Ta slova "soudit podle sebe" zní tak sobecky, že? Ale to je přece atribut vytváření vlastních názorů - člověk vždycky "soudí" podle sebe, podle chodu svého mozku. Na tom nic divnýho není. Ale asi těch lékařů přesvědčených o tom, že zabití pacienta je ukrácení utrpení, není zas až tak moc. Nemyslím si, že odmítání eutanazie je jen představa nějaké naivní menšiny a že realita by se tak moc lišila, že by většina lékařů vzala eutanazii jako běžnou součást své práce. Česká lékařská komora je proti. Omlouvám se, ale tu knížku belgického lékaře bych asi nedočetla, jednak by mě nepřesvědčila, jednak by se mi to četlo blbě. Mám prostě svůj názor už od nepaměti (to je to "souzení podle sebe", které vůbec nemá vyznívat nějak pejorativně). Ano, člověk názory mění, i já, kolikrát jsem názor změnila nebo doplnila. V případě eutanazie by mi to nešlo.
Chtít zemřít je vždycky subjektivní pocit. Je mnoho lidí těžce nemocných, kteří mají velmi omezené možnosti,jak "fungovat" a ani na okamžik je nenapadne,že by chtěli svůj život ukončit. Odborníci - lékaři v článcích slovo "nesnesitelný" rozhodně odmítají, moderní medicína má prostředky,které umí jinak nesnesitelné bolesti eliminovat. Sama jsem zažila bolesti jedny z nejkrutějších (o mém tehdejším onemocnění jsem to četla a bylo mi to řečeno i lékaři) a potvrzuju, jak mi pomáhala chemie. Nojo, tak se neshodneme,ale popovídali jsme si,samozřejmě slušně, a tak má diskuse vypadat. Děkuju Vám za ni a mějte se dobře.
"souzeni" zde byli mineno ve smyslu, predpokladani, ze vsichni to maji postavene stejne jako vy. k tiseni bolesti lze rict tolik, ze se otevrene hovori o nedostatecnosti dostupnych tisicich prostredku a v pripade velkych bolesti se zvysujici davkou paliativni pece prohrava, protoze o pacientovi v rausi je sotva mozne rict, ze doziva kvalitne a dustojne, nebot prichazi o kontrolu. a prave mira autonomie je pro umirajici zcela klicova. dale pak lze otevrit opomijene tema psychickeho utrpeni, ktere ma smysl lecit u patologickych stavu, ne vsak u prirozenych krizi na sklonku zivota, ktere maji objektivni priciny.
Nepřičítejte odpor k eutanazii jen katolíkům. Vaše poznámka o nadpřirozených postavách, asi myslíte Boha, nemá s usmrcováním lidí nic společného. Eutanazie se příčí mnoha lidem, ať jsou věřící nebo ne nebo katolíci či buddhisté, cokoli. Když si někdo přeje zemřít, může sám. A nemusí se bolestivě věšet, střílet, řezat si tepny. Sama jsem byla jednou při neuvážené kombinaci prášků a po jejich nechtěném(!) předávkování v bezvědomí, kdybych v tu dobu zemřela, nijak bych netrpěla.
Proč chtějí lidi, aby je někdo zabil? Aby si mohli říct "já ne, já se sám nezabiju, to oni mi pomůžou"? Kdo jsou ti oni? Lékaři. A lékaři mají nést to těžké psychické trauma, že zabili člověka? Nebo snad lékaři mají být tak profesionálně "otrlí", že je ani záměrné(!) usmrcování lidí nemůže vyvést z míry? Ne, lékaři nejsou počítače, u nichž stačí zmáčknout tlačítko Enter. Jsou to lidé s duší a svědomím jako každý jiný. Dokonce mají to svědomí a odpovědnost za zdraví svých pacientů ještě vyšší než běžní lidé. Ale my po nich v klidu budeme čekat,že kromě léčení budou jiné pacienty i zabíjet a pak půjdou na fotbal. Na lékaře nepomyslí nikdo. Dobře, že jsou proti, toho obrovského psychického břemene,které by museli v životě nést, jsou si dobře vědomi.
