Myslím, to já taky, ale je to tak ve vyhlášce?
Při výjezdu z obytné zóny dává řidič přednost všem vozidlům či organizovaným skupinám chodců.
Tato přednost nemusí být nijak zdůrazněna, např. nemusí být zdůrazněna dopravní značkou „Dej přednost v jízdě“ nebo „Stůj, dej přednost v jízdě“.
Značka konec obytné zóny povinnost dát přednost ukládá sama o sobě. Obytná zóna je totiž postavena na roveň například polní nebo lesní cesty.
U Sdílené zóny toto platit nebude.
Jen pro upřesnění a poučení aniž bych se snažil hodnotit konkrétní nehodu:
"...mnoho cyklistů a chodců neví, že stezka pro chodce a cyklisty je brána jako komunikace IV. třídy, tedy se na ní vztahují pravidla stejně jako na silnice jiné kategorie. To znamená, že chodci se při pohybu na takové stezce musí pohybovat po LEVÉ straně ve směru chůze, stejně tak bruslaři, kteří jsou dle zákona považováni za chodce!!! Vpravo se mohou chodci pohybovat pouze, pokud jdou v útvaru jako skupina. Odůvodnění tohoto pravidla lze dohledat v „Zásadách bezpečné jízdy“, kde je uvedeno, že každý účastník musí mít přehled o tom, co se před ním děje. Tedy, když půjde chodec po správné straně stezky (levé) uvidí cyklistu, který jede proti němu v opačném směru a mohou se navzájem bezpečně vyhnout..."
I chodník je komunikace IV třídy a chodí se po něm vpravo. Jádro pudla je v §53/2. Kde není chodník atd.
Pro přejíždění vozovky na jízdním kole slouží přejezdy pro cyklisty.
Přejezd pro cyklisty označuje vodorovná i svislá dopravní značka:
Značka V 8a vyznačuje plochu, která je určena pro přejíždění cyklistů přes pozemní komunikaci.
Značka IP 6 označuje přejezd pro cyklisty vyznačený vodorovnou značkou „Přejezd pro cyklisty“, a to zejména tam, kde by jej řidič jinak neočekával.
Značka V 8b vyznačuje plochu určenou pro přejezd cyklistů přes pozemní komunikaci bezprostředně sousedící s přechodem pro chodce.
Plocha určená pro přejezd cyklistů přes pozemní komunikaci může být zvýrazněna určeným symbolem nebo značkou „Jízdní pruh pro cyklisty“.
Značka V 8c označuje přechod pro chodce sdružený s plochou určenou pro přejezd cyklistů přes pozemní komunikaci v místě křížení stezky pro chodce a cyklisty s jinou pozemní komunikací.
Řidiči ostatních vozidel nesmí:
§ 5 odst. 2
h) ohrozit cyklistu přejíždějícího pozemní komunikaci na přejezdu pro cyklisty,
Cyklista:
§ 57 odst. 8
(😎 Před vjezdem na přejezd pro cyklisty se cyklista musí přesvědčit, zda-li může vozovku přejet, aniž by ohrozil sebe i ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích, cyklista smí přejíždět vozovku, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy. Na přejezdu pro cyklisty se jezdí vpravo.
Zákon tedy nezakládá přednost v jízdě na přejezdu pro cyklisty před ostatními vozidly. Pro bezproblémové soužití chodců, cyklistů a řidičů motorových vozidel je kromě dodržování všech stanovených pravidel všemi nutná ohled
Ano. Přednost cyklisté na přejezdu nemají, pouze v popsané situaci. Musí být nějaká varianta přejezdu a zároveň musí mít zelenou. Signál S10c/S11c. Tǐm mají volný směr a odbočující řidič jim musí dát přednost.
Při odbočení má povinnost řidič pustit chodce.
Kde je ve vyhlášce uvedeno, že to platí i pro cyklisty????
Rád se nechám poučit.
Pouze v určité situaci. Je to ve vyhl. 294/2015 §13 Světelné signály.
S 1c - Signál se zeleným světlem „Volno“
Signál znamená pro řidiče možnost pokračovat v jízdě, a dodrží-li ustanovení o odbočování, může odbočit vpravo nebo vlevo, přičemž musí dát přednost chodcům přecházejícím ve volném směru po přechodu pro chodce a cyklistům přejíždějícím ve volném směru po přejezdu pro cyklisty.
