Šéfredaktor Obnovitelně.cz. Nejdůležitější informace ze světa obnovitelných zdrojů, čisté mobility a ochrany klimatu denně na www.obnovitelne.cz
Tak jak to dopadlo? 🙂 Odkaz 1
Děkuji všem za velmi živou diskuzi. V reakci na některé komentáře bych rád upřesnil:
1) Na Obnovitelně.cz vycházíme z informací oficiálních kanálů, nebo z dalších seriózních médií, na které v článku odkazujeme. Pokud je podle vás nějaká informace nepodložená, budu rád za zpětnou vazbu
2) Vyšetřování stále není u konce a těšíme se na závěrečnou zprávu. Pokud ale je paluba s elektromobily nedotčena, pak logicky elektromobily nemohly požár způsobit. Jak ale uvádíme i v článku, jde zatím o předběžné závěry
3) Lodě hoří často a z mnoha důvodů, jak jsme popsali v předešlém článku Odkaz 1
Tak má to zas jiné výhody. Když elektromobilu dojde baterka, může se dobít prakticky kdekoliv, z jakékoliv zásuvky nebo solárního panelu. Když dieselu dojde nafta, můžete v té Kanadě možná tak vzít kanystr a jít pěšo 20 kilometrů k nejbližší pumpě. A jinak jde spíš o volbu konkrétního modelu EV, protože dojezd 1 000 km technicky není problém, je to jenom věc velikosti baterky (kterou dobijete během pravidelných bezpečnostních zastávek).
„V našem regionu se vyskytují jedinci, kteří jsou méně plaší, a proto je nutné, aby krajská samospráva byla připravena na situaci, kdy veškeré snahy o zaplašení daného jedince nebudou mít účinek. Případný odstřel bude možný až jako poslední z řady opatření a týká se jen problematických jedinců,“ řekl k "možnosti udělení výjimky" na odstřel problematických jedinců Pavel Bělobrádek z KDU-ČSL.
Vlci mají v české krajině řadu nepřátel a lidé se na navracející se šelmy pořád ještě postupně zvykají. Doufejme, že výjimka zůstane opravdu jen krajním řešením u nebezpečných jednotlivých kusů a z případných odstřelů se nestane nebezpečný trend. Mnozí by si totiž přáli, aby u nás vlci opět nebyli. Více na Obnovitelně.cz
A vy už máte nějakou ověřenou informaci o tom, že ten požár způsobilo elektroauto? Ty totiž 1) hoří mnohem méně často než spalováky a 2) když už dojde k požáru, nejčastěji během nabíjení. Je jen velmi málo (extrémních) důvodů, aby EV začalo hořet jen tak samo od sebe. Plus teda opravdu není pravda, že by hořící elektromobil zaměstnal "desítky hasičů" 🙂 V podstatě stačí jen spodek auta ponořit do vodní lázně a kontrolovat teplotu článků. Hasiči nejsou žádní retardi, na hašení EV jsou velmi dobře proškolení a ví, jak si s tím poradit. Jen se o požárech elektromobilů dobře píše, protože je to novinka a je jich v Česku pořád málo. Za pár let takovádle kauza nebude nikoho zajímat.
Konečně segment dopravy, kde vodík možná bude dávat smysl. V té automobilové totiž zatím moc růžově nevypadá a nákladní dopravci budou bojovat s vysokou cenou paliva. Nízkoemisní letectví ale může pomoci dekarbonizovat obor, který má zásadní dopady na klima, ale lidé se ho nejspíš za žádnou cenu nevzdají. A jak jsme už na #Obnovitelně psali, na vývoji exotických technologií vodíkových leteckých motorů se podílejí i Češi.
Je to dobrý leda tak na ježdění kolem komína, říkali. Možná se to prosadí, až budou na každým rohu nabíječky, říkali.
A ve výběru bludů a manipulací odpůrců elektromobility bychom mohli pokračovat třeba další týden. Ale proč tím marnit čas. Realita mluví za vše.
Příběh 4x4electric , kteří vyrazili na jih Afriky s Enyaqem od Škodovky je moje srdcovka, protože sám mám na afrických silnicích něco najeto, byť se spalovákem. V JAR to ještě jde, jsou tam klasické benzínky. Ne vždy je ale síť dostatečně hustá, takže na reportáži v savaně mezi lvy, slony a buvoly jsem zažil pár stresových chvilek, kdy jsem poslední kilometry ujížděl doslova na výpary v nádrži 🤣 Ale třeba v Kamerunu infrastruktura rozhodně není na evropské úrovni a benzín kupujete zpravidla v PET flašce od kluka sedícího u silnice (o bezpečnosti takového způsobu distribuce se asi není potřeba dlouze bavit).
Nizozemci s elektromobilem tohle vůbec neřeší. Vezou si 60 solárních panelů, které prostě rozloží na poušti, v savaně nebo na kraji pralesa a čekají, až jim ostré africké slunce dodá další kilometry. Určitě nejsou první, koho tohle napadlo, ale je fascinující, že jim to v praxi fakt funguje. A nejen že dojeli z Evropy až do Cape Town, oni se teď ještě chystají na cestu zpátky!
Tenhle článek si určitě dejte!
