Dobrý den, paní Šroubková.
Máte toho nastudováno hodně, ale je vidět, že nejste "erudovaná"... Muselo by se jít větu po větě, celé to Vaše posuzování je zamotané stylem páté přes deváté. (Už jsme si s dříve psaly, ale..) Stručněji, výstižněji napsáno, celé to Vaše přemýšlení je postavené jaksi na vodě, nemyslím to zle a ani Vám nechci radit. Pokud Vám jde o dcerky a né o Vás, promiňte,
neznám Vás blíže, nerada bych Vám ublížila svou nedůvěrou...blížeji níže a "taktnějc"😅.
Jistě se moc snažíte pro Vaše dcery, nově prvňačky, zajistit tu nejlepší výchovu a to NEJ.
Žijte a rozum používejte, pokud Vám to půjde změnit -přeci jen přejaté výchovné vzorce (jak již jsme si dříve psaly...) s mírou. Hledala bych zlatou střední cestu bez většího tlaku na výkon.
Konkrétnějc odpovědět nejde, promiňte, to Vaše je neodborný chuchvalec všeho možného, "bez ladu a skladu"...nechci volit expres. výraz, to je mi směrem k Vám jako matce prvňaček, která se fakt moc snaží, hrubé.
A nejde Vám o to vydat knihu, snad?
Neznáte knihu p.Lucie Königové: Cesta zpátky k sobě?
Netvrdím, že je nej, nejsem ani žádná známá paní autorky, nechci dělat ani reklamu na tuto knihu, to bych nerada, psycholog nejsem, jen trošku zkušená učitelka a vím, že Vy jste hodně přístupná přes rozum a přemýšlení....Žádnou jinou knihu, kde se pracuje s podvědomými výchovnými vzorci neznám, třeba přispívající čtenáři budou moudřejší. Dcerky jsou zdravé, buďte ráda. Snad jste už opustila vydat Vaši knihu, jde Vám o dcery?
Autorka vystudovala andragogiku, některé pasáže jsou zajímavé, jakási autoterapie?..do hloubky, zda to půjde✨?
Ženská, raději nic nepiš. :-(
Babičky a dědečkové z obou stran neměli s hlídáním našich kluků nikdy problém. Je to dano asi tím, že komunikace v naši rodine vždy fungovala dobře.
Jen bych chtěl připomenout jednu zásadní věc těm některým stále zaneprázdněným seniorům o nichž je tento článek.
To že jste dnes mobilní, jezdíte autem, vzděláváte se, cestujete nemusí být pravda zítra. V tomhle věku ze dne na den můžete naopak sami potřebovat víc rodinné pomoci než potřebuje to malé vnouče.
Mezigenerační výpomoc je normální v každé fungující rodině. A tento článek na tom nic nezmění.
Dramatický titul, protože text titulku táhne. A stalo se! Četl jsem a docela se mi to líbilo. Inspirující! Zde můj pohled na problém.
Nikdo nebude prorokem v oblasti dnešního, státem hrazeného školství. A naopak. Všichni ti, kdo zde budou publikovat svoje příspěvky na žhavé a výbušné téma české školství, stanou se provokatéry obrovské diskuze, jejíž čtení je velmi deprimující, ale přitom perfektně ilustrující osobnostní a názorovou diverzitu veřejnosti. Pochopitelně to nelze považovat za objektivní, protože těch diskutujících je relativně málo. Ale především - vlci veřejnosti vyjí (nejvíc sentimentální pamětníci) a karavana českého školství jde dál ve vyjetých kolejích, z nichž není schopná "vykolejit" směrem ke zcela odlišné realitě a blízké budoucnosti. Mimochodem, když se nepodaří drtivou většinu dětí školního věku "zahnat do škol", budou nás brzy ovládat dětské gangy. Myslím, že to není nutné opakovaně připomínat.
Pane Fořte, nejvíc tady nekřičí sentimentální pamětníci, ale pravděpodobně ti, co se jim v životě nedaří a hledají viníka. Místo zapracování na sobě potřebují svoji frustraci ventilovat tady. A obětního beránka našli. Školství potřebuje změny, ale je otázkou, zda je mají určovat neúspěšní lidé. Proč tvrdím že jsou tito diskutující neúspěšní? Stačí se podívat na kolika diskuzích ventilují svoje stale stejné názory a kolik tráví tímto času a kolik tomu věnují energie. Zde sotva můžeme předpokládat, že jde o úspěšného člověka.
