To jsou zase bláboly. Proč se pořád řeší regionální odlišnost. Pokud chce dítě studovat na nějaké konkrétní škole, tak je celkem putna, kolik bodů by mu stačilo či nestačilo na analogické škole v jiném regionu. Na tom není nic nespravedlivého a diskriminujícího. Pokud chci danou školu studovat, musím být zkrátka lepší než ostatní uchazeči. A pokud má někdo pocit ublíženosti, tak si měl zkrátka vybrat tu méně exponovanou školu. Nikdo a nic mu v tom nebrání.
A socioekonomické rozdíly budou vždy hrát roli. Pokud má dítě vzdělanější rodiče, kteří se mu věnují a snaží se ho nějak posouvat, tak je velmi pravděpodobné, že bude mít lepší předpoklady pro studium než ten, kdo je sice třeba nadaný, ale žádné pomoci rodičů se nedočká. Tak je to bohužel se vším, s rodinným zázemím, bydlením, vybavením, atd. Za to žádné přijímačky ani Cermat nemohou a řešení to nemá.
Rozdíly v regionech jsou ve všem, v platech, v cenách bydlení, v dostupnosti služeb. Něco je pro dané obyvatele výhodnější než jinde, něco méně. To samé platí s nabídkou škol. Každý si musí vyhodnotit své možnosti a schopnosti a zařídit se dle toho. Každopádně, pokud někdo nebyl v Praze přijat na gympl, tak to automaticky neznamená, že je génius, ale pouze to, že existuje velké množství jiných žáků, kteří zkrátka byli schopnější a úspěšnější než on. Žák, který by se 70 body mohl být někde jinde premiantem, tak na pražském gymplu bohužel často pokulhává za ostatními.
Vážení diskutující, kteří jste stále přesvědčeni o genialitě svých dětí a nespravedlnosti přijímaček, poukazujíc na bodové rozdíly posledně přijatého v jiných městech. Smiřte se zkrátka s tím, že Vaše dítko na vysněné škole nebylo v porovnání tak dobré, jako ostatní uchazeči. A nic na tom nemění fakt, že v jiném městě by uspělo lépe a bylo by přijato. To jste však měli zvážit před podáním přihlášky.
A pokud poukazujete na děti z jiných krajů, tak kdyby Váš potomek byl, dejme tomu, na prvním místě, tak byste si skutečně přáli, aby ostatní byli přijati jenom proto, že jsou např. Prahy, nikoliv proto, že jsou lepší než Ti nepřijatí? Bohužel žijeme v době, kdy se neúspěšní stále ohání svými právy, ale zapomínají na právo úspěšných být s úspěšnými.
Nebylo by snad lepší, kdyby se zavedla i horní bodová hranice a ten, kdo je příliš úspěšný by byl pro výstrahu nepřijat?
Přijímací řízení zvládl Cermat velmi dobře.
Co by však mohlo být znepokojující je fakt, že u čtyřletých oborů letos byla zcela zbytečně snížena laťka náročnosti z matematiky a tak se může stát, že přijímací test z matematiky pro deváťáky ztratí rozlišovací schopnost. Např. na Gymnáziu Na Vítězné pláni se hlásilo 251 uchazečů, přijímáno je 60 uchazečů. Výsledky testu z M jsou následující:
• 50 bodů: 48 x
• 49 bodů: 18 x
• 48 bodů: 25 x
Méně než 40 bodů mělo pouze 18% uchazečů. To rozhodně není správná náročnost testu.
Není pravda, že "Škola tak ztrácí možnost ovlivnit výběr přijatých uchazečů." Každá škola může složení svých přijímaček zásadně ovlivnit, doplnit či rozšířit. Jedinou povinností je, že povinnou část musí zohlednit minimálně ze 60%. A jsou školy, které to dostatečně využívají, např. IT průmyslovka na Smíchově má takové přijímačky, že je žák bez dostatečného zájmu o obor a zkušenosti nad rámec povinné výuky zkrátka nezvládne. Třeba Technické Lyceum Panská má dvojnásobnou váhu přijímaček z M než z ČJ, aby šanci uspět měli spíše technicky nadaní žáci. Takže se nejedná o problém jednotných přijímaček, ale spíš o to, mnoho škol to nechce řešit a připravovat samo.
Autor článku zjevně nepochopil, jak má fungovat 2. a 3. škola v pořadí, když píše, že je zbytečné na ně dávat přihlášku. Zjevně si to plete s druhým kolem přijímacího řízení.
Na každou školu totiž budou přijati žáci dle bodového ohodnocení, nikoliv dle priority školy. Priorita je pouze kvůli tomu případnému úspěšnému složení přijímaček na více škol. Pak se automaticky volí škola s vyšší prioritou.
Na náročnost přijímaček si stále někteří rodiče stále stěžují, ale ty loňské přijímačky nijak svojí náročností nevybočovaly ze standardu posledních let. Naopak, testy mají opakovaně stejný formát, jsou předvídatelné a mezi jednotlivými roky srovnatelné. Problém je pouze v tom, že svou jsou koncipovány tak, aby žáci byli nuceni přemýšlet a ne jenom bez rozmyslu papouškovat naučené postupy. A vzhledem k tomu, že spektrum dosažených výsledků je skutečně pestré a existuje nezanedbatelná skupina žáků, která test dokáže napsat na 47 - 50 bodů, tak přijímačky zkrátka plní svůj účel. A ten, kdo napíše test z matematiky na 20 bodů, tak by se měl skutečně zamyslet, jestli svou přihláškou na gympl či průmyslovku netrefil vedle a nesvádět svůj neúspěch na náročnost přijímaček.
1
Sledujících
1
Sleduje
1
Sledujících
1
Sleduje
Bohužel je to tak. Mám aprobaci M,F, mohl bych učit i IT. Ale proč bych to za ten nízký plat se spoustou starostí a stresu dělal? Vždyť je takové množství jiných příležitostí, kde se mohu uživit lépe. Dokud učitelé nebudou adekvátně ohodnoceni, tak zkrátka budou nedostatkové zboží.