Uvažuji o čtečce, ale není mi jasné, jestli jdou knihy někde zálohovat, nebo jestli když se mi čtečka rozbije tak příjdu i o knihy.
Pořiďte si čtečku s Androidem (Onyx boox) a můžete si eknihy i půjčovat v kterékoliv z větších knihoven. Viz Palmknihy a Flexibooks a nemusíte je kupovat. Čtečka umí udělat i výpisky jako snímek displeje a větší typy mají i elektronické pero a slouží jako zápisník.
Děkuji za fundovaný článek, který oslovil kromě elektrikářského rozumu i srdce člověka zapáleného do smysluplné práce. Vystihuje heslo jednoho z mých mentorů - většina lidí ani neví, co neví. Váš článek je však příliš dlouhý i pro běžného čtenáře, respektive mladého nečtenáře, kterému by mohl nejvíce prospět. Začal jsem psát na Medium proto, abych se naučil psát stručně a srozumitelně pro různorodé publikum. Ani to však není zárukou čtenosti, ta je výsledem mnoha faktorů, které nemůžete ovlivnit. Některé moje články přečetlo přes 20 tis. čtenářů na rozdíl od jiných, které mi přišly mnohem zajímavější. Nicméně hodnotu a jedinečnost blogosféry Medium tvoří právě články, jak je ten Váš. Držím palce do dalšího psaní.
Děkuji za sondu do duší generace, kterou jsem poznávat jako učitel až ve svých 56 letech. Popsaná snaha nebýt ztrapněn vysvětluje, proč jsou moji studenti tak pasivní. Svoje dojmy jsem popsal zde Odkaz 1 . Proto jinak normální studenti skrývají i zájem o výuku, aby nebyli ztrapňováni spolužáky, kteří z různých důvodů chodí školu odsedět. Ke škodě všech pak tráví cca 4000 hodin svého mládí na střední škole, aniž by využili zkušeností svých učitelů. Plní tak nepsanou dohodu - odseď si to, nevyrušuj a my Ti dáme maturitní vysvědčení. Jen se někam ztratila zvídavost a touha naučit se něco užitečného pro život. Obdivuji svoje zkušenější kolegy, kteří se účastní úpadku vzdělávacího systému a stále v něm neztrácejí smysl svého povolání učitele.
Děkuji za výstižný článek. Jako novopečený, byť dříve narozený a pedagogicky nevzdělaný elektroinženýr jsem začal učit odborné předměty na střední průmyslové škole. Čerstvou zkušenost jsem popsal v článku Odkaz 1 . Za sebe bych k důvodům nedostatku učitelů přidal minimální zájem středoškoláků o zvolený obor. V případě mojí školy studentů čtyřletého elektro oboru na vyhlášené škole, kam se dostane jeden ze tří zájemců. Většina učitelů je pro svoji práci zapálená, ale výuka, odborný výcvik ani nejmodernější učebna robotiky a mechatroniky studenty příliš nezajímá. Jejich cílem je pouze získat maturitní vysvědčení nebo výuční list. Obdivuji svoje kolegy, kteří to snášejí dlouhá léta až do důchodového věku a stále nacházejí ve své práci smysl.
Ze svojí krátké praxe učitele na střední průmyslové škole docházím k závěru, že účelem SŠ je získat maturitní vysvědčení či výuční list bez ohledu na to, co se student naučí a následně využije v životě. Podobně se účelem druhého stupně ZŠ stalo připravit žáky na přijímačky na SŠ. Původní účel školy - připravit děti na praktický život se ztratil v papírech a na úřadech. Snad proto, co definoval Ivan Illich již v roce 1970: "Pravým účelem školy je zaměstnávat učitele bez ohledu na to, co žáky naučí". Smutná pravda, zvlášť když k nim připočteme všechny úředníky ve školství.
Milá Lenko, doporučuji nespoléhat na stát a úřady. Schopná a zodpovědná účetní je vymírající živočišný druh ne kvůli AI, ale kvůli náročnosti práce. Kontaktujte lidi, kteří znají Vaše pracovní kvality, nejlépe dodavatele a odběratele - ideálně soukromé firmy s majiteli 60+. Ti ještě fungují jako v devadesátých letech a AI si do firmy ještě dlouho nepustí. Potřebují pracovníky od slova pracovat nikoliv zaměstnance od slova být zaměstnán. A obvykle je nehledají na úřadu práce, ale přes osobní reference a kontakty - to je "sociální síť" nás dříve narozených. Držím Vám palce.