Již dávno bylo dokázáno, že ti nejagresivnéjší na sociálních sítích jsou pravým opakem v reálném životě.
Nicméně, racionální úvahy, návrhy změn od nich nikdy neuslyšíme...
Jsem rád za to, že jste alespoň jako první potvrdil, že takhle opravdu vypadá reálná výuka na současné vysoké škole (samozřejmost, triviality)... Já to neberu nikomu, protože každému může vyhovovat jiný způsob...
Já nic nepotvrzuji. To potvrzuje Vámi uvedené video, které je, pokud se nepletu, z letního semestru tohoto roku. Jak jsem psal dříve pod Vaším příspěvkem, studoval jsem před 20 lety.
Nicméně se mi líbí, jak vypadá výuka na uveřejněných videích.
Ano. Jak vidím, zatím na této škole v roce 2024 ještě neobjevili možnosti počítačové grafiky, ale aspoň natočili video. Byť se to pořád klasicky mastí křídou. Kdyby se šlo dál, někdo se jednoho dne i může zeptat, proč ve školách opakujeme dokolečka ten samý poloamatérský výklad v mnoha různých variacích a neudělá se to jednou pořádně a profesionálně, s tím, že to bude obecně přístupné jednou provždy. Maximálně se to jednou za čas zaktualizuje v centrální repozitoři...
Zase plácáš blbosti. K čemu bude počítačová grafika? Psaní na tabuli křídou je pro výklad zcela dostačující.
Místo dělání nějaké zbytečné grafiky může přednášející poskytovat konzultace studentům. To je mnohem užitečnější.
Na VŠ byl nejhorší možný přednášející ten, který měl vše na slidech, na tabuli nic nepsal, při výkladu/odvozování rovnic přeskakoval některé kroky, slidy pouštěl tak rychle, že nikdo nestačil opisovat a pak nám ty slidy nedal v elektronické podobě. Takový přednášející byl úplně k h****.
Přednášky na které ty odkazuješ, jsou naprosto v pořádku. Jen víc takových přednášejících.
Podívejte, jak se dnes "učí" na VŠ Odkaz . To je aktuální video. Oni "učí" naprosto stejně jako před 100 lety, nebo možná ještě hůř. Tam se zastavil čas. Systém křída, houba, hadr, skanzen. Pokrok spočívá jen v tom, že občas vám dají i záznam přednášky, což je výborné, protože jinak si samozřejmě nikdo nic nezapamatuje. Ale kdo by do takové školy chodil z jiného důvodu, než že potřebuje ten "papír" kvůli kvalifikaci nebo proto, že je to zákonem daná povinnost? Nikdo...
Přednášce nelze nic vytknout.
Mě by spíš zajímalo ty n*****e (Pavle Černý), jestli máš vůbec šajn o tom o čem se na té přednášce hovoří.
Abys věděl, přednášky na vysoké škole jsou nepovinné. Teda za nás to tak bylo a je to nejspíš i nyní. Chodit tam bylo a stále nejspíš je dobrovolné. Přesto na ty přednášky jak je vidět z ostatních záznamů z tohoto cyklu přednášek z ČVUTu chodí dost studentů a vůbec nelze tvrdit, že by je to nebavilo. Naopak, je vidět že pozorně sledují a mají i dotazy. Přesně tak to bylo za nás.
To že ty si možná vychodil nějakou školu jen pro papír neznamená, že to tak dělají všichni.
Ten kdo si chce jít na techniku jen pro papír, tak většinou jeho studium končí na zkoušce z podobného předmětu. A je to tak naprosto správně.
To je videozáznam reálné klasické přednášky z roku 2024, skutečná výuka. Tak se učí, opravdu. Samozřejmě neříkám, že je to tak vždycky a všude, na všech školách. Vidím tam jeden statický slajd na celou přednášku a jinak klasicky křída... Odkaz 1
Přednáška je samozřejmě úplně v pohodě. Nám před 20 lety profesoři přednášeli fyziku/ teoretickou elektrotechniku/ matiku/jadernou fyziku/ mechaniku úplně stejně. Hned bych si to zopakoval. Vše pěkně odvozené, rychlost výkladu je tak akorát. Za mě má pan profesor jednička s hvězdičkou.
Jo to já mám taky, ale naučil jsem se to sám. Rozhodně ne ve škole. A věřit si můžete, čemu chcete, pravda je úplně jinde. A netykej mi chytráku. A když si neumíš ani napsat ve svém jméně háčky a čárky, tak to asi s tím tvým vzděláním taková sláva nebude. Dnešní deváťáci si pletou rok 1948, 1968 a 1989, na to mi řekneš co chytrolíne?
