Lékař, vědecký pracovník, autor odborných knih a studií
Jak už někteří diskutující zmínili, paní velmi pravděpodobně byla nositelkou mutace BRCA1 nebo BRCA2, vzácně jsou příčinou karcinomu ovaria i jiné mutace. Při běžném gynekologickém vyšetření není snadné karcinom ovaria v počátečním stadiu zjistit, pravděpodobné je zjištění nádoru v časném stadiu ultrazvukem, to je u nás dostupnější než v řadě jiných států. Karcinom ovaria roste velmi rychle. Ženy by měly být vyšetřené na mutaci BRCA1 a BRCA2 (riziko karcinomu prsu a vaječníku), u mužů hrozí zejména karcinom tlustého střeva. Pokud je žena pozitivní, měla by být vyšetřována na onkologii 1x za půl roku. Po porodu posledního dítěte se dá problém vyřešit preventivním chirurgickým výkonem. Komplikacím ze spádu hormonů se dá předcházet substituční hormonální léčbou, kdy se podává tělu vlastní hormon estradiol například formou náplastí..
"Metastáza"? I v prvním pádu jednotného čísla je správný tvar "metastáze". Tedy vzor "růže" a nikoliv žena. Vizte odkaz na stránky Ústavu pro jazyk český AV. Odkaz
Opravdu si myslím, že Ústav pro jazyk český v tom nemá jasno, v odborné lékařské literatuře se vyskytuje pouze tvar metastáza, množné číslo metastázy. Ale možná pro laickou veřejnost to má být jinak ...
Článek je perfektní. Čtení příbalových letáků je důležité, při pochybnostech je ale potřeba konzultovat lékaře. Mohlo by se stát, že po přečtení příbalového letáku se zděsíte uvedených možných nežádoucích účinků a přestanete užívat životně důležitý lék (to ty v článku uvedené nejsou). Bohaté výčty nežádoucích účinků u některých léků vyplývají z toho, že si farmaceutické firmy snaží vytvořit alibi pro případ, že nějaká komplikace, která může nebo nemusí souviset s podávaným lékem nastane a někdo bude chtít odškodnění.
Nebyl bych v případě našich úředníků až takovým optimistou. Jeden rok jsem zaplatil poplatky za odvoz odpadu a v krátké době mi přišla složenka znovu a s patřičnou výhružkou. Protože si jen nerad nechávám vyhrožovat od kohokoli, natožpak od úřadu a nota bene neoprávněně, došel jsem na patřičný odbor magistrátu a vyptával se, jak to vlastně jest. Cca po hodině shánění, porovnávání složenky s příchozími platbami atd vystoupil příslušný úředník s geniálním řešením:
,,Tak jsem to asi spletl. Ale když to zaplatíte, tak to pak bude v pořádku a všechny faktury budou spárované!"
,,A to mám platit dvakrát za jednu věc proto, abyste měli spárované faktury?"
,,No a jak jinak byste to chtěl udělat? Přece nám v tom tady nebudete dělat bordel!"
Vyřešilo se až po dalším jednání na místech nejvyšších. Jen ten náměstek pořád nechápal, proč je pro mě tak zatěžko to udělat jednoduše a zaplatit podruhé...A jak že se to vyřešilo?
Musel jsem zaplatit a pak mi ty peníze vrátili s minusovou fakturou. Aby v tom neměli bordel...🙂
Trochu odlehčení. Před léty dostal můj asi 3 týdny starý vnuk dopis do vlastních rukou od obecního úřadu. Problém spočíval v tom, že dopis do vlastních rukou nemohli vyzvednout ani rodiče, takže zůstal na poště. Po určitém pátrání syn zjistil, že jeho novorozený syn je urgován pro nezaplacení poplatku za popelnice.
Ta třetina žáků na druhých stupních, kteří jsou v depresích, je především práce učitelů. Tlačí do nich tuny nepotřebného balastu, i když vědí, že jim nebude v životě k ničemu a že ho druhý den zapomenou. Umět po 14 letech výuky trochu česky a anglicky je velká ostuda. A to především učitelů ne žáků. Firmy si stále víc stěžují, jak jsou absolventi nedostatečně připraveni ze škol na svůj profesní život. Často je tam musí učit od začátku, aby mohli nějak fungovat. Dělník v továrně se zaučí za deset minut a všechny ty vaše bláboly a bludy jsou mu úplně k ničemu. Jen 15 až 20 ztracených let. A to všechno je vina špatného neefektivního systému vzdělávání u nás. Vůbec nechápete, co se v technologickém světě děje a jaké možnosti nám pokrok skýtá. A příští rok bude naprosto přelomový. AI agenti, ai deep research, obecný screensharing, multimodální ai a mnoho dalšího. To bude fofr a šrumec.