Skvěle popsaná životní realita, kterou aktuálně před podáním přihlášek na SŠ chápe málokterý rodič. Proto se bude opakovat obrovský zájem o gymnázia, jejichž absolventi budou za 4 roky pokračovat do autorem popsané pasti. Moje zkušenost je podobná - nedovolil jsem, aby škola stála v cestě mému vzdělávání a proto jsem se vyučil mechanikem elektronikem s maturitou. Když jsem ve třetím ročníku elektrofakulty pochopil, že se už nic praktického nenaučím, školu jsem sice dokončil a obor mě dosud baví, ale vydělávám si v jiném oboru.
Pracujte s dětmi - to má smysl vždycky. Existují stovky alternativních škol viz Odkaz . V nich můžete realizovat svoje představy o výuce, která v dětech nezabije jejich talenty a naučí je žít. V nich neplatí, že "pravým účelem školy je zaměstnávat učitele bez ohledu na to, co děti naučí " (Illich 1971). Na živobytí vyděláte a přijdete na jiné myšlenky. Moje máma v 76 letech pomáhala v jedné svobodné škole a od dětí se naučila užívat si života, aniž by ji deptala její vlastní hlava. Držím palce.
Děkuji za skvělý článek. Tak dlouho jsem pejskaře nechápal, až jsem se stal jedním z nich. Každému, kdo může psovi zajistit venčení a společnost, ho můžu jen doporučit - většinu důvodů najdete v článku a diskusi. Pes je totiž jediná bezpodmínečná láska a štěstí, které si můžete koupit. Navíc Vám zlepší zdraví a to se nedá vyčíslit.
Uvádíte několik velmi dobrých bodů, které mě přiměly zastavit se a přemýšlet, a já vám děkuji. Je pravda, že čtením Seznamu nebo Novinek moc času netrávím a na Médiáři rozeznávám nejhorší články typu, který popisujete, a vyhýbám se jim. Ale přečetl jsem si například několik z mnoha článků lamentujících nad zážitky z letošních chorvatských prázdnin. Mám sice chorvatské pobřeží také rád (v Rabacu jsem strávila svou první zahraniční dovolenou bez rodičů), ale moje britské oči to tam nějak vidí jinak - a možná některé věci neslyší; ty články mi daly okno, jak takové dovolené prožívají „správní Češi“, a zaujaly mě.
Když se vyhnete politice s diskusemi Babiš vs. pětikolka, srovnávání předlistopadových a polistopadových časů a diskusím vycházejícím z nepochopení článku, odfiltrujete to nejhorší. Na druhé straně jsou kvalitní autoři často zklamaní viz spisovatel, jehož článek popisuje zkušenosti s Mediem a nesplněná očekávání množství čtenářů i úrovně diskuse Odkaz 1 . Kritiky Vás coby cizince vyjadřujícího se k životu v Česku si nevšímejte - očima expata je totiž vidět to, co místní nechtějí vidět. Napadá mě příklad, kdy ve 30. letech Tomáše Baťu jasnozřivě varoval jeho americký mentor slovy "Vaše dílo může zhatit pouze politika", což se po roce 1948 také stalo. Tím jsme opět u politiky a já osobně se jí snažím vyhýbat, protože vytrvale ničí všechno, co lidstvo vybudovalo - v malém rodinné vztahy, psychiku lidí, vzdělávací systém, ve větším pak ekonomiku, životní prostředí a planetu globálně. Ještě zpět k Vaší misi - dovedu si představit, že větší množství článků na téma vyzkoušeného projektu VRT ovlivní větší množství lidí včetně lokálních politiků a minimální zmírní v Česku rozšířený fenomén NIMBY v místech, kudy VRT povede. Jako obyvatel Zlína, v minulosti dlouho odříznutého od dálniční sítě dokážu ocenit dopravní obslužnost. V realitách neustále řeším dilema město vs. vesnice a periferie, nižší ceny vyvážené každodenním dojížděním. Ceny nemovitostí ve městě jsou o polovinu vyšší než mimo dosah MHD. Ovšem věrné čtenáře, vyhledávající pravidelně Vaše články nečekejte.
