Kreslení a čtení knih rozvíjí kreativitu a fantazii. To, co děti sjíždějí na mobilech (soc.sítě, hry, ev.dokonce nepřípustné stránky), to nerozvíjí absolutně nic. A to jsem nezmínila, že se stále řešily nějaké problémy - náznaky kyberšikany, nevyžádané a nechtěné focení a nahrávání atd. A kromě toho - dětí, které si čtou a kreslí je vždy jen určité procento ve třídě (řekněme 10 - 20%) , zbytek se hýbe a komunikuje. Což zase přispívá k jejich lepším vztahům, socializaci atd.
Takže dítě si na mobilu může číst, dítě si může hrát hru samo nebo s kamarády. Děti si můžou o hrách povídat atd. Tedy v tomto je to podobné. Nějaké procento dětí radši sedí, jiné děti se radši baví a problém není mobil samotný. Problém je to, co s ním děti dělají a v jaké míře.
Ano, kyberšikana je obří problém a to nejen ve škole, ale i mimo školu. A je to jeden z hlavních důvodů, proč jsem pro omezení mobilů o přestávkách.
Na základce jako takové nesměly mít děti u sebe mobily vůbec, ani o přestávkách. O přestávkách je směly mít děti na střední škole - přece jen, některým bylo v druháku 18, takže to by bylo asi divný. Ale znovu píšu - syn mi říkal - pořád skříňku otvírat a zavírat - to je oser, tak raději nic.
Takže jsem to na začátku trefil, že zákaz byl na základce. A v prvních letech to chápu a nemám s tím problém.
A ano, dávat mobil do poličky a o přestávce si ho brát mě právě přišlo super v tom,že člověk si může zkontrolovat zprávy a případně odpověďet, ale přitom nemá mobil hned po ruce a zvykne si ho odkládat a nebrat každou přestávku. A něco takového mě připadá naprosto super. Zachová se nějaká volnost a přitom je i motivace dělat něco jiného, než být na mobilu každou přestávku.
Já jsem nenapsala, že v mém případě se jednalo o základní školu /první i druhý stupeň/. Na střední to měli tak, že mobily odkládali studenti do spec. skříněk ve třídě,protože při některých hodinách se mobily využívaly, tak aby si je mohli vzít. Ale o přestávkách si je brát mohli, ale jak říkal syn - to byla otrava, pořád je brát a vracet - takže nic. Ale pokud byl při písemce chycen student s mobilem, písemka byla automaticky za 5.
Tak nejdřív jste psala, že nesměly ani o přestávkách, teď zase že jo. Moc se v tom nevyznám :)
U nás musí mít děti mobil vypnutý v tašce. Použití je možné pouze v hodině, pokud to nařídí učitel (hledání inf., slovník, natáčení videí, animace, focení, kalkulačka atd.). O přestávce (včetně polední pauzy) zákaz. Pokud si žák potřebuje zavolat nebo napsat rodičům zprávu, tak požádá o povolení dozor. Funguje to. Děti se spolu opět baví, povídají, kreslí si, čtou, hrají pinčes a fotbálek (hýbou se). Před zákazem seděli jak tlupa zombies vedle sebe s nepřítomnými výrazy a očima na mobilu. Fakt horor.
Dáváte jako pozitivní případ kreslení si a nebo čtení. Proč koukání do knížky je bráno jako pozitivní a koukání do mobilu jako negativní?
Co když by si teda celá třída četla a všichni by seděli jak tlupa zombies vedle sebe s nepřítomným výrazem a očima na knížce? Chtěla byste pak zakázat čtení o přestávkách?
Vam opravdu prijde normalni "absolutni" ticho o prestavkach na osmiletem gymnaziu (tercie)? Je to podobne absurdni situace jako nekdy v MHD (tramvaji). Jel jsem jednou v tramvaji, pristoupil sverazny chlap a na plnou tramvaj zarval: "Uz zase do toho cumi ..." 🙂 Na chvili se zvedly oci a pak se zase sklopily...
Jak jsem psal vyse. Diky tomu, ze NEKTERE deti nosi do skoly mobil za desitky tisic korun, je jakakoliv manipulace s mobily problematicka. Ted me napada reseni ve forme plosneho pojisteni odpovednosti za skody pri manipulci s mobily pro skoly. Uvidime, napisi rediteli.
