No novinar si nedal moc zalezet s dohledanim informaci. Hlavni duvod proc to tesle pomuze je ten, ze federalni dotace 7500 USD je mozne ziskat na prvnich 200 000ks EV od dane automobilky. A to uz tesla davno prekrocila
Viz treba
Tedy ostatni vyrobci tim, ze jich tolik zatim nevyrobili maji zatim vyhodu. Kdyz se dotace zrusi, tak o ni prijdou.
EDIT: viz nize, je tam uz jina dotace o ktere jsem nevedel..
Ale tady nejde o původní Obamovou Federální dotaci na prvních 200 000ks. Tato dotace byla nahrazena Bidenovou dotaci (taky 7500USD) v ramci Inflation Reduction Actu v roce 2022. Tahle nová dotace nemá omezení na počet prodaných kusů. Takže jí bohatě využívá znovu i Tesla.
Je vidět, že o tom nemáte páru. Občas odpojovat jaderné bloky není nic dobrého pro ekonomiku a spolehlivost jeho provozu (vysoké fixní náklady, poruchy) ani pro životnost jeho klíčového zařízení. Čím méně odstavení, tím lépe pro dlouhodobý provoz. A ohledně ceny - těch 200mld. je tzv. cena overnight, jako byste tu elektrárnu postavil přes noc a za vlastní peníze. Ale nic takového není. Když stavíte dům, málokdy na to máte celou sumu vlastní. Vezmete si hypotéku a na ni přeplatíte často i 100%, rozložených v čase na úrocích. A to je přesně to, o čem mluví analytici, to jsou ty náklady financování. Jasné? A ještě k tomu, proč je cena vyšší než v SAE - stavět v EU jakoukoliv infrastrukturní stavbu je nejkomplikovanější na světě. Nese to fůru více nákladů oproti Asii. Regulace EU a licencování jaderných bloků je nejsložitější a nejnáročnější na světě. Stojí to hromadu času a peněz.
Je mi jasné, že časté odpojování nemusí být ekonomické. Ale mezi 1,2GW a 1,4GW není zase takový rozdíl co se týče spotřeby vody a ty nedostatky vody by mohly být skutečně jen při extrémním suchu třeba jednou za pár let. Ve Francii v poslední době odpojují část jaderných zdrojů, skoro každý slunečný víkend protože nevědí kam s energií když je nízká spotřeba a soláry jedou na plno... Jinak souhlasím s tím, že dnes a zejména v Evropě jsou ceny/náklady jinde než v UAE před 10 lety. Spíše se mi nelíbí že v podstatě za stejnou cenu by jsme mohli mít 1,4GW, místo jen 1GW.
No, myslím, že tam má být 1,2 GW v těch blocích a teda ještě v SAE se zahájila výstavba v 2012 a na 4 bloky. Od té doby vše zdražilo. Korejci jsou dobrá volba.
Souhlasím že Korejci jsou dobrá volba, jen mě štve, že si připlácíme extra, abychom měli menší výkon, to jsme nemohli taky postavit alespoň 4x 1,4GW. Ten korejský typ raktoru je homologovaný na 1,4GW, my chceme mít speciál s 1GW a za to si budeme muset připlatit za změnu plánů a novou homologaci. A argumenty, že u Dukovan je dost vody aby se uchladilo až 1,2 GW na reaktor, ale ne 1,4GW a proto budeme stavět 1GW jsou nesmysly. Občas by se dal odpojit v případě potřeby v období extra sucha, jeden z těch malých existujících reaktorů...
Korejská KHNP letos dostavěla jadernou elekrárnu ve Spojených arabských emirátech. Čtyři bloky po 1,4GW/blok. Cena byla celkem 24,4miliard USD to je cca. 566miliard korun. To dělá cca. 141,5 miliardy korun na blok. My budeme mít bloky cca. o 30% menší - jen 1GW/blok. Proto musí stát 200milard jeden? Proč jsme o tolik drahší než Dubaj?
Nejen Čína, ale i v EU se dotuje ocelářstní. Jen hlavní problém je v tom, že naše současná vláda není shopná tyto dotace pro naše firmy vyjednat, narozdíl např. od Německa, Fancie, Španělska, Itálie apod. viz. článek na stránkách ocelářské únie: Odkaz
Reakce na: „Pokud se bavíme o čtyřech blocích, jde o tři biliony korun. Přece Britové a Francouzi nejsou hloupí a nestaví dva bloky za 1400 miliard, a my bychom postavili čtyři za 800 miliard."
