Děkuji za fundovaný článek, který oslovil kromě elektrikářského rozumu i srdce člověka zapáleného do smysluplné práce. Vystihuje heslo jednoho z mých mentorů - většina lidí ani neví, co neví. Váš článek je však příliš dlouhý i pro běžného čtenáře, respektive mladého nečtenáře, kterému by mohl nejvíce prospět. Začal jsem psát na Medium proto, abych se naučil psát stručně a srozumitelně pro různorodé publikum. Ani to však není zárukou čtenosti, ta je výsledem mnoha faktorů, které nemůžete ovlivnit. Některé moje články přečetlo přes 20 tis. čtenářů na rozdíl od jiných, které mi přišly mnohem zajímavější. Nicméně hodnotu a jedinečnost blogosféry Medium tvoří právě články, jak je ten Váš. Držím palce do dalšího psaní.
Děkuji za sondu do duší generace, kterou jsem poznávat jako učitel až ve svých 56 letech. Popsaná snaha nebýt ztrapněn vysvětluje, proč jsou moji studenti tak pasivní. Svoje dojmy jsem popsal zde Odkaz 1 . Proto jinak normální studenti skrývají i zájem o výuku, aby nebyli ztrapňováni spolužáky, kteří z různých důvodů chodí školu odsedět. Ke škodě všech pak tráví cca 4000 hodin svého mládí na střední škole, aniž by využili zkušeností svých učitelů. Plní tak nepsanou dohodu - odseď si to, nevyrušuj a my Ti dáme maturitní vysvědčení. Jen se někam ztratila zvídavost a touha naučit se něco užitečného pro život. Obdivuji svoje zkušenější kolegy, kteří se účastní úpadku vzdělávacího systému a stále v něm neztrácejí smysl svého povolání učitele.
Děkuji za výstižný článek. Jako novopečený, byť dříve narozený a pedagogicky nevzdělaný elektroinženýr jsem začal učit odborné předměty na střední průmyslové škole. Čerstvou zkušenost jsem popsal v článku Odkaz 1 . Za sebe bych k důvodům nedostatku učitelů přidal minimální zájem středoškoláků o zvolený obor. V případě mojí školy studentů čtyřletého elektro oboru na vyhlášené škole, kam se dostane jeden ze tří zájemců. Většina učitelů je pro svoji práci zapálená, ale výuka, odborný výcvik ani nejmodernější učebna robotiky a mechatroniky studenty příliš nezajímá. Jejich cílem je pouze získat maturitní vysvědčení nebo výuční list. Obdivuji svoje kolegy, kteří to snášejí dlouhá léta až do důchodového věku a stále nacházejí ve své práci smysl.
Ze svojí krátké praxe učitele na střední průmyslové škole docházím k závěru, že účelem SŠ je získat maturitní vysvědčení či výuční list bez ohledu na to, co se student naučí a následně využije v životě. Podobně se účelem druhého stupně ZŠ stalo připravit žáky na přijímačky na SŠ. Původní účel školy - připravit děti na praktický život se ztratil v papírech a na úřadech. Snad proto, co definoval Ivan Illich již v roce 1970: "Pravým účelem školy je zaměstnávat učitele bez ohledu na to, co žáky naučí". Smutná pravda, zvlášť když k nim připočteme všechny úředníky ve školství.
Milá Lenko, doporučuji nespoléhat na stát a úřady. Schopná a zodpovědná účetní je vymírající živočišný druh ne kvůli AI, ale kvůli náročnosti práce. Kontaktujte lidi, kteří znají Vaše pracovní kvality, nejlépe dodavatele a odběratele - ideálně soukromé firmy s majiteli 60+. Ti ještě fungují jako v devadesátých letech a AI si do firmy ještě dlouho nepustí. Potřebují pracovníky od slova pracovat nikoliv zaměstnance od slova být zaměstnán. A obvykle je nehledají na úřadu práce, ale přes osobní reference a kontakty - to je "sociální síť" nás dříve narozených. Držím Vám palce.