To je jen tvůj názor na který máš právo. Jinak nesmysly co píšeš jsou mi celkem u zadku.
Co bych ti na to říkal, že si pletou roky? Žes je to blbě naučil.
Tvé vyjadřování a způsob prezentace spíš ukazuje, že si tady kompenzuješ neúspěch v reálném životě. Navíc máš možná navíc i nějakou poruchu osobnosti. Každému tady vnucuješ své názory, že by tě v reálu nikdo nebral moc vážně a trpíš pocitem méněcennosti?
A 40 procent deváťáků s psychickými problémy je jako co? Jenom vychvalujete, ale záporné stránky nevidíte. A je tam obludná informační ztráta, v paměti zůstane tak kolem 2 až 3 procent z celkového objemu učiva ze školy. To je taky v pořádku, že? Tak se proberte ju!😠😡
Mluv za sebe... Inženýr s technickým zaměřením má v hlavě k okamžitému použití prakticky celou matiku a fyziku ZŠ, část chemie, většinu gramatiky z ČJ, jeden cizí jazyk, velkou část zeměpisu a částečný přehled o světových dějinách nebo o stavbě lidského těla. A to rozhodně nejsou 2 - 3 procenta. Pokud odhaduješ svoje znalosti na 2 procenta, tak nejsi nic jiného než negramot.
Naprostá většina toho, co se ve škole učí, je k ničemu. Naopak věci, které jsou potřebné - finanční gramotnost, moderní dějiny, sexuální výchova atd., se ve škole prakticky neučí.
Přesně jak říkáte. Pologramot většinu věcí ze ZŠ nepotřebuje. Inženýr a doktor to bude vidět poněkud jinak. Když vedle sebe postavíte právníka, lékaře a inženýra s technickým zaměřením, tak jejich znalosti dohromady stojí kompletně na celém průřezu učiva základní školy.
K finanční gramotnosti potřebujete znát základy matiky, pro pochopení souvislostí v moderních dějinách potřebujete znát souvislosti s dějinami předcházejícími, pro pochopení sexuální výchovy potřebujete znát něco z biologie, atd. Takhle jste to myslela?
Pane Mucha, vy jste další ma...r, který asi spolk Šalamounovy exkrementy, že? Jak asi dítě na 1.stupni ZŠ pozná, čím se bude živit? Všeobecné vzdělání je základ. Jenže děti jsou dneska astronomicky líné a tím následně hloupé. Ještě je v tom podporují rodiče a umetaji jim cestičky, aby se chudáček nemusel nic učit a dostal známky zadarmo. Tak si tyhle bláboly odpusťte a běžte si vyzkoušet výuku na nějaké škole. Rychle změníte názory !!!
Máte pravdu pane Broži. Dětem trocha disciplíny od mala neuškodí. V tomto duchu vychovávám i svoje děti. A ovoce to nese.
To je skvělé, asi jste pro ně byla dobrou učitelkou. Kéž by to tak bylo ve více předmětech a u většiny učitelů. Snad je i učení skutečně bavilo.
Mě spíš vadí systém, který tu je, mám k němu plno výhrad. Spousta věcí by šla dělat tak, aby dětem prospívala.
A co byste změnila například u matiky a přírodních věd?
A právě proto musíme školu přizpůsobit těm nadaným a nepřizpůsobovat školu budoucím uklízečkám, kopáčům a podobným profesím, které nemají motivaci a škola je nebaví. Protože žáci co je nebaví vzdělávání jsou pak v životě právě na těchto pozicích. Nadané dítě vhodné pro budoucí studium na VŠ nemá problém s množstvím všeobecného učiva na ZŠ.
Určitá část dětí ani v polovině střední školy (gymnázia) neví jestli půjdou studovat medicínu nebo práva. Tím narážím na to, že spousta dětí neví čím se budou zabývat v budoucnu. Z tohoto důvodu musí být takové dítě vzděláváno všeobecně, aby si pak mohlo vybrat z vícero možností. Pro ilustraci mohu uvést dítě, které se od malička věnuje sportu a vše tomu podřizuje i s podporou rodičů. Rozuměj fláká všechny ostatní předměty krom tělocviku. Ve vyšším věku na střední škole to část těchto „sportovců“ přestane bavit nebo rodiče nemají peníze na to dál takové dítě podporovat, které pak stagnuje a neposouvá se dál. Co si budeme povídat, dělat spot profesionálně je hodně hodně drahé… A když nastane tento případ, kdy se takový sportovec musí začít zabývat něčím jiným, tak to je potom k pobavení. To dítě na prahu dospělosti neumí vůbec nic. Jen kopat do míče a blábolit o zápasech. Řada lidí až na VŠ zjistí, že si vybrali nesprávný obor. Díky tomu, že jsou vybaveni všeobecnými znalostmi mohou jít VŠ znovu a zkusit něco jiného.
