šmarja, to je to složitý😊. Děkuji za vysvětlení. Ale jste si jistý, že v češtině je marmeláda a džem totéž? Podle naší rodinné kuchařky je totiž marmeláda homogenní směs ovoce užívaná např. k natření lineckého, (když už budou ty Vánoce😊). Džem je ale vazká, středně hustá tekutina s kousky ovoce, kterou můžete dát dobrodružně do palačinek (a při konzumaci se pěkně pokecat) nebo do jogurtu, ale v lineckém vám nevydrží, protože vyteče. A fčil mudrujte😊.
Většina lidí v česku to moc nerozlišuje, ale slyšel jsem i tomhle rozlišení, kdy džem obsahuje kousky a marmeláda ne. Pak by se marmeláda dala do angličtiny přeložit jako "Fruit preserve jelly" což se v anglii vyrábí podobně jako džem, jen se pak ještě hotové povařené ovoce propasíruje, nebo jinak odfiltruje, aby výsledek neobsahoval pevné kousky. Ale rozhodně né přeložit jako "Marmelade", která obsahuje kusy kandované kůry citrusů.
Já teda znám termín marmeláda, resp marmeláda od útlého dětství. A nebyla to směs citrusů, ale třeba rybízu. A ovoce v marmeládě je kandované?
Dobrý den, ale o to mi jde. Ve svém příspěvku píšu o chybě v překladu anglického termínu "Marmelade" jako český výraz "Marmeláda", což není. Česká slova marmeláda a džem jsou synonyma, ale v angličtině to jsou dvě různé věci. Marmeláda(džem) se anglicky řekne "Jam" a ten může být z libovolného ovoce, nejoblíbenější je tam jahodový. Kdežto anglické slovo "Marmelade" je v anglii výraz pro zavařeninu, která obsahje velké množstní kandovaných citrusů. A jelikož české slovo "marmeláda" odpovídá anglickému slovu "Jam" tak by pro něj mělo platit složení jako pro "Jam" 😉 a né jako pro anglické slovo "Marmelade".
Nevím na co narážíte? Že se mi nelíbí, že neopravili chybu v překladu ve starém zákoně a místo toho vymýšlí nějakou novou záplatu (snídaňová směrnice), která stále neříká že Marmeláda je české synonymum pro džem a stále zůstává rovnítko mezi "Marmeláda" a "Marmelade", jen se v českých podmínkách umožňuje, aby tento produkt nemusel být z citrusů?
Tady nejde vinu za současný stav uvalovat na Evropskou úniii, ale na pochybení českého úředníka. Ten si neuvědomil, že anglický název "Marmelade" je označení pro, pro nás prakticky neznámý typ zavařeniny, která obsahje velké množstní kandovaných citrusů, a pro který neměla čeština pojmenování. Místo toho, aby tedy ponechal u této směrnice označení produktu "Marmelade", tak jej přejmenoval na "Marmeláda" a nahadil tím české synonymum pro džem.
Třeba v Portugalsku s tím problém neměli, tam používají výraz "Marmelada" pro jejich tradiční džem z kdoulí kdežto výraz "Marmelade" pro typ zavařeniny, která obsahje velké množstní kandovaných citrusů.
U nás, místo aby jsme 12 let starou chybu v překladu dávno opravili, tak jdeme nějakou švejkovitou cestou "snídaňové směrnice"...
No novinar si nedal moc zalezet s dohledanim informaci. Hlavni duvod proc to tesle pomuze je ten, ze federalni dotace 7500 USD je mozne ziskat na prvnich 200 000ks EV od dane automobilky. A to uz tesla davno prekrocila
Viz treba
Tedy ostatni vyrobci tim, ze jich tolik zatim nevyrobili maji zatim vyhodu. Kdyz se dotace zrusi, tak o ni prijdou.
EDIT: viz nize, je tam uz jina dotace o ktere jsem nevedel..