Skvěle popsaná životní realita, kterou aktuálně před podáním přihlášek na SŠ chápe málokterý rodič. Proto se bude opakovat obrovský zájem o gymnázia, jejichž absolventi budou za 4 roky pokračovat do autorem popsané pasti. Moje zkušenost je podobná - nedovolil jsem, aby škola stála v cestě mému vzdělávání a proto jsem se vyučil mechanikem elektronikem s maturitou. Když jsem ve třetím ročníku elektrofakulty pochopil, že se už nic praktického nenaučím, školu jsem sice dokončil a obor mě dosud baví, ale vydělávám si v jiném oboru.
Pracujte s dětmi - to má smysl vždycky. Existují stovky alternativních škol viz Odkaz . V nich můžete realizovat svoje představy o výuce, která v dětech nezabije jejich talenty a naučí je žít. V nich neplatí, že "pravým účelem školy je zaměstnávat učitele bez ohledu na to, co děti naučí " (Illich 1971). Na živobytí vyděláte a přijdete na jiné myšlenky. Moje máma v 76 letech pomáhala v jedné svobodné škole a od dětí se naučila užívat si života, aniž by ji deptala její vlastní hlava. Držím palce.
Děkuji za skvělý článek. Tak dlouho jsem pejskaře nechápal, až jsem se stal jedním z nich. Každému, kdo může psovi zajistit venčení a společnost, ho můžu jen doporučit - většinu důvodů najdete v článku a diskusi. Pes je totiž jediná bezpodmínečná láska a štěstí, které si můžete koupit. Navíc Vám zlepší zdraví a to se nedá vyčíslit.
Milý Richarde, děkuji za výstižný článek. Přesně jste popsal důvody, které přivedly k psaní na Medium i mě. Nikdy jsem nepropadnul sociálním sítím a sbírání lajků, ale přiznávám, že pohled na přibývající stovky čtenářů je příjemný. Právě možnost dostat se na titulní stránku Seznamu a zjistit názory čtenářů je unikátní. Začal jsem psát o svém oboru - realitách a hned můj druhý článek přesáhnul 15000 přístupů Odkaz 1 Dosud nejvíc - 26000 přístupů má můj osobní příběh Odkaz 2 . Ačkoliv se z mých 30 článků dostalo na titulní stránku 25, zákonitosti atraktivity pro čtenáře mi zůstaly záhadou. Přesáhnout 22000 přístupů se mi podařilo ještě dvakrát (bazén jako nesmysl a baťovské školství) a další tři články přesáhly 14000 (sci-fi pohádka, tiny house a operativní leasing). Naopak z mého pohledu zajímavá témata - rychločtení, nebo mužský vs. ženský mozek vůbec nezaujala. Ve všech článcích jsem vytvořil ankety a výsledky pro mě byly velmi zajímavé - nejvíce mě potěšil zájem o Baťovu školu práce (770 z 900), kterou jsem se inspiroval ve svém projektu internátní soukromé střední školy. Věřím, že popis mé autorské dráhy (185000 přístupů za 6 měsíců ze 30 článků) Vás inspiruje. Jako expert na železnici bych psal o srovnání kritizovaných Českých drah se světem a zejména o plánovaných rychlodrah, které někteří odborníci považují za neekonomický. Držím Vám palce a těším se na inspirativní články.
Děkuj za inspirativní a optimistický článek. Začínám po padesátce učit a potěšilo mě, že to všichni učitelé nevidí jako většina na téma škola diskutujících na těchto stránkách. Že vidí v žácích a studentech lidské bytosti s přirozenou touhou po poznání a šťastném dětství/mládí, ačkoliv se jim to okolí a často v první řadě škola snaží zhatit.
