Pan Hampl dělá jednu zásadní chybu v metodice oproti Eurostatu.... On se totiž neporovnává počet zaměstnanců veřejného sektoru proti zaměstnancům, eurostat totiž porovnává počet zaměstnanců veřejného sektoru vůči pracovní síle v zemi - tzn. zjednodušeně zaměstnancům + OSVČ..... když máte nadprůměrné množství OSVČ v kontextu zemí našeho regionu (což je přesně naše situace), kde je v tom z nezanedbatelné části schován švarcsystém, tak vlastně popisujete problém z opačné strany. Ano, pravděpodobně potřebujeme efektivnější veřejný sektor, ale taky potřebujeme více zaměstnaneckých poměrů na úkor OSVČ, kde utíkají obrovské peníze v odvodech a daních..... Je v pořádku samostatný OSVČ, ale skutečně není v pořádku OSVČ ve stylu "deštníku pro OSVČ", že? Tady utíkají zdroje!
Požadavek růstu platových tarifů o 10 % je v zásadě ještě velmi skromný a ve skutečnosti nižší než 10 % růst je naprosto neakceptovatelný z jednoho prostého důvodu...... je třeba to zasadit do kontextu s tím, že od nového roku vzroste minimální mzda z letošních 18 900 na 20 800 od ledna 2025, což je právě 10 %..... Vzhledem k tomu, jak obrovský počet platových tarifů se už v současné době nachází pod minimálními a zaručenými mzdami - probůh, vždyť minimální tarify začínají na 12 140 Kč, to je 56 % pod dnešní minimální mzdou a bylo by to 72 % pod minimální mzdou roku 2025!!! Co to fakticky znamená? K roku 2024 jsou platové tabulky podstřelené o 56 %, pokud by nedošlo k žádné úpravě, tak by byly od roku 2025 podstřelené o 72 % a počet tarifů pod minimálními a zaručenými mzdami by ještě masivně narostl Takže nárůst tarifů o 10 % v kontextu s nárůstem minimální mzdy o 10 % je pouze požadavkem na zakonzervování už tak otřesného stavu, kdy v tabulce 1 je v současnosti pod minimální a zaručenou mzdou celkem 76 tarifů (v tabulce č. 1 je pod zaručenou mzdou ve dvou nejnižších stupních i platová třída 15 - druhá nejvyšší!!!), v tabulce státní služby to pak je 31 tarifů (a to například až do platové třídy 11)...... za dnešního stavu minimální mzdy 18 900 Kč prosím!
Jisté médium, na které odkazovat nebudu, uveřejnilo ten dopis v celém znění - dvě a půl stránky čistého popisu, NIC víc! Byl to narcistní psychopatický hajzl - a v tom dopisu není ani řádek o tom, PROČ..... Jediné, co ten dopis doslova a do písmene křičí je odporný arogantní výsměch a čiré zlo: "pche, já jsem ten, kdo zabíjel v Klánovicích, buďte rádi, že tam nebylo mrtvých víc....." to je jediné vyznění toho dopisu a je zřejmé, že se na to vraždění skutečně dlouho a do detailu připravoval!
1.) omlouvám se, ale čím více informací o té tragické události na veřejnost vyplouvá, tím je zjevnější selhání rodiny pachatele...... Z jedné části článku docela zamrazí - totiž z toho kontrastu "opatřil jsem si zbroják a zbraně za účelem vraždění" vs. "byli jsme rádi že si konečně našel koníček"..... jeho spolužáci sledují rozpad osobnosti v přímém přenosu, kdy ho vidí vynervovaného před školou, jak vykuřuje osm cigaret vkuse..... a rodina opravdu vůbec nic netuší? Rodina vůbec nic netuší o tom, že jeho kamarádka (jediná pozitivní postava celé šílené události, bohužel byla na to sama.....) ho dotáhla k psychiatrovi, protože vyhrožuje sebevraždou????