jednak asistovane sebeusmrceni se casto obejde bez primeho pusobeni lekare - pacient si treba v lekarne vyzvedne smrtici latku, kterou si poda nasledne sam (svycarsky model). navic jsem neslysel o zadne zemi, v niz by lekare do participovani na euthanazii nebo sebeusmrceni nekdo nutil. delaji to dobrovolne, obecne s hlubokym presvedcenim, ze medicina ma sve limity a ukraceni utrpeni je ultimatni zpusob pomoci. zkuste nesoudit druhe dle sebe, tak jako existuji lide, kteri chteji dobrovolne odejit, tak existuji i lekari, kteri jsou ochotni jim v tom pomoci. vim, ze je to asi zbytecne psat, ale zkuste si precist knihu Yvese de Lochta, coz je belgicky lekar ze zname katolicke rodiny, co eutanazie provadi (jeho prvni pacient byl katolicky knez), treba uvidite, jak moc se realita lisi od predstav, ktery v cesku o tomto tematu mame.
Článek je tendenční, protože nekriticky přejímá tvrzení labilního eutanatického lobisty Hammerského, že proti jsou "pouze katolíci". To není pravda.
A jak víte, že k tomu nebude nikdo nikoho nutit? Naopak zkušenosti ze západních států, kde je to povolené jsou nesčetné případy, kdy byl pacient do této "volby" tlačen lékařem nebo rodinou nebo obojím.
proto by na to mel zakon pamatovat jak v rovine preventivnich opatreni, tak v rovine pripadnych sankci. ovsem teze, ze zneuzitelnost je duvod k zakazu, je uplne zcestna. zneuzitelne je prakticky cokoli a to casto i letalne. navic s Radkem cekam na ty "nescetne pripady", pak si muzem hodit do statistiky a porovnat treba se zneuzitim strelnych zbrani. 😉
Dějiny se nemohou jen tak vymazat. Ten památník, tam z nějakého důvodu byl. Aby připomínal kdo se podílel na osvobození naší republiky. Která armáda osvobodila lidi z Terezína? Tímto se jen zbytečně provokují mezinárodní vztahy. Pravdivá minulost by se zde měla ponechat. Jen v budoucnu nepřipouštět, aby naši republiku nějací hlupáci zde neschvalovaly stavět něco, co nepatří do naší kultury. Nejsem zastáncem dnešních válek. Všechny jsou zbytečné. Naše planeta si s přelidněním poradí sama.
a to je prave ten omyl. ten pomnik tam byl jako svatostanek kultu vitezu, ktery mel po valce ospravedlnit nasi podrizenost ve vztahu k SSSR. na takovych mistech jsme si meli pripominat pokrivenou sovetskou verzi dejin a nutit se k bezpodminecne zavazanosti k zemi stejne zvrhle jako bylo onehda nacisticke nemecko.
Já rozhodně nesoudím nikoho konkrétně, kdo nechce děti, sama jsem je celkem dlouho nechtěla. Mi to jen přijde skutečně líto. Rozhodně to není jen papouškování nějakých názorů, přemýšlím o tom. Kolem sebe mám mladé lidi, kteří děti nemají, z různých důvodů, zrovna tihle jsem přesvědčena, že by je vychovali dobře a obohatili by i svůj život. Bohužel tady v Ostravě, kde žiji, je ještě jiná sorta lidí, a ti mají hromady dětí, o které se vůbec nestarají, chovají se k nim strašně a o nějaké výchově nemůže být řeč. A rozhodně to není papouškování názorů, já v tom tady žiju a denně to mám na očích. Takže já nesoudím bezdětné, ale přijde mi to skutečně škoda. A pokud to téma vezmeme hodně zeširoka, hodně dětí mají většinou kultury, kde vládne patriarchát a teokracie a za mně, k tomuhle si opravdu to záporné znaménko dosazuji.
Jenze moje otazka se prave tyka puvodu te vasi litosti. Ta mi prijde iracionalni. Snad si skutecne nemyslite, ze rodicovstvi je universalni recept na stesti a lide, kteri to tak neciti, jen cekaji na nekoho, kdo jim vysvetli, co vlastne v zivote potrebuji (protoze nekdo cizi to vi prece nejlip)? Ze nekdo nema deti, neznamena ze nema rozum, jen jsme proste kazdej z trochu jinyho testa. Preci neni tak tezky pripustit, ze podobne jako jste vy stastna v rodicovstvi (a nebudem si nalhavat, ze tu jde o neco jinyho, nez jen o vas pocit naplnujiciho stesti), jsou jini stastni ve sve bezdetnosti.