Pane doktore, děkuji za skvělý článek. Sice jsem o generaci mladší, ale jsou to cenné zkušenosti. Ze skvělých vzorů, byť už nežijících si dovolím připomenout pana Zikmunda a zřejmě nejznámějšího T.Baťu juniora. Když má někdo za jménem junior, tak je vlastně mladý celý život. Chcete-li být užitečný a vylepšit se názor na ty nejmladší, navštivte alternativní školy viz Odkaz .
Pane redaktore, v článku Vám chybí nejpodstatnější údaj - že se jedná o NOVÉ BYTY. Když použiji terminologii Vašeho původního oboru - jako byste napsal, běžci běhají čím dál rychleji, ale nenapíšete, že jen na dlouhých tratích. Reality jsou atraktivní téma, pro mě už 30 let, ovšem nesmíte si plést jablka s hruškama.
Pánové záložáci a radisté mají pravdu - k praktickému využití jsou pomocná slova zbytečná. Ovšem málokdo dnes morseovku využívá v praxi. Naopak hláskovací abecedu používám dodnes (Adam, Barbora, Cyril, David až Xaver a Zuzana). Pomocná slova mohou probudit zájem dětí o tento komunikační prostředek, nezávislý na internetu a mobilních telefonech. Jsou situace, kdy Vám může zachránit život - bylo to mnohokrát zfilmovano a proto se preppeři učí morseovku používat dobrovolně na rozdíl od bývalých záklaďáků.
Podnikám 30 let a děkuji za realistický pohled, užitečný začínajícím podnikatelům. V mých začátcích mi jeden osvícený daňový poradce řekl: Očekávané příjmy (obrat) vyděl dvěma a očekávané výdaje vynásob dvěma a když budeš v plusu, jdi do toho. Pokud Vám to připomíná tzv. faktor 4, jak se někdy nazývá outsourcing, máte recept na nejjistější začátek podnikání. Zaměstnanec nabídne zaměstnavateli, že pro něj bude dělat stejnou práci, ale na fakturu. Zaměstnavatel ušetří za odvody a dál to znáte - říká se tomu taky švarcsystém. Ovšem benefitem je, že novopečený živnostník stejnou výsledek docílí s poloviční námahou a dostane dvojnásobek peněz - proto faktor 4. Zaměstnavatele to stojí stejné peníze a nemusí držet zaměstnance se všemi výhodami. Podnikatel ty peníze využije efektivněji, ale přijde o jistoty zaměstnance a bude mít menší důchod.
Paní kolegyně, jako realitní makléř s 30 lety praxe Vás mohu uklidnit, že nejste sama na seznamu neoblíbených profesí. Vedle klientů, pro které jste rodinným poradcem se vždycky najdou lidé, jejichž důvěra v podobného "kamaráda" převáží Vaši profesionalitu. Platí tady tři pravidla, která často říkám:
Budiž Vám útěchou, že to stejně jako já neumíte dělat jen pro peníze a spokojenost klienta je pro Vás na prvním místě. Trvá to sice dlouho, protože svět chce být klamán, ale důvěra klientů je a vždycky bude Váš největší kapitál. Nenechte se tedy otrávit.
Konečne smysluplný návrh řešení kvadratury kruhu českého středního školství. Jen se obávám, že nedojde realizace z chronicky známých důvodů. Jako řada dalších jsem zvolil alternativu a snažím se vybudovat soukromou SŠ - rád bych s Vámi svůj záměr a jeho realizaci konzultoval. Kontaktujte mě prosím na paveldockal@volny.cz .
2
Sledujících
8
Sleduje
2
Sledujících
8
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
Milý Petře, děkuji za další z řady článků, které mi mluví ze srdce. Ano, i já jsem propásl dětství svých synů, dnes již dospělých. Vaše články se mi líbí čím dál víc, jen si nejsem jistý, zda plní Vaše představy - nemají příliš diskutujících. Rád bych si s Vámi vyměnil autorské zkušenosti - napište mi prosím kontakt na mail, uvedený v mém autorském profilu.