2.) ta kombinace poruch osobnosti v jeho případě je vskutku šílená - narcista (z vyjádření jeho mámy si nemůžu pomoct, ale zřejmě tomu trochu "napomohla"), schizoid, psychopat, disociál..... taková kombinace, to se opravdu moc často podle mě nesejde..... jinak nesouhlasím v jedné věci - vysvětlovat člověku neschopného cit, jak jej má vnímat (v zásadě hlavně proto, aby normálně fungoval "v okolí"), to nelze, nikdy ho ten cit prožívat nenaučíte, barvoslepému taky nevysvětlíte, proč je duha na obloze při dešti krásná..... můžete mu to popsat, nebo se snažit vysvětlit, ale autentický prožitek mu bohužel nezařídíte. 🙁
1.) Zase se tu objevuje nadávání na velikost českého veřejného sektoru.... Český veřejný sektor je zcela v zemích průměru velikosti veřejného sektoru v poměru k pracovní síle v rámci srovnání zemí Evropy.....
Mimochodem, k loňskému roku tvoří zaměstnanci veřejné sféry 16,7 % vůči veškeré pracovní síle v zemi. Ironie je, že problém máme jinde - v poměru k ostatním zemím máme mimořádně velký poměr OSVČ, což je dokladem šedé ekonomiky, protože vztahy, které mají být zaměstnanecké jsou vedeny na živnosťák jako švarc..... Tam nám utíkají peníze v daních a odvodech!!!!
2.) Jsem zvědav, kdy lidé přestanou s tou neskonalou hloupostí srovnávat ČR se Švýcarskem..... ČR je unitární stát, Švýcarsko je konfederace. ČR má jednu vládu, jeden parlament, jeden ústavní pořádek, jeden právní řád, jeden úřední jazyk, Švýcarsko má spolkový parlament, k tomu 26 parlamentů kantonálních zemí, 27 ústav (spolkovou ústavu plus každý kanton má vlastní),několik úředních jazyků (v závislosti na regionu kantonu) a každý kanton má svoje vlastní školství, svojí vlastní policii a svoje vlastní zákony.....
Zodiak je asi oprávněně jeden z nejzáhadnějších případů sériových vrahů v historii..... Osobně si myslím, že dopaden už nebude, ale jeho totožnost se zjistit nakonec podaří - věřím, že třeba do deseti let budeme vědět, kdo to byl. Pokrok ve vědě je díky bohu neskutečný. Nemám "tip" na pachatele, ale mám celkem jasnou představu profilu, koho vyšetřovatelé hledají..... a jsem hluboce přesvědčen, že potvrzené vraždy "Zodiaka" nejsou zdaleka všechny, kterých se dopustil (alter ego) - vraždil už před tím. Mimochodem - dočetl jsem se, že existuje ještě jedna dvojitá vražda, ze které je Zodiak důvodně podezřelý s velmi zarážejícím průběhem, ale "zapadla" dokonale do toho, co si myslím o jedné z jeho korespondencí. Ta údajně zapomenutá vražda se stala až v roce 1970 (tedy po vraždě toho taxikáře) a došlo k tomu, že prý vytlačil auto s dvojicí lidí ze svahu, slezl dolů a do poškozeného auta hodil zapalovač - uhořeli. V jedné korespondenci poslal kartu s obrázkem, kde jsou napsány jednotlivé typy smrtí - nůž, zbraň a oheň..... Osobně si myslím, že Zodiak byl inteligentní člověk, který měl něco společného s ozbrojenými složkami (policajt, voják) - neúspěšný uchazeč, vyhozený příslušník.... A šifry s dopisy byly zcela umělá falešná stopa, vytvořená v momentě, kdy začal cítit, že by vyšetřovatelé mohli být blízko.....
Pokusím se být maximálně objektivní:
1.) veřejnost si musí uvědomit, že kvalitní, ochotný, spolehlivý, efektivní veřejný sektor bude všechno možné, jenom NIKDY nebude levný..... jistý člověk mi v diskuzi napsal, že práce úředníka je přepisování něčeho někam jinam - to vůbec nepochopil práci úředníka, protože jeho náplní práce je rozhodování podle zákonů, které má znát..... Úředník má být fakticky takový "malý právník + odborník v konkrétní agendě", má to být kvalifikovanější profese než například notář apod.. A proto říkám, že kvalitní veřejnou správu nebudete mít do okamžiku, dokud ty lidi jako kvalifikované zaměstnance nebudete vnímat a dokud nebudou jako kvalifikovaná profese placeni. Good - fast - cheap - pick two.