O vzdělání a vzdělávání máte naivní představy. Kvalifikovaný dělník se nezaučí za 10 minut, to snad možná jen uklizečka. Existuje spousta profesí, ve kterých člověk nemůže sedět u počítače a debatovat s chatbotem. Ani ti, kdo mohou pracovat u počítače se neobejdou bez znalostí uložených v hlavě. A k tomu, aby se v hlavě něco udrželo, musí být paměť trénovaná. A pokud jde o umělou inteligenci, ta může sloužit jen člověku s inteligencí vlastní, mám s ní osobní zkušenosti, občas konfabuluje a nevzdělanec to neodhalí.
Zajímavé čtení.Zda jde o nesmysl či skutečnost se neumím vyjádřit.Prostě nevím. Zní to nepravděpodobně ale stejně tak to bylo v minulosti(ne tak vzdálené) s dnes nezvratným stavem vědění.
Před 150lety měla věda jasno,co způsobuje nemoci a blouznivce, mluvící o jakýchsi organismech co nelze vidět, patřičně odpálkovala. Cožpak může statného člověka usmrtit něco tak malého,že to nikdo nevidí? A kdo ví,zda to vůbec existuje..Průkopníci asepse např. Semmelweis,Lister,Pasteur si užili vysmívání,odmítání a odporu tehdejších špiček vědy (co tito lidé zažívali lze se dočíst v jejich životopisech a není to příjemné počtení). Požadavek aby si lékaři myli ruce,když jdou k rodičce, vyvolal doslova vlnu nenávistných reakcí. Nejen medicína ale i jiné obory.Slovutné hlavy vědecké měly neochvějný názor např. na vlaky.Tento nesmysl řítící se až 50km/hod. způsobí u cestujících šílenství či rovnou smrt vysátím vzduchu ze soupravy.Nemluvě o zhoubě dobytka podél trati.A dalo by se pokračovat..
Zda článek mluví o skutečnosti nebo je to taková cimrmanova ,,slepá ulička" nelze soudit.
No, na všechny změny poznání existuje nějaká reakce. Nemyslím, že názor na vlaky, který citujete, měly slovutné hlavy vědecké, spíš nepoučení strašpytlové. Vyplatí se mít otevřenou mysl, ale ne tak otevřenou, aby nám vypadl mozek z hlavy (Walter Kotschnig).
Nu, skutečně věřící člověk není překvapen....to jen ateista. Za prvé - stěhovat orgány jako kusy nábytku je šílené!!!!! a za druhé - .. život každého tvora je v jeho krvi....a krev je v každém orgánu. A máme duši.
Ale ateistická věda se svou totální neúctou ke Stvořiteli a Synu, k Bibli jako Nejvyššímu Zákonu- stěhuje části těl tam a sem..... Děsivé!
Milá paní Janečková. Nevím, proč si myslíte, že věda je ateistická. A mezi vírou a pověrou je velký rozdíl.
Problém má několik aspektů. Za prvé existují obory, u nichž je naprosto evidentní, že jejich absolvent bude obtížně hledat uplatnění, to platí zejména o některých oborech humanitních. Za druhé, spousta lidí si vybírá obory studia, k jejichž absolvování "s odřenýma ušima" mu právě stačí jeho inteligence, na uplatnění v praxi ale už ne. Za třetí, to že člověk úspěšně absolvuje střední nebo vysokou školu ještě neznamená, že má osobní předpoklady se uplatnit v praxi (pracovitost a další vlastnosti).
Pomineme-li citaci jedné velmi pochybné studie „Changes in Heart Transplant Recipients That Parallel the Personalities of Their Donors“ z již zrušeného časopisu Journal of Near-Death Studies, neexistují důkazy o popsané „srdeční paměti“.
Pokud jde o srdce, nemá žádnou složitou neuronovou síť. Do srdce vstupují senzorické nervy, tedy ty, které odvádějí do centrálního nervového systému informace ze srdce, dále pak vegetativní nervy, které se podílejí na regulaci srdeční frekvence a stažlivosti. Ty jsou dvojí, sympatické a parasympatické. Sympatické a senzorické nervy neobsahují v srdci buňky, jsou to jen výběžky nervových buněk. Součástí parasympatického zásobení jsou buňky v tzv. srdečních gangliích, které jen přepojují signály z tzv. pregangliových vláken na postgangliová, zakončená v srdci. Sympatická i parasympatická vlákna vedou informaci do srdeční tkáně, nikoli z ní a nemohou se tak na ovlivnění mozkové činnosti ani u netransplantovaného srdce podílet. Senzorická vlákna, která jediná vedou informaci směrem k centrálnímu nervovému systému v srdci žádné buňky nemají, a tudíž nemohou uchovávat paměťovou stopu. Takže ani u netransplantovaného srdce neexistuje mechanismus uchování paměti a jejího přenesení do mozku. U transplantovaného srdce jsou všechny nervy, které srdce spojovaly s nervovým systémem odříznuté, spojení neexistuje, tedy ani potenciální zdroj paměti.
Já jsem článek "Prevence sexuálního obtěžování" na stránkách FSS MU pochopil tak, že se jedná o vztahy v akademickém prostředí, zejména mezi učiteli a studenty. Tam si myslím, nemá ani náznak sexuálního zájmu místo. Pokud by ale došlo ke generalizaci na všechna prostředí, asi by skončil sex jako takový. Nicméně je třeba negativní odezvu na projevy sexuálního zájmu brát vážně.
