Při vzniku krajů, ke kterým jsem měl výhrady, jsem jako starosta jednal s místopředsedou Senátu. Vysvětloval mně, že kraje budou mimo jiné jakési servisní organizace pro obce, uvolněný bude pouze hejtman a maximálně 2 náměstci a že postupně dojde k omezení počtu zaměstnanců na ministerstvech nebo dokonce zrušení některých ministerstev (MMR). Opak je pravdou, počty zaměstnanců na ministerstvech úspěšně rostou a zrušení žádné. Na krajích jsou uvolnění všichni členové rady (9 lidí) s platy blížícími se 150.000 Kč a k tomu několik zbytečných předsedů výborů (zemědělský, pro životní prostředí...) za 110.000 Kč měsíčně - pro vysloužilé politiky nebo různé přisluhovače více než zajímavé. Hejtmani a členové rady jsou úspěšně poslanci nebo senátoři, sedí v několika představenstvech nebo správních radách různých firem a občas se staví i na kraji. A stále křičí, že mají málo peněz, přitom mohou výrazně investovat a na účtech krajů leží miliardy...
Při vzniku krajů po roce 2000 mně říkal vysoce postavený politik ODS, že vznik krajů nevyvolá růst počtu úředníků, protože kraje budou malé organizace s uvolněným hejtmanem a maximálně jedním jeho náměstkem, a hlavně dojde k snížení počtu úředníků na některých ministerstvech a časem ke zrušení některých ministerstev. Jako příklad dával ministerstvo pro místní rozvoj. Že by se to po čtvrtstoletí splnilo?
Zajímavé je, že vláda na jednu stranu šetří, na druhou rozhazuje. Důchodci dostali od 1.1.2024 jednotně 360 Kč (pro většinu necelá 2 %), ale různým politickým funkcionářům na krajích vláda přidává ve velkém. Vloni k 1.1.2023 dostali hejtmani, jejich náměstci, radní a různí předsedové výborů přidáno 10 %, letos k 1.1.2024 opět 8,2 %. Znamená to, že hejtman kraje nad 500.000 obyvatel má nyní 158.561 Kč, jeho náměstci 139.549 Kč, členové rady 126.874 Kč a další uvolnění politici (předsedové výborů a komisí) 107.820 Kč. Tady není potřeba šetřit? A zajímavý je i naprosto rozdílný přístup proti krizi po roce 2009. Tehdy ministr financí Kalousek prosadil snížení odměn těchto funkcionářů o 5 % a v dalších letech jejich zmrazení. K tomu taková perlička, po vzniku krajů mně jeden politik vysvětloval, že uvolnění pro výkon funkce budou jen hejtman a třeba 2 jeho náměstci. A dnes je na většině krajů uvolněný hejtman, 4 až 5 jeho náměstků a všichni (9 - 11) členové rady a k tomu 5 - 8 (zbytečných) předsedů výborů a komisí. Myslím, že když šetřit, tak všude.
Zajímavé je, že vláda na jednu stranu šetří na druhou rozhazuje. Důchodci dostali od 1.1.2024 jednotně 360 Kč (pro většinu necelá 2 %), ale různým politickým funkcionářům na krajích vláda přidává ve velkém. Vloni k 1.1.2023 dostali hejtmani, jejich náměstci, radní a různí předsedové výborů přidáno 10 %, letos k 1.1.2024 opět 8,2 %. Znamená to, že hejtman kraje nad 500.000 obyvatel má nyní 158.561 Kč, jeho náměstci 139.549 Kč, členové rady 126.874 Kč a další uvolnění politici (předsedové výborů a komisí) 107.820 Kč. Tady není potřeba šetřit? A zajímavý je i naprosto rozdílný přístup proti krizi po roce 2009. Tehdy ministr financí Kalousek prosadil snížení odměn těchto funkcionářů o 5 % a v dalších letech jejich zmrazení. K tomu taková perlička, tehdy mně jeden politik vysvětloval, že uvolnění pro výkon funkce budou jen hejtman a třeba 2 jeho náměstci. A dnes je na většině krajů uvolněný hejtman, 4 až 5 jeho náměstků a všichni (9 - 11) členové rady a k tomu 4 - 8 (zbytečných) předsedů výborů a komisí. Myslím, že když šetřit, tak všude. Možná i toto by mohl být argument pro Ústavní soud, jak je to s tou nutností šetření.
Při vzniku krajů mně jako starostu města navštívil tehdejší náměstek hejtmana za KDU-ČSL a vysvětloval, že na kraji budou uvolněni pouze hejtman a maximálně 2 náměstci. Dnes je na většině krajů uvolněná celá rada (9 - 11 politiků) a několik předsedů výborů. Stálo by za to spočítat, o kolik úředníků více má systém krajů než bývalý systém okresních úřadů, který dle mého názoru byl mnohem funkčnější.
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Jardo, ještě letos nekonči, byla by to škoda...