2.) lidé zjevně neviděli ten návrh ministerstva práce vůbec, protože pokud říkají, že se má zohledňovat soukromá sféra, tak PŘESNĚ to ten návrh dělá. 10 % navýšení tarifů těch profesí zaměstnanců s nejhorším propadem reálných platů (a ten propad je od roku 2019 do roku 2023 více než 2násobný oproti soukromé sféře- je to propad téměř 18 % versus 7 % v soukromém sektoru) má aspoň částečně vykompenzovat propad platů proti soukromé sféře - nemá za cíl kompenzovat inflaci, má za cíl "dorovnat" těm zaměstnancům propad reálné mzdy na propad odpovídající soukromému sektoru..... Je to v důvodové zprávě toho návrhu prosím. Vysloveně v ní stojí, že k tomu, aby reálný vývoj platů "dorovnal" dění v soukromé sféře posledních let, je nezbytné navýšit platy o 10 %.
„My jsme pracovali neustále s verzí, že je to člověk, který chce spáchat sebevraždu,“ prohlašoval den po tragédii pražský policejní ředitel Matějček a v podobném tónu pokračoval i na tiskové konferenci na začátku ledna: „Pro mě to byl člověk, který chce spáchat sebevraždu.“
Vypadalo to tedy tak, že policisté dopředu neměli indicie, že by čtyřiadvacetiletý muž mohl být nebezpečný i svému okolí. (TOHLE POLICIE NIKDY NETVRDILA, ŽE BY HO NEPOVAŽOVALI ZA NEBEZPEČNÉHO PRO OKOLÍ!!!!!)
Jenže v červnu, když policie případ uzavřela, odhalil vyšetřovací spis jinou verzi. Jak vyplývá z úředních záznamů, které mají Seznam Zprávy k dispozici, hlídky, které po Davidu K. před střelbou pátraly, napsaly, že už v tu chvíli pracovaly s informací, že student historie zřejmě zavraždil svého otce."
Takže novináři si zcela amatérsky a naprosto chybně "vyvodili", že to nějak vypadalo..... a policie se má za jejich zcela chybné vývody, které jim policie nikdy nesdělila - to je amatérský VADNÝ mediální konstrukt, omlouvat????? To snad nemyslíte vážně. To vysvětlení policejního prezidenta je zcela správné - pátrali po sebevrahovi z hlediska předpokládaného budoucího jednání, který byl zároveň podezřelý z vraždy otce v Hostouni....
Počet tabulkových státních úředníků podle systemizace od 1.1.2021: 76 275.
Počet tabulkových státních úředníků podle systemizace od 1.7.2024: 73 279
Slovo "tabulkový" uvádím proto, že obsazenost míst díky standardní fluktuaci bývá trvale kolem 88 - 90 %, takže skutečný fyzický počet zaměstnanců je cca 90 % tabulkového počtu. Tzn. fakticky pro stát pracuje cca 66 tisíc státních úředníků.
Vláda vydala k 1.7. novou systemizaci služebních úřadů. Dal jsem si tu práci a podíval jsem se na platová ohodnocení jednotlivých úřadů (udělal jsem prostý výpočet "mzdové rozpočtované prostředky děleno počet zaměstnanců děleno 12) - vede to k zajímavým závěrům....
1.) pokud nadáváte na neochotné úředníky, bude to pravděpodobně tím, že úředníci, se kterými jednáte, jsou nejhůře placení zaměstnanci celé státní správy..... Nejlépe platícím státním úřadem je (světe div se) nově zřízená Digitální a informační agentura, kde se počítá s platem 78 880 Kč na jedno služební místo..... Pět nejhůř platících státních úřadů? Jihomoravský katastr - 36 302 Kč. Zeměměřičský úřad - 36 021 Kč. ČSSZ - 34 851 Kč. Archiv bezpečnostních složek - 34 071 Kč. Úřad práce - 33 926 Kč.
2.) ministr financí Stanjura je mimořádně velký pokrytec, protože nejenže jeho ministerstvo je nejlépe platícím ministerstvem ze všech 14 (61 219 Kč na jedno místo), ale také úřady spadající pod ministerstvo financí patří k těm "bohatým" - Finančně analytický útvar je 3. nejlépe platící (za DIA a SFDI) s 61 282 Kč, Finanční správa (jako největší úřad ze všech se 14 614 zaměstnanci) má taky solidní průměr 43 912 Kč.... Oproti tomu nejhorší průměr mají 3 ministerstva a zajímalo by mě, jaká "politická logika" k tomu vedla, protože jde o ministerstva zásadní důležitosti - spravedlnost (50 124 Kč), vnitro (46 631 Kč), zahraničí (44 915 Kč).....