Dobrý den, Pavle, moc vám děkuji za váš komentář, opravdu mi pomáhá. Správně jste identifikoval můj hlavní cíl - pomoci vysvětlit důvody, proč bude "VRT“ pro zemi dobrou investicí - protože Britům se to s jejich "HS2“ nepodařilo. Ale bylo mi doporučeno, že vzhledem k tomu, že jsem od svého příchodu nepracoval s železnicí, musím si vybudovat důvěryhodnost jako komentátor. Máte štěstí, že nemovitosti zajímají více lidí než železnice, ale Médium má tak velký "reach" (% populace, která něco čte na Seznamu), že to ještě jde. Je tu jeden údaj, který oba potřebujeme a nemůžeme získat, pokud jde o čtenost: u jednoho článku jste měl 26k a u druhého 22k. Kolik % čtenářů četlo oba články? Mohli bychom být v pokušení předpokládat, že to byli téměř stejní lidé, ale kromě vašich sledujících by to jinak mohli být úplně jiní čtenáři Média kvůli obrovskému "reach". Je to střízlivá myšlenka.
Milý Richarde, obávám se, že něco jako jsou pravidelní čtenáři, tedy ono kýžené publikum na Mediu nenajdete. Sledování autora, kdy Vám přijde do mailu upozornění na všechny (i ty neproniknuvší na Seznam.cz) články, není příliš rozšířené. Jsou rekordmani jako Apolena Tůmová Odkaz 1 nebo Traveler Odkaz 2 , ovšem Ti píšou obvykle na diskutovaná témata, která nesleduji. Najít nejplodnější autory taky není snadné - klikal jsem v dubnu po diskusích a našel např. Odkaz 3 se 195 články nebo Odkaz s 225 články. Na autorově profilu počet článků nenajdete, musíte si rozkliknout diskutujícího např. Odkaz a tam uvidíte, kolik příspěvků a článků vytvořil. Ovšem nejplodnější autoři zpravidla vůbec nediskutují a už vůbec ne pod svými články - čest výjimkám jako jste Vy. Ale zpět k věrnému publiku - moje nejsledovanější články se tematicky sice týkaly realit, ale každý z jiného pohledu - investor vs. nájemce, milovník vs. odpůrce bazénu či tiny houses, takže tam překryv nepředpokládám. Leasing a vzdělávání jsou úplně jinde než reality. Články na pokračování na jedno téma - moje první měly 8k, 16 k, další dva se nedostaly na Seznam, další 3k + 3k, pak družstvo 26k a sci-fi 15k a následovaly propadáky 600, 550 a 1600. Křížové odkazy na Vaše vlastní starší články taky nefungují generují řádově desítky přístupů. Tolik moje zkušenosti.
Milý Richarde, děkuji za výstižný článek. Přesně jste popsal důvody, které přivedly k psaní na Medium i mě. Nikdy jsem nepropadnul sociálním sítím a sbírání lajků, ale přiznávám, že pohled na přibývající stovky čtenářů je příjemný. Právě možnost dostat se na titulní stránku Seznamu a zjistit názory čtenářů je unikátní. Začal jsem psát o svém oboru - realitách a hned můj druhý článek přesáhnul 15000 přístupů Odkaz 1 Dosud nejvíc - 26000 přístupů má můj osobní příběh Odkaz 2 . Ačkoliv se z mých 30 článků dostalo na titulní stránku 25, zákonitosti atraktivity pro čtenáře mi zůstaly záhadou. Přesáhnout 22000 přístupů se mi podařilo ještě dvakrát (bazén jako nesmysl a baťovské školství) a další tři články přesáhly 14000 (sci-fi pohádka, tiny house a operativní leasing). Naopak z mého pohledu zajímavá témata - rychločtení, nebo mužský vs. ženský mozek vůbec nezaujala. Ve všech článcích jsem vytvořil ankety a výsledky pro mě byly velmi zajímavé - nejvíce mě potěšil zájem o Baťovu školu práce (770 z 900), kterou jsem se inspiroval ve svém projektu internátní soukromé střední školy. Věřím, že popis mé autorské dráhy (185000 přístupů za 6 měsíců ze 30 článků) Vás inspiruje. Jako expert na železnici bych psal o srovnání kritizovaných Českých drah se světem a zejména o plánovaných rychlodrah, které někteří odborníci považují za neekonomický. Držím Vám palce a těším se na inspirativní články.