Tak si zkusme představit situaci, že by všichni místo mobilu měli knížku a četli by si. Celá třída by byla ticho, nikdo by se moc nebavil a všichni by si četli. Řešilo by se to stejně? Měli by žáci zákaz si číst o přestávce? Nebo by dokonce měli zákaz nosti si knížky do třídy?
Pokud oboje berete stejně, můžeme se dál bavit. Pokud v tom vidíte rozdíl, nemá debata smyl, protože důvod k zákazu používání mobilů je jiný, než uvádíte.
Už u mých dětí jsme si my rodiče odhlasovali to, že při vyučování, a pochopitelně ani o přestávkách, děti nesměly mít mobily. Základ byl v tom, že o přístávkách děti seděly a zíraly do mobilů a nebavily se. Tak škola přišla s tímto nápadem a my rodiče to odsouhlasili - někteří rodiče byli proti. Ale výsledek byl super - děti to braly jako fakt a od učitelů jsme měli zpětnou vazbu, že děti se už zase baví mezi sebou. Já jsem pro zákaz používání mobilů ve školách.
Já tenhle argument chápu, ale stejně se mě to nelíbí. Beru to třeba u malejch dětí, ale už ne tolik na druhém stupni a už vůbec ne na střední škole.
Naprostej ideál by za mě byl mít možnost odložit mobil na poličku a o přestávce si zkontrolovat zprávy a případně odepsat. A jinak mít mobil třeba během volné hodiny.
Zajimavy nazor, jak si tedy predstavujete "idealni" model... ? 🙂
Podle mych informaci byva casto ve tridach o prestavce ticho... Pripada Vam to normalni?
P.S. Napr. pri vypnute wifi, jedno dite s neomezenymi daty okamzite pro ostatni vytvori hot-spot. Ucitele se obecne boji vubec "sahat" na mobily. (shromazdovani mobilu na zacatku vyucovani). Argumentuji tim (a pravem) ze se x krat stalo, ze bylo uciteli vycteno nejake poskozeni mobilu za x desitek tisic... atd. Jine nez plosne reseni (zatim) efektivne neexistuje
Hele, my jsme hráli fotbal, kopali si s kde čím, házeli po sobě houbou. To se učitelům nelíbilo. Teď jsou děti ticho a zase je to špatně. V tomhle směru ideální model neexituje a nikdy nebude.
Já bych si představil něco jako poličku s telefony v okolí katedry učitele, kam žáci dají telefon. Můžou si na něm kteroukoliv přestávku zkontrolovat zprávy a případně odpovědět na zprávu a vzít si ho mimo by mohli jen o určených přestávkách a nebo se svolením učitele během hodiny.
Možná to vidím moc snadno, ale kontrola by byla stejná jako v případě, že by děti měly nechat mobil ve skříňce. Pokud by si ho student vzal do třídy, tak na to učitel dojde jedině tak, že ho nachytá s mobilem tam, kde nemá. Naprosto stejně učitel může nachytat děti s mobilem, když ho nemají mít a nebo na místě, kde ho nemají mít.
Určitě by si to každá škola musela zařídit nějak po svém, ale tohle je první, co mě napadlo. A mělo by to platit jen pro ZŠ. Na střední by se používání o přestávce už řešit nemělo, pouze v hodině. Ale tam je pak nebezpečí kyberšikany. Na druhou stranu ta může vznikat hned před školou atd. Takže to je věc, kterou by škola a rodiče měli řešit tak nějak obecně pořád.
To bylo řeči když si to dovolil zavést Čunek ve škole, jak se omezuje svoboda. A Finsko to klidně řeší s celostátní působností přes ministra a ještě si to finští rodiče chválí. To je ten rozdíl v myšlení u nás a ve Finsku...
Jenže vy srovnáváte jabka a hrušky a vyvozujete naprosto nesmyslné závěry.
V článku se rozhodně nepíše nic o tom, že by všechny děti musely nechat mobil ve skříňce, jak to navrhl Čunek. Naopak se píše o tom, že školy v tom budou mít volnost si pravidla nastavit různě.