Bohužel se nějak zapomíná na to, že bez dětí za chvíli vymřeme a nebo nás převálcují kultury, které se s tím tak nemažou. A to mi přijde objektivně špatné.
Nezapomina, resi to kdejaky populista a alt-right okurka. I proto byl muj prispevek o tom, jak me drazdi to, ze to negativni hodnoceni zanikani neni podlozeno uvahou a jde vetsinou jen o tupy papouskovani tezko obhajitelnyho narativu. Nevidim nic spatnyho na tom, kdyz se nejaka socialni entita prirozene rozpadne, ani v tom, ze jeji niku obsadi jina. Vysvetlete mi, proc bych si k tomu mel dosazovat to zaporny znaminko? Prijde mi, ze to delame jen z podvedomeho strachu z marnosti.
taky me napadl jeho roman, ale hlavne jako pripomenuti, ze jsme jiz blizko urovne, kdy rada problemu bude mit technicke reseni (deti bude moct mit kdokoli, kdykoli a beze vsech nezadoucich pruvodnich jevu). antiutopii dela z krasneho noveho sveta prave absence smyslu, kdy ta idealni spolecnost existuje jen pro existenci. ale tohle je presne to, co hlasaj ruzni propagatori porodnosti, kterym je to, co pokladame za smysluplne, uplne burt.
Svého času psycholog Miroslav Plzák napsal knížku Hra o lidské štěstí.V ní vyslovuje teorii o tom že člověk (nebo jakákoliv živá bytost) musí vynaložit vždy určitou dávku energie nebo úsilí -Y aby dosáhl pocitu uspokojení +X. Obě ty veličiny nemusí být stejné, ale vždy se pohybují kolem nějaké hodnoty, která vyjadřuje pocit uspokojení nebo potřeby. Nutno si uvědoimit že pocit +x nabo +X v průbehu času vždy vyšumí a musí se zase obnovovat . Je to jako pněžní směna : vynaložíš-získáš ,se všemi důsledky. Připomeňme si čtyřverší dávného perského básníka:
Co jsi ty lidské štěstí, jsi spokojenost, klid / jsi radost z dosažených cílů , anebo lásky třpyt,/ tebe když naleznu nemám už dál co hledat / kdo nic už nehledá, zda šťasten může být_/.
Ten článek říká pravdu , že na blahobyt se dá taky umřít
a neni to tak, ze v prostredi relativniho blahobytu se jen meni promenna Z, kdy misto o usnuti s plnym brichem usilujeme take o neco jineho - o novou uroven blahobytu a prekonani individualnich vyzev? postrada snad clovek faustovskyho ducha, muze byt nekdy skutecne spokojeny, aby neusiloval vzdy o neco vic nez prave ma?
Ohledne porodnosti. V jakem universu je nizka porodnost problem? Pokud se lidstvo dobrovolne rozhodne vymrit, bude to jeho vedome, dobrovolne a svobodne rozhodnuti. Komu vznikne skoda? Neni to tak, ze problem vznika, teprve kdyz ciste soukrome volby nerespektujeme? Jaky ma mit takove nerespektovani efekt, ze stoji za obetovani tech uplne nejelementarnejsich prav? Pokud mi nekdo tvrdi, ze tim duvodem je treba financovani prubeznyho duchodovyho systemu, tak musi byt padly na hlavu.
Ale vyspělý chlap takhle neuvažuje. To není člověk, s kterým by mohla být většina žen opravdu šťastná, protože mu chybí náročnost i sobě samému a je to jednoduše sobeček. To se pak ukazuje i v jiných ohledech života. Osobně nesnáším pohodlné, líné lidi. Nejsou to bojovníci možností a života.
Ten pseudoargument sobectvim me vzdycky bavi. Rozhodnuti nemit deti nevypovida nic o sobeckosti, ci nesobeckosti jednotlivce. Vlastne bych skoro rekl, ze tuhle perspektivu lze otocit a polozit si otazku, zda neni naopak sobecke z nejakych vlastnich pohnutek tlacit programove bezdetne do rodicovstvi. Bezdetnost i rodicovstvi jsou dve stejne legitimni volby, ani jedna neni objektivne lepsi.