Pro zajímavost.... strávil jsem teď večer tím, že jsem si vzal nejnovější systemizaci služebních míst schválenou vládou a pokud nadáváte na úředníky, se kterými přijdete jako občané do kontaktu, tak se nedivte..... Oni totiž ti úředníci, kteří mají na práci kontakt s občany, jsou zdaleka nejhůř placení. Udělal jsem jednoduchý výpočet (a vím, že je čistě ilustrační) - vzal jsem rozpočtované roční mzdové prostředky děleno počet míst děleno 12..... A výsledek?
Státní instituce, které platí nejhůře své zaměstnance? Úřad práce s průměrem 33 926 Kč. Archiv bezpečnostních složek s průměrem 34 071 Kč. ČSSZ s průměrem 34 851 Kč. Zeměměřičský úřad 36 021 Kč. Katastry nemovitostí (bez ohledu na lokalitu) všechny kolem 36 000 Kč. Inspektorát práce 36 934 Kč...... Ochotu za takové peníze fakt čekat nemůžete....
A víte, co jsou tři nejlépe platící instituce v republice? Nově založená Digitální a informační agentura...... 78 880 Kč..... SFDI 68 645 Kč, Finanční analytický útvar 61 262 Kč.
Z ministerstev nejlépe platí ministerstvo financí (jak pokrytecké pane Stanjuro, že?) s průměrem 61 219 Kč.... Nejhůře naopak (a to je popravdě dost děsivé) platí ministerstva vnitra (46 631 Kč) a zahraničí (44 915 Kč).....
1.) jsem překvapen, jak zoufale špatný a hlavně ve spoustě věcech věcně naprosto VADNÝ článek může komentátor tohoto kalibru napsat....
2.) už to tu někdo psal..... státní zaměstnanec, státní úředník, veřejná správa, státní správa, veřejný sektor..... že v těch pojmech plave neinformovaná veřejnost, budiž - že v tom plavou špatní či bulvární novináři, budiž..... že v tom plavou i novináři s dobrým renomé - to už je fakt na pováženou. A ne, ty pojmy fakt nejde používat "jak je libo"..... tak tedy fakta - skutečná čísla platná pro letošní rok:
Takže tvrzení hned pod fotkou "Ministr Jurečka chce přidat státním zaměstnancům. Letos jejich počet dosáhl 983 tisíc, o 101 tisíc víc než před šesti lety." je lež jak věž. Mimochodem, v roce 2018 bylo státních zaměstnanců tabulkově 453 451..... 487 591 - 453 451 = 34 140...... Takže další lež.....
1.) zásadně nesouhlasím s komentáři typu "nojo, úředníci nechtějí žádné změny, bojují proti něčemu novému"..... tahle myšlenka, že úředníci odmítají změny je úplně postavená na hlavu, oni pouze nechtějí hloupé a nepovedené změny.....
2.) překvapuje mě arogance ajťáků, kteří tady nepochopili postavení "rolí".... kdo je ten klient, který má právo nadávat...... a kdo je ten, kdo to má opravit tak, jak klient požaduje. Fakt nebudeme mít efektivní IT systém kdekoliv ve státní správě, pokud to bude tak, že "ajťáci něco vymyslí" a úředníci, vy si s tím bojujte, my jsme ti tvůrci a my to skvěle vytvořili a tak držte ústa. Pokud mají digitalizaci úředníci akceptovat (a to je přesně to o rozdílu mezi změnou a hloupou nepovedenou změnou), tak musí být bráni jako uživatelé (či jako jedni z uživatelů), tzn. klientů toho systému a PRO ně má být ten systém vytvořen tak, jak ONI si ho představují aby byl co nejvíc user friendly. User friendly bez zatažení usera do procesu mít NIKDY nebudete.