Tam není sebemenší souvislost. Škodovky se nabízejí v Číně pořád, podobně jako jiná auta. Jen je o ně menší zájem. Zájem Číňanů se přesouvá k čínským, cenově výhodnějším, elektromobilům.
Jen doplňuji informaci pro lidi neobeznámené se situací. V Číně má Volkswagen společný závod se Škodovkou - z některách linek sjíždí vozy s logem VW a z některých Skoda - řízeno poptávkou. Poptávka po Škodě měla rostoucí tendenci. Po návštěvě senátora Vystrčila na Taiwanu došlo k propadu poprávky po škodovách na zlomek původních objemů. U aut s kogem VW došlo k mírnému růstu, ale zdaleka ne takovému, aby pokryl ztráty propadu Škody. Byla to ztráta pro koncern VW, ale primárně pro Škodovku. Závěry o souvislosti s politikou si udělejte sami...
Název článku je zavádějící a chybný. Prosím redakci o opravu. Termín jaderná ponorka se používá pro ponorku s jaderným pohonem. V originálním článku od Reuters je jasně uvedeno, že se jedná o zastaralý design diesel-elektrické ponorky (podle sovětského vzoru Romeo-class z 50-tých let), která může nést jaderné zbraně. Reuters nepoužívá termín jaderná ponorka (nuclear submarine), ale "nuclear-armed submarine" což je ponorka vybavená jadernými zbraněmi. Dále je možné se v článku Reuters dočíst, že nejí jasné jakými zbraněmi bude ponorka vybavená...
S tím, v jakém stavu je ruská armáda je NATO schopno prozazit ji dnes 50x po sobě co se týče konvenční války. Pokud by došlo na jadernou, tak tu je jedno kdo formálně vyhraje, vítězem nebude nikdo.
Lobisté zbrojních firem teď mají žně. Rozpoutávají paniku a snaží se vsugerovat, že hrozba útoku Ruska konvenčními zbraněmi na země NATO je reálná, i když současná vyzbrojenost NATO mnohonásobně převyšuje Ruskou a Rusko v současné chvíli není schopné ani dobýt zbytek Donětského regionu. Přitom NATO poskytlo Ukrajině ani ne 0.01% svých prostředků.
Za ty stovky miliard by se dalo posavit tolik pěkných věcí, třeba postavit pár jaderných eletrárenskách bloků a mohli by jsme se energeticky zbavit závislosti na Rusku. Nebo třeba vysokorychlostní železnici 😉
Bylo by skvělé, kdyby byl syntetický benzín cestou k ekologickému a levnému zachování spalováků. Bohužel tomu tak nebude. Jeho nejdrahším vstupem výroby je elektřina a té je u syntetického benzínu pro dojezd 1km potřeba cca.5x více než pro dojezd 1km u elektromobilu. Číslo "cca. 5x více" je odvozeno z účinnosti cyklu výroby syntetického benzínu a účinnosti dnes vyráběného průměrného spalovacího motoru. U starších motorů to bude samozdřejmě horší. Taky továrna, vyrábějící syntetický benzín bude chtít mít nějaký profit.. Asi není potřeba více dodávat, aby si člověk udělal představu, na jakou cílovou bonitní skupinu bude v budoucnu syntetický benzín orientován...
Ale třeba brzo dotáhnou vývoj fuzních jaderných reaktorů a bude dost levné elektřiny i na syntetický benzín ;-)
Tohle řešení vypadá na první pohled pěkně, ale bohužel je to krok zpět. Narozdíl od použití palivového článku má toto řešení nižší účinnost využití energie vodíku, ale především jako vedlejší produkt vzniká více NOx než v benzínovém motoru. A to protože při vodíkové reakci v pístu motoru dochází k vyšším teplotním špičkám, než při spalování benzínu.
Asi by stačilo, kdyby stát umožnil zdravotníkům vyměnit původní vouchery, které jsou na uplatnění státní podpory u lázní, za vouchery kde si zdravotník může po prokázání pobytu v lázních nechat vyplatit od státu Státní Bonus Pro Zdravotníka (nikoli lázně), tím by to nebyla dotace lázním, ale odměna zdravotníkovi, a byl by problém vyřešen.
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Mohl by si autor článku opravit tu časovou osu v grafech, nejsou tam vidět roky...