Kéž by se tak vážně stalo.. jen škoda, že národ český je zkrátka takový, že se vrátí (pořád doufám, že ne) komouši a k tomu ještě piřbudou motoristé, nebo jak si ti nácošášulové říkají, takže Russko tam bude zastoupeno stejně.. ale alespoň si odpočineme od toho * Lobotomia.
tak ona spolecnost nema dramaticky odlisnou strukturu nez par let zpatky. tak nejak uz vime, ze na gaussove krivce je porad stejnych 15% intelektualne nesmelych jedincu, hlasy komunistu jsou odvoditelny z miry umrtnosti a pravicovych volicu taky vic nebude. takze v tech pruzkumech pozorujem hlavne migrace (protestni hlasy v ramci politickych bloku), nazorove neukotveny volice a to, do jaky miry jsou lidi ochotny prijit k volbam. nejsmutnejsi na tech pruzkumech jsou preference ANO, protoze jsme s temito politiky uz ucinili svoji zkusenost a presto nekdo veri, ze tahle banda populistickych neumetelu je zarukou blahobytu. mne to muze byt jedno, odskacou to hlavne jejich volici + jejich a vase deti, co ten bordel dostanou dedictvim.
Nemáte pravdu s tou rybou. Ta se u nás nezačala jíst jako postní jídlo. Tu u nás jedli ti nejchudší když si ji ulovili v řece, a až pak se to začalo "nazývat" postním jídlem. Vy asi budete věřící, a já jako ateista nic neporušuji a tím pádem mi také není nic svaté!!!😂
jako nejsem odbornik, ale ceskej kapr vetsinou vyrustal v rybniku, pricemz rybnikarstvi bylo od nejakyho 16. stoleti jedno z odvetvi, kde podnikala slechta (ktery se diky inflaci prestalo vyplacet pouhy profitovani z poddanych). a za ukradenyho kaprika by vam nejspis rychtar nechal zprelamat ruce (obecne pred staletimi potreboval clovek vrchnostensky povoleni na uplne vsechno). ovsem na panstvich byl obvyklej protekcionismus, takze slechta mohla ke konzumaci svych produktu poddany treba i nutit.
Lidská identita existuje, jen páně Duka si nepřipouští, že to holt není jen muž či žena, ale jsou i lidé, kteří se cítí "jinak". Pro římsko-katolickou církev neměla duši žena ještě ve středověku, tudíž neměla žádná práva a měla jen poslouchat a plodit děti.
zrovna nedavno poslouchal prednasku pana Folettiho, ktery dokazuje, ze to bylo presne naopak, a vytlacovani zenskeho elementu z cirkve (kde se mohly stat i knezkami) je zalezitosti spis az vrcholnyho stredoveku...
3
Sledujících
0
Sleduje
3
Sledujících
0
Sleduje
Zbytečně doufáte. Maďarsko má kolem 9,6 milionů obyvatel. Této duhové taškařice se zúčastnilo 200000 lidí, mezi něž je nutné započítat i nemalé procento cizinců. S největší pravděpodobností Orbán svoji pozici ve volbách opět uhájí.
1 odpověď
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
az na tu drobnost, ze vychazite z mylne predstavy, ze pridu se ucastnili vsichni sympatizanti. jenze takhle to ve skutecnem svete jaksi nefunguje a na podobnych demonstracich se obvykle sejdou maximalne jednotky procent celkoveho poctu. tudiz 200k je jiz solidni sila. zvlast, kdyz uvazite, ze posledni volebni ucast byla 5,7mil (pres 2mil. lidi k volbam nesly) ze kterych si koalice fideszu ukrojila cca 1/2. takove proste uvahy lehce nabouravaji predstavu o viktorove neotresitelne pozici. a to ted ani nemusime otevirat diskuzi o tom, ze odpurci viktorovych kulturnich valek se nutne nekryji s mnozinou jeho kritiku, nebot madarsko ma take radu jinych problemu, pricemz krizova vyprava proti LGBT+ se s nimi jevi byt kauzalne spojena (strany bez programu a realnych reseni se zakonite pokouseji legitimizovat postulovanim pseudoproblemu).
1 odpověď