Jen pár poznámek k hezkému článku. Kromě uvedených zdrojů metanolu existuje ještě jeden, a to úmyslné pančování alkoholických nápojů metanolem. Před léty na to zahynulo dost lidí a tehdejší viníci možná ještě sedí ve vězení.
Taky už byly metanol i etylénglykol použity k vraždám.
A pokud jde o nitrožilní podání alkoholu, za mých mladých let byla hlavním důvodem prevence traumatického šoku, to už se asi v této indikaci nepoužívá.
Domácí úkoly by opravdu měly sloužit k rozvoji disciplíny. Proto by měly být takové, aby v nich vůbec nemusel figurovat rodič.
Smyslem učení by nemělo být jen trénování paměti. Děti minimálně používají k výuce to, co vlastně už dávno znají jako odrazový můstek, bída je to s pozorováním a pokusy a tím pádem i úvaha není něco, co by se nosilo. O rozvoji manuální zručnosti ani nemluvím. Pak mají samé jedničky ti, co mají paměť jako slon, ještě docela dobře na tom jsou logici, ale pokud je někdo zručný, ale paměť tím pádem nic moc a logika také, musí si ve škole připadat jako pitomec, protože písemky na manuální zručnost se jaksi nedělají.
Přehled by mít měly (děti), ale opravdu si musí do hlavy cpát tu hromadu vědeckých termínů? Proč je tak smrtelně důležité kolik má páteř obratlů a co je Varolův most? Že sulfid zinečnatý je ZnS? To, co by měly umět jsou principy - funguje to tak a tak, nejlépe jednoduchou češtinou. To co je třeba na počtu obratlů zajímavé, že my i žirafa jich mají na krku stejně, ale jestli jich je pintlich 7, za to se snad pětka dávat nemusí. Že mícha a mozek mají nějaké části a každá ta část se o něco v těle stará a co všechno musí ta mícha mozek zvládnout ano, ale proč má dítě na základce vědět, zda oči řídí který lalok? A názvosloví? Ano, ať vědí, že tady máme něco, co se označuje písmenky, odkud se vzaly a proč je máme, a co znamená, když je označení prvku více vlevo a více vpravo, co všechno z toho dokážeme vyčíst, ale biflovat se, že Zn je zinek? To si osvojím, až to budu používat. Učíme moc a neumíme nic.
Ono naučit se pár fakt není na škodu. Jednak se tím tříbí paměť, jednak ta fakta představují substrát pro myšlení. Člověk může mít geniální logické myšlení ale když nemá s čím operovat, nic chytrého nevymyslí. A určité faktické znalosti z historie, přírodovědy, základy matematiky a dalších oborů umožňují základní orientaci v realitě. Souhlasím s tím, že kromě rozvíjení logického myšlení a získání faktických znalostí by se měla rozvíjet i manuální zručnost. Manuální práce, pokud není stereotypní, také rozvíjí psychické schopnosti a propojuje myšlení s realitou.
Vážení přátelé, není dobré dávat průchod emocím. Učitelka mateřské školy opravdu nemá kompetenci obsluhovat inzulínovou pumpu. Pokud by došlo v souvislosti s pumpou (nebo předpokládané souvislosti s pumpu) k nějaké nehodě, učitelku by žádná podepsaná smlouva neochránila. Není možné nutit někoho, aby na sebe bral riziko třeba i trestního stíhání a hodnotit to jako neochotu. Já sám jsem jezdil 10 let jako zdravotník na dětské tábory a s mým souhlasem tam jezdily i děti se zdravotními handicapy, které nikdo na tábory nechtěl vzít. Měl jsem ale patřičnou kvalifikaci a byl jsem si vědom rizika, které na sebe beru. Nikdo mě k tomu nemohl nutit a nikdo soudný by mi nevyčítal, kdybych děti s handicapem na tábor odmítl vzít. V případě Ninušky by asi čistým řešením bylo, aby inzulínovou pumpu chodil obsluhovat člověk, který má patřičnou kvalifikaci.
V historii se stalo mnoho neomluvitelných špatností, židé/Židé byli často jejich nezaslouženou obětí. Ideologie antisemitismu je založena, podobně jako ostatní xenofobie na předsudcích. Tyto předsudky mohou potom vést ke zločinům. Je třeba předsudky vytrvale vyvracet a šiřitele předsudků a nenávisti odsuzovat.
1
Sledujících
0
Sleduje
1
Sledujících
0
Sleduje
Dobrý den, to vyšetření je pouze na vyžádání, nebo přijde s nějakou sérií preventivních vyšetření? (např. kvůli porodu, s věkem atd). Mockrát děkuji.
1 odpověď
Lékař, vědecký pracovník, autor odborných knih a studií
0
Sledujících
2
Sleduje
Lékař, vědecký pracovník, autor odborných knih a studií
0
Sledujících
2
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
Vyšetření je na vyžádání, je dobré je podstoupit, pokud se v příbuzenstvu vyskytly nádory prsu nebo vaječníků.