Jde o akce zlodějů drahých kovů, nebo cílený vandalismus zfanatizovaného odpůrce elektromobility? Dobíječky pomazané exkrementy a nízké výkupní ceny kovů z kabelů ukazují spíš na ten druhý případ. Provozovatelé dobíjecích stanic řeší škody v řádech stovek tisíc korun a přemýšlejí, jak stanice lépe zabezpečit. Více na obnovitelně.cz
Na Obnovitelně.cz jsme vydali na poměry českého mediálního prostoru myslím poměrně osvěžující rozhovor s odborníkem na jádro Janem Haverkampem. Jaderná lobby se podle něj snaží klimatické krize využít k renesanci výstavby atomových elektráren, protože jsou "čisté, spolehlivé a dostupné." Už ale nezaznívá, že se snižováním emisí jaderky prakticky nemůžou pomoct, protože stavba nových reaktorů trvá desítky let, jsou šíleně drahé a ve výsledku jde i o zastaralé technologie.
Zelené technologie představují nejen obrovskou příležitost, ale přímo existenční nutnost. Bez odpovídajících investic do výroby a vývoje si Česká republika neudrží svou ekonomickou úroveň. Jak ale ve své studii připomíná společnost Boston Consulting Group, abychom udrželi krok se zbytkem rozvinutého světa, budeme do roku 2050 muset sáhnout hluboko do kapsy. Více v článku Kristýny Čermákové.
Trhač asfaltu, kterým se nejspíš bohužel neprojedete. Vlastník Saabu, automobilka NEVS, vyrobila šest prototypů elektrosporťáku Emily GT, který je přímo nadupaný převratnými technologickými novinkami. Stroj dokonce zaujal i britský Top Gear. Od jara ale NEVS pozastavila činnost a Emily GT tak místo posunutí trhu s elektromobily zase kousek dál představuje spíš labutí píseň kdysi legendární automobilky. Více v článku Kristýny Čermákové.
Tohle je prostě radost číst i pro nás nerybáře. Rekultivace se totiž v Česku dělají většinou stylem "hlavně aby to nějak bylo" nebo ještě lépe "hlavně aby se tam dala udělat pláž a stánek s párkama". U téhle bývalé štěrkopískovny u Mělníka na to šli přesně naopak a výsledek je dechberoucí. V jezerech se daří i pstruhům, kteří kvůli nárokům na čistotu vody jinak žijí takřka výhradně v potocích.
Česká krajina je zjizvená šrámy po těžbě všeho možného od uhlí po kaolin. Dobře provedené rekultivace dokáží tyhle šrámy nejen zacelit, ale ještě z nich udělat lokální zřídla biodiverzity.
Takové teplo na světě od začátku moderního měření ještě nebylo. A následujícího 1,5 roku budeme podle vědců podobné rekordy "slavit" jak na běžícím páse. Samotné El Niño by ale na toto oteplení nestačilo. Klimatický systém Země se mění stále rychleji, ale lidstvo se pořád nemá k adekvátní globální odpovědi. Na co přitom čekáme? Až vědci na Antarktidě budou chodit v kraťasech?
Zatímco před dvaceti lety bylo ve světě v provozu 438 reaktorů, dnes je jich 411 a řada z nich se blíží konci své životnosti. Budování nových jaderných elektráren se na západě kvůli jejich technické náročnosti a zásadnímu překračování rozpočtů v podstatě zastavilo. Naopak přírůstky výkonu nových obnovitelných zdrojů rok co rok lámou rekordy. Odlišný vývoj můžeme vidět v Asii, zejména v Číně, která jednak patří mezi největší investory do obnovitelných zdrojů, ale zároveň staví dvě desítky nových reaktorů. Více k vývoji jaderné energetiky ve světě v článku Kristýny Čermákové.
Na frázi "Česko zaspalo" už osobně začínám být trochu alergický, protože to v poslední době lze vztáhnout takřka na cokoliv. Bohužel, moderní mobilita je toho zářným příkladem. Čerpacích stanic na vodík jsou u nás zatím jen jednotky, elektrolyzér na výrobu zeleného vodíku roste v Česku zatím (pokud vím) reálně jen jeden, a to v Napajedlech v areálu Solar Global. A šance, že na silnicích potkáte auto na vodík, se rovná výhře v loterii.
Vrcholní představitelé ORLEN Unipetrol, Alstom, Toyota a Air Products teď vyzvali premiéra Petra Fialu a klíčová ministerstva, aby Česko šláplo na pedál a začalo systematicky investovat do vodíkové infrastruktury. Více v článku od Pavla Barocha na Obnovitelně.cz
Šéfredaktor Obnovitelně.cz. Nejdůležitější informace ze světa obnovitelných zdrojů, čisté mobility a ochrany klimatu denně na www.obnovitelne.cz
0
Sledujících
0
Sleduje
Šéfredaktor Obnovitelně.cz. Nejdůležitější informace ze světa obnovitelných zdrojů, čisté mobility a ochrany klimatu denně na www.obnovitelne.cz
0
Sledujících
0
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
Tvořivá společnost se před časem odštěpila od proputinovské sekty AllatRa a šíři, jak jinak, protiklimatické polopravdy a “tvořivé” interpretace dat. Svět podle nich v roce 2036 čeká ekologická zkáza, které nezabrání snižování emisí, ale exotické fiktivní technologie a svržení současného společenského řádu. Tváří hnutí je dr. Egon Cholakian, který údajně pracoval v CERNu nebo NASA (akorát že vůbec). Samozřejmě se kolem tohoto spolku, který má v Česku odhadem stovky členů a stále roste, okamžitě shlukla řada známých jmen dezinformační scény jako Soňa Peková, Ladislav Vrábel nebo Jan Hnízdil. A inzerci s neexistujícím vědcem vydala i Česká tisková kancelář (ČTK) nebo Deník.¨
Druhý díl vydáme v příštích dnech.
1 odpověď