Doslova se tam píše "V reakci na to jsem před pár týdny představil úpravu legislativy, která zakáže používání mobilních telefonů během vyučování, pokud to učitel z pedagogických důvodů výslovně nepovolí." Tohle u nás má ve školním řádku každá škola tak 10 let.
Jsem přesvědčený, že plošný zákaz není správné řešení. Učitelé mají plné právo a musí dostat podporu zjednat si pořádek během hodiny, i nastavit racionální pravidla během přestávek. Vždy by ale mělo být opatření odůvodněné a založené na racionálním argumentu, nikoliv na hromadném pohodlí. Mé děti chodily na školu, kde se respektoval mobilový zákaz, ale na požádání učitel o přestávce užití svolil, a samozřejmě dítě mělo možnost i během času na oběd. V menším věku jsem to ještě "sichroval" tím, že dítka měly tlačítkový telefon, protože s ním se nedá blbnout, ale jen telefonovat. Tj. moje zkušenost je taková, že se dají zavést pravidla bez plošných zákazů, a děti lze učit tomu, že respekt je vzájemný. Dítě respektuje učitele a jeho požadavek na nepoužívání mobilů, a učitel naopak individuálně řeší požadavky dětí.
.
A to nemluvím o tom, že mobil by se naopak měl stát součástí výuky, a to jak jeho využívání k získání informací, tak i k výuce etikety při používání. Podobně, jako učitelé korigují nevhodné chování žáků v jídelně.
Naprosto souhlasím. Já třeba chápu zákaz mobilů i kvůli kyberšikaně a nejsem proti přísnějším pravidlům u menších dětí, které ještě neumí vnímat tolik čas a nemají sebekázeň. Ale s věkem by se to mělo rozvolňovat. Ale nechat mobil ve skříňce a vyzvednout si ho až po vyučování mě připadá teda dost mimo. Hlavně u starších dětí.
Navíc učitelé nemají šanci kontrolovat, jestli někdo má mobil ve skříňce a nebo v tašce. Můžou jen kontrolovat, že mobil není používán během hodiny a nebo třeba o některých přestávkách.
Moderní mobily jsou pro děcka vlastně hračkou a pro teenagery de fakto to samé. Ať si hrají jinde, ve školách nemá hračka místa !! Ve škole se mají vzdělávat a ne zanedbávat učivo kdejakými pitomostmi !
A vy v práci odevzdáváte mobil? Tam máte přece pracovat a ne zanedbávat čas hračkou!
Nikdo normální asi nechce, aby děti volně ve vyučování používaly mobil. Ale odložení mobilu při příchodu a vyzvednutí až při odchodu je docela brutální omezení.
Vy jste asi byl strašně aktivní student a učil jste se i o přestávce, ale u nás na škole jsme si o přestávce hráli běžně. Jen místo hraní na telefonu jsme dělali jiné věci. Včetně toho, že jsme si přinesli autíčka hráli si s nima. Z tohoto pohledu je váš argument, že ve škole nemá hračka místo, dost mimo. Navíc v první a třeba i druhé třídě je dneska běžné, že děti mají pár hraček ve třídě přímo od školy.
Zákaz používání mobilu ve vyučování měla snad každá škola už tak 10 let nazpátek.
Jakej je v podstatě rozdíl v tom, jestli mají žáci povinost nechat mobil ve skříňce a nebo ho mít v tašce nebo třeba speciální poličce ve třídě? Kdo chce, ten to poruší tak jako tak a pokud si s ním nebude hrát, kdy nemá, tak na to učitel nemá šanci přijít a ničemu to nevadí.
0
Sledujících
1
Sleduje
0
Sledujících
1
Sleduje
Tady přece vůbec přece nejde o to jakou formou se to udělá, ale že během vyučování nebudou mít mobily děti u sebe, protože vždycky je to pak svádí někomu volat, nebo naopak někdo volá jim.
1 odpověď
45
Sledujících
0
Sleduje
45
Sledujících
0
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
No o to právě jde. To, že žáci nesmí v hodině používat mobil a měl by bejt v tašce upravoval školní řád už před 20 roky.