3.) hlouposti o tom, jak úředníci jsou IT negramotní ukazují na hloupost těch, co to tvrdí...... oni nepotřebují být IT "experti", jim musí a mají stačit zcela základní uživatelské dovednosti, tzn. nic víc, než "klikat" nebo někde něco zadat ("naťukat") nesmějí mít zapotřebí (a pokud to ti programátoři neumějí tak naprogramovat, tak ONI jsou ti neschopní). A víte proč??? Protože jejich odbornost má být úplně jinde - a to v agendě, kterou vykonávají!!!! IT experti jsou tu od toho, aby rozuměli IT, úředníci stavebních úřadů jsou tu od toho, aby rozuměli stavebnímu řízení - to je totiž jejich práce!
Alkohol na pracovišti v žádném případě nehodlám obhajovat, jenom bych si dovolil říct, že fakt je potřeba diferencovat.... Je rozdíl mezi řidičem, zaměstnancem na stavbě pohybujícím se ve výškách apod...... a profesemi kancelářskými. Řeknu to takhle - existují léky, které lidé nutně musí brát, utlumují pozornost (například se s nimi nesmí řídit) ale jiné profese můžete dělat zcela bez omezení..... a tady bych to viděl podobně - jsou místa, kde práce pod vlivem může být životu nebezpečná (řidič, ale třeba taky lékař)...... a jsou místa, kde práce pod velmi mírným vlivem je zakázána jenom a pouze pro to, aby to bylo "formálně" spravedlivě totožné. Nebavíme se o závažné opilosti, bavíme se o vlivu na úrovni maximálně v náladě a na úrovni "zbytkáče"..... Tady si myslím, že jde o to, uplatňovat rozum, uvědomit si, že alkohol na pracovišti je zakázán především kvůli objektivní zodpovědnosti zaměstnavatelů za "mnoho věcí"..... a nedělal bych z komára velblouda. Snaha uklohnit z "ničeho" skandál je v tomto případě až úsměvná.
Mám hrozně jednoduchou a prostou otázku....... Tady máme "tři uživatelské strany" - stavebníka, stavební úřad, dotčený orgán..... byli odborní zástupci těch tří stran vůbec jako poradní a informační hlas pozváni k výrobě toho systému????? V této zemi se dělá několik zásadních chyb........ jednou z nich je mantra "úředník je škůdce, co všechno jenom boří a brání se změnám" (on se nebrání změnám, on se brání hloupým změnám) a druhou z nich je "geniální ajťáci všechno vyřeší, i když o problematice samotné nemají sebemenší ponětí....."
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Jurečka jako ministr zodpovědný za odměňování zaměstnanců ve veřejné sféře musí řešit celé spektrum problémů:
1.) fakt, že tu máme "chudé" vs. "zazobané" instituce.... například průměrný rozpočtovaný plat pro rok 2024 na ministerstvu financí je přes 61 tisíc, na ministerstvu zahraničí méně než 45 tisíc..... Nemluvě o úřadech, které pracují pro veřejnost a tam je to úplně nejhorší - průměrný rozpočtovaný plat na Úřadu práce je méně než 34 tisíc...... naproti tomu na Bartošově Digitální informační agentuře je to přes 78 tisíc.
2.) vládu dohání její populismus, kdy nadbíhala voličským náladám a takovým těm naprosto neinformovaným iluzím o tom, co je a co není "důležitá", či "oblíbená" profese..... To vedlo k tomu, že se vláda v posledních letech chovala velmi různě k různým typům zaměstnanců a teď se to musí trochu "vykompenzovat". Zaměstnanci v platové tabulce 1 a ve státní službě mají propad reálných mezd o 20 %, jiní zaměstnanci jen drobný a ve srovnání se soukromou sférou (tzn. ve srovnání s reálným vývojem mezd v soukromé sféře) vůbec žádnou kompenzaci nepotřebují.
3.) vláda musí dodržet zákoník práce. Tzn. nemůže od sebe některé tabulky oddělit, protože spolu přímo souvisí. Takže například musí přidat stejně tabulce 1 (kde jsou školníci, školní kuchařky, uklízečky, úředníci samosprávných celků......) a tabulce státní služby (úředníci pod služebním poměrem), protože jejich tarify jsou přímo odvozené od tabulky 1 a spadají pod obě tabulky stejné kategorie zaměstnanců.....
Se škálováním souhlasím - 12 (tab. 1 + státní služba) - 7 (učitelé, policajti) - 2 % (lékaři)
1 odpověď