Svítí-li signál „Signál pro opuštění křižovatky“ umístěný v protilehlém rohu křižovatky, neplatí pro odbočování vlevo povinnost dát přednost v jízdě protijedoucím motorovým i nemotorovým vozidlům, jezdcům na zvířeti, protijdoucím organizovaným útvarům chodců a průvodcům hnaných zvířat se zvířaty, tramvajím jedoucím v obou směrech a vozidlům jedoucím ve vyhrazeném jízdním pruhu, pro něž je tento jízdní pruh vyhrazen.
Má někdo jednoznačnou odpověď na tuto situaci.
Vjíždím do křižovatky na zelenou a odbočuji vpravo.
Na semaforu před odbočením vpravo nebliká žádná oranžová výstraha - například pozor přecházející chodec.
Chodec má na přechodu zelenou a má přednost, to je bez diskuze.
Ale, zrada, na semaforu svítí zelený panáček, ale i zelený cyklista.
Má cyklista přednost? Nemá cyklista přednost? Z pohledu řidiče nemá přednost, ale z pohledu cyklisty má přednost.
Před odbočením není řidič nijak na danou situaci předem upozorněn.
Kdo je v právu?
V právu je cyklouš. A zcela určitě je tam přejezd pro cyklouše.
To pan Hřib nezná zákon, nebo si ho může libovolně upravovat, protože je to pražák?- §14 odst. 1 zákona č. 361/2000 Sb.: Je-li vyznačen jízdní pruh dopravní značkou „Vyhrazený jízdní pruh“ pro určitý druh vozidel, platí pro řidiče ostatních vozidel obdobně § 13 odst. 2, a je-li vyhrazený jízdní pruh vyznačen na tramvajovém pásu, též § 21 odst. 7. Jízdní pruh nelze vyhradit pro motocykly.
Nebojte. Je to v pořádku. Článek je trochu mimo.
Při poslední jízdě po D1 minulý týden jsem zažil bizarní situaci, kdy levý pruh stál, prostřední se jen pomalu pohyboval, zatímco pravý, zpomalovací pro kamiony, byl úplně volný, protože nastala vyjímečná chvíle, kdy v okolí žádný kamion nebyl. Takže jsem asi půl kilometru jel sám ve zpomalovacím pruhu, zatímco ostatní stáli, nebo se posouvali hlemýždím tempem.
Porušil jsem něco? Ani nevím, ale jel jsem.
Obávám se, že se jednalo o nedovolené předjíždění. Souběžná jízda vyžaduje kolony vozidel ve všech pruzích.
Jak je to v pripade, ze nekolik desitek, stovek metru vedou dva soubezne pruhy a na konci se pravy pruh stane odbocovacim vpravo? Kdy se ma ridic z praveho pruhu zaradit do leveho? Tady take plati pravidlo zipu?
Ten pruh se odbočovacím nemůže stát. Pouze přestane být průběžný. To místo je než začne plná čára. Pokud jsou splněny podmínky ZIPu, platí ZIP.
Byla by souběžná, kdyby se všichni necpali do průběžného pruhu dříve, ale jeli normálně a na konci se zazipovali. Nemohu přece za to, že je připojovací pruh prázdný. Tak jedu na konec a tam mám právo se zazipovat (nemám už kam jinam jet). Problém je v mentalitě řidičů, kteří se nacpali do průběžného pruhu dříve a pak si řeknou "On mě předjel, tak já ho nepustím".
Tomu rozumím, ale bohužel. Právo pokračovat máte až vás někdo pustí.
Když je levý pruh volný a všichni stojí v pravém (i když vím, že na konci se zipuje) tak nevidím důvod nejet až na konec levého a tam se "zazipovat". Bohužel někteří to vidí jako vychcanost a předjíždění, a nepustí vás. Ale i oni přece mohou jet v tom prázdném levém pruhu a nakonci se zazipovat! Spíš by bylo dobré aby řidiči věděli, kdy takzvaný "zip" má fungovat. Logicky: Jde o to v tom případě, kdy se dva pruhy sjíždí do jednoho, nikoliv, když jsou stále dva pruhy, ale na konci se z něj stane odbočovací. Pak je pouze na vůli řidiče, zda vás někdo pustí, či nikoliv. Na druhou stranu čert ví, kdo ten zákon psal a jak to myslel. Kdo tedy v jakém případě (v případě nehody) může za nehodu?
V prvním případě ZIP neplatí,není splněna podmínka ZIPu - souběžná jízda.
V druhém případě,pokud je splněna podmínka souběžné jízdy, ZIP platí,protože z průběžného pruhu nikdy nemůže být odbočovací pruh.
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
A může autor vysvětlit, proč cyklistu nemohu předjet v zákazu předjíždění a přes plnou čáru?