Inflace - euro: 5,9%, česká koruna: 10,1%.
Česká koruna má prý velké výhody proti euru. A mohli bychom je prosím vidět?
A teď vážně: mohl by někdo zodpovědný napsat - na konkrétních číslech - kolik nás loni stálo v nákladech to, že nemáme euro? A kolik jsme na tom vydělali? Já to odhaduji na čistou ztrátu minimálně 100 miliard korun. Za jeden rok!
Myslím, že ani tudy cesta nevede. Spousta studentů by nestudovala ze sociálních důvodů. Také vystudovat náročnou školu a vydělávat si u toho nejde. Nicméně vidím cestu v podpoře studentů formou státních stipendií na oborech, které chabí. Případně nechat první ročník platit, a až potom, pokud si student plní studijní plán, přispívat. Poněvadž hrát si na půjčky s tím, že stát bude platit úroky a student to bude platit, až vydělá a až mu dluh požere inflace, to je jenom hra. Co když nevydělá nikdy?
Skvělá otázka na závěr! Ano, stipendium na školách by přinutilo spoustu lidí přemýšlet o tom, jestli se po skončení studia v tomto oboru uživí. A neplatili bychom studia tolika studentům kulturologie, kteří po pohodových pěti letech s překvapením zjistí, že se tímto oborem neuživí a začnou dělat něco úplně jiného.
Děkuji, pane Hořejší, za upozornění na tento článek. Celý jsem jej přečetl, je bohužel plný osobních výpadů a urážek a potvrzuje jen to, co jsem napsal. Žádné konkrétní důkazy o opaku neobsahuje. Ale chápu proč - pan profesor je na té druhé straně barikády, tam kam tečou peníze určené do výzkumu 🙂.
Příště bych uvítal konstruktivnější reakci.
Základní výzkum je základ pokročilého výzkumu. Zrušit základní výzkum je podobný nápad jako stavět dům bez základů! Kdo ve výzkumu ať již jakémkoliv nepracoval, to nepochopí. Nedivím se, že obecně občané neznají naše vědce, poněvadž se v mediích presentují jako celebrity různá individua, však si domyslíte! Závěrem napíši, co mně jednou řekl jeden vědec: " V práci a vědění jest naše umění !"
Ale já nenavrhuji "zrušit (celosvětový) základní výzkum". Já navrhuji výrazně omezit český základní výzkum. Je to totiž dlouhodově ztrátová investice (finančně i lidsky).
Kromě slovíčkaření a vzletných slov nemají zastánci českého základního výzkumu žádná reálná fakta na jeho podporu.
Pojďme snížit dotace českému základnímu výzkumu o dvě miliardy ročně a za pár let to vyhodnoťme. Zjistěme plusy a mínusy. A pak uvidíme. Podle mne by se to bohatě vyplatilo.
Nejvyspělejší země jsou ty, které mají bohatý základní výzkum a na něj navazující aplikovaný. Něco smontovat je jednoduché. Něco vymyslet představuje roky "hraní si" bez okamžitého výsledku. Česko je významným hráčem ve vývoji nanotechnologií, nových léků, jsme významným partnerem v kosmickém výzkumu. Podílíme se i na vývoji umělé inteligence. Jeden český startup vymyslel přístroj na získávání vody z pouštního vzduchu. Financování českou vládou je minimální. Lití peněz do různých ústavů se nerovná podpoře vědy. Máme obrovský nevyužitý potenciál. Jako malá země bychom na něj měli vsadit. Většina našich vynálezů, a není jich málo, nachází uplatnění v zahraničí a jako stát z toho nic nemáme. Kvůli přístupu, který zde prezentujete i vy. Trpíme také odchodem odborníků do zahraničí. Dokud si většina lidí bude myslet, že vědci jsou jen hračičkové, jako vy, budeme odsouzeni do role nádeníků zahraničních společností. S výzkumem jde ruku v ruce i svoboda podnikání, která zajistí, aby se nové poznatky prosadily v praxi. V ČR se snadno krade. Podniká se tu ale těžko. Proto jsme jen montovna, kde se vyrábějí díly. Hotových výrobků tu vzniká minimum. To, co u nás považujeme za moderní, je minimálně standard ve vyspělém světě. Inovace k nám proudí zvenku, protože to investorům zlevňuje výrobu. Většina naší ekonomiky je ale zastaralá. Dokud budeme závislí na výrobě pro někoho jiného, zůstaneme chudí. Bez vědy, výzkumu a jejich podpory se to nezmění. To, co dnes děláme, zvládnou roboti levněji. Pokud ty roboty nebudeme vyvíjet a vyrábět my, skončíme. To chce ale vzdělané lidi, ne nádeníky.
