se nemůže maminka projít v parku? Mám také seniory nad 80 let a nakupujeme jim my. Pokud vím, hned z jara nabízelo mnoho charitativních organizací, že pro seniory zajistí nákup. Opravdu musí senioři pravidelně na své procházky do Kauflandu atd. Je mi smutno, stáří má být moudré a to my moudrostí moc nezavání.
0
Sledujících
1
Sleduje
0
Sledujících
1
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
Pocházím od Zlína a měla jsem možnost hovořit s pamětníky, kteří pracovali u Bati. Strýc byl u Bati zaměstnaný a těsně po únoru 1948 se mu podařilo jít i se svou manželkou odejít do Baťovi továrny v Kongu. Strýc měl vrozenou vadu srdeční chlopně a z Baťovi nadace mu byla proplacena velká část nákladů na operace. Ano, teta vzpomínala, že v začátku byl život v Kongu poněkud divoký. Dojeli do vesnice, kde se teprve měla budovat osada, na děti si všechno museli šít apod. Chyběla zde prostě civilizace, na kterou byli zvyklí. Nicméně časem dokázal Baťa zkulturnit i území v Africe. Pokud někoho více zajímá toto téma, zde odkaz Odkaz Jinak všem doporučuji, pokud si najdou chvíli času, návštěvu Zlína. Prohlédnout si Baťovi domky - mimochodem, žije se v nich dodnes, i když původně Baťa plánoval po 50 letech postavit nové. Podívat se do továrního areálu, i když ten je bohužel zatím z větší části ve špatném stavu. Za to ovšem Baťovi potomci nemohou, Svit jim na základě Benešových dekretů nebyl vrácen. Co říci o Baťovi? To co sám vyžadoval - odpovědnou práci, to samé dodržoval. Zaměstnancům jinak umožnil i na tehdejší dobu velmi kvalitní trávení volného času - kino, výlety. Sám trval na tom, aby zaměstnanci dodržovali volno a aby měli čas na odpočinek. Zařídil závodní stravování a jídelní lístek neobsahoval žádné "blafy", ale velmi kvalitní stravu. Dostat se tehdy k Baťovi, bylo na chudém Zlínsku výhra. A to že chtěl po zaměstnancích odvádět kvalitní práci? Když mi zaměstnavatel dá prostředky, abych mohla kvalitně pracovat, osobně s tím nemám problém.
1 odpověď