Ale tady nejde o původní Obamovou Federální dotaci na prvních 200 000ks. Tato dotace byla nahrazena Bidenovou dotaci (taky 7500USD) v ramci Inflation Reduction Actu v roce 2022. Tahle nová dotace nemá omezení na počet prodaných kusů. Takže jí bohatě využívá znovu i Tesla.
Je vidět, že o tom nemáte páru. Občas odpojovat jaderné bloky není nic dobrého pro ekonomiku a spolehlivost jeho provozu (vysoké fixní náklady, poruchy) ani pro životnost jeho klíčového zařízení. Čím méně odstavení, tím lépe pro dlouhodobý provoz. A ohledně ceny - těch 200mld. je tzv. cena overnight, jako byste tu elektrárnu postavil přes noc a za vlastní peníze. Ale nic takového není. Když stavíte dům, málokdy na to máte celou sumu vlastní. Vezmete si hypotéku a na ni přeplatíte často i 100%, rozložených v čase na úrocích. A to je přesně to, o čem mluví analytici, to jsou ty náklady financování. Jasné? A ještě k tomu, proč je cena vyšší než v SAE - stavět v EU jakoukoliv infrastrukturní stavbu je nejkomplikovanější na světě. Nese to fůru více nákladů oproti Asii. Regulace EU a licencování jaderných bloků je nejsložitější a nejnáročnější na světě. Stojí to hromadu času a peněz.
Je mi jasné, že časté odpojování nemusí být ekonomické. Ale mezi 1,2GW a 1,4GW není zase takový rozdíl co se týče spotřeby vody a ty nedostatky vody by mohly být skutečně jen při extrémním suchu třeba jednou za pár let. Ve Francii v poslední době odpojují část jaderných zdrojů, skoro každý slunečný víkend protože nevědí kam s energií když je nízká spotřeba a soláry jedou na plno... Jinak souhlasím s tím, že dnes a zejména v Evropě jsou ceny/náklady jinde než v UAE před 10 lety. Spíše se mi nelíbí že v podstatě za stejnou cenu by jsme mohli mít 1,4GW, místo jen 1GW.
No, myslím, že tam má být 1,2 GW v těch blocích a teda ještě v SAE se zahájila výstavba v 2012 a na 4 bloky. Od té doby vše zdražilo. Korejci jsou dobrá volba.
Souhlasím že Korejci jsou dobrá volba, jen mě štve, že si připlácíme extra, abychom měli menší výkon, to jsme nemohli taky postavit alespoň 4x 1,4GW. Ten korejský typ raktoru je homologovaný na 1,4GW, my chceme mít speciál s 1GW a za to si budeme muset připlatit za změnu plánů a novou homologaci. A argumenty, že u Dukovan je dost vody aby se uchladilo až 1,2 GW na reaktor, ale ne 1,4GW a proto budeme stavět 1GW jsou nesmysly. Občas by se dal odpojit v případě potřeby v období extra sucha, jeden z těch malých existujících reaktorů...
Korejská KHNP letos dostavěla jadernou elekrárnu ve Spojených arabských emirátech. Čtyři bloky po 1,4GW/blok. Cena byla celkem 24,4miliard USD to je cca. 566miliard korun. To dělá cca. 141,5 miliardy korun na blok. My budeme mít bloky cca. o 30% menší - jen 1GW/blok. Proto musí stát 200milard jeden? Proč jsme o tolik drahší než Dubaj?
Nejen Čína, ale i v EU se dotuje ocelářstní. Jen hlavní problém je v tom, že naše současná vláda není shopná tyto dotace pro naše firmy vyjednat, narozdíl např. od Německa, Fancie, Španělska, Itálie apod. viz. článek na stránkách ocelářské únie: Odkaz
Reakce na: „Pokud se bavíme o čtyřech blocích, jde o tři biliony korun. Přece Britové a Francouzi nejsou hloupí a nestaví dva bloky za 1400 miliard, a my bychom postavili čtyři za 800 miliard."