V podstatě s Vámi souhlasím. Problém, který jsem se snažil nastínit, je v tom, co píšete: "Nejvyspělejší země jsou ty, které mají bohatý základní výzkum a na něj navazující aplikovaný." A u nás mezi základním a aplikovaným výzkumem zeje hluboká mezera. Kdyby tu nebyla, tak prodáváme licence a naše originální výrobky do světa ostošest. A to se neděje.
Poptávka po výzkumu má vycházet od firem. Dnes si témata určují většinou sami výzkumníci - takže se věnují tomu, co je baví, i když to nikoho jiného nezajímá. Ano, jeden z padesáti výzkumů má praktické využití, ale těch 49 jsou vyhozené peníze a ztráta času těch vzdělaných lidí.
Moje představa je, že bychom měli mít agenturu, která by permanentně projížděla výsledky základního výzkumu z celého světa a jen to, co je potenciálně zajímavé, by zadávala do aplikovaného výzkumu, kde by výsledkem už byly konkrétní výrobky či služby.
Nejsem pro úplné zrušení základního výzkumu, jen pro jeho výrazné omezení. Dat k tomu omezení máme z uplynulých desetiletí dost a dost. Je zde mnoho dlouhodobě neúspěšných výzkumáků, týmů, vědců... jejichž výsledky, pokud vůbec nějaké byly, nikoho nezajímaly.
tak kdyby komunisti nebyli blbí, tak jsme měli ze základního výzkumu prolínajícího se s aplikovaným příjem z kontaktních čoček, ale prodali licenci, tak máme kulový
nanovlákna vymysleli u nás, chytrou houbu taky, to bez zkušeností ze základního výzkumu by nebylo
Kontaktní čočky = typický příklad toho, co bychom u nás měli dělat. Něco praktického vyzkoumat + uvést do praxe a pak buď vyvážet do celého světa nebo prodávat licence.
Souhlasím a autorem. A myslím, si, že nemálo peněz by se dalo též ušetřit na "výzkumech" v oblasti ekonomie či sociálních věd. O většinu výsledků těchto "výzkumů" nemá téměř nikdo zájem. Jsou to jen vyhozené peníze a čas.
Ano, o užitečnosti výzkumu by mělo svědčit m.j. to, kolik lidí se o ty výsledky zajímá a kolik za ně jsou ochotni zaplatit. Pokud nikdo+nic = výzkum byl zbytečný.
Po mnohaleté zkušenosti z výzkumu a poté úspěšné kariéře v biotech průmyslu s obsahem článku do značné míry souhlasím. Význam základního výzkumu v ČR je téměř nulový. Z části je vhodný pro udržení kvality univerzitních pedagogů. Podobně nevýkonný a zbytečný je také z větší části dotovaný aplikovaný výzkum a vývoj. Dokladují to minimální výsledky a velmi omezený rozvoj technologických firem v ČR. Zrušení dotací na naprostou většinu výzkumu a vývoje by bylo mimořádně přínosné:
1) úspora prostředků za dotace, úspora prostředků za administrativu a kontrolu, výkaznictví, ..
2) motivace inteligentních lidi pro práci v průmyslu, vylepšení personální situace průmyslu
3) selekce kvalitních vývojářů a aplikovaných výzkumníků , selekce kvalitních projektů (firmy si bez dotací hloupé projekty bez smyslu a výsledků nemohou dlouhodobě dovolit)
4) snížení škodlivého společenského významu a vlivu pseudovědců bez reálných výsledků ale s chutí ovlivňovat společnost z titulu “experta”
5) navrácení morálky do české vědy
6) motivace ke zrušení ostatních nesmyslných dotací destruujících ekonomiku, průmysl, moráku (dotace velkých agropodniků apod. , pobídky pro výroby s nízkou přidanou hodnotou,…)
Domnívám se, že lidé pomalu docházejí k podobnému náhledu na vědu a na dotace obecně.
Děkuji moc za názor z praxe.
Zrušit základní výzkum? To nemůže vymyslet myslící člověk. Celý článek je plný demagogie. Když už chcete ušetřit, tak se podívejte třeba na stavby a opravy silnic/dálnic, kde ty miliardy mizí beze stopy. Výzkum nám dělá mimo jiné renomé ve světě, když už nikoho neznáte.
Když jste o tom tak silně přesvědčen, uveďte ty nejvýznamější důvody, neboli co nám každoroční investice desítek miliard do základního výzkumu každoročně přináší. Žádné jste neuvedl. A údajným "renomé" se může chlubit bez důkazů naprosto každý.
Základní výzkum nejde ušetřit, to je názor neználka, který o výzkumu nemá ponětí. Nebo popullistického politika zaměřeného ždímat voličské hlasy ze skupin těch málo vzdělaných jednodušších voličů.