Pak by mi také zajímalo, jak byste to chtěl např. na té základní škole prakticky udělat, aby se každé dítě věnovalo jen tomu co ho baví? Kde na to chcete vzít peníze, učitele a prostory? Dle mého názoru máte jen utopické představy.
Dalším aspektem je to, že člověk, který nemá žádné všeobecné znalosti je snadno ovladatelný různými podvodníky/manipulátory.
Jistě, základkám lze ledacos vytknout, jako například učivo zastaralé literatury, zaměření se v dějepisu na pravěk/starověk místo moderních dějin 20. stol. nebo nově povinný druhý cizí jazyk, nicméně ten jejich systém vzdělávání není nastaven špatně. Základka je od toho, aby učila základní rozsah všeobecných znalostí, nikoliv specializace.
Ano, nějaký prvňáček ztratil motivaci, protože ho nebaví učit se písmenka a počítat, nebaví ho ani sedět v lavici. Tak jak to vyřešíme podle autora? Dáme mu snad do lavice tablet, aby se mohl dívat na videa, která ho baví a cítil se lépe? Určitě pak bude chodit do té školy mnohem raději a nebude mít komplex z toho, že musí dělat něco co se mu nechce… Obsah učiva na ZŠ určitě potřebuje nějaké změny, ale určitě nikdy nebude fungovat styl, aby se každý věnoval jen tomu co ho baví.
Základní škola není jen od toho, aby naučila děti číst a psát, ale má celou řadu dalších úkolů. Především má ukázat dětem jednotlivé obory lidského vědění, aby si každé dítě mohlo během základní školní docházky vybrat své zaměření. Případně pokud se nerozhodnou, tak mohou dál pokračovat na všeobecném vzdělávání na gymnáziu. Dalším úkolem ZŠ je děti rozškálovat dle jejich schopností, aby dítě (i rodiče) vědělo jaké má šance v konkurenčním prostředí dětí z jiných škol/tříd a mohlo se na základě povědomí o svých schopnostech racionálně rozhodnout jakým směrem se po ZŠ vydat.
Pane autore, podívejte se na články zde na Seznamu, které píší o tradičním velkém zájmu žáků o všeobecné vzdělávání na gymnáziích. Co nám toto říká? Že je velké množství nadaných žáků na ZŠ, kteří se chtějí učit celé spektrum znalostí. To je v přímém rozporu s tím co se nám snažíte podsouvat ve Vašem článku. To jsou ti žáci, kteří jednou budou inženýry, lékaři, veterináři, programátoři, právníci atd. Prostě ti, co budou generovat největší přidanou hodnotu.
A právě proto musíme školu přizpůsobit těm nadaným a nepřizpůsobovat školu budoucím uklízečkám, kopáčům a podobným profesím, které nemají motivaci a škola je nebaví. Protože žáci co je nebaví vzdělávání jsou pak v životě právě na těchto pozicích. Nadané dítě vhodné pro budoucí studium na VŠ nemá problém s množstvím všeobecného učiva na ZŠ.
Určitá část dětí ani v polovině střední školy (gymnázia) neví jestli půjdou studovat medicínu nebo práva. Tím narážím na to, že spousta dětí neví čím se budou zabývat v budoucnu. Z tohoto důvodu musí být takové dítě vzděláváno všeobecně, aby si pak mohlo vybrat z vícero možností. Pro ilustraci mohu uvést dítě, které se od malička věnuje sportu a vše tomu podřizuje i s podporou rodičů. Rozuměj fláká všechny ostatní předměty krom tělocviku. Ve vyšším věku na střední škole to část těchto „sportovců“ přestane bavit nebo rodiče nemají peníze na to dál takové dítě podporovat, které pak stagnuje a neposouvá se dál. Co si budeme povídat, dělat spot profesionálně je hodně hodně drahé… A když nastane tento případ, kdy se takový sportovec musí začít zabývat něčím jiným, tak to je potom k pobavení. To dítě na prahu dospělosti neumí vůbec nic. Jen kopat do míče a blábolit o zápasech. Řada lidí až na VŠ zjistí, že si vybrali nesprávný obor. Díky tomu, že jsou vybaveni všeobecnými znalostmi mohou jít VŠ znovu a zkusit něco jiného.