Tam není sebemenší souvislost. Škodovky se nabízejí v Číně pořád, podobně jako jiná auta. Jen je o ně menší zájem. Zájem Číňanů se přesouvá k čínským, cenově výhodnějším, elektromobilům.
Jen doplňuji informaci pro lidi neobeznámené se situací. V Číně má Volkswagen společný závod se Škodovkou - z některách linek sjíždí vozy s logem VW a z některých Skoda - řízeno poptávkou. Poptávka po Škodě měla rostoucí tendenci. Po návštěvě senátora Vystrčila na Taiwanu došlo k propadu poprávky po škodovách na zlomek původních objemů. U aut s kogem VW došlo k mírnému růstu, ale zdaleka ne takovému, aby pokryl ztráty propadu Škody. Byla to ztráta pro koncern VW, ale primárně pro Škodovku. Závěry o souvislosti s politikou si udělejte sami...
Název článku je zavádějící a chybný. Prosím redakci o opravu. Termín jaderná ponorka se používá pro ponorku s jaderným pohonem. V originálním článku od Reuters je jasně uvedeno, že se jedná o zastaralý design diesel-elektrické ponorky (podle sovětského vzoru Romeo-class z 50-tých let), která může nést jaderné zbraně. Reuters nepoužívá termín jaderná ponorka (nuclear submarine), ale "nuclear-armed submarine" což je ponorka vybavená jadernými zbraněmi. Dále je možné se v článku Reuters dočíst, že nejí jasné jakými zbraněmi bude ponorka vybavená...
S tím, v jakém stavu je ruská armáda je NATO schopno prozazit ji dnes 50x po sobě co se týče konvenční války. Pokud by došlo na jadernou, tak tu je jedno kdo formálně vyhraje, vítězem nebude nikdo.
Lobisté zbrojních firem teď mají žně. Rozpoutávají paniku a snaží se vsugerovat, že hrozba útoku Ruska konvenčními zbraněmi na země NATO je reálná, i když současná vyzbrojenost NATO mnohonásobně převyšuje Ruskou a Rusko v současné chvíli není schopné ani dobýt zbytek Donětského regionu. Přitom NATO poskytlo Ukrajině ani ne 0.01% svých prostředků.
Za ty stovky miliard by se dalo posavit tolik pěkných věcí, třeba postavit pár jaderných eletrárenskách bloků a mohli by jsme se energeticky zbavit závislosti na Rusku. Nebo třeba vysokorychlostní železnici 😉
Bylo by skvělé, kdyby byl syntetický benzín cestou k ekologickému a levnému zachování spalováků. Bohužel tomu tak nebude. Jeho nejdrahším vstupem výroby je elektřina a té je u syntetického benzínu pro dojezd 1km potřeba cca.5x více než pro dojezd 1km u elektromobilu. Číslo "cca. 5x více" je odvozeno z účinnosti cyklu výroby syntetického benzínu a účinnosti dnes vyráběného průměrného spalovacího motoru. U starších motorů to bude samozdřejmě horší. Taky továrna, vyrábějící syntetický benzín bude chtít mít nějaký profit.. Asi není potřeba více dodávat, aby si člověk udělal představu, na jakou cílovou bonitní skupinu bude v budoucnu syntetický benzín orientován...
Ale třeba brzo dotáhnou vývoj fuzních jaderných reaktorů a bude dost levné elektřiny i na syntetický benzín ;-)
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
Moc pěkná demonstrace, podle záběrů vidím že se tam sešlo v parčíku kolem stovky lidí a to do toho počítám i ty co tam venčí psy. Z toho dělají naše média naprosto jasný závěr, že prakticky všichni Slováci s Ficem nesouhlasí 🙂
Naopak většina Slováků by uvítala podstatně dražší plynový mix z Německa co by jim tam putoval přes český, výhodně koupený TransGas, a na jehož přepravu se bude vztahovat novoroční přirážka na distribuci ...