Základní výzkum je, už podle názvu, nezbytný základ, ze kterého vychází aplikovaný výzkum. V základním výzkumu se za prvé vyvíjejí a tříbí metody, které za nějaký čas se budou využívat v aplikovaném výzkumu a za druhé se na vysokých školách nebo i výzkumných ústavech na základním výzkumu školí a učí zkoumat lidi, kteří aplikovaný výzkum budou dělat. Bez zkušeností ze základního výzkumu se aplikovaný výzkum většinou dělá velmi špatně a zastarale.
Kromě toho neexistuje nějaká ostrá hranice mezi základním a aplikovaným výzkumem. Člověk správně nasměrovaný, třeba už během studia nebo krátce po studiu na správný základní výzkum nemusí nic na svém bádání měnit a přitom po nějakých letech, jak se obor a jeho využití v praxi posune dopředu, může, plně teoreticky připravený, rovnou bez jakýchkoliv změn plynule přejít na aplikovaný výzkum. Ovšem který obor je ten správný a posune se brzo tak, že ten výzkum se se základního změní v aplikovaný a přinese velký ekonomický benefit, se dopředu velmi špatně předpovídá. Musí se v základním výzkumu pracovat více lidmi ve více teoretických oborech a doufat, že aspoň někteří se trefí a přejdou tak na lukrativní aplikovaný výzkum. A z výnosu toho aplikovaného výzkumu zaplatí náklady těch ostatních základních výzkumů.
Rozumím Vašemu názoru, ale dovolím si nesouhlasit.
Je to katastrofa. Jak dál se základním výzkumem rozhoduje "lid" nebo pan Klofáč?
To je možné jen v právnicko-partajnické demokracii, která postupně ničí náš stát.
DVĚ FURIE
REPUBLIKU NIČÍCÍ -
POLITPARTAJE
A ÚSTAVNÍ PRÁVNÍCI!
Potřebujeme řídit stát jako podnik. Potřebujeme vládní systém USA s prezidentem jakožto vedoucím manažerem vybaveným rozsáhlými pravomocemi, s týmem, který si sám složí.
Rozumíte mi vůbec, pane Klofáči?
Opravdu nerozumím. Článek je pouze o mém názoru. Já o základním výzkumu nerozhoduji, jak mylně píšete.
Tahle země neprosperuje ani v měřítku EU, stali jsme se montovnou, plnou skladů s pracovní silou, která je pořád ještě levná, ale není moc vzdělaná. Naše vysoké školy nejsou nic moc a vysokoškoláků máme málo a pokud si někdo myslí, že šetřením na vědě, na vzdělání nebo investicích z toho srabu vyhrabeme a prošetříme se k prosperitě, tak je v lepším případě blázen.
Vy znáte někoho, kdo tvrdí, že "šetřením na vědě... se prošetříme k prosperitě"? Já tedy ne. Ale tvrdím, že např. přesunem velké části peněz ze základního výzkumu do vzdělání bychom dosáhli mnohem většího přínosu pro českou společnost.
Motorkář zabil dítě protože ho babička nedokázala uhlídat.
Jestli ho srazil při 77km/hod, nejspíš jel 90 a přibrzdil. V autě člověk dupne na brzdy a pohoda, motorka je sice lehčí, ale takový luxus nemá. Trochu se bojím, že v tomto případě funguje presumpce viny, protože se jedná o motorkáře, kde si automaticky představíme šílence.
Říká se, že řidič má předvídat, to rozhodně, ale současně je to alibizmus, tímto způsobem by nikdo neřídil rychleji než 40 i mimo obec.
Jednou jsem přecházel přes dálnici (nouzová situace). Kdyby mě srazilo auto, může za to řidič, protože měl čekat, že se tam objeví nějaký blbeček?
Aha, takže podle Vaší logiky, když jakákoli "babička udělá chybu", tak kdokoli má "právo" zabít její děti, vnuky, kohokoli... a není to vrah, ale "je v tom nevinně". Hm.
Špatně. Mám "jen" tři děti, obvykle si stoupnu doprostřed cesty jako první a odcházím jako poslední.
Že klučina přišel o život mě opravdu tíží, ale motorkář je v tom nevinně. Kluka si měla hlídat paní nehledě na její věk.
Motorkář zabil na silnici dítě, protože nedokázal včas zastavit a podle vás je v tom nevinně?
Vyjel šílenou rychlostí na horizont, aniž by věděl, co za ním je...
10
Sledujících
0
Sleduje
10
Sledujících
0
Sleduje
Podívejte se na Slovensko a pobaltské země, které mají euro a přitom mají vysokou inflaci. Čili v koruně a euru to není.
1 odpověď
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
Zaprvé, všichni mají nižší inflaci než my!
Zadruhé, v eurozóně nikdo nemůže mít dlouhodobě vyšší inflaci než ostatní státy, zatímco ČR (osamělý stát s vlastní měnou) může mít inflaci neomezeně vysokou, neomezeně dlouho.
To, že pořád máme korunu, nás všechny reálně stojí každý rok obrovské peníze. Lidi, firmy i stát.