Nejde o kompenzaci jaloviny u spotřebitelů na hladině nn. Domácnosti mají účiník kolem jedničky a velké průmyslové podniky připojené na hladinu nn a VN musí jalovinu kompenzovat v rámci své sítě tak, aby na přívodu byl účiník kolem jedné. To je dáno přímo zákonem. Zde nejčastěji kompenzují induktivní jalovinu kondenzátory.
Jiná situace je ovšem na hladinách VVN 110 kV a zejména na hladinách 220 nebo 400 kV.
Zde má jalový výkon přímou vazbu na velikost napětí v uzlech dané sítě a pomocí jalového výkonu se to napětí v těchto uzlech (rozuměj v rozvodnách) řídí.
V kostce: vedení s rozprostřenými parametry provozované nad přirozeným výkonem má induktivní charakter, stejné vedení v odlehčeném stavu se chová jako kapacita. Připojená trafa jsou vždy induktivní. Abychom udrželi napětí v předepsaných mezích na těchto hladinách, tak musíme tu jalovinu řídit v celkem širokém rozsahu – jak s kapacitním tak induktivním charakterem. A nejlevnější, nejspolehlivější jsou právě synchronní stroje (obecně). Nejčastěji pak ty, které pracují jako generátory. Mohou to být i ty stroje, které jsou za tímto účelem přímo připojeny k sítí – rotační kompenzátory. Podbuzený synchronní stroj na síti se chová jako indukční zátěž, kdežto přebuzený se chová jako kapacita. Oba režimy jsou potřebné.
Je vidět, že jste energetikou nepolíben a veřejně tady prezentujete takové bludy. Doporučuji nastudovat skripta Teorie elektrických strojů a Teorie přenosu elektrické energie. Na elektroenergetických oborech VŠ se to učí v 3. a 4. ročníku. Kvůli takovým jako jste vy ta energetika teď vypadá tak jak vypadá.
V článku je pár nesmyslů.
Jalová složka elektřiny se dá velmi snadno kompenzovat polovodičovými, na tento účel konstruovanými střídači. Naopak velkými generátory kompenzovat nejde. Šla by kompenzovat i střídači fotovaltaiky nebo větrníku, pokud bude k tomu software ovládající ten střídač a upravený hardware.
Soláry i větrníky rozkolísávají distribuční soustavu zhruba stejně, ovšem rozkolísanost solárů je dán hlavně časy dne a noci, tudíž na základní regulaci stačí kapacita cca půl den. Ovšem vynahrazují si to kolísáním výkonu pod mraky a když je jasno a v létě a v zimě.
Větrníky kolísají zhruba stejně i v létě i v zimě, ovšem jejich kolísání výkonu je mnohem víc náhodné, na jeho krytí je třeba násobně větší akumulace než u fotovoltaiky. a vzhledem k náhodnějšímu výskytu větru víc zatěžují distribuční soustavu přeléváním elektřiny sem a tam.. A větrníky mají u nás výrazně nižší využití než fotovoltaika.
Naddimenzované soláry i větrníky se nevyplatí, protože kvůli politicky prolobovanému přednostnímu výkupu se baronům platí pořád plná cena, zatímco nadbytečná elektřina se musí dalšími platbami "likvidovat" v zařízeních poskytujících regulaci sítě a za toto všechno zaplatí ve vysokých cenách elektřiny spotřebitelé.
Nejde o kompenzaci jaloviny u spotřebitelů na hladině nn. Domácnosti mají účiník kolem jedničky a velké průmyslové podniky připojené na hladinu nn a VN musí jalovinu kompenzovat v rámci své sítě tak, aby na přívodu byl účiník kolem jedné. To je dáno přímo zákonem. Zde nejčastěji kompenzují induktivní jalovinu kondenzátory.
Jiná situace je ovšem na hladinách VVN 110 kV a zejména na hladinách 220 nebo 400 kV.
Zde má jalový výkon přímou vazbu na velikost napětí v uzlech dané sítě a pomocí jalového výkonu se to napětí v těchto uzlech (rozuměj v rozvodnách) řídí.
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Pěkně sepsaný rozbor. Díky za něj.