Děkuj za inspirativní a optimistický článek. Začínám po padesátce učit a potěšilo mě, že to všichni učitelé nevidí jako většina na téma škola diskutujících na těchto stránkách. Že vidí v žácích a studentech lidské bytosti s přirozenou touhou po poznání a šťastném dětství/mládí, ačkoliv se jim to okolí a často v první řadě škola snaží zhatit.
No toto? Díky za okamžitou reakci. Dokonce za reakci přívětivou. Dokonce si myslím, že by náš dialog stál za zveřejnění! Co vy na to? Třeba dokážete naše polemiky utřídit a vytvořit z nich něco, co by mohlo veřejnost zaujmout? Dejte vědět. Napište třeba na petrof0046@gmail.com. Než skončí - kápla jste na princip. Kdo toho moc neumí, ten učí. Mezi námi, ono učitelství není žádný med, tím méně ve škole, kde je ředitelkou původním povoláním "tělocvikářka". Šok pro vás? Jedna moje dlouholetá známá, původně profesionální sportovkyně - repre, učitelka TV a jakýchsi další zbytečných předmětů se nejprve stal zástupkyní ředitele "kdesi" a po pár letech zjistila, že na ředitele nemá a tak se stala ředitelkou jinde. Nicméně já jsem si ji osobně prověřil v její praxi přímo v její škole, jsme vlastně kamarádi dlouhá léta, a byl jsem příjemně překvapený. Tím chci říci, že výjimky potvrzují pravidlo. No, ke školnímu tělocviku bych mohl jako bývalý sportovní fyziolog v profi sportu mít hodně podnětných návrhů. Nikdo o ně nestojí, naše státní základní školství je to samé, co náš "základní státní aparát". Do té doby, než bude školství privátní, budeme se potácet v beznaději, perspektivou jsou privátní školy nebo domácí výuka. Ta je ovšem jen pro inteligentní a ekonomicky zajištěné rodiče. Mám tuto zkušenost v nedávné historii mé bohužel již bývalé rodinky.
Milí autoři, neodpustím si citaci Ivana Illicha z knihy Odškolnění společnosti, kde již v roce 1970 napsal, že "Pravým účelem školy je zaměstnávat učitele bez ohledu na to, co žáky naučí." Naštěstí jsou školy a učitelé, pro které to neplatí.
Pane doktore, děkuji za skvělý článek. Sice jsem o generaci mladší, ale jsou to cenné zkušenosti. Ze skvělých vzorů, byť už nežijících si dovolím připomenout pana Zikmunda a zřejmě nejznámějšího T.Baťu juniora. Když má někdo za jménem junior, tak je vlastně mladý celý život. Chcete-li být užitečný a vylepšit se názor na ty nejmladší, navštivte alternativní školy viz Odkaz .
Pane redaktore, v článku Vám chybí nejpodstatnější údaj - že se jedná o NOVÉ BYTY. Když použiji terminologii Vašeho původního oboru - jako byste napsal, běžci běhají čím dál rychleji, ale nenapíšete, že jen na dlouhých tratích. Reality jsou atraktivní téma, pro mě už 30 let, ovšem nesmíte si plést jablka s hruškama.
2
Sledujících
8
Sleduje
2
Sledujících
8
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
Milý Petře, děkuji za další z řady článků, které mi mluví ze srdce. Ano, i já jsem propásl dětství svých synů, dnes již dospělých. Vaše články se mi líbí čím dál víc, jen si nejsem jistý, zda plní Vaše představy - nemají příliš diskutujících. Rád bych si s Vámi vyměnil autorské zkušenosti - napište mi prosím kontakt na mail, uvedený v mém autorském profilu.