Letni pneu podle odborniku ztraci prilnavost pri 9 stupnich a nize, nekteri udavaji pri 7 a nize. Naopak zimni pneu maji pri techto teplotach lepsi prilnavost, jelikoz jsou vyrabeny z mekcich smesi.
Nevím jaké odborníky myslíte, ale bylo opakovaně prokázáno (v testech), že letní pneumatiky mají na suchu nebo mokru lepší vlastnosti (kratší brzdná drahá) než pneumatiky zimní při teplotách nad 0C. Pokud si dobře pamatuji, tak zlom nastal něco kolem - 5C na suchém povrchu a těsně pod nulou na mokrém/namrzlém.
Upozorňuji, že nemluvíme o povrchu kde je sníh, tam je samozřejmě převaha zimních pneu obrovská.
Chtěl bych podotknout, že nejsem příznivcem letních pneu v zimním období. Jen konstatuji fakta.
Co pořád mají s těma pneumatikama? Proč všechno hned svádějí na letní pneumatiky? Tím dokazují jen svoji neschopnost. Pokud v tu dobu nebyla silnice namrzlá, nebo pokrytá vrstvou sněhu, tak v tom pneumatiky, pokud tedy neměli úplně sjetý vzorek nehrajou žádnou roli a je jedno, jestli je srpen nebo listopad. V zákoně je to jasně definované. Pokud tedy dostala smyk vlivem rychlé jízdy, tak by jí ani nové zimní pneumatiky nebyly nic platné. Pokud vím, tak v článku o namrzlé vozovce nepadlo jediné slovo. Zase jen matení lidí tím, že zimní pneumatiky vás ochrání před vším.
100% souhlas. Tady je potřeba dodat, že letní pneumatiky mohou mít za určitých povětrnostních podmínek (sucho, mokro, teplota nad 1C i lepší vlastnosti než zimní).
Pokud byla silnice vysloveně namrzlá (led na vozovce), tak ten rozdíl sice nějaký bude (ve prospěch zimních), ale ani nejlepší zimní pneu nikoho nezachrání.
Příčinou nehody mohlo být úplně něco jiného, rychlý pohyb volantem, prudké brzdění, cokoliv...
Co je smutné, že paní zemřela. To je obrovské neštěstí a tragédie pro její rodinu.
Bohužel, úplně se nehodám zabránit nedá. My ostatní musíme být opatrnější, ať nás to nepostihne.
Jezdím se zimáky celoročně. Když se sjedou na 4 mm tak je vyměním za další zimáky. Takhle mi vydrží 3-4 roky. Rozdíl v chování auta v létě za mokra nepozoruji. Ušetřím si tak každý rok dvoje přezouvání což pak dá asi cenu další sady pneu na příští přezutí + nemusím řešit skladování pneu a fronty v pneuservisech.
Dobrý den, tak přesně pro Vás jsou vhodné kvalitní celoroční období. V zimě rozdíl nepoznáte, zato v létě je rozdíl obrovský (ve prospěch celoročních samozřejmě).
Navíc Vám vydrží více kilometrů, v zimě se sice sjízdějí stejně rychle jako zimní pneu, ale v létě mají mnohem delší životnost.
Věřte mi, že rozdíl v létě (teploty 20+) poznáte. Teď Vám to nepřijde, protože buď nemáte s čím srovnávat nebo jezdíte tak opatrně, že to skutečně cítit není, ale to neznamená, že v kritické situaci ten rozdíl nebude - bude a to zásadní.
Vlastní zkušenost:
GoodYear Vector Allseason 3. gen.
Mám je nasazené ve firmě na třech autech. Škoda Scala, Škoda Fabia III a Škoda Fabia IV.
Se Scalou jezdím já, aktuálně je na nich najeto za 14 měsíců 50 000km.
Vzorek přední 4,5mm, zadní 6,5mm.
Po zkušenostech musím říct, že pro mírné klima jsou v zimě na mokru lepší než běžné zimáky. Na mokru jsou přímo skvělé, na sněhu jsem necítil žádnou změnu oproti běžným zimním pneu.
Co se týče léta, tak tady záleží jak člověk jezdí a co od nich čeká. Pokud jde o běžné ježdění, tak jsou dobré za všech okolností, za mokra bych řekl, že mají naopak nadstandardní přilnavost ve srovnání s běžnou produkcí "Barum, Matador". Rozhodně na milé daleko čínské produkci (Tomket, Imperial atd..)
Horší je situace pokud chcete "sportovní jízdu" za vysokých teplot. Tohle není jejich partie a rychle se "přehřejí" a řízení ztratí přesnost.
Ve stručnosti
Zima:
sníh = OK, nepocítil jsem rozdíl oproti zimákům
mokro = skvělé, lepší než zimní pneu
Léto:
déšť = skvělé
sucho (běžná jízda) = velmi dobrý výkon, jistota v zatáčkách
sucho sportovní jízda = nevhodné, příliš měkká směs
Životnost: jako zimní do 4mm tak 55 000 až 60 000km jako letní do 1,6mm tak 70 000km.
Ještě abych nezapomněl, jejich silnou stránkou je komfort. Jsou tiché a příjemné na jízdu.
Pokud nehledáte nejlepší přilnavost na suchu za vysokých teplot, tak budete spokojeni. Za všech ostatních okolností jsou nadprůměrné.
1
Sledujících
0
Sleduje
1
Sledujících
0
Sleduje
Tak vy jste urcite odbornik na rozdil stycnych ploch mezi letnimi a zimnimi pneumatikami. Muzete mi dat konkretni priklad a vypocitat stycnou plochu u jedne znacky, v zavislosti na prilnavost? Dekuji.
1 odpověď
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Odpovím za kolegu Bartla, samozřejmě že letní pneu má styčnou plochu větší než zimní stejného rozměru. Myslím, že na to netřeba ani nějaký sofistikovaný výpočet, ale stačí pouhý pohled.
Zimní pneu má mnohem širší drážky pro odvod břečky, má násobně více lamel + je mnohem měkčí (takže se více deformuje). To všechno způsobuje, že na suchém (ale i mokrém) povrchu má nižší přilnavost.
Doporučení, že při poklesu denních teplot trvale pod 7C je vhodné přezout je právě proto, že hrozí brzo ráno nebo pozdě v noci námraza případně i sněžení a v tom případě je zimní pneu lepší. Na sněhu zásadně, na "ledu" jen o něco.